AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
615.823

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 132 av 144
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Var lite slarvig och ser nu att du beskrivit fenomenet. Tror man brukar säga tre tillfällen till verkstad är rimligt men det är lite luddigt skrivet så det är upp till tolkning.
js
1.805
jsn
i5 m60 -24
Om bilen är köpt av privatperson så gäller konsumentköplagen. Denna säger bland annat att firman har tre seriösa försök på sig att fixa ett signifikant fel, efter det har du rätt att häva köpet. Firman har då rätt att dra av en schablonvärdeminskning (0,5% av priset per månad och 0,5% av priset per 100 mil), medan du har rätt att få ersättning för alla extrakostnader du haft pga strulet.
Om bilen är köpt av firma så har du ett betydligt tuffare läge.
Tog en provtur med en demobil idag för att uppleva hur bilen ska kännas och för att säkerställa att jag inte ”hittar på” fel som inte finns. Besöket bekräftade mina tankar och nu är jag inne på att det är drivlinan eller upphängningen som är problemet.

Vibrationerna är som tydligast i landsvägsfart, tex 95km/h, vid jämn gas. Under acceleration så går bilen lent och fint men sen när det ”planar ut” så uppstår en ryckighet som om bilen ”misständer” eller tvekar mellan gas och motorbroms. Känslan som går upp genom stolen kan beskrivas som när man leker med ett kullager som börjat ge upp. Rullar fint ett tag och sen börjar det hacka. Rullar fint igen och nytt hackande... Kommer ihåg från min gamla e30 att jag hade liknande problem vilket berodde på slitna bussningar/silentblock. På den tiden löste man det genom att alltid köra stumt mot mattan ;)
DLC - vad var felet på din 335i?

Dns- Konsumentköplagen gäller när privatperson köper från företag. Denna lag är indispositiv och kan ej förhandlas bort vilket anses ge den svagare parten, normalt konsumenten, en tryggare position. Det är också här som tre försök att åtgärda fel har ansetts vara en rimligt praxis. Är det affärer mellan privatpersoner så gäller köplagen men villkor i denna kan förhandlas i sin helhet eller delvis mellan parterna. Tex skulle man kunna förhandla bort säljarens skyldighet att åtgärda fel och brister.
jsn - rättstavningen ändrade till ditt signum
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Till sist så hittade en skicklig mek att det var knuten till en drivaxeln som kärvade och skapade vibrationer samt ett lågfrekvent vov-vov ljud precis runt 90-110 km/h. Man kunde se att passagerarstolen rörde sig av vibrationerna och höra liite missljud. Både mekaniker och Bmw tekniker hörde och kände så ingen försökte smita. Kan beskriva gången och det första de frågade var om bilen var fyrhjulsdriven då de haft problem redan då med fördelningslådor. Sen började felsökning med kontroll av däck och fälgar, hjulinställningar, leder kontrollerades, mjukvara uppdaterades, sen byttes hjullager bak, sen kardanaxel och medbringare. Vid sista tillfället så råkade mekanikern känna på hjulaxlarna bara för han fick en känsla. Den ena roterade fint, den andra var tvärstum och kändes tydligt att den kärvade.
BM
128
BMWKBA
540i X G30 2018 M Perfomance
Någon som vill köpa en 540i Xdrive + M-performance innovation edition + lite fler tillval?
Rhodinite silver
Sedan
20"sommar + 18" vinter
1800mil
Svart nappa med massage, piano dekor
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Ni med komfortstolar, kan man fördela värmen mellan rygg och sits?
Det gäller en 540i xdrive 2020, ingen ventilation eller massagefunktion.
Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Ja, Allrad det går fint.
Gör en statusuppdatering för att inte lämna trådar öppna.

Bilen har nu varit inne på verkstad en tredje gång och nu med vinterdäck. Fick tillbaka den efter några dagar och problemet verkar trots allt ligga i däcken. Skönt men problemet är ännu inte avhjälpt. Två vinterdäck har ett för högt marktryck (lite som att köra med en vikt på ena sidan av däcket) och man lyckas inte att balansera bort detta. Samma gäller för ett av sommardäcken. I båda fallen så ligger trycket på >10kg och sen har jag något ytterligare däck som är strax under. Givet känsligheten i XDrive så är detta alltså tillräckligt för att skapa obehag.

Finns säkert någon här som kan detta med däck bättre än mig men hur kan en bil som gått endast rullat ett par tusen mil ha däck med sådan obalans? Kan det bero på att bilen stått still och fått ”plattor” eller är det förvaring under den säsong som man kört med den andra uppsättningen?

Nästa fråga: jag behöver alltså byta däck för att bli av med problemet. Samtliga vinterdäck (pga rotationsriktning) och två sommardäck. Bilen såldes som PS. Kan jag förvänta mig att få nya däck inom ramen för återförsäljarens garanti? Eller blir det reduktion pga att bilen rullat några mil? Kan återförsäljaren neka ersättning med hänvisning till ... vad?

Hej! Jag vet inte hur de kommer hantera din garanti men har haft liknande problem med vinterdäck. Bilen var mkt obehaglig men efter byte av tre däck - två besök blev det perfekt! Däcken var felaktiga men däckfirman var kanon!
Uppdatering kring mitt ärende.

Inget händer. Min återförsäljare (kalla dem ”A”) har nu tre personer på ärendet. Vi får olika besked från den firma (kalla dem ”B”) som jag bor närmast och som gjort felsägning och balansering av båda uppsättningarna däck. När jag hämtade bilen senast var informationen att två av dina vinterdäck är utanför toleransnivån och bör bytas. När firma ”A” sedan har kontakt för att få en offert på nya däck så utrycker sig serviceteknikern lite osäkert och säger att förvisso är däcken utanför toleransen men vi kan inte garantera att det är däcken. Samtidigt passar man på att förmedla att teknikern som jobbade med bilen var nöjd med hur bilen gick och att vibrationerna inte är värre än i hans egen. Firma ”A” ställer sig då lite tveksam till att köpa en uppsättning däck bara för att kolla och nu ska jag få testa en uppsättning däck som firma ”B” menar är ok och om vibrationerna kvarstår så får vi påbörja en ny felsökning. När jag börjar ställa frågor kring vilken felsökning som egentligen utförts av firma ”B” så kan man inte referera till något annat än balansering av däcken och man har heller inte mätt upp vibrationerna utan det har varit upp till teknikerns subjektiva bedömning att avgöra om bilen är kvalificerad eller inte. Intressant tycker jag att firma ”B” så enkelt kan kasta ifrån sig frågan när felet anmäldes till dem under garantitiden.

Om det är någon som har utrustning för att mäta vibrationer i göteborgsområdet samt gärna kunskap om hur man bäst gör detta och olika toleransnivåer så är jag inte sen att ta hjälp.
BM
128
BMWKBA
540i X G30 2018 M Perfomance
Jag kommer ha mitt subkit till salu snart:

2x 8" Earthquake 150w RMS 4ohm underseat subwoofers (plug-n-play)
2x adapterringar till subbarna för enklare installation
1x Alpine MRV-M500 500W 2ohm / 300W 4ohm rms slutsteg
1x AudioControl LC2i Hög till lågnivå omvandlare
+ Ström/jordkabel i rätt längd för installation i G30 (Vet ej om det skiljer sig med G31)

Helst ska man ha Harman Kardon i bilen redan pga jag kan inte uttala mig om det skiljer så med de andra ljudanläggningarna.

Jag har tagit lite bilder på installationsprocessen men har ej orkat göra en DIY än.

Tänkte mig ~5.000:-

För info så tog det mig under 25min att montera ut slutsteget med alla kablar inkl allt. Att installera det tar väl 1-2h. Subbarna kan man installera på 30-45min.


Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Hej, har en 530e Connected med sportpaketet som levereras till våren. Har valt 17" 225 breda 631 i stället för 18" 245 breda som ingår i sportpaketet.
Jag tänker att räckvidden blir något längre samt ljudnivån bättre. Men 18" är ju mycket snyggare... Några som har erfarenhet av skillnaden mellan storlekarna?
Transocean
Du tänker väl på vinterhjul eller? 17'' med 225 breda däck funkar bättre än 18'' och 245. Med 245 "flyter" bilen när det är krävande väder och väglag. Räckvidden varierar rätt mycket på vintern beroende på vädret, tror inte att det skiljer mycket där mellan 17'' och 18''.
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Transocean: Tack för svaret men det gäller sommarhjul. :)
js
1.805
jsn
i5 m60 -24
Jag är rädd för att din bil kommer bli vinglig med 225:or på 17" :( Stor, tung bil på relativt smala däck med hög profil, kommer filtrera bort mycket av körglädjen hos BMW.
Visa användare
2.789
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag tror inte du kommer att märka något negativt med det däckvalet, snarare tvärtom. Lägre ljudnivå, bättre komfort och mindre spårighet. På bekostnad av utseendet. Själv har jag 20” på min F13 men jag inbillar mig inte att den är säkrare på svenska vägar med det valet.
P.
139
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Tittar på en G31 med sportstolar, vad är åsikterna kring dessa kontra komfortstolarna och har dessa inte eljustering och med minnesfunktion?

Samt går det inte att få värme i baksätet med sportstolar och skiljer även baksätet om man väljer sport- kontra komfortstolar?
RE
80
REG
BMW iX40 MY-23 Sport, Comfort, Exklusive & Innovation. HK, Drag, Metallic och 22".

BMW i3s MY-22
Du kan få eljustering inkl minne till sportstolarna men då som ett separat tillval. Komfortstolarna kommer endast med eljustering, minne och svankstöd. Rekommenderar starkt komfortstolarna, helt överlägsen komfort, jag har även aktiv sätesventilation vilket är pricken över i.

Baksätet blir något trängre med komfortstolarna då de tar mer plats men inget stort problem i en så stor bil.

Värme i baksätet har mig veterligen inget samband med vilka framstolar man valt, men det är lätt att kontrollera i prislistan eller konfiguratorn!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.