AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Visad 564.052 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.238 st
Postad/Inlagd2021-08-15 16:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
1&2/ 530d gör kvartsmilen på 14.1 s mot 13.4 s för 540d. 3/Det skiljer mycket i hårdvaran. Olika topplock mm.

          IP: ...[83.4.12]
Antal inlägg81 st
Postad/Inlagd2021-08-18 14:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Förra veckan var jag och hämtade min nya bil, en G31 520d Xdrive m-Sport.
Bilen ska vara utrustad med värmare men jag har hittills inte förstått fullt ut hur den fungerar.

Som jag har förstått det kan värmaren aktiveras på flera sätt, dels via timer direkt i bilen, dels med direktstart, men också via Displey Key. Bilen är utrustad med med S536 Auxiliary Heating, på BMWs hemsida är benämningen "Kupévärmare med fjärrkontrol" Men vad innebär egentligen fjärrkontroll, syftar dom på Displey Key? Någon annan typ av fjärrkontroll följde ej med bilen.

När jag ska starta den via Displey key tycker jag att det mer ser ut som att det är ventilation av bilen, står inget konkret att det skulle vara värme. Det är en bild på en fläkt. När jag startar den verkar bara fläktarna gå igång (låter inget ifrån motorn) och verkar inte komma direkt värme. Hörde via ryktesvägen att 3 fjärdedelar av tanken måste finnas för att värmaren ens ska kunna nyttjas, vet inte om detta stämmer heller...

Skulle någon kunna förklara hur värmaren fungerar?

Tack på förhand.




          IP: ...[192.165]
Antal inlägg997 st
Postad/Inlagd2021-08-18 15:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 dT Xdrive -20
Fjärrkontrollen är display nyckeln och det är mycket riktigt en bild på en fläkt när du trycker igång fjärrvärmaren/kylningen. Den kyler ( eller rättare sagt blåser på med svalare luft utifrån) om bilens kupe'temperatur är lägre än det du ställt in den på och värmer om kupetemperaturen är lägre än förinställt. Du kan också sköta detta från telefonen med appen "My BMW"           IP: ...[215.103]
Antal inlägg997 st
Postad/Inlagd2021-08-18 15:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 dT Xdrive -20
… den kyler om bilens kupetemperatur är högre än förinställt skall det givetvis vara...           IP: ...[215.103]
Antal inlägg1.837 st
Postad/Inlagd2021-08-18 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M550i -21
F48 X1 20i sDrive -20
Köpte du ny av en BMW-handlare? I så fall borde dom förklarat för dig kan jag tycka.

Det är inte solklart, men det är samma aktivering för värmaren som ventilationen som du kan köra på sommaren, så fläkten är rätt ställe på display key. Du kan också med fördel ladda hem appen My BMW där du kan sätta timer eller starta värmaren direkt. Det finns också en meny inne i bilen som gör samma sak.

Om du startar funktionen nu på sommaren så kommer inte värmaren att starta så då får du funktionen som du märkte, fläkten går igång och drar in frisk luft men den blir inte varmare eller kallare än uteluften. När bilen själv tycker det är nödvändigt så startar värmaren också.

Det behöver inte vara så mycket bränsle som du har hört ryktesvägen men om bilen varnar för låg nivå (ca 10 liter på min 540i) så startar inte värmaren. Tyvärr ger den inte en så vettig indikation utan den kommer bara säga att "aktivering misslyckades" ungefär.

Edit: Tvåa på bollen medan jag skrev :)           IP: ...[189.249]
Antal inlägg81 st
Postad/Inlagd2021-08-18 16:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för två bra svar. Bilen köptes av BMW men begagnad med 3500 mil på mätaren. Säljaren frågade om det var något jag undrade över gällande bilen och jag svarade Nej, så säljaren ska inte klandras. Jag var så exalterad över bilen och ville ut och köra så fort som möjligt så frågorna glömdes bort tyvärr.

Nu vet jag inte hur batteritiden är i Displey Key men inser att av praktiska skäl hade nog trådlös laddning gjort sig bra i bilen. Nu åkte man visst på ytterligare ett moment att hålla koll på, att nyckeln har batteri och då laddning via kabel. Hade varit praktiskt att bara lagt nyckeln på den trådlösa plattan varje gång men körde bilen för att säkerställa att den alltid har kräm. Men samtidigt kanske Displey key är en pryl som mest är kul i början, vad vet jag.

Gällande "My BMW" - Jag har tidigare läst att det fanns en specifik app för Connected Drive, ersätter denna App tidigare App? Eller är det samma? Vad jag har hört har många upplevt problem med i alla fall tidigare app till Connected Drive. Läste även någonstans att tjänsten kostar pengar (600;- per år) - Är så fallet fortfarande?

          IP: ...[192.165]
Antal inlägg297 st
Postad/Inlagd2021-08-18 16:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
My Bmw har ersatt såvitt jag förstår.. själva appen kostar ej pengar, eller så följde det med nåt paket när jag köpte bilen som jag inte känner till.

Jag hade inga problem alls med gamla appen.

Ang display key så använder jag den inte till vardags, och jag har en trådlös platta hemma vid datorn där jag kan ladda den om jag inte vill använda sladd. Går att köpa valfri ladd’platta’ för 100 kr om man så önskar. Själv tycker jag nästan det är bättre med utrymmet där i mitten framme istället för att ha en trådlös laddning som jag sällan hade brukat.           IP: ...[4.11.38]
Antal inlägg997 st
Postad/Inlagd2021-08-18 16:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 dT Xdrive -20
jag laddar nästan aldrig nyckeln i laddfacket (men väl på en laddplatta som jag har hemma för telefonen, vilket ju också är smidigt då sladdlösningen däremot verkar lite bökig). "My BMW" är väl den enda app som finns kvar nu men att använda denna för fjärrstyrning av värmaren tror jag är gratis. Det som kostar är väl alla annat som kartuppdateringar, trafikinfo, nyheter osv? finns olika nivåer på detta och info finns i appen.           IP: ...[215.103]
Antal inlägg1.837 st
Postad/Inlagd2021-08-18 17:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M550i -21
F48 X1 20i sDrive -20
Förståeligt att man bara vill iväg istället för att prata med säljaren! :)

Det finns en sida där du kan skapa konto och logga in (samma inloggningsuppgifter kommer användas för My BMW och denna sida) och se vad bilen har för "aktiv" utrustning och vad som kostar pengar. En del saker är extrautrustning medan andra alltid är gratis, fjärrstyrning av värmaren tillhör dom som alltid är gratis.

[LÄNK]

Concierge service ingår väl alltid i tre år från ny till exempel, sen tror jag den kostar pengar? Samma med kartuppdateringar.           IP: ...[189.249]
Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2021-08-18 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 320d xDrive M-sport -21
MyBMW tycker jag är lättaste sättet att styra värmaren då den funkar oavsett avstånd till bilen. Direktstart genom att rycka på "fläkten" eller så ställer du in en avresetid så väljer bilen själv när det är dags att börja värma. Yttertempen ska ligga under 16 grader för att värmaren skall slå till efter vad jag har kunnat läsa mig till, annars startar bara friskluftsventilationen.           IP: ...[.50.251]
Antal inlägg81 st
Postad/Inlagd2021-08-19 09:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för bra svar.

Jag Installerade My BMW och det fungerar bra. Det verkar vara den mest praktiska lösning för att hantera värmaren av den enkla anledningen att man kan göra det på distans. Funktionen var som nämns tidigare mycket riktigt gratis.

Noterade att det tog väldigt lång tid innan bilen får kommandot ifrån appen (upp till 1 minut), men jag antar att det inte är något unikt för mig.           IP: ...[192.165]
Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2021-08-19 17:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 320d xDrive M-sport -21
Nej det tar en stund att skicka kommandon så din app fungerar normalt.           IP: ...[.50.251]
Antal inlägg297 st
Postad/Inlagd2021-09-20 12:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
hej

inte nån fråga för 5-serien men tänkte jag kan likväl posta här, Min g31 är drygt 4 år nu, om man inte vill serva den på BMW återförsäljare av olika anledningar, har ni några tips om var det är bra att göra enklare årsservice hos någon annan i stockholmsområdet? gärna norr, men alla tips är välkomna. det är ingen stor service och jag dessutom dålig koll vad de gör på varje service.

tack på förhand           IP: ...[.56.204]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2021-09-20 13:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nic112.
Jag har ingen BMW än, men jag har läst att Speedy bilservice som riktar sig mot alla bilmärken ska vara en bra bilverkstad. Och den lilla erfarenheten som jag har haft av dem har varit bra.           IP: ...[.49.175]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2021-10-14 16:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hey!

Jag skulle vilja fråga annonsen nedan. Priset är lägre än genomsnittet men såldes inte på länge. Några problem? För många ägare eller?

[LÄNK]

Är det något speciellt att kontrollera för G31?

tack på förhand           IP: ...[.57.186]
Antal inlägg64 st
Postad/Inlagd2022-08-05 23:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
Hej!

Dags att summera fem år och nästan 11000 mil med min 530e från 2017;
Hämtad på BMW Welt i München, och efter en vecka i Österrike hemkörd via Autobahn. Dock begränsad till 150 Km/h pga. inkörningen. På Autobahnsträckorna drog den 0,75 mil i snitt.
[LÄNK]
Här hemma har mycket av pendlingen gått på el, men även en del långsträckor. Sedan Corona bröt ut så har den månatliga resan till kollegorna i Västerås oftast gått med bil för att undvika smitta i kollektivtrafiken. Det innebär 2 x 54 mil och bara laddning till de första två - tre milen på respektive etapp.
Totalt summerar färddatorn en förbrukning på 0,54 liter/mil över de 11 000 milen, med en genomsnittshastighet på 75 km/h.
Den elektriska räckvidden varierar ju med temperaturen mellan c:a 20 km i kyla till drygt 30 km vid vart väder. Dock har jag svårt att få ut mycket mer än 20 km verklig räckvidd då jag har en större del av pendlingssträckan på 100 km/h väg.
Nu är bilen inlämnad som dellikvid till en I4 som jag beställde i november. Den lär dyka upp hos Förenade Bil som begagnad snart.

Det har varit fem trevliga år med G30´n, men nu blir det helt elektriskt för hela slanten.

          IP: ...[122.194]
Antal inlägg1.238 st
Postad/Inlagd2022-08-06 01:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
RG, kan du även ange antal kWh som bilen förbrukat (utöver de 5 940 liter bensin) samt TOC med resp utan bränsle per mil nu när du vet inköpspris och även försäljningspris? Tack!           IP: ...[183.4.6]
Antal inlägg64 st
Postad/Inlagd2022-08-10 13:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
@turbo4ever; Hej!
Tyvärr har jag inte varit så noggrann med att föra bok över kostnaderna, så någon exact TOC kan jag inte ge, men här kommer lite parametrar.

Elförbrukning; Bilen loggar vad jag vet inte detta, så här är min uppskattning;
c:a 15 750 kWh eller 15,75 MWh om man hellre vill det. Ungefär 95 % av detta har varit laddning hemma (som del av hushållselen). Lite hos bekanta och resten i destinationsladdare hos Mer (ex. Bra/ex. Clever).

Bilen köptes för 549 000:- SEK efter rabatter. (Då räknar jag inte knappt 14 000:- som jag betalade för att hämta bilen på BMW Welt i München - det får gå på nöjeskontot). Inbytespris 275 000:- (först erbjuden 250 000:- men efter att ha fått ett konkurrerande bud från "Vi köper Din bil", så mötte man detta). Det innebär att värdeminskningen var 274 000:- eller 49,9% på fem år. Det blir 25 kr/mil eller 54 800:-/år.

Bilen var skattefri de första fem åren = registerhållningskostnaden, 195:-/år om jag minns rätt.

Försäkring är ju så individuellt så det får man titta på själv.

Service 0:- de första tre åren, därefter enligt serviceschema. Uppskattningsvis 10 - 12 000 :- de senaste två åren.

Första året kostade jag på en bagagerumsmatta för c:a 500:- och en uppsättning vinterdäck på BMW orginal-fälgar för c:a 25 000:- Utöver det har det gått åt en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck för c:a 9 000:- vardera.

Bilen är MrCap-behandlad efter leverans, efter 1 år, efter 3 år och efter 4 år. Dessutom har den fått ett par grundliga tvättar på MrCap. Uppskattningsvis totalt 20 000:-.

Utöver det normalt underhåll med tvättar på gör det själv station och spolarvätska.

Allt som allt en massa pengar, men också trevliga mil och trevligt bilinnehav som jag inte ångrar.

Nu står bilen hos Förenade Bil i Helsingborg;
[LÄNK]
Får se hur länge den blir kvar där...
          IP: ...[.126.59]
Antal inlägg64 st
Postad/Inlagd2022-08-10 14:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G26 I4 Edrive40 -22
Hej igen!

Kunde inte låta bli, utan gjorde ett överslag på milkostnaden med respektiva utan bränsle.

Inklusive bensin och el (skattade genomsnittspriser över fem år); 47:88 Kr/mil.

Exklusive bränsle; 34:93 Kr/mil.

Då ingår värdeminskning, men inte någon finansieringskostnad. Även min försäkringskostnad är inräknad. Inte allt för blodig milkostnad för en stor och komfortabel bil. Att värdeminskningen inte blev mer än 50 % på fem år bidrar till att hålla nere kostnaden.

          IP: ...[.126.59]
Antal inlägg1.238 st
Postad/Inlagd2022-08-11 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack RG! Bilen loggar förbrukad mängd kWh (sedan långtidsfärddatorn nollställdes) i den dolda menyn. Det blev 4 600 kr i värdeminskning per månad (151 kr/dag), d.v.s. nästan dubbla bränslekostnaden.
          IP: ...[183.4.6]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2022 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M5  -00
Pris: 219.000:-

BMW Z4  -08
Pris: 130.000:-

BMW 740  -00
Pris: 109.000:-

BMW 740ia  -95
Pris: 95.000:-

BMW Z3  -98
Pris: 90.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen