AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Visad 399.857 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-05-23 12:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
En sannolik förklaring till modellbeteckningen är att en motors slagvolym räknas upp med den gamla vedertagna turbo-koefficienten 1,5 när man förser den med turbo.
Tvåliters (20) med turbo motsvarar alltså en treliters (30) sugmotor.
Detta är etablerat och vedertaget sedan långa tider, t ex när BMW 7-seriens treliters sexa (730i) försågs med turbo så blev modellbeteckningen 745i.

Sedan kan man alltid undra varför det inte gäller för dieselmodellerna och man kan konstatera att denna förklaring inte alltid är riktigt konsekvent...

Personligen tycker jag också att det "känns" helt fel att en 530i har fyrcylindrig tvåliters motor, särskilt i jämförelse med 530d som har sexcylindrig treliters motor (med turbo...).

Orsaken till modellbeteckningen är självfallet av ekonomiska skäl, BMW AG och vi aktieägare tjänar mera pengar.
Likväl som (teoretiskt?) sänkta förbrukningssiffror och miljöpåverkan.           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg163 st
Postad/Inlagd2017-05-23 15:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla Model S85 -14
Nja. 4:a duger gott i brist på el. Finns en anledning att Volvo kör 4:or rakt igenom... Visst, den E61:a jag hade med 3l 6:a gick fint. Men inte värt pengarna för en 530 eller 540.
Själv hade jag föredragit 520i men den kommer först senare... i höst kanske.           IP: ...[.58.174]
Antal inlägg485 st
Postad/Inlagd2017-05-23 16:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
7-serie

Hade Volvo haft en 6:a i T6 V90 hade det kanske varit ett alternativ, men att pröjsa 600-700 tkr för en bil med 4:a känns inte aktuellt           IP: ...[.39.187]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-05-23 17:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Smaken är som baken, alla har rätt att tycka vad man vill.
Men om man gör noggranna och jämförande provkörningar framträder en betydande skillnad i bilkänsla mellan 4-/6-cylindrar, särskilt vid lastad bil och/eller med släp.

Jag var seriöst intresserad av V90 men för min del föll den helt bort efter en helgs tester och jämförelse med 6-cylindrig 5-serie. Jag tyckte att skillnaden var förvånande stor och efter 100 mil kunde jag inte hålla med om alla positiva utlåtanden som V90 fått i (svenska) pressen.
S/V90 passade inte alls för min personliga smak.

För min personliga del upplever jag ungefär samma betydande skillnader mellan 4-/6-cylindriga motorer även i Mercedes och Audi.

Jag är lite förvånad om någon verkligen påstår sig ha gjort noggranna jämförelser men påstår sig inte uppleva någon större skillnad mellan 4-/6-cylindrar.
Som sagt, 4 cylindrar "duger" i de flesta fall, V90 och Skoda duger också, men för mig är det faktiskt en helt annan bilupplevelse i en 5-serie med 6 cylindrar och när bilen kostar över en halv miljon så nöjer jag mig inte med något som bara "duger".           IP: ...[.191.75]
Antal inlägg163 st
Postad/Inlagd2017-05-23 18:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla Model S85 -14
Klart det är bättre känsla i en 6a. Men en 4a duger och att gå upp till en 540 från en 520 är inte värt pengarna.

För riktigt bra känsla så provkör en riktig elbil (Tesla). Omedelbart grymt vrid.           IP: ...[123.191]
Antal inlägg449 st
Postad/Inlagd2017-05-23 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d - 12 Automat, läder, sportstolar, drag, panorama, navigator, 4-zons, Comfortpaktet

Polo-15 1,2 Leasing
Okej, far håller med och det blir en 530d. Nu till sista frågorna kring specen innan beställningen görs imorgon.
-Är Driving assistance plus värt mellanskillanden ifrån vanliga "driving assistance " ?
- Samt DCC eller M-sport chassie? Har läst att DCC är för mjuk även i sport läget.

Skulle uppskatta era synpunkte :)           IP: ...[175.140]
Antal inlägg4.994 st
Postad/Inlagd2017-05-23 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Men vad kostar en Tesla i sammanhanget...

/Anders           IP: ...[.55.171]
Antal inlägg451 st
Postad/Inlagd2017-05-23 20:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

Teslan kostar som 2 st 540i. Är det värt?           IP: ...[3.34.27]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-05-23 21:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej. Att leasa en Tesla Model S75 blir klart billigare per månad än en 540i. Den kostar 1 miljon, har förmånsvärde under 5 tusen och drivmedlet är nästan gratis. En 540i kostar från 600 tkr, har förmånsvärde över 10 tusen och kostar över 10:- milen i bränsle. Räkna själv!

          IP: ...[.17.215]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-05-24 09:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag tycker att Teslan har några fantastiska egenskaper. Första gången man kör på riktigt så blir man faktiskt lite häpen.
Men för min del framkommer efter en stund en hel del egenskaper som inte passar för mig.
Det största problemet för mig är den amerikanska profilen och känslan. Ju mer man kör ju tydligare blir det att det är en "jänkare".
För mig är även vinteregenskaperna viktiga och här finns det mycket i övrigt att önska (MYCKET!).
För min personliga del är bilen inte alls värd sitt pris.

Verdi, du har ditt sätt att räkna och jag respekterar självfallet att du är fri att ha din egen åsikt.
För min del är det så enkelt att bilens pris ska betalas, detta oavsett om det betalas av mig privat eller om ett företag betalar. Detta gäller oavsett bilens fabrikat.
Samma finansiella trick går att göra oavsett vilket fabrikat bilen har så den dyrare Teslan kan aldrig få en lägre leasing än en billigare bil, om man inte sätter högre restvärde eller liknande "trick".
Detta gäller oavsett vilket förmånsvärde jag själv får eller vad drivmedlet i sig kostar. Bilens pris ska ändå betalas och för min del räcker det inte med att den är eldriven för att jag ska kunna anse att den är prisvärd.

En 540i däremot, till omkring halva priset av Teslan, är i min egen jämförelse extremt prisvärd.           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-05-24 09:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Förstår du inte värdet av att betala värdeminskningen med _oskattade_ företagspengar, dra halva momsen, lågt förmånsvärde och mycket låga bränslekostnader så kan jag inte hjälpa dig Ulf.
          IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg451 st
Postad/Inlagd2017-05-24 09:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

Nej, jag räknar inte själv då jag inte vill ha någon Tesla. Alldeles för stora pengar för en bil.           IP: ...[5.68.61]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-05-24 09:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja, vissa tror ju att en begagnad Ferrari för 500 000:- är lika dyr som en ny BMW i3 för samma pris också. :) Vet inte vad jag ska säga mer än att inköpspriset inte är hela sanningen.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-05-24 09:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Du påstår alltså att man kan betala värdeminskning med oskattade pengar och dra halva momsen bara om det gäller en Tesla men inte en BMW? Förklara gärna varför detta gäller för Tesla men inte för BMW?

Du berättade tidigare att leasingavgiften per månad var billigare för en Tesla (1 mkr) än för en BMW (600 tkr), förklara gärna tack.

Lägre förmånsvärde och lägre bränslekostnader för mig privat, jag det kan jag bekräfta.

Men för min del måste det finna balans både i min egen plånbok och i företagets kostnader. Om bilen kostar en halv miljon mera så ska den ökade summan betalas, på ett eller annat sätt.
Om företaget betalar en lägre leasingavgift varje månad, för en billigare bil, så har jag i stället självfallet ett ökat utrymme att välja ta ut andra förmåner.

Jag låter mig inte förblindas bara för att Teslan är eldriven och även om jag värnar om miljön så låter jag mig inte fördummas av onyanserade miljötalibaner.

Verdi, jag tycker att jag klarat mig rätt hyggligt här i livet så jag tror inte att jag är beroende av din hjälp.
Men tack ändå för vänligheten ;-)           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg451 st
Postad/Inlagd2017-05-24 09:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

Jag tycker elbilar i ligger för högt i pris helt enkelt och då köper jag inte. Inga konstigheter.
Vill heller inte lägga någon övertro i andrahandsvärdet för att få ihop kalkylen även om Tesla hållt sig ruskigt bra hittills.



          IP: ...[5.68.61]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2017-05-24 10:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ulf, kallade du mig precis onyanserad miljötaliban? Haha. vafan. Du är en stockkonservativ gubbe i så fall.

daagis,
Ska man köpa privat så ligger de för högt än så länge. Men kan man leasa på företag så är det faktiskt billigare med t ex en i3 istället för en 118d.

Nej nu skiter vi i den här debatten om elbilar. Ni kommer nog till insikt inom ett par år,,, ;-)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg451 st
Postad/Inlagd2017-05-24 10:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:

Ja, nu struntar vi i detta innan de hårda orden kommer :)
Insikten har redan kommit men jag inväntar min "vill ha - produkt" bara.

Tills dess dieslar jag på ett par år...           IP: ...[5.68.61]
Antal inlägg1.965 st
Postad/Inlagd2017-05-24 12:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Nej Verdi, "Miljötalibaner" var inte riktat till dig,
allt jag skriver är absolut inte riktat till dig ;-)

(men visst kan det kanske hända att jag i något fall är en stockkonservativ gubbe)

Vi kan väl alla försöka prioritera G30/31 i resonemangen i denna tråd           IP: ...[.57.104]
Antal inlägg1.249 st
Postad/Inlagd2017-05-24 14:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
218dXM Gran Tourer -16
318d Gran Turismo -14
Ok, så för att gå "on topic" igen så hade jag förmånen att provköra en G31 idag.

Det var en sophistogrå 520d Sportline "Connected" med 19" och standardchassie.

På det hela en väldigt trevlig bil, för mina behov funkar 520d och automat alldeles utmärkt.

Sportstolarna i skinn upplever jag som bättre än sportstolarna på 3-serien. Nu har jag komfortstolar med i senaste specen och de är snäppet bättre såklart. Provsatt en G31 med komfortstolar och jag förstår vad många är lyriska över.

Chassiesättningen är helt klart mer åt 3-serien än vad F11 var, den upplevde jag mer "båtkänsla" i, för mig är det att man siktar på horistonten och cruisar fram.

G31an var klart ärtigare trots avsaknaden av sportchassie. Komforten är dock ett steg upp, väldigt tyst bil även om däckbullret gör sig påmint i vissa hastigheter. kändes dock som att det var mer p.g.a. tyst bil och inte däcken i sig. Min F34 med 19" upplever jag mindre däckbuller på men den bullrar mer överlag så jag inte kan särskilja däckbullret i sig...

Grym bil, kommer nog sälja fint bara folk vågar provköra!

Vill de kränga bil så hade de väl listat 520d Touring Comfort edition för 409k i rutan, men inte då. Här är listpris 417k + Connected + Comfort = 461k och redan där har många privatköpare gått mot begagnathallen. Ok, jag vet att 80-90% av nybilarna säljs till företag men det blir ju en självuppfyllelse när man marknadsför som man gör...

//Stenback           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg6.028 st
Postad/Inlagd2017-05-24 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Hur är baksätesutrymmet med komfortstolar? Stjäl de lika mycket benutrymme som de gjorde på F10?           IP: ...[6.28.75]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330xi  -02
Pris: 36.000:-

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-

BMW 335  -07
Pris: 135.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen