Sida 53 av 144
|
|
---|---|
Roger B: Har haft liknande funderingar kring standardstolarna, hur dom är jämfört med sportstolar. Den ÅF som finns där jag bor säger att dom bara tar hem bilar med sport- eller komfortstolar. Sportstolarna är sköna med reglerbara "vingar" i ryggen, men jag upplever dom nästan på gränsen till för trånga i sittdynan, dvs att "sidovingarna" vinklar upp några cm för tidigt så dom nästan trycker lite mot höften. Enligt ÅF så är standardstolarna platta/plana så man kan uppleva att man "glider runt" lite i dom. Men dom vill ju gärna sälja extrautr. så vem vet... |
|
En av dom stora anledningarna att jag byter från 3- till 5-serie är just detta med sittdynan som är ännu smalare i 3-serien. Komfortstolen var ju given för mig vid bytet och är ju faktiskt ett av få tillval som man använder 100% av tiden då man kör. Tror att sportstolen i 5:an är bredare än den i 3:an så den kanske är OK ändå. |
|
Anders, välj bort xdrive och välj till lite annat istället om budgeten är tight. 4-hjulsdrift är meningslöst om du inte kör i väldigt svåra förhållanden. | |
daagis: Där upplever jag det helt tvärt om. Har sportstolar i min 3a och så provade jag en G30 med sportstolar jag fick knappt plats över låren. Skålningen tryckte ordentligt in i mina lår som jag inte alls känner i min nuvarande bil. Eller kan man styra greppet över låren på, 5an, på samma sätt som man kan styra det vid ryggstödet? |
|
Ryk 330, jag har inte fått någon leveransvecka. Bara att det blir runt september. Jag undrar ju om det var skitsnack med innan semestern först. Har i alla fall fått se en katalog på m-performance. Nya ratten är i läder. Skit. |
|
Red_wings05: Det jag jämförde med var sportstolen i F11 vs F31 och där upplever jag F11 som bredare för baken. Sportstol i G30 har jag inte provat så det kanske är som du säger. Däremot är jag säker på att på 3-seriens sportstol är på tok för trång att sitta i och ger tyvärr en strålande värk genom benen om jag kör längre än 5-6 mil. Synd för min del då jag gillar bilen mycket. |
|
Det förklarar ju våra olika erfarenheter:) F11 sportstolar har jag ingen erfarenhet av. Tycker dock F30 stolarna fungerar bra för mig trots lite större lår. |
|
Låren är inga problem för mig, är mer att dom sitter ganska tight mot höften. Men stolen kanske formar till sig med tiden. Eller höften...:) |
|
Japp fick också muntligt att 540 i leveransen kommer i September !! Apropå MB som en del tisslar om, så kan jag bara säga att det är väldigt fina bilar, Jag provade E klass innan mina >BMW:sar E60 535d o F11 520d OCH Tyvärr det klickade inte alls! Jag tycker det är svårt att gå till ett annat märke! Ungefär som när man har haft Komfortstolarna så duger inget annat, Så är det bara! |
|
Hej, Jag valde till slut att lägga till DriverAssistantPlus, ffa för att få möjligheten till adaptiva farthållare som anpassar sig till trafikrytmen. Fanns förvisso att få till billigare peng (10.700 kr) som enskild option men pristillägget till plus var ca 6.000 så det fick bli så. Nu till frågan -i BMWs infofilmer om driver assistance finns en sekvens om lane change assistant, dvs. filbyte som bilen genomför automatiskt genom körriktningsvisaren (blinkers på vardagsspråk). Hittar dock inte det utskrivet i prislistan så efter lite googlande hittar jag ett brittiskt forum där det står att den funktionen läggs in i pluspaketet fr o m juliproduktionen. Vet någon mer om detta och kan bekräfta eller avstyrka? Ni som redan fått era bilen med Driver Assistant Plus, är det en funktion som ni vet med er ha? Tack för all info! Simon ================ Beställt G31 530dXT I.E. bluestone met., med ytterligare en del lull-lull |
|
Tycker ni att jag borde förvänta mig kompensation när jag var garanterad leverans i juni men sedan får september? Hur stor borde en sådan vara? |
|
En uppsättning vinterhjul tycker jag. Det ska kosta för flretag att luras eller göra fel. Förmodligen inte åf's fel men då får väl bmw sverige stå för notan. Eller skicka den vidare till moderbolaget. Fast det vill nog till att du har skriftligt på löftet... |
|
En uppsättning vinterhjul tycker jag. Det ska kosta för flretag att luras eller göra fel. Förmodligen inte åf's fel men då får väl bmw sverige stå för notan. Eller skicka den vidare till moderbolaget. Fast det vill nog till att du har skriftligt på löftet... |
|
Det verkar otroligt svårt att få reda på en leveranstidpunkt för 540. Det var för mig sagt i juli men det känns väldigt osäkert. Blir leveransen framflyttad då vet jag inte om jag behåller min beställning. Tanken var ju att kunna använda en lite roligare bil i sommar, inte i höst- och vinterrusket. /Anders |
|
Förstår dig Anders, jag är i samma tankebana. Jag hade verkligen sett fram emot bilen innan semestern. Detta förändrar en hel del av mina semesterplaner. Men vad är alternativet? Vad byter man till? |
|
Riktigt surt om du inte får bilen som utlovat i Juni. Jag förstår att det omkullkastar alla semesterplaner med nya bilen! Jag skulle bli ½§%%#=! förbxxxxd Det är ju inte riktigt samma sak att få bilen Sept/Okt, men det är ju klart att du får testa regnsensorn ordentligt, Kan ju vara en fördel ;-( Jag skulle ta en allvarlig diskussion med ÅF om att det inte är acceptabelt! Fråga rent ut hur de kan kompensera detta och sedan ta en seriöst funderare på att avbeställa om kompensationen inte är OK De kanske slänger in 550i motorn? |
|
De alternativ jag skulle överväga är definitivt: Audi A7,A6,A5 beroende på motorer och utrymmesbehov /// Mårten |
|
Ja det känns surt faktiskt, men tråkigt nog (fördel oftast) så har jag ett otroligt tålamod, och jag har svårt att bli arg på ÅF. Menar du allvar med att det faktiskt kan vara en aktuell kompensation? Slänga i största motorn? Någon sa däck precis. |
|
Tack för tipsen Mårten. Jag har ägt Audi förut och varit nöjd. Med barn i bilden så är nog modell gem och sju ur bilden. | |
Verdi |
Jag tror inte ens du får däcken tyvärr. Motorn var nog ett skämt. ;-) |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.