|
Inlagd av |
Fråga |
297 st
2017-05-18 21:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
|
Ryk330 har du fått produktionsvecka? Eller har du "bara" fått veta att den kommer t Halmstad v 27 och lev v30. IP: ...[242.138] |
5.765 st
2017-05-18 23:56
Anmäl svaret
|
BMW verkar ha något fel i "systemet". Min bil står som produktion vecka 23 och leverans vecka 48...
/Anders IP: ...[.55.171] |
29 st
2017-05-19 10:58
Anmäl svaret
|
Jag beställde min 520D Touring den 19:e april och fick prel. lev v24.
Säljaren svarade idag att v24 håller!
Det är ju otroligt kort leveranstid tycker jag. Har tidigare beställt (tjänstebil) VW, Volvo, SAAB, BMW och det har aldrig gått så här snabbt.
Kanske har försäljningen av dieslar gått ned i världen så BMW planerat fel?
Och touring är det väl bara vi i Sverige som köper, och de har kanske bankat fram touring-karossdetaljer i minibatcher som de måste bli av med...vad vet jag.
Hoppas det lossnar för er andra också,
Anders IP: ...[.99.162] |
501 st
2017-05-19 11:07
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
340i Touring I3s
|
Tycker det är pest att 540i Touring inte går att beställa med rwd. Hoppas på ändring till 2018 IP: ...[4.32.30] |
204 st
2017-05-19 14:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi A6 Avant quattro -16 BMW 320 xdrive M-sport
|
Beställde en 520 D 9:e maj, fått besked att den är i produktion. Förväntad leverans v 24-25. Snabbt marscherat det! IP: ...[6.28.62] |
203 st
2017-05-20 06:22
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540i G30 520dAT LCI-14 inbytt Z4 3,0i Roadster-05 BMWCS
|
Grattis för er som beställt 520d.
Snabba puckar!
Dieslar finns nog i överflöd numera.
Svårt att bygga om dessa motorer till bensindrift och lägga på 2 cylinderbankar!!
Just Kidding!
IP: ...[199.144] |
166 st
2017-05-21 08:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520dA Touring -17 (G31)
|
Men va fan. Jag beställde en 520d touring i slutet mars och fick v28. Fortfarande inget annat besked. IP: ...[123.191] |
490 st
2017-05-22 18:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 330e xDrive LCI- 2023
|
Vi avbokade f11 IE för att köpa den nya G31, finns ju sjukt bra kampanjer redan nu på bilarna. Men hur står sig 530 i samt 530d G31 i framtiden? Tänker på värdeminskning, alla diselförbud och ökandet av bensinpriserna?
Samt så är vi lite fundersamma vilken motor vi ska ta. Vi kör ca 2500 mil per år och pendlar dagligen 8 mil tur och retur. Valen står som sagt mellan 3.0d och 2.0 i ( 530D/53OI)
IP: ...[175.140] |
5.765 st
2017-05-22 20:00
Anmäl svaret
|
Jag tror at 530i kommer bli en udda fågel. De som vill ha bensin tror jag istället väljer att gå upp till 540i, så av dina alternativ så skulle jag förorda 530d.
/Anders IP: ...[.55.171] |
1.274 st
2017-05-22 23:05
Anmäl svaret
|
530d (RWD) mycket hellre än 530i. Kommer snart 525d samt 520i. IP: ...[83.4.12] |
313 st
2017-05-22 23:27
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540ix G31
|
530i en udda fågel? måhända, men den kostar 80K mindre än 540i.
Och pratar vi dom som kanske vill gå upp från 520 så är gapet till 540i 140K
Ni som har fått offerter eller räknat, hur mycket skiljer sig månadskostnaden beroende på motor alternativen? IP: ...[.63.165] |
5.765 st
2017-05-23 00:49
Anmäl svaret
|
Jag tror personligen att det är 520d, 530d och 540i som intresserar de flesta, men jag kan givetvis ha fel. De som vill ha bensin vill nog ha en sexa under huven.
/Anders IP: ...[.55.171] |
2.044 st
2017-05-23 09:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16 118d F20 xDrive Msport -17 530i E34 -89 en ägare
|
Jag håller med Anders Med Känsla,
de som vill ha en 5-serie bensin vill nog absolut ha en sexa under huven.
Om man "nöjer" sig med en fyra så är det nog en 520d som gäller.
520d som uppfyller Euro6, har låg förbrukning/låga utsläpp, kommer nog att vara fullt "acceptabel" på marknaden även ur miljösynpunkt.
Skrämselpropagandan med dieselförbud etc gäller ju inte fordon som är klassade Euro6. När skrämselpropagandan sansat sig lite kommer man att behandla verkligheten, alltså utsläppen (inte om bilen drivs av bensin, diesel eller något annat.)
Bensinfyran är helt ok i 1-serien och ok i 3-serien, men knappast i en 5-serie. IP: ...[.191.75] |
7.335 st
2017-05-23 10:06
Anmäl svaret
|
Finns nog absolut en marknad för en fyrcylindrig bensinare också. 530i är dock lite för dyr just nu. En billigare 520i skulle nog sälja bättre. IP: ...[6.28.75] |
25 st
2017-05-23 10:06
Anmäl svaret
|
Du behöver inte köpa en 520d för förbrukningens skull. Vid inkörning av min nya 530d ligger jag som lägst på 4,5l. Och bilen håller på att köras in!!! Vid mer "normal" körning blir det nog inga problem att ligga på 5,5l. En 520d köper man för att inte ligga ute med så mycket pengar och inte för att få lägre driftkostnader. IP: ...[1.8.112] |
579 st
2017-05-23 11:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Håller med @Ulf530, kör 330i idag och bilen känns pigg och rapp (är det ett ord?).
Men när jag provkörde 530i not so much... men inte heldålig heller. Däremot ska den ju prismässigt ligga riktigt nära 520D för att vara intressant. IP: ...[5.68.61] |
5.765 st
2017-05-23 11:28
Anmäl svaret
|
Motsvarande provkörning av MB E-klass fyrcylindrig bensin i någon av motortidningarna kommenterade också att jättefin bil men fel motor.
/Anders IP: ...[.55.171] |
2.044 st
2017-05-23 11:47
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16 118d F20 xDrive Msport -17 530i E34 -89 en ägare
|
530i med fyran räcker på pappret, prestanda är tillräckliga och man behöver inte mera (åtminstone inte i teorin?).
Men gångkulturen är väsensskild mellan sexan och fyran.
Särskilt med 5 pers i bilen och full last ökar denna skillnad högst påtagligt. Med släp eller husvagn blir skillnaden ännu mycket större.
Vilket jag tror att daagis m fl, m fl också bekräftar.
Med den gångkulturen tycker jag personligen att dieselfyran känns mera harmonisk och ok än vad bensinfyran gör.
Denna känsla och upplevelse kanske inte är faktabaserad (?) utan mera att dieselfyran går som jag förväntar mig medan jag förväntar mig lite mera av bensinbilen (??).
När jag köpte ny F11 var jag länge inne på att en 520d absolut skulle vara tillräcklig för mig som åker till 90% ensam i bilen, utan last, utan släp.
Men efter flera långa provkörningar, och lång tids överväganden, fattade jag beslutet att fyran inte var acceptabel för mig, jag skulle inte bli nöjd, så det blev en 530d xD.
(Helst skulle jag absolut föredra bensin-sexa, men av ekonomiska skäl "måste" jag åka diesel.) IP: ...[.191.75] |
370 st
2017-05-23 11:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G30 530e -20 I01 i3s -22 (kommande)
|
Tar emot när man har 530i och fyrcylindrig i samma mening, man förväntar sig en sexa här i femserien... Varför kunde dom inte kört med 525i för denna motor?..
Dagens rant :)
/P-O IP: ...[8.56.33] |
2.044 st
2017-05-23 12:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16 118d F20 xDrive Msport -17 530i E34 -89 en ägare
|
En sannolik förklaring till modellbeteckningen är att en motors slagvolym räknas upp med den gamla vedertagna turbo-koefficienten 1,5 när man förser den med turbo.
Tvåliters (20) med turbo motsvarar alltså en treliters (30) sugmotor.
Detta är etablerat och vedertaget sedan långa tider, t ex när BMW 7-seriens treliters sexa (730i) försågs med turbo så blev modellbeteckningen 745i.
Sedan kan man alltid undra varför det inte gäller för dieselmodellerna och man kan konstatera att denna förklaring inte alltid är riktigt konsekvent...
Personligen tycker jag också att det "känns" helt fel att en 530i har fyrcylindrig tvåliters motor, särskilt i jämförelse med 530d som har sexcylindrig treliters motor (med turbo...).
Orsaken till modellbeteckningen är självfallet av ekonomiska skäl, BMW AG och vi aktieägare tjänar mera pengar.
Likväl som (teoretiskt?) sänkta förbrukningssiffror och miljöpåverkan. IP: ...[.191.75] |
|