|
Inlagd av |
Fråga |
579 st
2017-03-06 12:05
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
@jocke Motor: 14 februari IP: ...[5.68.61] |
25 st
2017-03-06 12:45
Anmäl svaret
|
Jag beställde min 530D vecka 1 och har fortfarande inte fått något produktionsdatum. Är detta verkligen normalt? Orderprocessen är ju inte direkt optimerat. IP: ...[1.8.112] |
4.606 st
2017-03-06 16:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320i cab -07 520D -17 G30 420D cab - 17 Chevrolet Camaro Z28-82 Ford Thunderbird -64
|
Jag beställde min sista veckan i December, och skall tillverkas vecka 13, enligt säljaren.
BMW CS #5206 IP: ...[.215.92] |
1.392 st
2017-03-06 16:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i4 M50 -23 E38 740ia -97 E28 535i -87
|
Eller 830500:- för en BMW med en 2-liters fyra.. [LÄNK] IP: ...[.15.130] |
784 st
2017-03-06 16:32
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 530iA E39
|
Ja, oerhört tråkigt med en fyra på 2 liter istället för gamla 530 med 3 liters sexa... dessutom hade gamla F10/E60 530i 272 hk jämfört med 251 hk. Varför betala mer för att gå ner i effekt? IP: ...[.221.85] |
579 st
2017-03-06 16:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Ödmjukhet är väl inte något värdeorden hos ÅF IP: ...[3.34.27] |
4.606 st
2017-03-06 16:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
320i cab -07 520D -17 G30 420D cab - 17 Chevrolet Camaro Z28-82 Ford Thunderbird -64
|
Jag tycker också att priserna på tillsalu bilarna är höga, min är beställd med i stort sett samma utrustning som 520D förutom M-sport skinn och navi, men jag har sollucka och gardiner, och min ligger nästan 200K under i pris. Men jag tror det går att pruta rätt bra på bilarna vid renköp.
BMW CS #5206 IP: ...[.215.92] |
8.009 st
2017-03-06 16:40
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Naikon, nya 530i är väl mer att betrakta som en 525i som gått upp i effekt, än en 530i som gått ner. 530i var ju länge toppmodellen bland sexorna men försvann (efter en viss tids överlapp) till 535i, som nu är 540i och ligger på 340hk.
Men i sak håller jag med dig om att det är tråkigt att ingen sugmotorsexa erbjuds. Om det gjorts hade det varit motorn som lockat mig mest. IP: ...[6.28.75] |
7.335 st
2017-03-06 16:49
Anmäl svaret
|
Jag provkörde den 530dx de har i Solna. Fin bil och en klar förbättring på en del punkter. Framförallt så kändes den alertare och roligare att köra. Lite mer som en 3-serie.
Fast med mina krav så blir en G31 på tok för dyr. 530e kommer tydligen inte som kombi och det var väl sista hoppet. Fast jag provade även en X5 40e och jag gillade inte riktigt hybriddrivlinan heller. Kanske passar bättre i G31 men i X5:an så blev bensinmotorn lätt surrig och ansträngd. Oharmonisk. IP: ...[6.28.75] |
3.489 st
2017-03-06 19:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Alfa o BMW
|
DLC - sitter faktiskt och funderar på en Alpina B5 istället för BMW:s "in house" alternativ...
Eller kanske en B7:a? Tycker 7:an blivit mer lyckad i designen än nya 5:an, som jag inte riktigt drar jämnt med. Kanske åldern...? ;P IP: ...[.28.240] |
903 st
2017-03-06 19:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
116i M-Sport Valencia -14
|
@Naikon: Fast nya 530i är snabbare 0-100 än F10 530i.. Även 528i N20 var snabbare än 530i och de såldes ett tag parallellt! IP: ...[137.155] |
1.149 st
2017-03-06 19:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut iX1 msport med mycket utrustning på gång
|
Kom upp i 700 tkr för en 520d utan individuallack och nattkamera som idag men med värmare, xdrive och B&W. Tröttnat på att betala så mycket för något som är ungefär som det jag har fast med färre mil. Ska bli kul att kolla in XC60 i morgon! Kan ju köpa en mindre bil eftersom vi lär ha kvar en av F11:orna. IP: ...[.152.10] |
2.044 st
2017-03-06 19:53
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16 118d F20 xDrive Msport -17 530i E34 -89 en ägare
|
År 2017, en stor och tung familjebil, vem bryr sig om acctiderna 0-100?
80 - 130 eller något sådant kanske kan vara intressant, eller omkörningsegenskaperna i motorvägsfart.
Inte ens segdragning på högsta växlen är väl längre intressant när ingen (nästan ingen...) köper med manuell låda.
Men siffran för 0 - 100 på en sådan här bil torde väl för alla kunder vara helt ointressant, eller?
De nyaste bilarna, med motsvarande modellbeteckning, borde väl sannolikt vara konstruerade på ett sådan sätt och med sådant vridmoment (tack vare turbo, mm) att de är snabbare vid omkörning, och alla typer av normal körning, i jämförelse med tidigare modeller(?)
Annars har man ju misslyckats kapitalt...
Att de är bra mycket snålare förutsätter jag som en självklarhet.
Moderna utväxlingsförhållanden gör dem snålare (lägre varvtal) men också långsammare. Detta kompenseras med flera och tätare steg i växellådan, typ 8-9 stegade automatlådor.
Dock blir det svårt (omöjligt?) att hänga med i accet om man väljer en manuell låda, med färre och större steg i lådan. De nya automatlådorna är ju väldigt snabba vid verklig körning, t ex vid kickdown för en spontan omkörning. Där hänger man inte med att växla en manuell låda.
Jag håller med om att även jag tycker spontant att det är misslyckat att kalla en 2-liters 4:a för 530i.
Men sådana modellbeteckningar har ju funnits länge av tradition. T ex 7-serien fanns ju som 730i med treliters sug-sexa. Men med turbo på treliters sexan så hette den 745i genom att på ett både ärligt och naturligt sätt multiplicerade med den så väl etablerade och erkända turbo-koifficienten 1,5.
Så en tvåliters fyra med turbo blir alltså mycket riktigt en 530i enligt samma metod!
Vi får nog bara lära oss att turbo-koifficienten på ett korrekt sätt ingår i modellbeteckningen,
precis som den gjorde för rätt så länge sedan.
(Dock finns då ingen rim och reson i att kalla en tvålitersmotor med turbo för t ex 525i eller 528i...).
Inte heller finns rim och reson enligt ovan resonemang när man jämför bensin och diesel där en diesel treliters sexa med turbo heter 530d... IP: ...[.57.104] |
579 st
2017-03-06 20:06
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Modellbeteckningar kunde jag inte bry mig mindre om. Varför väcker de så mycket känslor? Så länge rätt motor levereras är det väl ok? Väljer ju bort modellbeteckningen så det spelar ingen roll om det står 518 eller 550 för min del. IP: ...[3.34.27] |
313 st
2017-03-06 20:48
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540ix G31
|
Hur har grundpriset samt utrustningspaket sett ut hos handlarna? i förhållande till priserna som står på hemsidan (samt det man bygger efter) ?
Utan rabatter. IP: ...[.63.165] |
172 st
2017-03-06 22:11
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
335i E92 -11
|
Konsumentpionjär? IP: ...[.52.185] |
903 st
2017-03-06 22:13
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
116i M-Sport Valencia -14
|
Wat? IP: ...[137.155] |
5.766 st
2017-03-06 22:50
Anmäl svaret
|
Ja dessa priser på bl a 520d känns ju helt sjuka. Inget jag skulle betala för iaf.
/Anders IP: ...[.55.171] |
10.942 st
2017-03-07 00:16
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 530dX M-sport -16 Golf GTI -18
|
Man kan i dag köpa en helt ny (lagerbil) F11 530d Xdrive IE med komfortstolar och 19" för 585-600'. Stoppar man på samma utrustning på en G31 520d så hamnar man på 700'. Sen är det ju svårt att veta vad respektive bils slutpris hamnar på men oavsett så känns ju G30/G31 lite överprisad, dock lär det ju komma attraktiva paket efterhand.
___
//Ulf
IP: ...[3.93.83] |
7.335 st
2017-03-07 09:59
Anmäl svaret
|
De hade en 520d sedan i hallen med listpris över 700'. Då var det inte ens skinnstolar.
Jag var där och kritade på för en i3 och helt ärligt tror jag att jag köpt min sista "fossilbil" som inte är åt sportbilshållet. i5 ska enligt säljaren presenteras under 2018 och blir den lyckad och har en reell räckvidd uppåt 40-50 mil och ett hyfsat utbyggt laddnät så finns det ingenting att tveka på.
Jag är verkligen inte miljötaliban på nåt sätt utan det är andra fördelar jag ser. Dels bättre drivlina, bättre gasrespons, inga växlingar osv. Sen tror jag en i5 vinner ekonomironden också! IP: ...[6.28.75] |
|