AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
611.597

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 142 av 144
Wi
2.013
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Som vanligt är det typ omöjligt att hitta officiell information om detta på nätet. :) Men jag är ganska säker på att det alltid varit avstängt i Sverige men funnits som tillval på andra marknader. Men jag kanske har fel.. Fjärrparkering finns som tillval i Sverige och då startar den ju motorn som en del av parkeringen, men i t.ex. USA går det att fjärrstarta med appen och det har vad jag vet aldrig fungerat på svenska marknaden, oavsett tillval.
Visa användare
371
P-OA
G30 530e -20
I01 i3s -22
Någon som kan förklara vitsen med fjärrstart av motorn?
Min svägerskas man i USA hade det på sin Jeep och han visade mig funktionen varav jag tänkte, jaha ska den nu stå och tomgångsköra och dra bensin (inte för att bensinpriset i USA spelar större roll). Kan tänkta mig att för att få igång AC/värme på sommaren eller vintern på samma sätt som jag använder batteriet i 530e:n (för Minin är det kupevärmare på vintern som gäller).

/P-O
Jag tänkte att det hade varit skönt att få kupén förkyld på sommaren. Nu får man istället alltid sätta sig i en kokhet bil och dö av värmeslag.
Men det är på sätt och vis bra att den inte finns på någon årsmodell i Sverige. För om den hade plockats bort efter juli 2019 så hade jag varit tvungen att köpa en bil tillverkad innan juli 2019. Det är nog så att den plockades bort på USA marknaden efter det datumet.
Jag ska försöka satsa på en bil tillverkad efter det datumet så att jag får iDrive 7, vilket innebär större skärm i mitten av instrumentbrädan, och man slipper de fysiska ringarna i mätarhuset, och man får navigation i mätarhuset, och man får android auto, och lite annat.

Men sen angående facelift (LCI) så är det synd att nightvision inte längre verkar finnas? Så man får väl köpa en pre-facelift bil p.g.a. det. Dessutom är faceliften fulare.
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Okay, jag läste det som att fjärrstarta via remote parking, det är ju inte direkt en del i parkeringen, man kan starta och stänga av. Vitsen kan ju vara att dra igång acn om man så önskar på sommaren då fjärrventilationen knappt gör nån skillnad (för mig iaf), eller dra igång acn på vintern om man inte är hemma eller har behov av att defrosta ytterspeglar som inte görs via fjärrvärmaren

Okej.
iDrive 7 finns tydligen på bilar tillverkade f.r.o.m. juli 2018. Eller kanske möjligtvis ännu lite tidigare. Det kollade jag genom att kolla på blocket bilar där bilarna saknar de fysiska ringarna i mätarhuset. Alltså heldigitala mätare.
Wi
2.013
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Nic112>> Ok, så man får funktionen fjärrstart för remote parking? Alltså att man kan starta bilen separat? Även via appen?
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Tror inte du kan starta via appen. Då jag testade kan du starta den via display key, och stänga av. Dock vet jag inte räckvidden om signalen behöver gå igenom vägg/garage.

Häls
Niclas
Wi
2.013
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Ok! Då är jag med! Tänkte på app-funktionen men du har ju rätt i att det finns en annan funktion också, jag tänkte inte hela vägen. :)
Nic112, har du iDrive 7? Alltså saknar du de fysiska ringarna i mätarhuset?
Ang Nightvision har jag läst att det beror på komponent brist. Tydligen går det att få till vissa modeller som x5/X7. Komponent brist verkar generellt vara ett rackarns gissel just nu.
Har själv en 540D UE och det stämmer att nightvision inte finns tillgängligt numera på 5-serien. Däremot så finns laserlampor tillgängliga för 5-serien - ngt som man inte kunde få tidigare på 5-serien. Antar att laserlamporna har på ngt sätt ”ersatt” nightvision…
Sjukt att det kan finnas en så stor komponentbrist under fredstid.

Diabolicus, jag har också tänkt på det där att laserljuset har väl till viss del ersatt nightvision.

Synd att 540D med Ultimate Edition är så ovanligt på begagnatmarknaden. Nästan alla Ultimate Edition är 540i, av någon anledning. Du har en ovanligt bra kombination.
Autobmw-> 540D är en fantastisk bil. Jag är dock för diesel så man är kanske inte helt objektiv. Förutom UE paketet så har jag även adaptive drive etc - bilen är fullmatad (var inte många kryss som saknades när bilen var färdigkonfigurerad. Håller med att det finns inte många 540D UE på begagnatmarknaden. Det blir en dyr bil med den utrustningsnivån så många kanske börjar titta på andra modeller eller tom andra märken. Bilen är dock grym!
Diabolicus, upplever du någon svaghet med motorn i 540d (tid till arbetstemperatur, förbrukning)? Är det en uppenbart svagare motor än M550d G3x?
Jag är nyfiken på skillnaden i bränsleförbrukning mellan 530d och 540d.
Men jag antar att den är extremt liten, för enligt specifikationerna är skillnaden minimal. Däremot verkar m550d ha ganska mycket högre bränsleförbrukning.
Turbo4ever-> Nu har jag inte kört just G3x 550D så kan inte riktigt jämföra. Dock har jag märkt att det tar lite extra tid för motorn att komma upp i arbetstemp. Vet inte ifall det har att göra med att detta är en mild hybrid och batteriet hjälper till lite, och därmed längre tid för motorn att bli varm (vilda gissningar), men visst tar det lite längre tid för motorn att bli varm. Annars märker jag inte av några svagheter.

Autobmw-> Den är liten men om du däremot pressar 540d så drar den nog mer än 530d vid samma ”press”. Har haft 530D tidigare (F10) och den drog inte lika mkt när den pressades. Antar att det är samma med G30.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej.

Motorer funkar väl ofta så att har den mycket vrid och kraft så kan den gå på lägre varv i "vanlig" fart, men pressar du på ja då drar den så klart mer. Lite trimning av motorn för att få upp vridet kan därmed också leda till lägre förbrukning vid normal körning.

Sen såg jag ett klipp på youtube igår där de jämför accelerationen för dieslarna 520, 530, 540 och 550. Kör själv 530 med ppk och var glad över det jag såg. En 540 drar inte ifrån en 530 så mycket och mot 250 var de ganska lika, men jag kanske såg fel. Men en 550 drar tydligt ifrån övriga och den har ju då en helt annan förbrukning än ex, en 530.

Sen har ju 550 väl tre turbos, dvs två fler som kan gå sönder än en 530 som min.

Inget problem så länge bilen är relativt ny, men när försäkringen slutar ta kostnaden ja då kan det bli svettigt.

Ser att ultimat edition verkar vara bortaget
på många modeller. Ser endast ut att finnas på 50 modellerna. Antar att det är komponentbristen som spökar.
Hummer, enkla trim ändrar bränsletillförseln för att höja effekten. Den videon är svår att verifiera. BMWs effektsiffror brukar stämma, en 530d är således inte ens nära en 540d. PPK kanske kan utjämna skillnaden men 540d har annan hårdvara i motorn (än 530d) och bör således att ha längre MTBF. Inga typfel på 50d (som har tre turbo i Fxx och fyra i Gxx).
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Turbo4ever; hur många meter skiljer 530d vs 540d i ett race upp till 100 km/h? Eller hur mycket skiljer dom emellan i tid eller meter att accelerera från 90-> 130 km/h?

Vad är det för hårdvara som skiljer dom åt förutom 1 till turbo?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.