AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Visad 588.266 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2020-01-18 12:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Hur får man fram den lilla bränsleförbrukningsmätaren i varvräknaren? Har nya idrive? Hade det förut men hittar inte längre hur man får igång den           IP: ...[.243.94]
Antal inlägg52 st
Postad/Inlagd2020-01-18 19:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d G31 -18
428i cab -15
Har en 520d, uttagen april -18. Endast 900 mil.
Nu har klimatanläggningen fått tokspel. Max värme oavsett vilka knappar man trycker och skruvar på. Ett helt outhärdligt fel. Som att sitta i en bastu. Man får öppna alla fönster samt takluckan, varvid bastun förvandlas till en galen vindtunnel.

Dessutom är bilen spår- och vindkänsligare än min gamla 520, modell F11. Den låg som ett strykjärn på vägen oavsett fart. Den nuvarande vandrar lite över vägbanan och påverkas tydligt när det kommer kastvindar.

Annars en trevlig bil, men knappast i något avseende ett lyft mot F11an.           IP: ...[106.173]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2020-01-18 20:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530e sedan -20
Regensburg: Har samma fel på klimatanläggningen. Full kyla när det är inställt på min temp och på tok för varmt bara jag höjer en halv grad. Två gånger på service men de har inte lyckats fixa. Tredje gången gillt inom kort. Inte kul.           IP: ...[.37.129]
Antal inlägg38 st
Postad/Inlagd2020-01-18 20:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ni som följt mina inlägg i den här tråden vet att jag varit frustrerad över vibrationer i min bil och hur frågan bollats mellan återförsäljare och bilverkstad. Efter ett tag så fick jag testat en uppsättning friska däck på min bil varpå jag och teknikern upplevde en stor skillnad. Nya däck beställdes hem och monterades. Tog 3-4h och teknikern förklarade att ett däck krånglade men nu är allt bra. Detta var sista dagen före julledigheten och vi skulle köra långt. Hann inte provköra bilen själv men första tillfället bakom ratten var en besvikelse. Visst var det en förbättring mot tidigare men bilen hoppade fram såsom om däcket hade haft en blåsa. Vi fick leva med det på semestern men jag var minst sagt förbannad när jag kom tillbaka från resan. Nu hade jag tröttnat rejält på bilverkstaden så jag bestämde mig för att börja läsa på och riva i skiten själv. Att montera bort hjulen visade sig vara svårt. Bultarna var dragna långt bortom angivet vridmoment. Mindre glapp mellan nav och fälg konstaterades, lite rost på navet, bromsskivor som satt off-center så att hjulbultarna lämnade markeringar i godset, >70gram vikter på varenda däck mm. Gjorde rent och hängde på hjulen enligt konstens alla regler, kollade rundhet på hjulen och drog åt korsvis. Ut och kör -> bättre! Inte helt nöjd och kände av en misstänkt obalans från bakvagnen så jag konsulterar en däckverkstad med gott renommé. Balanserar om bakdäcken och fick lite kommentarer om att man hängt på vikter som om det vore diamanter. 40gr fel på ena däcket och väsentligt avvikande (lågt) lufttryck i samtliga. Framdäcken fick vänta pga tidsbrist. Skillnad -> Japp, nu börjar det likna något! Hann prata några ord med däckverkstaden och får då höra att jag inte var ensam om att ha problem med vibrationer och att han har kunder som byter bilmärke efter att de tröttnat på ständiga återbesök på verkstad. Jag går f-n i taket av sånt här. Hur kan BMW och deras återförsäljare, med vetskapen om att det är problem med balans, inte kvalitetssäkra sitt eget arbete bättre än att jag med flera ska behöva åka skytteltrafik till verkstad och däckverkstad. Skickade ett Mail till min återförsäljare efter att ha hittat några trådar på nätet om liknande problem och klargjorde att bilen ska köpas tillbaka. Punkt! Skickade även mail till bilverkstaden och frågade dem om de ville ha en sista chans att rädda sitt rykte. Hörde inget.

I helgen fick jag ny energi och lyckades jaga rätt på en uppsättning lånehjul igen varpå jag provade en hjulaxel i taget för att försöka hitta var vibrationerna fanns. Bakvagnen gav mest effekt och det var också här jag hade det däck med högst vägtryck, 4kg. Ska inte märkas säger alla, jag har blått blod (referens prinsessan på ärten). Byter plats på fram och bak, filar bort några grader från ett nav och ut och kör. Regnar som vanligt i Göteborg och vägarna är slitna men nu börjar det likna något! Måste blir en tur i dagsljus imorgon för att se om solskyddet slutat hoppa eller om det bara är en illusion. Kanske får ledigt från familjen och jämföra med en E-klass.

Oavsett resultat imorgon så kan jag inget annat än att ge ett råd till alla bilägare. Känns det fel så är det fel. Stå på er och nöj er inte med ett ”vi tycker att det är bra nu” från bilverkstaden. Som konsument har man en rättighet och den ska man använda.           IP: ...[.205.59]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2020-01-20 08:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d Sedan -20
Hej,

vågar någon köra en G3x med HVO? Jag körde HVO i min Passat B8 efter garatitiden och tyckte det var bara bra men ny är jag lite osäker med en splitterny 520d. Jag förstår inte varför BMW är så envis eftersom även Merc har godkänt HVO.

masala           IP: ...[148.105]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2020-01-20 09:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Ingen
Nästan läst hela tråden, och jag är väldigt nära ett köp. Funderar på en nyare G30 540i/550i sedan, men begagnad. Dels för att jag vill ha en 6-cylindrig bensinare med skönare motorljud och bättre karaktär enligt mig, men även för att G30 ser bättre ut än F10.

Satsar på allt mellan 2017-2020 beroende på bilen, utrustningen och bilhandlaren. Vill helst inte ha en 2017 med tanke på alla fel som första årsmodellen oftast har, och närmar man sig 2020 blir det LCI och då tänker man, ska man inte satsa på en 2021 när dem börjar rulla.

Vill helst ha kvar garantier på bilen, och garantier från en firma är trevligt att ha. Hur gör ni som köper en bil i 400-600k nivån? Är det uteslutande bara BMWs egna återförsäljare ni köper ifrån, eller kan ni köpa från mindre bilhandlare också? Många bilar jag kollar på blocket är just från små bilhandlare eller så är det en stor märkesoberoende bilhandlare som har bilen. Dock läser man så mycket negativt om BMW på senaste tid och alla bilhandlare att man verkligen vill avstå att köpa en ny bil.

Ett fel som jag kan störa mig mycket på är exempelvis det klick som många hör under stolen i olika hastigheter, eller vibrationer i framsäten och annat. Allt jag vill ha är en pålitlig, driftsäker och stabil bil. Men kan man verkligen få det i en G30? Jag vill inte ha en bil med massa problem som krånglar, utan en felfri bil i högsta möjliga utsträckning. Bilen ska klara bilsemestern utan att man ska behöva oroa sig för att något går sönder eller liknande.

Sedan har jag ytterligare en annan fråga. Ni som köper en problembil och sedan säljer den, skriver ni ut reg-nr och varnar andra?

Kommer nog starta en egen tråd, men svara gärna mig ni som kan det här!           IP: ...[216.250]
Antal inlägg52 st
Postad/Inlagd2020-01-21 12:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d G31 -18
428i cab -15
En helt hjärndöd detalj som jag retar mig på är de där fjantiga luftintagen på framskärmarna. Bara ett jäkla hål in till hjulhuset. Samlas alltid massa fuktigt grus, sand och lera i underkant på hålet, är ju helt galet.

Samma eländiga luftintag/hål har jag på min 4-serie cab. Urlöjligt, BMW ska inte hålla på med massa trams utan funktion bara för att det ska se fräsigt ut. Detta försämrar ju dessutom. funktionen eftersom det är en tydlig källa till rost.

Jag funderar starkt på att låta spackla och måla igen de där meningslösa hålen.           IP: ...[106.173]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2020-02-06 18:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Vissa M-sport bilar har dimljus nertill, andra inte. Är min gissning korrekt att bilar med xenon har dimljus och bilar med LED har det inte?           IP: ...[.76.178]
Antal inlägg80 st
Postad/Inlagd2020-02-06 19:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
1. Det finns inga G30/31med xenon, alla har LED i någon form.
2. Alla G30/31 har dimljus med svensk spec, oavsett M-sport eller inte.
          IP: ...[.240.39]
Antal inlägg953 st
Postad/Inlagd2020-02-06 20:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Pinsamt, skulle skriva i F10/F11-tråden!           IP: ...[.76.178]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2020-02-09 21:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d -17 G31
@Regensburg:Angående spår-och vindkänslighet: håller med: mer känslig än F11, och de flesta andra bilar, verkar ha en hel del med däcktryck att göra. Bäst går min tidiga-18 med avsevärt högre tryck bak än fram. Någon som har hittat den optimala inställningen?
Ang klimatanl, hade samma stora problem med min, löste sig magiskt av sig själv efter att både verkstaden och jag själv hade gått bet. Nu håller jag bara tummarna för att det håller i sig.

          IP: ...[179.204]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2020-02-10 14:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
En kort fråga här. Jag har lagt en beställning på min efterlängtade 540D UE och jag har då valt till 20 tums däck. Följer då med RFT däck och jag kommer säkerligen byta ut de rätt snabbt. Frågan är nu ifall man ska gå ner till 19 tum eller köra på 20 tum? Någon här med erfarenhet från 540D med 20 tums? Om ja, kör ni med RFT eller andra däck? Blir komforten så pass lidande med 20? Just det! Jag har även lagt till adaptive Drive...           IP: ...[.156.40]
Antal inlägg211 st
Postad/Inlagd2020-02-10 15:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530 XD M F11 2017
Hej. Håller helt med om skärmen. Ser inte kul ut med en iPad alla början av 2000-talet. Märkligt är det få andra märken håller kvar i att skärmen ska vara integrerad. Se ex audis eller Mercedes finare skärm.

Håller även med om att ljusen klarar sig bra men radarn och nightvision säger hej då ganska snabbt så det är bara att köra på känsla eller syn om det går att se något.

          IP: ...[.118.29]
Antal inlägg128 st
Postad/Inlagd2020-02-20 08:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i X G30 2018 M Perfomance
Diabolicus: Jag hade 20" (245/35 / 275/30) Sommar och 18" Vinter (245/45) och jag kan inte påstå att det var en stor skillnad överhuvudtaget. Lite högre ljudnivå men helt klart acceptabelt och inte ens i närheten av samma ljudnivå min Tesla med 20" lyckas väsa fram..
Man kan köra lite fortare över gupp med 18" och mindre defekter i vägen känns såklart inte lika mycket men det är ingen STOR skillnad.

20" och 19" kan det inte vara stor skillnad på.

Jag hade rft på båda däcken, jag kan tänka mig att det är större skillnad på 18/19/20 jämförelsen om det är vanliga däck på.
          IP: ...[9.20.58]
Antal inlägg5.766 st
Postad/Inlagd2020-02-20 08:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har en 540d G30 där jag har både 20" sommar- samt dubbfria vinterdäck också med 20", inga som helst problem.

/Anders           IP: ...[201.170]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2020-03-09 22:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530 G30i -18
Hej

Det är dags att byta bakdäcken på min G30 med M-paket,18tum. Funderar på att enbart byta bakdäcken till nya RFT alternativt att byta även framdäcken för att kunna köpa icke RFT. Någon som har erfarenhet att gå från RFT till icke RFT på en G30? Vinner man något i komfort och känsla på en G30 så det är lönt att byta även framdäcken? På mina tidigare e91 och F31 har det definitivt varit ett lyft att byta till icke RFT.           IP: ...[.153.96]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2020-03-09 23:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Dagens RFT är inte som dom var för 10 sedan; jag skulle köpa två nya.           IP: ...[202.251]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2020-05-27 17:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Uppdateringar på gång [LÄNK]           IP: ...[.187.60]
Antal inlägg267 st
Postad/Inlagd2020-05-27 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Äntligen Android Auto och 545e blir intressant som tjänstebil. Skall man gissa på ca 620.000 för den?           IP: ...[9.216.6]
Antal inlägg1.274 st
Postad/Inlagd2020-05-28 03:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Räckvidden på el för 545e är en liten besvikelse, 54-57 km. Fronten har tappat vissa BMW typiska designelement och (tyvärr) blivit ännu längre. Påminner om Jaguar. 530d och 540d har fått 21 resp 20 fler hk och 650 resp 700 Nm. 518d samt 525d är borta. Intressant att M5-stolar kan fås i samtliga modeller med M-sport.           IP: ...[83.4.12]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se









PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525 TDSA  -95
Pris: 5.000:-

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17
Pris: 145.000:-

BMW 550i  -06
Pris: 125.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen