Sida 138 av 144
|
|
---|---|
Får tillbaka bilen från service idag. Där b.la bromsbeläggen bak behövde bytas efter 4400 mil. Tycker ni att det är rimligt att byta då med tanke på de låga milen? FINNS EN ANLEDNING TILL VARFÖR KUNGEN VÄLJER ATT KÖRA BMW :) |
|
Bilen använder bakbromsarna för att bromsa spinnande hjul vilket ger ett större slitage på beläggen än man kanske är van vid men då du har en xdrive så har jag mycket svårt att se att beläggen ska vara slut efter de miltalen. Det är ju bara att inspektera hur mycket det är kvar. På utsidan så bör du kunna se det utan att rycka hjulet. Vill du se även på insidan så behöver hjulet tas av. Är det systemet som ber om ett byte, eller är det faktiskt någon som har tittat på beläggen? Låg inte du och långpendlar med bilen också? Sån körning sliter ofta minimalt på bromsarna. Du kan få en jämförelse! Jag bytte belägg bak på min 335i med power kit (326 hk) vid 7200 mil och då var den bakhjulsdriven! |
|
Ingen som vet vad det är som ingår i 3års servicen? Prodriver: antar att du fick betala för att byta bromsbeläggen? |
|
Transocean |
Jag bytte bak på en E90 320-dA vid 8000 mil tror det var och det var halva tjockleken kvar på klossarna. |
Bytte in min G31 530d i januari I år med 12000 mil på mätaren, behövde inte byta varken belägg eller skivor under mina två år med bilen. Ca 5mm kvar på beläggen runt om vid den sista servicen(11500 mil). | |
Yes jag fick paya bromsbeläggen bak för 3300kr. Som grädden på moset så fick jag även reda på att jag har kvar 2mm på däcken bak och 3mm däcken fram. Så däcken behöver bytas om ca 300 mil. Värdelöst tycker jag då bilen gått under 5000 mil. FINNS EN ANLEDNING TILL VARFÖR KUNGEN VÄLJER ATT KÖRA BMW :) |
|
Det hade varit intressant att inspektera beläggen. Har mycket svårt att se att de skulle vara slut redan. Det är inte första gången jag har talas om ägare som BMW velat byta belägg åt alldeles för tidigt. Angående däcken så är det en tung bil och vissa däck slits rätt friskt. Mina bakdäck bytte jag med typ 4500 mils intervall och då ska vi komma ihåg att jag körde på vinterhjul också. Framdäcken klarade sig typ 5500-6000 mil. |
|
Bilen varnar ofta alldeles för tidigt för beläggbyte och dom flesta verkstäder vet om det och gör en okulär besiktning innan dom byter och går inte bara på intervallet. Jag har väldigt svårt att tro att dom skulle vara slut men jag kan mycket väl tänka mig att bilen varnar. Det dom brukar göra är att ställa upp intervallet lite så att man kan köra ett gäng mil till innan dom byter. DLC>> Använder den inte motorstrypning för TC och bromsarna bara för antisladd? |
|
Jag har uppfattat det som att det är ett samspel vars grad beror på hur mycket ingrepp som krävs. Det man vill åstadkomma är att inte behöva strypa momentet ensidigt från ice utan behålla drivkraft och därmed bromsa innerhjulet som spinner först. Sen om slip blir väl högt så är olika grader ingrepp för motorn det som gäller. Annars går bromsarna upp i rök snabbt :). Men jag ska ärligt säga att jag inte direkt tillgång till BMW strategi så ta det för vad det är, något jag uppfattat genom att läsa på olika forum. Mina bakbromsar var iaf väldigt fina och skivorna ganska slitna vilket är svårt att förklara med tc. Så hårt kör inte en gubbe som jag :) | |
Ok, verkar rimligt. :) Kanske ännu viktigare på turbomotorer att inte döda momentet i onödan. Var bara nyfiken. | |
Transocean |
Angående däckslitage....min 530e har nu 8700 mil i klockan; sommardäcken (Hankook S1 evo2) har gått 5000 mil och har 4 mm kvar alla fyra, vintergummin (Nokian R2 RFT) har 3700 mil bak sig och 6 mm kvar. Tycker det är utmärkt beskedent slitage med tanke på att bilen väger knappa 2 tonn. Jag roterar hjulen alltid. Kan det vara så att x-driven sliter däck mer än vanlig bakhjulsdrift, ni som har det och upplever att däck må bytas ofta? |
Har även en bekant som har en X1 25D XDRIVE som även fick byta däck vid de miltalen.. BMW originaldäck verkar inte riktigt hålla måttet FINNS EN ANLEDNING TILL VARFÖR KUNGEN VÄLJER ATT KÖRA BMW :) |
|
Nic112>> Vet inte säkert, men jag har fått för mig att det är alla standardkomponenter som byts på service, dvs olja när det ska bytas, bromsvätska när det ska bytas osv. Men om det behöver bytas bromsbelägg t ex som diskuteras ovan så tillkommer det eftersom det inte anses vara "standard" i servicen. Ganska konstigt är det, för bromsbelägg borde vara slitdel på samma sätt som oljan är det. | |
3 års servicen. Jag fick bara bromsvätskan bytt, inte olja eller något annat. Känns som de gör minimal service dvs endast bromsvätska på gratis servicen för att servicen därefter gör extra stor som man betalar för. Niclas |
|
Nicklas. Jag köpte en 3 år gammal 530d, i den digitala instruktionsboken står det att endast bromsvätska var bytt efter 3 år. Nästa service är olja, och den ingår i avtal för mig. Har dock en fråga, hur stor är bränsletanken? I instruktionsboken står det 66 liter. Jag tankade 65 liter precis, betyder det då att det är 66liter + reservtank? För jag tyckte att mätaren visade 9 mil kvar om jag inte missminner mig. |
|
Oljebyte har jag fått på gratis service, den ska göras senast efter två år så beroende på körsträcka så kommer minst en att inträffa under de tre åren gratis service. Kör man längre så kan dom behöva täcka två oljebyten. Men då ska filter och olja ingå. | |
En fråga om vilket icke-RFT däck jag bör välja... Min G31 530dX har gått ca 4.500 mil (uttagen juli -17) och bakdäcken är rejält slitna och ligger på 2mm. Inför sommarens road-trips tänkte jag nu byta ut samtliga däck (framdäcken har 4 mm kvar) och har fått följande förslag från min eminenta bilverkstad. Samtliga är 18" 1) Continental Contact Premium 6 (13.000 kr) 2) Good Year Asymetric 3 (12.000 kr) 3) Dunlop Sportmax RT2 (10.000 kr) Så nu vänder jag mig till er med frågan om ni har någon erfarenhet, eller uppfattning om dessa alternativ. Jag lämnar RFT pga vägbuller och hoppas på lägre ljudnivå i kupén och bättre komfort. Spontant tycker jag Dunlop var ett attraktivt alternativ, men är lite orolig för om det är däck på den nivån som man förväntar sig. Tackar på förhand för alla era inspel! S |
|
Transocean |
Dunlop ägs av Goodyear :-) Det var riktig saftiga priser måste jag säga, dessa däck kostar ca 100 - 110 € + jobb i Tyskland, kanske borde du byta där istället om du skall åka den vägen? |
Instämmer med TO angående priserna. Läs i instruktionsboken vad maximal tolerans i mönsterdjup mellan fram och bak däck är. Borde fungera att endast byta bakdäcken (till icke-RFT). Samtidigt besparar du miljön lite avfall. | |
Senaste testet jag sett var i AMS från mars 2020 där blev resultatet: 1. Goodyear F1 Eagle Assymetric 5 1550:- 2. Micheling Pilot Sport 4 2150:- 3. Continental Premium Contact 6 1750:- 4. Pirelli PZero 1650:- Dunlop var inte med i det testet. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.