|
Inlagd av |
Fråga |
8.007 st
2020-01-07 14:38
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Mahhbechh, låg skatt om du köpte en dec 2019? Din gamla var väl innan bonus/malus infördes, men den nya blir väl utan WLTP-skatten, men ändå omfattad av bonus/malus med NEDC? Alltså kan den väl inte vara så låg ändå att motivera köp? IP: ...[1.221.4] |
297 st
2020-01-07 14:49
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
|
Maahhbeh menar du att det är skillnad på tomgången 40d -18 och 40d -19???
Nåt annat som du upplever är ändrat när det gäller motorgången? IP: ...[.119.54] |
25 st
2020-01-07 15:27
Anmäl svaret
|
Vill tacka er allihop för svar!
Tyvärr så har inte min återförsäljare någon 540d X drive inne så man kan provköra. :( De skulle dock försöka få ta i en så man får köra runt lite och känna efter. 540D Xdrive, sportväxellåda, ultimate edition, spoiler samt 19 tums fälgar kan de släppa för ca 750. Det får väl anses att det är ett bra pris trots allt?
Nybilspris är nästan en mille.. IP: ...[100.240] |
80 st
2020-01-07 17:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".
BMW i3s MY-22
|
Det är sjukt mycket bil för pengarna, ta UE om det finns en tillgänglig bil, nöj dig annars med IE och lägg till det du absolut vill ha, UE innehåller mycket som är ”onödigt”.
Denna har jag sneglat lite på, den är påställd så ”gamla” skatten:
[LÄNK]
IP: ...[.240.39] |
25 st
2020-01-07 17:53
Anmäl svaret
|
Reg, problemet är att jag vill ha en sedan och några såna kan jag inte hitta på lager. Sedan är det alltid lite speciellt att beställa en bil, välja allt så som man vill och då får man drömbilen. :) Kan hålla med om att UE innehåller mycket onödigt men samtidigt mycket roligt ingår också.
Den nya skatten är ett riktigt blodsugande påhitt!!! Fy fan vad den retar gallfeber på mig!!!
IP: ...[100.240] |
80 st
2020-01-07 18:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".
BMW i3s MY-22
|
Håller helt med, G30 Sedan är snyggare, tystare och mer ”original” så har full förståelse för det, kör själv G30 20d som andrabil, imponerad av hur bra 20d ändå presterar men visst saknas något.
Kan även till 100% hålla med om känslan att speca bilen och hela processen fram till leverans, har haft förmånen att göra det några gånger, nu senast med min X5 40i, underbart att varenda detalj är vald av en själv utifrån ens egen preferens avseende allt.
Skatten är ett skämt, men blir mer en principfråga, i alla fall för mig, rent ekonomiskt på denna typ av bil så spelar det egentligen ingen roll för helheten i ekonomin kopplat till bilägandet, men retfullt är det utan tvekan!
Var i valet och kvalet mellan 45e och 40i för X5, men i slutändan så var 7-sits det som avgjorde till 40i fördel. Men det är helt sjukt att en likadan bil som KAN drivas av el korta sträckor men inte på något sätt tvingas att göra det kostar 360kr/år medan motsvarande bil utan den möjligheten kostar ca 15000kr/år. Det är uppenbart inte av miljöskäl detta görs, i så fall ska körningen (bränslet) beskattas men nu beskattar man fordonet i sig istället, eller också kanske man ska säga, oavsett, sjukt är det! IP: ...[.240.39] |
297 st
2020-01-07 18:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
|
Ue har inte edc/adaptive drive eller integral styrningen?
Eller minne i stolarna?
Många kryss är det dock haha IP: ...[.119.54] |
138 st
2020-01-07 19:27
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
440ix GranCoupe -16 520xd Touring -20
|
Letar också 530d/40d men lätt begagnade runt 2018/2019. Går dock inget vidare 😕 Funderade till en början kring just skatten då visa har den låga runt 3.600kr medan andra den högre runt 10.000kr. Insåg dock att det gör nog ingen större skillnad i praktiken då nästan nya har mer vagnskadegaranti kvar och för mig utgör skillnaden i försäkringspremie mellan hel- och halvförsäkring ca 5-6.000kr. Dvs på en nyare tex 2019 betalar jag 10’ i skatt och 5’ i försäkring, medan utan vagnskada så blir totalen ungefär detsamma men omvänd fördelning.
En fråga om skatten, om en demobil är uttagen 2018.01 av BMW/bilfirma. Har det då gått 2 år på skatten och endast sista året kvarstår, eller startar de ”3-åren” först när en privatperson tar bilen i drift?
IP: ...[.23.229] |
13 st
2020-01-07 19:34
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
Hej
Jag har en 530D Xdrive som påstår sig kunna göra 0-100 på 5,6 sekunder. Jag har laddat ner appen ''M Laptimer'' och låtit den mäta 0-100 och det ända jag lyckas komma till är 6,4 sekunder. Med mina vinterdäck gör den 0-100 på 7,8 sekunder. Är det något fel med bilen? Värt att tillägga är att jag inte gjort launch control.
IP: ...[185.142] |
128 st
2020-01-08 09:07
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
540i X G30 2018 M Perfomance
|
///M Lukas:
5,6s är under optimala förhållanden med rätt däck, väglag och temperatur troligtvis med Launch Control.
7,8s låter kanske lite väl 'långsamt' men det är nog inget fel.
Vad har du för vinterdäck?
IP: ...[9.20.58] |
25 st
2020-01-08 11:33
Anmäl svaret
|
REG, jag tror vi har samma syn vad gäller BMW och inköp. :) Det är alltid fantastiskt att själv speca en bil och få den levererad. Nu har dock min återförsäljare hittat en lagerbil som matchar vad jag vill ha till 99%. Det enda som skiljer sig åt från ”min” bil är avsaknad av spoiler (kan dock eftermonteras enligt säljaren) samt vanliga skinnklädseln ”Läder'Dakota'Svart” istället för ”Exklusivläder Nappa Svart kontrastsöm” som jag ville ha. Dock så har lagerbilen ” Adaptive Drive”. Utöver detta så matchar lagerbilen ”min” bil på allt annat. Prisskillnaden är 24k (spoilern inte inkluderad i detta pris men den bör jag inte betala speciellt mycket för). Fördelen är även att lagerbilen kan jag ha inom ett par veckor.
Blev inte lätt det här… Har du kört med adaptive drive? Är skillnaden så stor att det är värt att köra på adaptive drive?
Skatten vill jag inte ens kommentera längre för då är min dag förstörd… :(
IP: ...[.156.40] |
25 st
2020-01-08 12:04
Anmäl svaret
|
Givetvis får andra med erfarenhet av adaptive drive också svara :) IP: ...[.156.40] |
13 st
2020-01-08 12:55
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
|
BmwKba
Dubbade contenitental däck IP: ...[141.136] |
80 st
2020-01-08 14:16
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".
BMW i3s MY-22
|
Diabolicus, ärligt talat har jag ingen aning om vad adaptive drive egentligen är på G30/31. Det jag vet dock är att adaptiv luftfjädring som jag har på min X5 är helt fantastiskt, inget gör så mycket för komfort och lyxkänsla som just det. IP: ...[.39.235] |
211 st
2020-01-08 17:20
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
530 XD M F11 2017
|
Som allt annat är det bäst när det är en nyhet för sig själv. Jag hade inställbar fjädring på min förra f11 och det blev allt mindre jag använde det vart efter tiden gick. Men inställningen för extra comfort och extra sport saknar jag. Tycker förra bilen låg bättre på vägen med sportläge än min nuvarande med m-paket och då har min nuvarande klart färre mil på mätaren.
Blir det stummare med sportläge på inställbar fjädring än på vanligt m-packet?
Sen varför inte två äldre Porsche gt3 istället för en dryg miljon för en bra utrustad 40d? Nog knäpp tanke men inte utifrån värdeminskning/värdeökning. En familj på fyra får plats bra i två Porsche och kanske blir det roligare skjutsning till dagis om partnern också gillar att köra bil.
IP: ...[.57.161] |
5.623 st
2020-01-08 17:29
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
A**i A6 Allroad 55 TFSI 340hk
|
Kanske inte helt trivialt att hitta 2 st fräscha GT3'or för en miljon...... IP: ...[76.1.86] |
25 st
2020-01-08 18:04
Anmäl svaret
|
Hejsan Gents,
Tyvärr men två porsche är uteslutet. Frun kör inget annat än sin j*äkla SUV och porsche är inget alternativ för henne. 540n ska bli min tjänstebil så nej - inget alternativ det här. :( IP: ...[.130.35] |
25 st
2020-01-08 20:26
Anmäl svaret
|
Reg, jag antar att det är ungefär samma sak (folk får gärna rätta mig ifall jag har fel). IP: ...[100.240] |
1.274 st
2020-01-12 22:17
Anmäl svaret
|
Diabolicus, 750' för en fabriksny 540d är nära M550d (efter rabatt). Förvisso inkluderar ditt pris säkerligen mycket utrustning, men kan vara klokt att "titta brett". PS. Glöm inte nappaläder! IP: ...[83.4.12] |
25 st
2020-01-12 22:43
Anmäl svaret
|
Turbo4ever, tanken har slagit mig men med 540D så får jag ultimate edition + adaptive drive samt lite annat smått och gott med. För samma peng så får du inte mycket utrustning för 550D. Sedan ligger 550 i en helt annan klass vad gäller förmånsbeskattning, fordonsskatt etc. Går inte riktigt att jämföra de två bilarna när man ska ta hänsyn till allt annat runtomkring (tyvärr). Annars håller jag med! En 550D hade varit rena drömmen men då måste jag tyvärr spara på utrustningen och för min del så är extrautrustningen halva nöjet. :)
Yes, blir Nappa-läder. Kommer bli en fabriksbeställning och då får jag precis allt så som jag vill ha det. :) Den enda tråkiga i det här är att väntetiden ser ut att bli väääldigt lång. :( IP: ...[100.240] |
|