AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
613.471

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 66 av 144
En order innehåller endast en preliminär leveransvecka vad jag sett, och den kan ju såklart ändras.
Angående tillgänglighet på bensinmotorerna så kan jag förstå problemet att få fram dessa till marknader som t ex Sverige där diesel tidigare varit dominant. "Dieselskräcken" har väl ställt försäljningsprognosen rejält på kant...

Tycker ändå man borde kunna få ett besked om man beställt relativt tidigt. Märkligt.
Tror i och för sig 540i xDrive är värd att vänta på. Dieselkollapsen är farligare för bilindustrin än elbilarna och man har bäddat för det hela genom all uppenbar bluffverksamhet. Hör nu att begagnade bensinbilar faktiskt stiger i värde!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Frågan är om denna stora ras på dieselbilar någonsin kommer att komma?
Jag tvivlar på det när man kollar på blocket iaf eller så är det fortfarande för tidigt ännu för ett stort ras.

Big Bang kanske kommer som ett brev på posten om några år kanske?

BMW M-POWER
//Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig//
För Sveriges del är det avgörande att nu Stockholm signalerar dieselförbud 2020. Den som har en fin bensinbil bör nog hålla hårt i den! För Tysklands del är det ju talande att München, Stuttgart mfl talar om liknande förbud - hur tänker BMW/Mercedes/Audi/VW nu?
ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Oljebyten: Nja, vad skulle meningen vara med tätare byten vara på moderna motorer?
Tillverkningsmetoderna har förfinats så det som gällde förr eller ganska nyligen gäller inte längre. Bara att lära om.

ma
166
matbl
520dA Touring -17 (G31)
Eventuella dieselförbud i stockholm och tyskland gäller väl bara äldre än euro 6?
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Förslaget som har diskuterats är att endast gamla stan kommer vara förbjudet för alla dieslar, övriga stockholm kommer vara öppet för euro6, men det kan väl ändras. Hur som är man ju i en jäkla sits nu, finns inga bra hydbrid alternativ nu eller elbilar, känns ändå bättre att köpa 530d än 540i men man kanske har gjort fel val.
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Nej inget leveransbesked ännu!
Enligt ÅF så är tilldelningen 2 Bilar/månad och beställer du en 540 idag, så är leveranstiden 1 år!
Jag har blivit lovad ersättningsbil under väntetiden.
Kanske kan få ett bra deal på vinterdäck!
Det är bara att hålla ut eller?

/// Mårten
Visa användare
55
G31 LUKAS
BMW 530D Xdrive G31 Bluestone Metallic,inovatioon edition, Driving Assistance Plus, Med mer lull lull - 18

Bmw 116i m- sport 2015

VW polo 1.2 Leasing
Dom eventuella dieselförbud som kommer att komma kommer att va riktade mot äldre diselbilar. Dieselbilar med euro6 kommer det inte gälla. Läste för någon dag sen att för att tillverka en elmotor så är den förbrukning densamma om man kör en dieselbil i 5 år

/ Lukas
Det märkliga är ju att en del av de 540i som finns på Blocket inte säljs.

/Anders
Vad jag förstår från kommunansvariga där vi bor (ej sthlm) följer medelstora svenska städer efter och om Göteborg/Malmö råder väl inget tvivel. Ett 50-tal storstäder globalt sett har tydligen redan tagit beslut. Väldigt bra att ha en något äldre bensinbil i reserv, dvs sälj INTE. Tråkigt när det finns hur många dieselbilar som helst på begagnatmarknaden. Bilindustrin är (som de flesta vet) INTE att lita på!
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Blocket: finns ju bara en touring 540i som inte har varit i trafik eller demo. Och den är ju lite knepigt byggd, förmodligen innan innovation edition kom. Dessutom fel prissatt, är väl en del som inte orkar ringa och pruta 100.000 på en bil på blocket
Ma
14
Mawfr00
Bmw G31 520 D -18
Blir också intressant hur kontroller ska ske i praktiken av äldre dieselbilar dvs ej euro6 om dessa förbjuds att köra i storstäderna. Jag tror att nyare dieselbilar med låga utsläpp fortsatt kommer att gälla för en överskådlig tid framöver.
Kan inte den här dieseldiskussionen flytta över till den tråd som redan finns för detta? Den här handlar ju om G30/31.

/Anders
Enligt tyska medier släpper Euro 6 -bilar ut 3ggr mer än avsett (trots allt trassel med reduktionsmedel) och kommer enl tyska TV-kanaler ej släppas in i städerna heller. Tror de svenska städerna som följer Tyskland mycket noga kommer ta samma beslut (tacka VW/Mercedes).

Nog är det konstigt att "BMW-entusiaster" är beredda att ofta betala 5-,6-,7-hundratusen eller mer, klättra upp i ett "arbetsfordon" (läs SUV) och trycka igång en dieselknattrande, traktorliknande motor och vingla iväg högt över marken med endast en marginellt förbättrad markfrigång. Dieseldebatten ska givetvis skiljas från "SUV-debatten", men jag tror att dieselteknologin underblåst "SUV-beteendet".

Vad väntar då? Hur ska ett batteri klara de 5, 6 kw för att tex värma -20 gradig luft till +30/35 grader (för att hålla 22gradig kupétemperatur) för att värma bilen timma efter timma, försörja bilen med all annan el plus, inte minst, driva den framåt i 120km/h, ofta i svenska vintertemperaturer?
Lite intressant att V90 D3 vann klart i Teknikens Världs test mot 520d och E220d.

/Anders
Visa användare
55
G31 LUKAS
BMW 530D Xdrive G31 Bluestone Metallic,inovatioon edition, Driving Assistance Plus, Med mer lull lull - 18

Bmw 116i m- sport 2015

VW polo 1.2 Leasing
Med känsla skulle du kunna skicka en länk på det testet


Om det skulle bli ett dieselförbud mot euro 6 vilket jag tror är en väldigt liten chans så skulle ju inte en stad fungera! Tänk så här alla räddningsfordon går på diesel om dom plötsligt skulle byta till bensin eller el. Då får man tänka så här bensin kostar mer en diesel om polisbilarna skulle tanka var tredje dag vilket är väldigt troligt om dom tar en v90 t6 bensin för hinna ifatt busen! Idag kanske en xc70 d5 awd polisbil drar 1.2 liter om dom då skulle ta att byta upp sig till bensin så skulle det dra betydligt mer med all utr och skitkörning bilarna utsätts för o med detta skulle drivmedelskostnaderna öka och pengarna skulle ingen räcka till och skatterna skulle höjas ( om vi redan inte nu har en ganska Hög skatt i Sverige ) och hur skulle en ambulanssbil mercdedes vito gå på bensin eller el! Det skulle ju aldrig funka! Allt skulle bli dåligt. Ett till exempel om man skulle förbjuds euro 6 då skulle ju ingen va intresserad av att köpa en dieselbil och vad gör man då med alla bilar? Om man skulle ge bort dom till fatttiga länder vad skulle hända då om dom också skulle köra och förbruka på det sättet vi gör i Europa och resterande värden! Jorden skulle ju gå under av alla föroreningar . Och om alla i Sverige bytte till el tror ni alla Sveriges kommuner skulle ha råd att sätta en laddningstation över allt det skulle ju inte funka! Och det jag skrev tidiga att en ny studie visar att tillverka elmotor är värre än en diseselbil. Läste i veckan att man upptäckt att bensin bilar är en ännu värre miljöbomb än dieselbilar! Så om både bensin och diesel skulle bli förbjudna i värden vad ska man göra med alla bilar! Det är ju inte så miljövänligt direkt att skrota flera miljoner bilar! Så jag tror inte att euro 6 kommer att förbjudas någonsin

/ Lukas
Lukas, jag läste bara tidningen som kom igår, nr 16, verkar komma i handeln idag 20 juli. V90 D3 fick 79/100 MB 220d SE 78/100 och 520d Touring 74/100. BMW och MB får ex vis bara 5/10 på "att köpa" mot V90 8/10. Lite ovanligt att Volvo vinner även "köregenskaper" med 9/10, BMW 7/10 och MB 8/10. Där är jag själv oerhört positivt överraskad av den V90 D3 jag rattar ett par månader mellan två bilar. För 350 tkr är det oerhört mycket bll. Motorn får en 8/10 mot BMW och MB 9/10. På "att äga" dfår dock både V90 och BMW en sjua mot sexa för MB trots att kommentaren om V90 blir "V90 D3 är rena sparbössan jämfört med de andra..." Komfortronden 9/10 på V90 och MB och 8/10 på BMW. Kan bara instämma. Det som jag tycker imponerar med V90 är benutrymmet bak. V90 är ju dessutom cirka 80 tkr billigare i grundpriset. Prisskillnaden lär bli enormt mkt större på en bil med mkt extrautrustning. När jag kollade alternativ till 540i som 520d, så hamnar en bil jag vill ha på närmare 550 tkr och det finns inte på världskartan att jag betalar för en 520d. Då kan jag lika gärna åka V90 för 350 tkr.

/Anders
Tyvärr är det nog redan ett faktum att Euro 6 kommer att råka väldigt, väldigt illa ut. Möjligen kommer det bättre reduktionsmedel, men det lär dröja väldigt länge.
Utryckningsfordon/fordon i offentlig tjänst kommer givetvis undantas oavsett drivmedel. Det är all den till stor del onödiga privatbilismen (se hur långt 2-3år begagnade bilar ofta har gått) man är ute efter. Kommunförbundet arbetar tydligen mycket intensivt med miljön i alla större svenska städer. Ni som har dieselbilar i Norrlands inland kan nog strunta i det hela. Innan det kommer elbilar med avsevärt bättre batterientalpi fungerar dessa knappast i svenskt klimat mer än för väldigt korta sträckor.

Bensin erbjuder visserligen knappast ett problemfritt alternativ. Partikelfilter väntar och dessa är direkt olämpliga då mindre partiklar är ännu skadligare då de tränger djupare in på ett hittills helt oförutsägbart sätt. På kort sikt är det ändå bensin som gäller, bilhandlare jag talat med ser en plötslig svängning de senaste månaderna från Diesel till bensin.

Problemet är ju knappast nytt, min far bedrev redan på 30/40-talet stökiometrisk forskning kring förbränningsmotorer och elektromagnetiska fält vid tex direktinsprutning. BMW jobbar fortfarande vidare med detta, men man har dessutom lagt jättebelopp på vätgasforskning samt el med minst sagt tveksamt resultat.

Tyvärr kanske ett nytt Koreakrig gör det vi diskuterar nu överflödigt. Trump ska nog inte ses som en garant för en behaglig framtid.

Lite off topic har nu diskussionen hamnat, men BMW har ju i viss mån tvingat 540i-beställarna att tänka om när det gäller motorvalet, situationen är ju helt unik med orimliga väntetider i kombination med en total drivmedelsförvirring vilken drabbar hela samhället med miljardvärden som riskeras.
Då min säljare är på semester fortfarande så klurar jag vidare vilken motor man ska välja.

20D känns inte aktuell.

540i känner jag inte är värt att lägga så mkt pengar på, dessutom leveranstiderna?

Då jag vill IE paketet så gäller alltså 30i & 30D som alternativ.

Bensin vs diesel, 4 cyl vs 6 cyl, motivera gärna så mitt val blir lättare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.