AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
613.434

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 6 av 144
da
1.976
danielb
I4 M50 -24
Grymt fin bil, väntar på touringen! Klart snyggare och sportigare look än S90/E-klass!
Ja Touringen blir spännande att se, sedanen har ju en väldigt liten marknad i Sverige.

/Anders
snygg bil. visst ser mttkonsolen ut att vaa vinklad som på gamla bmw:s?
är det någon som hittar r information om 530e? Är det samma drivlina som 330e?
Visa användare
3.748
Sani
640iM Cab -12
Det är bara att läsa Jerry, allt står i länken..

BMW 530e iPerformance: Four-cylinder petrol engine plus BMW eDrive electric drive system (plug-in hybrid), eight-speed Steptronic transmission. Capacity: 1,998cc.
System output: 185 kW/252 hp at 4,460 – 6,500 rpm.

Maximum system torque: 420 Nm (310 lb-ft) at 1,450 – 4,000 rpm. Acceleration (0–100 km/h [62 mph]): 6.2 s.
Electric range: 45 km*.
Fuel consumption, combined: 2.0 l/100 km (141.2 mpg imp)*.

CO2 emissions, combined: 46 g/km.
da
1.976
danielb
I4 M50 -24
Notering: Instrumentpanelen är vinklad även i F1x, dvs som i gamla BMW bilar.
Sani: tackar

En 530e lä alltså bli en bra tjänstebil med tanke på det låga förmånsvärdet.. grymmt
Visa användare
8.301
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det bara 520d som kommer att säljas med manuell låda?
Verdi
Kommer 530e som kombi månntro?
Ingen 525 och 535 av nya modellen?
We
913
Weiman
116i M-Sport Valencia -14
Grelle: Från pressreleasen: "Samtliga modellalternativ utom BMW 520d är som standard utrustade med en åttastegad automatisk Steptronic-växellåda [...]"
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Vad tror ni, kommer 530e ta över tjänstebilsflaggan från 520d?

Hade själv gärna sett att de plockade ur lite mer HK från 30e. Bara bensinaren ger ju ca 250hk så så en total runt 280 hade ju funkat. Men kommer väl kanske en 535e och lägger sig där senare.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
För en gammal puritan som jag så är strategin med beteckningarna mycket märklig när t ex 530i är fyrcylindrig medan 530D är sexcylindrig,

ännu märkligare blir det när 530i har sämre prestanda än 530D...

Jag tyckte det var nog illa när man kallade en fyrcylindrig bil för 528i. Men självfallet begriper även jag att man tjänar ännu mera pengar när man döper den fyrcylindriga till 530i.

Effektivitet och prestanda för de fyrcylindriga motorerna är utan tvekan tillräcklig för de allra flesta. Effektuppgifterna på papper är säkert faktabaserade och tillräckliga,
men faktum är att upplevd gångkultur fortfarande är väsensskild mellan de fyrcylindriga och de sexcylindriga motorerna.

T ex så var jag överens med mig själv att jag skulle köpa en 520D. Men efter noggranna provkörningar blev det omöjligt för mig att acceptera den bilen till det priset.
Det blev affär på en 530D trots ett mycket högre pris.
Jag accepterade gärna det högre priset som enligt mig står mera i proportion till det av mig upplevda värdet. Rent ekonomiskt handlar det om att jag måste äga 530D ett år längre än en 520D för att få samma totalekonomi. För mig var det till slut ett mycket enkelt val.

Som BMW-nörd tycker jag att strategin med beteckningarna riskerar att slå lite fel. Men majoriteten av kunder är givetvis inte lika nördiga som jag...
Visa användare
8.301
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag hade fördragit om BMW kört cylindervolymen + 5 för bensinbilarna.

Så 2 liters fyra bli 525i och 3 liters sexa blir 535i och diesel kan få heta 520d och 530d. Om de vill släppa en starkare dieselsexa så blir det 535d och detsamma gäller med en starkare bensinfyra, den blir 528i. Men att kalla en 2-litersfyra för 530i känns fel när 540i är 3-liters.

Men att man inte kan få en bensinbil med manuell låda är ju bara för tråkigt. Hoppas verkligen de inte gör samma sak med 3-serien.
Verdi
På 3-serien LCI har det ju hetat 330i om den fyrcylindriga bensinmotorn. Vore väl snarare konstigt om de inte körde samma linje på 5-serien?
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Gångkultur är bara en faktor. Man skall inte glömma att 4 piporna väger mindre och bilarna får bättre viktförhållande (Så var det iaf för F10/F11). Mer vikt mot mitten av bilen och mindre över framhjulen.

Dieselfyror har jag inte mycket till övers för, men ljudet från en bensin fyra tycker jag är rätt skönt på sitt sätt. Lite smårivig ton sådär. Gick själv från en Audi 3 liters V6 diesel till BMW bensin fyra och inte ångrat mig en sekund.
Visa användare
8.301
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, det kommer en ny 3-serie snart och för min del hade den kunnat följa samma princip som min föreslagna för 5-serien.

Jag gillar 325i & 335i bättre som beteckningar än 330i och 340i.
Verdi
Snart och snart. Det dröjer väl minst 2 år till?

Lite intressant OT: Enligt säljaren jag köpte M550:n av så hade de hellre bytt ut F30 redan nu och behållit F10 ett par år till. Det är tydligen trögare att sälja 3-serien och rent allmänt så är dagens femma en mer uppskattad modell.
Verdi
Vad är det där för lustig detalj nere vid framhjulen? Gälar? Rätt fula.

I övrigt är den rätt lik F10, framförallt från sidan. Inte alls samma revolution som mellan E60 och F10 direkt.

Länk
Visa användare
8.301
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, Som du förstår är jag inte heller helt nöjd med namnbytet på 2- och 3-serien. Jag gillar 35i beteckningen och ser inte poängen med att varje ny motor ska framstå lite större utan att vara det.

Om några generationer är kanske en 550i en 2 liters fyra... och V8an är en 580i. Men nu har nog elbilarna kommit innan, men jag hoppas du ser min poäng.

Tycker som sagt att strukturen som de genomgående kör kan ändras. Men det är ju inte upp till mig eftersom jag inte jobbar på BMW AG. :)
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Blir så less på att dom knasat upp det med modellbeteckningen.
Var lite logik på dom gamla bilarna där det typ var storleken på motorn med vissa mer och mindre undantag, som t.ex. min gamla 745:a.
Förstår att dom måste ändra om lite när det blev turbosnurror och så men sen byta igen. 525i blir 530i, 535i blir 540i, etc.
Men det är inte bara BMW som håller på såhär, många märken börjar strula med modeller och beteckningar tycker jag.

Annars så tycker jag nya modellen ser OK ut, bättre än förra i alla fall som jag inte gillar alls. Men av dom lite mer moderna 500-serierna så tycker jag ändå E60/E61 är helt klart snyggast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.