Sida 133 av 144
|
|
---|---|
Jag har sportstolar i min med svankstöd och sitter som en kung. Komfortstolarna tar lite mer plats för baksätespassagerarna. Sportstolarna går att få med minne, men skulle säga det är extremt ovanligt. De flesta väljer att gå upp till komfort när skillnaden inte är så stor. Du måste testa själv för att se vad som passar dig bäst, jag trycker man sitter mer "i" sportstolen än "på" som i komfortstolen. Baksätet har ingen koppling till framstolarna. Värme där är extrautrustning, men ingår i ex Innovation Edition paketet. |
|
Tackar :-) | |
Sportstolen är halvel, dvs alla funktioner utom fram o bak är el. Du kan ha värme bak med sportstol, pch drt skkljer sig inte i baksätet beroende om man väljer sport/komfort. Jag gillar sportstolen, mer formad och hårdare. Gillar du plufsig mjuk stol ska du ta komfort. |
|
Glömde sista frågan, nej de har ej minne, om du inte väljer det tillvalet. | |
Hej alla g30/31 ägare Jag tänkte starta ett inlägg om hur mycket våra bilar gått och liknande nördig fakta. Jag börjar .) Jag äger en G31 530d Xdrive innovation edition 2017 - Uttagen juli 17 - Rullat 3700 mil - Varit i länderna Sverige, Danmark, Tyskland - Varit i tre av Europas huvudstäder Stockholm, Köpenhamn och Berlin - Varit uppe i 220 km / h - Vunnit ofantligt många rödljus race :))) - Dragit till sig många av allmänhetens blickar - Varit på service en gång vid 2200mil - Lackerat om bakskärm då en ica reklamskylt flög in i bilen - drar 8,5 l / 100km - Aldrig blivit stoppad av polisen Det är min bil : ) Berätta nu om era bilar. |
|
Hej ///M Lucas Har lagt in lite svar på min bil i din text! Jag äger en G31 530d Xdrive Sportline - Uttagen jan 18 - Rullat 11500 mil - Varit i länderna: Kör en del i Europa så ca 10 länder. - Varit i tre av Europas huvudstäder: Ja, typ - Varit uppe i 268km/h(GPS)263 mätarfart. - Vunnit ofantligt många rödljus race :))) : Inte ofantligt men ett par. - Dragit till sig många av allmänhetens blickar: Det gör INTE min bil. - Varit på service: Sju gånger, servar var 1500 mil. Bytt styrdon en gång, framruta tre ggr, annars bara vanlig service. Snart dags för byte av skivor och belägg. - Lackerat om bakskärm då en ica reklamskylt flög in i bilen: Jag borde lackera om min baklucka då den åkte rakt upp i balken i garaget när jag fjärröppnade. - drar 8,5 l / 100km: Min drar 6,8 l/100km - Aldrig blivit stoppad av polisen: Har jag blivit vid två-tre tillfällen. Bilen går väldigt bra och inga missljud eller knarr från inredning trots att milen tuggar på. Ångrar absolut inte mitt köp och kommer förmodligen behålla bilen ett bra tag till. |
|
Är det någon som har koll på vad fordonsskatten blir på 540iX G31 nu från årsskiftet? | |
Enligt prislistan så blir CO2 197 g/km med wltp och om jag räknar rätt så hamnar skatten på 10042 kr. Antar att det är specat med minsta möjliga fälgar så räkna med ett par hundralappar till med ex 19”. Gäller endast nyregistrering. | |
Hej gott folk, Då jag fick min 530D Xdrive (F30) stulen för knappt en månad sen så har jag börjat kolla på en ny. Jag har lekt runt i konfiguratorn en hel del och lagt på rejält med extrautrustning. Priset flyger givetvis iväg och då har man börjat tänka ifall man ska kanske uppgradera sig motormässigt och satsa på en 540D istället? Ngn som har provkört 530D och 540D (Xdrive) och kan ge lite feedback? Är skillnaden så stor att den motiverar de extra slantarna man får hosta upp för en 540D istället? |
|
Du borde kanske kunna få högre rabatt på en 540d än 530d som krymper de 60.000 som är skillnad i listpris. Men obs att 540d finns bara med Xdrive. Om jag inte minns fel är det samma motorblock bara turbosarna skiljer. Mao kan nog chippa upp en 530d till samma prestanda. | |
Har 540d G30. En fantastiskt härlig bil. Lägg till! /Anders |
|
Hej Rennwagen, Jag delar din uppfattning och tror att det i princip är ”samma” motor i båda alternativen. En chippad version av 530D blir i princip en 540D. Därför jag har svårt att övertala mig själv att det är värt de extra pengarna. Med en 540D så kan man ju välja till ultimate edition och då får man i princip allt. Du har möjligtvis inte provkört de här två alternativen? Jag har en 530D Xdrive touring som hyrbil för tillfället och upplever den lite piggare än F30 versionen. |
|
Med känsla/Anders, Helt säker att det är en fantastisk bil! :) Har du även kört en G30 530D och kan ge lite feedback på skillnader? |
|
Det är många motordelar (bl a topplocket) som skiljer mellan 530d och 540d enl RealOEM. Så glöm att kunna mjukvarutrimma en 530d. En 540d är en helt annan nivå än 530d. | |
Turbo4ever, aha där ser man. Jag trodde att skillnaderna var betydligt mindre och att 540d var endast en chippad version av 530D. Så fel man hade.. :( | |
I de förra effektnivåerna, 30d 258hk, 40d 313hk och 50d 381hk så består hårdvaruskillnaden i antal och utformning av turboaggregaten, i övrigt är motorerna identiska, annars skulle det inte finnas ekonomi i den diversifieringen. Utan att veta 100% så kan man anta att skillnaderna är densamma på dagens effektnivåer 30d 265hk, 40d 320hk och 50d 400hk. Jag har testat både 30d och 40d i X5 F15 och skillnaden i märkbar, det är en ganska stor skillnad i vridmoment också. Jag delar uppfattningen att en 5-serie ska ha 6-cyl motor, enligt mig är den optimala 5-serie om man väger samman ekonomi också i ekvationen en 540D xDrive IE med följande tillval: 19” Komfortstol inkl aktiv sätesvent Infällbar krok DA+ Soft Close |
|
Bortsett skillnad i hårdvara får säkert en "chippad" 530d ungefär samma prestanda som en 540d, så är det med 530/535d för F10/F11. (Länk Sen om man verkligen vill göra den manövern på sin bil är en annan fråga. | |
På F10/11 fanns det dock hårdvaruskillnader utöver motorn, tänker på avgasutblåsen, sånt kan vara nog så viktigt ;-) På gott och ont finns inte de skillnaderna kvar idag på G30/31 utan är det endast ett fåtal karossdetaljer i ferricgrå, bl.a. sidospeglarna, som avslöjar M50i/d i förhållande till en 20i/d. Man kan även urskilja en 20d med M-sportpaket från en 30d om man tittar på bromsarna då 30d med M-sport har M-sport bromsar med blå ok vilket inte 20d har, dock kan man ju lägga till det till sin 20d spec om man så önskar. |
|
Väljer man en sexcylindrig motor till sin femma så kommer man bli nöjd! Om man sen gillar bensin eller diesel är en annan sak. Gällande 30 eller 40d så räcker en 30d till för att ge bilen en känsla av stark motor med finess. 40d är så klart kraftfullare och hade varit mitt val av dieselmotorerna men då gillar jag att använda motorresurserna. Den uppenbara skillnaden i HW mellan 30 och 40d är gasväxlingen i form av enkel vs dubbelturbo. Detta ger en signifikant skillnad i pumpprestanda. Sen vet vi inte om det är fler komponenter som skiljer men jag skulle inte bli förvånad om BMW har prestandasteg på flera prestandapåverkande komponenter, exempelvis kolv (kompression) och/eller injektorer samt delar av avgasbehandlingen (ex substratstorlek som påverkar omvandling och mottryck). Jag hade för övrigt aldrig chippat en så pass dyr och komplex produkt som 30d. Då är det bättre att slanta och ta 40d på en gång och slippa ev problem. Värt att nämna i debatten är dock att det ofta går bra att chippa sin motor pga att föraren inte kan använda den utökade effekten i någon större utsträckning. |
|
40d är grym. Hade en 2018 g31 40d ue men har nu bytt till en 40d ue g31 2019 (dec 19) för att ha ytterligare tre år med låg skatt, och där är skillnad i motorgång. Prestanda och allt är samma men vibrationerna på tomgång (som även vår f11 535d hade) är borta. Nu är den helt silkeslen. Kan inte hitta tekniska datablad på vad som är ändrat, men det är uppenbart att man varit och pillat i motorstyr. Mums. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.