AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Visad 587.447 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.149 st
Postad/Inlagd2016-12-09 15:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut
iX1 msport med mycket utrustning på gång
Tillbaka on topic: någon som hört något rykte om när svenska konfiguratorn kommer?           IP: ...[1.30.37]
Antal inlägg4.913 st
Postad/Inlagd2016-12-09 15:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d F11 -11
335i E93 -08
Pro-tip: klicka escape när sidan laddas så slipper du dega.
Artikeln:



Vågar du satsa på en elbil som tjänstebil? Svaret är – numera – ja.

Äntligen är elbilen till en trovärdig utmanare till din dieselbil.
Orsaken är den tekniska utvecklingen, i kombination med fortsatt gynnsamma skattevillkor och låga driftkostnader. Även om elpriset sakta är på väg upp är det – och kommer att vara – mycket billigare att ladda en elbil än tanka än dieselbil.
Men framför allt börjar elbilarnas räckvidder nu nå sådana nivåer att de kan jämföras med traditionella bilar som drivs med bensin eller diesel.
Här är tio viktiga skäl till att skaffa en elbil som tjänstebil.

1. Miljön.
En elbil avger inga lokala och hälsofarliga utsläpp, som exempelvis en dieseldriven bil. Visserligen kan produktionen av el innebära belastning på miljön, men den torde vara enklare att kontrollera när den sker på ett ställe. Ser man till koldioxid är Sverige mycket gynnsamt för elbilar, eftersom vår elproduktion består av vattenkraft, kraftvärmeverk, vindkraft och kärnkraft. Den höga andelen kärnkraftsel, knappt 40 procent, ställer givetvis andra frågor om huruvida bränslet är miljövänligt – vill vi verkligen förvalta ett avfall i 100.000 år och mer?

2. Supermiljöbilspremien.
Fortfarande ger elbilar en premie på 40.000 kronor från staten och med det nya bonus-malus-systemet för beskattningen av bilar, som troligen ska införas från 2019, kan den statliga skatterabatten bli ännu högre. Siffran 60.000 kronor har nämnts.

3. Bilersättningen.
En dieselbil ger 6,50 kronor per mil i ersättning, en elbil 9,50 kronor per mil. Laddar man hemma till låg taxa torde kostnaden ligga minst under 2 kronor per mil. Snabbladdning kostar runt 3 kronor per minut, så det är klart dyrare. Ett stort plus för varje körd mil blir det oavsett. Se dock till att skatta för elen du använder på jobbet. Den är faktiskt en skattepliktig förmån.

4. Nedsättningen av förmånsvärdet.
Regeringen förlängde i höstas nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar – men passade samtidigt på att sänka taket för nedsättningen från 16.000 till 10.000 kronor från inkomståret 2017. Det ska gälla till och med 31 december 2019. Fortfarande justeras priset också först till en jämförbar bil utan miljöteknik, vilket ger en extra rabatt. Och kan man övertyga företagets ekonomichef om en Tesla kan man som tjänstebilsförare åka billigt: Model S 60 har just nu ett förmånsvärde på 3.491 kronor i månaden.

5. Lägre kostnader för företaget.
Det lägre förmånsvärdet ger också lägre sociala kostnader för företaget. Dessutom är servicen billigare än hos en bil med konventionell förbränningsmotor. Båda dessa omständigheter kan användas som ett bra skäl för att övertyga dina chefer om att skaffa in en elbil som tjänstebil. Möjligen kan cheferna invända mot att elbilar har sämre andrahandsvärde, då kan dessa argument vara bra att ha. Totalkalkylen kan ändå se gynnsam ut.

6. Längre räckvidder.
Teslas dyrare modeller med hög batterikapacitet har officiellt upp till 57 mils räckvidd, medan den billigaste ska klara 37 mils körning. Men också i de lägre prisklasserna ökar nu räckvidderna. Opel Ampera-e, som lanseras under nästa år, har 50 mils räckvidd, vilket torde klara de flesta behov. Också andra elbilar har fått kraftigt förbättrad räckvidd. Renault Zoe ska klara 40 mil, VW Golf 30 mil, Nissan Leaf 25 mil.

7. Fler laddpunkter.
Laddinfrastrukturen fortsätter att växa i Sverige. I slutet av oktober fanns det 2.565 laddpunkter fördelade på 726 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur. Kombinationen av längre räckvidd och ökade möjligheter för laddning utanför bostaden minskar risken att man blir stående – och minskar framför allt räckviddsångesten.

8. Komforten.
Den låga ljudnivån från motorn bidrar till behaglig ljudnivå inne i kupén. Se bara till att välja bort stora hjul och lågprofildäck. Till komforten kan också accelerationen räknas. Elbilar förlorar sällan en match från ett rödljus och har bra prestanda för omkörningar.

Vad kostar tjänstebilen? Jämför totalkostnaden för 1500 olika bilar här (extern tjänst)

9. Varumärkesbyggandet.
För din arbetsgivare, som strävar efter en starkare miljöprofil (det gör alla företag) blir elbilen en viktig del i byggandet av företagets varumärke. Vid kundbesök väcker en elbil nyfikenhet och många intresserade frågor, något som skapar en positiv bild av ditt företag.

10. Personliga imagen.
Det går inte att komma ifrån att elbilar är heta just nu – och att ligga först i spåret ger extra credd i omvärlden, också på det personliga planet. När du parkerar din moderna elbil bredvid grannens dieselbil kommer känslan i magen att vara mycket god – alldeles särskilt i spåren av "Dieselgate           IP: ...[226.250]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2016-12-09 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Till micleg och medkänsla: Trådens utveckling speglar verkligheten; den nya 5-serien är fin men kanske inte räcker till för den vassa konkurrensen som finns därute nu. Och det är potentiella köpare och early adopters som uttrycker vad de tycker och köper.           IP: ...[.19.129]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-12-09 15:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Micleg,
Förmånsvärdet är direkt från Skatteverkets kalkyl. [LÄNK]

4000:- är en väldigt basic S 60 som är den billigaste modellen. En mer "normal" S 90D har ett förmånsvärde på lite drygt 7000:-/mån.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-12-09 15:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ledsen Anders. Trodde faktiskt jag var i en annan tråd och stökade runt.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg201 st
Postad/Inlagd2016-12-09 15:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 -08
Lus:
Är du arbetslös eller...           IP: ...[.14.142]
Antal inlägg4.913 st
Postad/Inlagd2016-12-09 16:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d F11 -11
335i E93 -08
Anders: hur menar du?           IP: ...[226.250]
Antal inlägg5.764 st
Postad/Inlagd2016-12-09 16:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja men för oss som inte är intresserade av elbilar utan mera om 5-serien är det trist att det inte handlar ett jota längre om det som rubriken var satt för. Starta då hellre en tråd där ni jämför ex vis 5-serien med alternativ

/Anders           IP: ...[.55.171]
Antal inlägg790 st
Postad/Inlagd2016-12-09 19:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB GLC 220d -18
Håller med! Trist utveckling av tråden som tagits över av elnördar! Starta egen tråd! Moderator?           IP: ...[.166.21]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-12-10 09:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är nog dags att börja intressera sig snart, Anders. Har du provat i3:an än? ;)

ollen,
Elnörd och elnörd. Det är en grej som kommer att ta över. Jag tycker inte nödvändigtvis det är en dålig sak som bilintresserad heller. En elbil med tryck i grejerna är ju fantastisk att köra. Inget växlande, inget motorvarv som ska upp. Bara direkt acceleration i vilken situation som helst. Så drivlinan är helt klart överlägsen.

Det enda som är negativt är räckvidden och att det tar tid att ladda. Man måste planera sin körning på längre turer på ett annat sätt. Man kan inte vara lika spontan.

Motorljudet? Tror inte ni kommer sakna ljudet från din dieselfyra. Då är det bättre med inget ljud alls. Eller så får man göra som de gjort i min M550d. Spela upp nåt passande motorljud i högtalarna istället. :-)

Nä, nu får ni diskutera nya 5-serien. Får väl skapa en ny tråd för elbilsdiskussionen.           IP: ...[125.224]
Antal inlägg790 st
Postad/Inlagd2016-12-10 09:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
MB GLC 220d -18
Jag är inte intresserad av elbilsargument överhuvudtaget. I denna tråd.           IP: ...[.166.21]
Antal inlägg254 st
Postad/Inlagd2016-12-10 15:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Håll er till topic tråden som handlar om g30! Snälla starta en helt ny tråd kring el vs förbränning. När kommer svenska konfiguratorn för g30?           IP: ...[200.210]
Antal inlägg166 st
Postad/Inlagd2016-12-11 15:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -17 (G31)
Rennwagen: Grattis till Teslan. Hoppas ni ska åka max 2 pers i den...
Själv är jag efter två och ett halvt år med Tesla snart på väg tillbaka till BMW. Teslan vinner i körkänsla, drivlina, lastutrymme och utvändigt utseende. Men den förlorar i det mesta annat.
Sen har de blivit väldigt dyra om man inte har ett företag att ta dem på...

Verdi: Nja. Tesla går visserligen med förlust på pappret. Men det beror på mycket stora och dyra investeringar. Själva bilförsälningen har en bruttomarginal på kring 20% vilket är mycket.

Med känsla: Finns ju inte så mycket nytt senaste dagarna...           IP: ...[123.191]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2016-12-11 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
AMS provkör 540i i nummer 25/2016. De tycker som många andra att den är för lik föregångaren och "slätstruken" i designen.

Sammanfattar testet så här:

Plus: Superbekväm fjädring, tyst, sköna komfortstolar, bra styrrespons, len drivlina
Minus: Styrhjälpen vingar som en berusad i filen.
För vem? Dig som gärna kör själv och söker det bästa i den övre mellanklassen.
          IP: ...[9.8.113]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2016-12-11 16:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Till alla som klagar på elbilsnacket i tråden så är det bara att konstatera att G30 har det kämpigt i konkurrensen med Tesla. Det är även därför man tagit fram 530e (som är en dålig kompromiss). Direktörerna i München har lika konservativt tänkande som vissa forumdeltagare. Därför lämnar BMW freaks som jag (första BMWn var en 2002 i början av 80 talet, följt av flera 3-serie, 5 serie och M5 blandat med några Porschar) märket och testar andra bilar. Så vi ser alla fram emot BMW's slutgiltiga svar på Tesla. Med bättre baksäte och detaljkvalitet :)           IP: ...[9.8.113]
Antal inlägg62 st
Postad/Inlagd2016-12-11 19:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G31.
Kommer det kanske att komma en ren elversion av G30 vid en LCI?
Nya G30 är ju revolutionerande på det sättet att det är första gången en 5-serie kan köras enbart på ett fossilfritt bränsle en längre sträcka. 530e kommer säkerligen bli populär när den väl når marknaden. Men jag håller med, specifikationerna är pinsamma. Tesla har ju funnits X antal år på marknaden nu och de fungerar ju bevisligen väldigt bra i detta land. Märkligt att det ska ta sådan tid att ta fram en riktig utmanare.           IP: ...[9.26.14]
Antal inlägg166 st
Postad/Inlagd2016-12-12 14:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dA Touring -17 (G31)
Kan ju ha att göra med att det tar lång tid att ta fram en ny bilplatform. G30 använder ju G10:ans basplatform och den lär ju ha utvecklats med start senast 2008 eller ännu tidigare. Då var det inte lika uppenbart att det skulle gå så fort.
Sent i utvecklingscykeln så är det svårt att byta spår helt. Men att de inte kunde ha gjort en vanlig bil i form och funktion av i3 är för mig outgrundligt.
          IP: ...[123.191]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-12-12 15:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tror inte G30 kommer som renodlad elbil alls.

Det ska ju komma en i5 snart och den bygger nog vidare på de idéer som gällt för i3. Dvs lågt placerade batterier, relativt högbyggd, speciella material osv. Sägs att i5 ska komma som "SUV" först.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg362 st
Postad/Inlagd2016-12-12 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Nån gång ska man ha en svart eller silver E-klass sedan med AMG-paket. Ser riktigt bra ut trots att man nog kommer betraktas som en gangster :)

Började kolla utbudet och hybriden verkar vara mest överkomlig, bra pris som tjänstebil. Förmånsvärdet är i överkant då det inte stämmer så bra med Fleet-edition priset men ok. Ganska bra standardutrustning också.

...men när jag läste 33 km räckvidd på pappret gick det inte försvara längre.

Tror inte att 530e har mycket bättre siffror men vem blir först med en PHEV som lätt klarar 50 km? Jag hoppas på A4/A5 men det är dödstyst från Audi.           IP: ...[.101.52]
Antal inlägg116 st
Postad/Inlagd2016-12-13 07:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Jag skulle gissa att S60/V60 PHEV kommer klara 50km...

Men on-topic, jag har förlikat mig med interiören och ipad looken, tycker nog endå det ser riktigt trevligt ut.

Exteriört däremot har jag fortsatt sjukt svårt för designen "mellan" njurararna, ser nästan lika ut som Mercas och jaggas plast över halva grillen.

Tycker inte heller M-sport diffusorn bak är speciellt snygg.

          IP: ...[.101.51]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se









PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17
Pris: 145.000:-

BMW 550i  -06
Pris: 125.000:-

BMW 520i Touring  -00
Pris: 12.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen