AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
626.470

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 32 av 144
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har också testat att bygga en 540 med den utrustning jag vill ha (och i princip har i både min E61 och min F11) och hamnade precis över 800'. Låter nog någon annan köpa denna ny och kan ta över den om 2 år...

XC60N ser fin ut och kommer säkert att stå sig bra begagnat också.

___
//Ulf
Dyrt blir det absolut, men om det ska jämföras med xc60 så är det väl en 520D man ska räkna på. Borde väl ligga närmast det volvo kan skaka fram i motorväg?

Jag fick till en bra affär på en G31 530Dx som landade på 618' efter rabatter. Visst finns det några kryss till jag skulle vilja ha men inget viktigt
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag tycker att F30/31 är alldeles för dyra (i dagsläget) i relation till en fullt utrustad F11 IE.
Jag förutspådde detta och därför valde jag att i stället köpa den utgående F11.
Kanske är G31 rätt prissatt, men i så fall var F11 IE för lågt prissatt, vilket i så fall gläder mig och väldigt många andra som köpte F11 på slutet.

Visst är F30/31 sannolikt en bättre bil på vissa punkter, och snyggare, men jag tycker inte att skillnaden är så revolutionerande. I relation så är det enligt mig, och de flest andra?, inte alls samma stora steg som det var t ex från E61 till F11.

Vi BMW-nördar tycker nog att G30/31 är fantastisk på många sätt men sannolikt ser vanligt folk inte ens skillnaden på en F11 och G31, kanske märker de inte ens någon skillnad om de får provköra 2 st fabriksnya exemplar...

Ang Volvos nya modeller så är jag personligen fortfarande förvånad över framgången. Reklam och design verkar kunna sätta filter framför människors sinnen.
Kvalitetsproblemen verkar vara minst sagt betydande och vid noggranna och jämförande provkörningar så kan jag absolut inte tycka att Volvo imponerar.
Inte en enda genuint bilintresserad person som jag någonsin har träffat har sagt att han vill ha en kinesisk bil och flera av samma personer försöker nu med alla konster och knep förklara för mig att Geeley/Volvo inte alls är kinesiskt...
Men som tur är så är smaken som baken.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
För de som säger att 5:an är tung kan det vara bra att veta att de sänkt vikten. En 540i sedan rwd är lättare än den e91 335iAT jag hade, vilken vägde 1700 kg, 540i ligger på 1670 kg
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Sthlm1; har du vägt bilarna?
Enligt en säljare som jag pratat med så finns en viss reell sänkning av vikten från F10/11 till G30/31, men den största skillnaden ligger i "uppgiven vikt", däri ligger bl a att man väger in bilar som i utförande är lättare vad gäller utrustning etc.

BMW har sedan länge, t ex vid utvecklingen av F10/11, jobbat med att reducera vikten. De stora stegen är tagna sedan tidigare. Vid utvecklingen av G30/31 handlade det mest om "förfining" av detaljer.
Att hitta 100 kg, som reklamen "antyder" (man säger t ex "upp till 100 kg...") är fruktansvärt svårt om man inte tar till väldigt radikala konstruktioner (t ex att kapa 3 cylindrar och helt ta bort växellådan...) eller att hela bilen skulle tillverkas i ett nytt material.
Alla kan nog förstå att "förfina" vissa detaljer ger inga 100 kg.
Om man ställer en F10 på vågen och sedan en i utförande och utrustning exakt likadan G31 så vågar jag sätta 1 000 kr på att det skiljer väsentligt mindre än 100 kg, om någon vågar sätta 100 kr mot?
Visst har du rätt, det är ju inte så att man bara "hittar" 100 onödiga kg. Tycker många av dagens bilar känns rätt tunna, tex vägljudsisolering saknas i bedrövlig omfattning! Tyvärr har man inte bantat prislistan vilket behövts. Värdeminskningen på bilar är ett gigantiskt nationalekonomiskt problem!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Angående prissättningen kan det ju också vara tänkvärt notera att tillverkningskostnaden för G30/31 är LÄGRE än för F10/11.

Alla som har erfarenhet av avancerad produktutveckling vet att ett av de absolut viktigaste kraven när man tar fram en ny produkt, som t ex en bil som G30/31, är att den är billigare och snabbare att tillverka än den tidigare.
Om man inte lyckas med detta så avbryter man fortsatt utveckling och återvänder till ritborden igen...
Ska väl tillägga att jag inte tyckte G30 kändes uttunnad, men jag har ju inte ägt och kört den under någon längre tid. Tunnare lär dock BMWs modellflora bli, interna röster höjs tydligen där man tycker att vissa modeller är onödiga, frågan lär dock bli VILKA ska bort?
St
1.378
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT

Tesla Model Y Performance


Drog en snabbkoll via blocket/Transportstyrelsen för att kolla lite tjänstevikter:

FTG247: G30 520dA -17 med sparsam utrustning: 1710 kg.
HXT701: F10 520dA -16 med sparsam utrustning: 1755 kg.

Hade hoppats på mer... (mindre?)

Enligt katalogen ska en F10 520dA väga 1705 kg och en F10 535iA 1765 kg.
Enligt katalogen ska en G30 520dA väga 1635 kg och en G30 540iA 1670 kg.

Så det skiljer, det är väl 535 vs 540 som kommer närmast de där 100 kg. Hittar dock inget registreringsnummer på en 540 så man kan se faktisk tjänstevikt...

//Stenback
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Mina antaganden om vikten stämmer nog, tyvärr.
Marknadsföringen och egen info skriver att man minskat med "upp till 100 kg" Människor/journalister uppfattar siffran 100 och upprepar den siffran tills det har blivit en sanning.
"-Nya 5-serien är en mycket lätt bil, 100 kg lättare än den förra".
Detta har upprepats så många gånger så tom läsare på detta forum, flera seriöst bilintresserade, tom s k BMW-nördar, har börjat tillåta sig själv tro att den nya 5-serien är en mycket lättare bil.

"Upp till 100 kg" kan vara vad som helst mellan 1 och 100 kg.
Gott utvecklingsarbete gör sannolikt att man lyckats sänka vikten ett par %, eller däromkring.
Redan utvecklingen av F10/11 lade fokus på att sänka vikten.
Enligt mitt resonemang är det sannolikt sänka vikten från t ex 1700 kg med omkring 30 - 50 kg.
Vilket stämmer väl överens med Stenbacks exempel ovan.
Om man lyckas sänka med 100 kg (nästan 6%!) så var F10/11 misslyckad, men det vet vi ju att så var inte fallet.
Jag tror inte heller 535i F10 och 540i G30 kommer till -100 kg. I så fall skiljer utrustning och utförande.
Om man ställer 2 st bilar som exakt motsvarar varandra på vågen så skiljer det sannolikt allra högst 2 000 x 3% = 60 kg.
Men -30 kg är nog mera sannolikt enligt min uppfattning.

För -100 kg måste det till konstruktionsskillnader, t ex från V12 eller V8 motor till 6 cyl turbo, eller någon annan lika radikal förändring.
Om den förra hade varit 100% i stål och helt saknat aluminiumkomponenter men den nya hade massor av aluminium och kompositmaterial så skulle det kunna skilja 100 kg.
Men så är ju inte fallet.

Detta är bara min egen personliga bedömning. Det krävs många verkliga vägningar för att veta exakt.
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Jo det stämmer nog att det alltid är lite glädjesiffror. Men det skiljer nog mer på en fullutrustad G30 jmf med F10 mot snikutrustad G30 mot F10. Då jag misstänker att mycket av viktbesparing sker på alla tillbehör läs stolsinställingar AC osv! Där smartare tekniska lösningar och bättre material användes.Men det vore kul och höra ifrån BMW själva var viktbesparingen främst sker!

/// Mårten
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Räcker med en vägning per bil. Osannolikt att de ljuger om vikten. Min poäng var iaf att 540i sedan är lättare än 335i touring e91, som visserligen inte var den sportigaste 335, men ändå en sportig bil och en 3:a
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det är nog inte sannolikt att man ljuger om vikten, åtminstone inte på något uppenbart sätt och inte särskilt mycket.
Men man har lagt sig stor vinning, större än tidigare, om att väga in bilar i ett klokt utförande och med klok utrustning, med tanke på vikten.
T ex så hittar man ett antal kilo enbart i att väga in den nya med vanliga däck i stället för RFT.
Alla sådana möjligheter har man noga beaktat.

Men om man tar två bilar som exakt motsvarar varandra i utförande och utrustning så hävdar jag att det sannolikt kan skilja ett par %, alltså någonstans omkring 30 - 50 kg.
Om man beaktar sannolikhet, var skulle man kunna finna 100 kg?

Jag tror inte att det är sannolikt att en 540i G30 skulle vara lättare än en 335i T E91. Inte om vi ställer två bilar med exakt motsvarande utrustning på vågen. Så dålig/omodern konstruktion var inte E91. Däremot så misstänker jag att man inte hade samma fokus på att väga in och typgodkänna en särskilt lätt 335i.

En vägning per bil blir ändå rätt många vägningar om man ska jämföra t ex några olika diesel- och bensinvarianter av F10/11 mot G30/31 = minst 20 olika bilar? Det är ju (i princip) omöjligt finna två bilar som exakt motsvarar varandra så därför måste man väga ett antal olika modellvarianter för att kunna få ut en någorlunda rättvisande genomsnittlig viktskillnad.

Mot bakgrund av min erfarenhet av fordonsutveckling, och annan produktutveckling, så finner jag det inte sannolikt att det skiljer 100 kg. Det vågar jag slå vad om.
Re
267
Rennwagen
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Här finns den verkliga praktiska förbrukningen på 330e angiven av ägarna Länk som visar på 6,21 l/100 km snarare än 1,9 l/100 km. Det borde nog vara applicerbart på 530e, vilket förhoppningsvis gör att ingen köper den bilen. Antingen en 540i eller 530d så man får körglädje och fart på bilen eller gå hela vägen fram på miljöspåret och köpa Tesla. 530e är en dålig kompromiss.
Verdi
Rennwagen,
Vad en 530e drar beror helt och hållet på körmönstret. Kör man många små sträckor får man en lägre förbrukning.

Håller dock med om att 530e är en rätt dålig kompromiss. Den här laddhybridfasen är bara ett mellanspel.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Dålig kompromiss? Kör man mycket stadskörning eller kortare sträckor (<30km) och har tillgång till laddplatser är hybriden genialisk. Som förmånsbil blir det dessutom walk-over för hybriden jmf med motsvarande bensinare eller diesel. Snarare låter det som en väldigt bra kompromiss :-)

Enda nackdelen är att den inte finns som kombi och ihop med drag. Verkar även gälla 530e. Passat GTE visar ju att det går...

Tesla då? Det är viss skillnad på att köpa, eller få lov att företagsleasa en bil för 1,3M SEK...

Verdi
Kristoffer_L,
Kompromissen borde vara som på i3 med REX. En elmotor som driver hjulen och en liten laddare som kickar in när det behövs. Säg att du har en rejäl elmotor, >30 mil på el och sen en tank på 25 liter eller nåt som räcker till ytterligare 30 mil. Minst.

Det vore ju en helt fantastisk bil som man kunde köra till 95% på el. Man skulle dessutom få en bättre och enklare drivlina, full prestanda på el, antagligen billigare servicekostnader.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
verdi: Håller iofs med dig - visst är en 530e är långt ifrån perfekt - men min poäng var att man faktiskt kan få ut väldigt mycket av dagens hybrider - de flesta bilresorna är betydligt kortare än vad man tror. Och bilarna står stilla mycket rätt länge under dagen. Behöver man då en räckvidd på 30mil på el är min undran?
Visst, en fråga om individuell körcykel men jag är övertygad om att många hade klarat sig förvånandsvärt bra med dagens hybrider.

Diskussionen påminner lite som den med mobiltelefonerna för 15 år sedan när alla pratade om stand-by tid. Då gick det inte att tänka sig en mobil med duration på mindre än en 1 vecka. Allt annat var ju stenålder. Sen ändrades mönstret kan man säga...idag får man räkna med att ladda mobilen varje natt och ingen verkar klaga längre åt det med alla funktioner man får på köpet.
We
920
Weiman
118i M-Sport -24
@Rennwagen: Söker man på 328i/330i på spritmonitor så ligger de på nästan 9 l/100 km i snitt. Då låter inte 6,2 för jämförbar prestanda så dåligt längre..
Att tillverkarnas siffror inte stämmer i praktiken är nog de flesta medvetna om.

Edit: När jag kikar på spritmonitor.de så får jag det snarare till 5,8 l/100km för 330e.
Länk
Sannolikt har man tagit med en äldre Activehybrid 3 som drog upp snittet, men det är ju en helt annan bil.
Verdi
Kristoffer_L,
Ja absolut. Men ska du köra en 530e på el så får du prestanda som bara räcker till att ta sig från A till B utan några som helst utsvävningar. Jag kan tycka det är lite torftigt och ovärdigt en BMW. En kraftfull elmotor som gör att bilen gör 0-100 på under 5 sekunder är fullt realistiskt. Som en bonus får man en gasrespons som inte är av denna värld. Maxeffekten är i princip alltid tillgänglig nästan ögonblickligen. Inget motorvarv som ska upp, ingen växel som ska bytas osv... Det blir helt enkelt en bättre bil av eldrift, inte sämre. (så länge det inte är en sportbil såklart)

Hur lång räckvidd man behöver i vardagen är såklart individuellt. Jag behöver nog inte mer än 10-15 mil och kanske bara 5 mil de flesta av dagarna. Att ladda varje natt har jag inga problem med. Det är ju även bra om bilen klarar vardagen utan djupurladdning av batteriet då det riskerar att försämra batteriets kapacitet. Laddas det ur helt varje dag så håller det helt enkelt sämre.

Men sen kör vi en hel del längre körningar på totalt ca 1500 mil per år. Det skulle vi lätt klara med räckvidd på 30 mil och väl utbyggt snabbladdningsnät.

Men det är klart. Den bilen jag målar upp här finns inte. Eller jo, den finns och den heter Tesla. Jag tycker dock den är lite för dyr. Mycket pga dollarkursen.

Jag har höga förhoppningar på BMW i5 som kommer här inom några år. Ska bli väldigt spännande att se vad den klarar och vad den kostar. Och så måste det ju upp snabbladdare! Annars funkar det inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.