|
Inlagd av |
Fråga |
1.149 st
2016-12-08 14:26
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut iX1 msport med mycket utrustning på gång
|
Trist att 530e verkar få en "pytteliten" tank (42 liter vill jag minnas) plus att den lär vara hiskeligt dyr. Kombinationen normal tank plus elen hade varit intressant. IP: ...[35.0.28] |
4.913 st
2016-12-08 15:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520d F11 -11 335i E93 -08
|
Mötte en nästan omaskerad G31 mellan Järna och Sö'telje förra veckan, fast det är kanske ingen nyhet längre. Såg väldigt stilig ut iaf. Följdes av en eller två G30. IP: ...[1.41.25] |
1.133 st
2016-12-08 15:31
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
G21 330iA x-drive Touring -20, M-sport, Dravit Grey
|
Att 530e endast kommer åstadkomma ca 3,5 mil på el är uselt. Om några år kommer 3,5 mil kännas som ett skämt. IP: ...[.240.98] |
5.841 st
2016-12-08 17:45
Anmäl svaret
|
Någon som beställt G30?
/Anders IP: ...[0.35.27] |
2.044 st
2016-12-08 17:53
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530d F11 xDrive Msport -16 118d F20 xDrive Msport -17 530i E34 -89 en ägare
|
530e; el-delen är väl bara en s k "paragraf-funktion"?,
för minst 80% av brukarna spelar det egentligen ingen roll om den går 3 mil eller 13 mil på bara el, ingen kommer ändå att utnyttja den funktionen i någon betydande omfattning.
Det är väl ändå självklart att det är helt andra argument, och uppfyllande av vissa teoretiska regler, som i minst 80% av fallen kommer att fälla avgörande vid eventuellt köp av en 530e?
Därför kan man också sätta ett väldigt högt försäljningspris på en sådan bil. IP: ...[.57.104] |
4.913 st
2016-12-08 17:59
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
520d F11 -11 335i E93 -08
|
Jag vet en hel del människor som kör till och från jobbet, 5-20km som definitivt köper liknande hybrider för att nyttja eldriften flitigt. Var kommer "minst 80%" från? IP: ...[226.250] |
8.094 st
2016-12-08 18:51
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Ulf, vad yrar du om?
En väldigt stor del av alla dem som köper de bilarna nyttjar elen dagligen och kan lyckas hålla resorna till och från arbetet helt på eldrift. Inte heller får de vara för dyra för då kommer de inte in i tjänstebilskalkylerna och detta är bilar som nästan uteslutande siktar på företagsköpare. IP: ...[179.122] |
267 st
2016-12-08 21:46
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 530d 2020 Tesla Model 3 Porsche GT3 RS
|
Valet mellan BMW 530d, Mercedes 350d, Jaguar XF 3.0d, och Tesla S90D slutade med..... tada.... Tesla S90D. Ridå för alla BMW fans!
Jepp efter många år med BMW 5 serie överger jag er nu ett tag då jag tycker att Teslan har fantastisk prestanda, är innovativ, rätt snygg, är ett kliv in i framtiden redan nu, billig att äga och köra (vid företagslease), bra autopilot, miljövänlig, samma förmånsvärde som BMWn trots mycket högre pris. Leverans i januari...
Jag riskerar väl att bli mobbad på detta forum, men det är smällar man får ta.
PS Ja, jag funderade på 530e men den är varken eller = en dålig kompromiss. IP: ...[157.102] |
7.335 st
2016-12-08 22:09
Anmäl svaret
|
Är det inte lägre förmånsvärde på s90d? Fick det till runt 7000:-. Det är ungefär vad min M2 för 570 tkr brutto ligger. För 570 får man inte mycket tilm G30.
Håller med om att hybriderna är en dålig kompromiss. Elmotorn är alldeles för svag och räckvidden för kort.
Är själv sugen på en elbil nästa höst. Lutar åt en i3 men en Tesla S60 skulle också kunna funka. IP: ...[201.186] |
181 st
2016-12-08 22:25
Anmäl svaret
|
Intressant med Teslan , dock har jag svårt att få ihop kalkylen. Kan ju knappast vara billig för företaget. Leasingkostnaden torde ju hamna närmare 15 000 kr / månad.
IP: ...[114.139] |
1.149 st
2016-12-09 14:20
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut iX1 msport med mycket utrustning på gång
|
Hur räknar man restvärde på en Tesla?
Hype-priser eller något baserat på faktumet att ingen nettoköper en Tesla?
Ingen bruttoleasar heller en begagnad Tesla.
Vad händer när staten ångrar sig angående "miljöbonusar" som dom alltid gör när något blir för populärt. Min 320d EDE jag hade 2009-2010 klassades som miljöbil med diverse förmåner som försvann efter något år när CO2-gränsen ändrades.
Vem tror att staten kommer klara sig utan drivmedels- och koldioxidskatter när antalet elbilar ökar?
Massor med osäkerheter i närtid tycker jag. Tesla ska dessutom börja ta betalt för den el som tidigare var gratis. Ännu en effekt av de stora talens effekt på Excelarkens slutsater. IP: ...[1.30.37] |
7.335 st
2016-12-09 14:50
Anmäl svaret
|
Vet inte om det är så längre men Tesla garanterar tydligen 50% restvärde.
Min kalkyl på en Model S60. Billigaste varianten med RWD och 60kWh-batteri (som tydligen kan uppgraderas till 75kWh i efterhand på nåt sätt)
Med endast köldpaket för 10 800:- och uppgraderad laddare för 16 300:- kostar den 832 200:-
Företagsleasing beräknat 3 år och 55% restvärde, 2,25% ränta och 20% första förhöjd hyra.
20%-insats = 0,2 * 832 200 * 0.875 (får dra halva momsen) = 144 303:-
Månadsavgift 5 488:- plus halva momsen = 222 264:-
Vinterdäck: 30 000:- minus moms = 22 500:-
Försäkring (rätt dyr): 10 335:-/år minus moms = 23 253:-
Förmånsvärde: 3958:-/mån vilket ger kostnader för bolaget i form av sociala avgifter och skatt på ca 50 000:- över 3 år.
Total kostnad för bolaget = 462 320:-
Privat finns det nästan inga kostnader för mig som egen företagare. Blir inte bruttolöneavdrag eller dylikt.
ps. Glömde ju elkostnaden. På papperet verkar de dra ca 1,6 kWh/mil. Säg 2 kWh/mil i verkligheten. Enligt elskling.se kostar elen inkl allt runt 88 öre/kWh. Det ger en milkostnad på ca 1,8 kr/milen. En viss del kan man säkert ladda gratis också men säg 6000 mil á 1,80:- = 10800 över 3 år. Eller 300 spänn extra i månaden.
Brukar räkna att 1 krona oskattat i företaget blir ca 60 öre skattat och klart till slut efter lön och utdelning.
Så, månadskostnaden blir då 462320*0.6/32 + 300 = 8 005:-
Det är bara nån hundring mer än vad min XC70 kostar mig i månaden baserat på 2000 mil per år och ett par tusen mindre än vad min M550d kostar...
En välutrustad i3 kostar dock bara 4600:- i månaden och den räcker egentligen som andrabil. Men det är klart att Teslan både är rymligare, snabbare, snyggare, har bättre räckvidd osv.
Har även räknat på en välutrustad S 90D som gör 0-100 på 4,4 sekunder, är awd och har längre räckvidd. Den skulle då ligga runt 11 000:-/mån i kostnad.
Toppmodellen P100D är löjligt mycket dyrare och går bort.
Tror inte miljöbonusen på 40 tusen tas bort. Tror inte heller det lägre förmånsvärdet på rena elbilar försvinner heller.
Skulle jag ha en Tesla skulle jag ladda på supercharger ett fåtal ggr per år så det påverkar inte kalkylen nämnvärt.
För mig ÄR en Tesla ett seriöst alternativ men då kanske som familjebil snarare än andrabil. Det lilla besvär man har 2-3 ggr per år på långresa uppvägs av att man i princip aldrig behöver åka till macken till vardags. Köpa hem att lager av spolarvätska och sen är det lugnt. :)
Är faktiskt inte främmande för kombon Tesla + i3 och sen ha M2:an när abstinensen efter avgaser blir för stor. IP: ...[6.28.75] |
267 st
2016-12-09 14:57
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 530d 2020 Tesla Model 3 Porsche GT3 RS
|
Ja, leasingavgiften på en välutrustad Tesla är nästan dubbelt mot en BMW 530d, men förmånsvärdet detsamma. Bränslekostnaden för 3000 mil per år = 30.000 blir bara ca 3000 kr då jag kan ladda på jobbet ibland och gratis på super chargers. Då jag beställt före årsskiftet har jag gratis laddning life-time. De som köper efter årsskiftet får 300 mil gratis laddning av Tesla (med hemmaladdning = 2 kr/milen, så det är sk_t samma). De närmsta tre åren ligger subventionerna enligt regeringsbeslut och subventioner samt laddstationer lär snarare öka de kommande åren för att få över fosil-bilisterna till rena bilar. Så i mitt excel ark ser det kul ut!
Men jag håller med om att det är synd om BMW som inte såg den svarta svanen (Tesla) i tid och visade sig vara lika tröga som de andra stora bilfabrikanterna. IP: ...[.19.129] |
7.335 st
2016-12-09 15:07
Anmäl svaret
|
Det som är lite oroande med Tesla är att bolaget går med förlust. Finns det risk för konkurs? Knappast ändå. Finns ju pengar och de satsar hårt.
Håller inte med om att BMW varit särskilt tröga. i3 tycker jag är en fantastisk bil som dessutom precis blev utnämnd som den miljövänligaste bilen av alla av tyska ADAC. Hela tillverkningsprocessen och materialvalen genomsyras ju av att hålla utsläppen nere.
[LÄNK]
Visst det är ingen Tesla vad gäller räckvidd och prestanda men som stadsbil/andrabil är den klockren. Snackas om att det ska komma en i5 också inom nåt år som kan ta upp kampen mot Model S.
Audi och Mercedes däremot. De har väl inga rena elbilar alls?
Tror mycket kommer att hända på några år. De europeiska biltillverkarna har gått ihop och ska sätta upp egna snabbladdare som är ännu snabbare än Teslas och om 5 år så kanske de finns många fler såna än Tesla-superchargers. IP: ...[6.28.75] |
267 st
2016-12-09 15:19
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 530d 2020 Tesla Model 3 Porsche GT3 RS
|
Håller med om BMW i3, fantastiskt kul och kvick bil. Men Tesla säljer fler bilar i både Californien och Norge än vad Mercedes E och BMW 5 gör tillsammans i den bilklassen. Det är den premiummarknaden som BMW tyvärr missat genom sin legacy i nuvarande plattform. Det hade varit så kul med en seriös utmanare till Telsa från BMW. Tyvärr ligger den gissningsvis 3-4 år bort. Till dess är Tesla S 90D ett smartare och roligare val för mig. IP: ...[.19.129] |
7.335 st
2016-12-09 15:32
Anmäl svaret
|
Jo, så är det nog. En liten missbedömning har de kanske gjort som satsat på stadsbil istället för fullgod förstabil.
Men det är ändå marginalmarknader för BMW och Mercedes. De stora volymerna säljs väl i Europa och i Kina?
Rykten säger att i5 kommer slutet av 2017/början av 2018 och kommer komma som "SUV" först. Dvs högbyggd med batteriern i botten på bilen, precis som på i3. IP: ...[6.28.75] |
267 st
2016-12-09 15:33
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW 530d 2020 Tesla Model 3 Porsche GT3 RS
|
Väldigt imponerande kalkyl och genomgång av Verdi. Dagens Industri kanske läst ditt inlägg de kom nämligen till slutsats idag att det är dags att satsa på Elbil [LÄNK] IP: ...[.19.129] |
7.335 st
2016-12-09 15:45
Anmäl svaret
|
Tackar. :)
Kan dock inte läsa artikeln. Har inget abonnemang på DI. IP: ...[6.28.75] |
5.841 st
2016-12-09 15:48
Anmäl svaret
|
Mycket OT här, läge att starta en Tesla tråd eller El bils tråd? Här vill man ju läsa om nya 5-serien...finns knappt några rader om den här sista dagarna.
/Anders IP: ...[.55.171] |
1.149 st
2016-12-09 15:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision F11 520d -13 vit m-sport 6WB panorama nav/prof aut iX1 msport med mycket utrustning på gång
|
[LÄNK]
Hur är förmånsvärdet uträknat för att bli under 4000? Får sänkas max 16000 i år och 10000 kr inkomstår 2017. Sägs inget om 2018 på skv:s sida.
Sen är det väl inte moms på försäkring. Småpengar men det påverkar din kalkyl. Glädjekalkyler finns det många i hybrid- och elbilsvärlden. Dom vill ju sälja... Jag vill få en korrekt bild av verkligheten. IP: ...[1.30.37] |
|