AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
608.172

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 127 av 144
js
1.775
jsn
i5 m60 -24
530d / 540d / 540i.
Provkör och hitta din favorit :)
Re
267
Rennwagen
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Alpinabiturbo: 530e är nog så bra den kan vara. Det jag menar är att det är en tulipanros som om några år inte kommer att vara attraktiv på andrahandsmarknaden då den är extremt komplex, har både eldrift och fossil, som dessutom skall fungera ihop. Den är tillkommen pga skattelagstiftning och miljövänlighetsiver. Teknisk är det som du är inne på bättre med ren el som min Tesla eller ren fossildrift som min framtida 530d. BMW 530e har 200 kg batteri i bakluckan som tar bort utrymme och påverkar köregenskaper. Vid långkörning då batteriet är urladdat är den törstig (i alla fall om man gasar lite) och slö. Av 2247 sålda 5 serie jan-jun 2019 var bara 408 530e vilket är något färre än samma period förra året (431) och utan förmånsskattelättnaden hade den inte sålt mycket alls. Om vi flyttar oss några år fram i tiden är hybridbilarna borta och det finns bara el, gas och riktigt rena fossilbilar kvar. Därför tycker jag att man skall undvika den motorn. Som tjänstebilsåkare kan man givetvis skippa alla faktorer utom förmånsvärdet och då kan det givetvis se lite annorlunda ut. Det är därför Tesla 3 är en hit, för man får en bil med M3 liknande prestanda för en tusenlapp i månaden. Men det får bli en annan tråd :)

Re
267
Rennwagen
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Har gjort en lite längre tur med en 530e och måste säga att det är värre än jag trott tidigare. Förutom att det går tyst och fint vid låg fart så finns det inte något positivt alls. Den kommer alldeles för kort sträcka på el, bensinfyran är seg, låter ansträngd och bilen skjuter inte fart. Ideliga växlingar mellan el och bensin stör harmonin. Men vad som var nytt för mig är att body-rollen är förskräcklig. Det tunga batteriet som ligger för högt upp skapar krängningar vid inspirerad kurvtagning som skulle få Wasa-skeppet att verka stabilt. BMW’s chassietekniker borde skämmas hela vägen till Biergarten för 530e. Det är betydande Sheisse-am-fahren nivå på den. Jag tog i rätt hårt på en provsträcka och lyckades halvera batteriet och den drog 2,77 liter/mil. Törstig liten rackare den där fyran!
Körde en 530d samma sträcka. Yes den låter som en traktor vid kallstart och det känns inte speciellt modernt. Men sedan är harmonin total. Man kan åka på vridet, växlingarna sitter smäck-rätt och sexan morrar potent. Helt annan körkänsla, ingen kraftig body-roll det går att peka in den fint i kurva nr 2. Känns som om det är bättre bett i bromsarna också, men det är väl avsaknaden av 200 kg batteri som gör skillnad. Helt enkelt BMW som det skall vara – Freude am fahren. På samma sträcka och med tung högerfot drog den 1,27 liter/mil.
Kört 540i samma sträcka några veckor tidigare och den var lika fin som 530d, men med ännu skönare motorljud. Lite spetsigare karaktär och måste varvas mer, samt att den drog betydligt mer bränsle än 530d.
Hur står sig då dessa mot min Tesla 90D. Teslan har brutalt mycket bättre bottenklipp, allt kommer på en gång och den accar som satan till typ 130 km/h. Sen är det rätt segt. Styrningen är som att hålla i en blöt gädda, noll styrkänsla och ryck och drag i ratten för den matar för mycket effekt till framhjulen. Gasar man så drar den elektroner som en alkoholiserad kamel på julbord och man måste ladda hela tiden. Det trista är att antispinn och antisladd inte går att koppla ur (ja jag har letat över hela internet och i bilen efter säkringar). Men bilfan är bättre nu än när jag fick den på grund av alla uppdateringar. Ibland buggar en funktion som funkat tidigare, men om någon vecka så kommer det en ny uppdatering som löser det mesta. Och efter ha funnits i sex år så känns den fortfarande mer modern än 5-serien både i design och funktioner. Användargränssnittet är outstanding.
Så min verdict blir: Kompromisser är skräp, allvädersdäck är inte bra på något och 530e kommer att förpassas till historien som en tulipan-ros i bästa fall. I sämsta fall ett bojsänke andrahandsvärdesmässigt och en och annan lär om inte sladda ned i diket så i alla fall klippa en trottoarkant eller två på grund av en katastrofal chassiavstämning. I bästa fall duger den att pösa omkring och röka cigarr i och låtsas att man är miljövänlig. Men egentligen är man inte det för man har skräpat ned världen både med en bensinmotor och batteridrift i en komplex kompromiss.


Transocean
Synd att du blev så besviken på 530e. Jag tror inte öppen vård passar dig längre min
raceglada vän :-) Och fick du en 530e till å dra 2,77 liter på en mil tror jag att du aldrig mer borde sätta dig i en bil överhuvudtaget för du är ju direkt trafikfarlig?
Den enda inredning en Tesla har är ju en överdimensionerad "Kina-ipad" , det känns snarare billigt än modernt...

Är dessutom allergisk mot alla bilar som går mot bara touch, speciellt om man håller i en "blöt gädda" ;) , men det är väl en vanesak/personliga preferenser.

Sedan undrar jag vad som fick er som har köpt 530e (privat), att betala 27K mer! för en sämre produkt än vad en 530d är?

Där håller jag med rennwagen , det går ju inte ens o jämföra dom två bilarna.





Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87


Härlig läsning Rennwagen :D

Jag körde 36 mil tur och retur till High Chaparall igår, hade fullt batteri när jag åkte hemifrån och detta slutade med en snittförbrukning på 0.5 liter milen. En del inspirerad körning på nissastigen bland annat och sedan 150 km/h på E4an ett antal mil på hemvägen. Full bil med passagerare också, upplever inte några krängningar vid kurvtagning men jag kör väl inte tillräckligt inspirerat :)

fiske & bilar anledningen skulle väl vara att man har möjlighet att slippa tanka om man har kort pendlingsavstånd samt bonus/malus, dvs driftskostnaden blir lägre. Tror dock inte att det skiljer så mycket som 27K efter rabatt, ingen idé att titta på listpriserna. Det gjorde det iaf inte när ja plockade ut offerter på 520d, 530d och 530e. Dock som tjänstebilsköpare då, men efter rabatt bör de inte vara så stor skillnad även för någon som köper privat. Får hoppas någon som köpt privat kan komma in och svara :)
Transocean
Alpinaturbo:

Min 530e var ca 150 000 nok billigare än en 530d :-) Länk

Sen kör jag jobbresan t/r på ström samt att jag tankar fullt på 2 min istället för 2 tim när jag kör långt:-)

Att den skulle vara seg håller jag inte med om, och med trim blir den precis lika rapp som en 540i. Men visst, den är ju seg den också :-)

Fick min 540d hemlevererad idag och undrar dels var ni köper "plåtlåda" för att förvara nyckeln och dels var ni köper bagagerumsmatta numera (förutom hos BMW åf). Inbillar mig att det är billigare på nätet?

/Anders
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Senaste bagagerumsmattor köpte jag på Hova Länk och det är bra passform.

Wi
1.990
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Om det är en nytillverkad (efter 07/18 tror jag det är) så behövs inte plåtlåda längre. Nyckeln avaktiverar sig själv när den ligger stilla i två minuter (har jag för mig det är). Sen kommer väl säkert snart motaktion på det så att dom lyckas aktivera nyckeln, men det ska vara baserat på accelerometrar så i praktiken behöver du fysiskt röra nyckeln för att den ska aktiveras.

Edit: Verkar vara från mars 2018, finns lite info en bit ner i denna tråden: Länk
Wi
1.990
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Artikel om tekniken, det är inte jättelätt att hitta alla detaljer eftersom de nog inte vill skylta med exakt hur det funkar..

Länk
Tackar. Min bil är tillverkad just 2018-03-13

/Anders
När det gäller nyckel, var tvungen och testa om det är så att den avaktiveras om den ligger en stund..lade nyckel ett par meter från bilen och testade efter några minuter, inte ett liv i dörrarna..tog upp den och la den knappt två meter från bilen och testade direkt, gick inte öppna dörrarna..provade och la nyckel runt hela bilen knappt två meter från bilen..inte ett liv..la den i fickan, då gick det att öppna dörrarna. Den är tillverkad senare halvan -18..
Kommer ihåg i vintras att den öppnades när jag var och tvättade den när nyckel låg en bit bort, efter det har jag den i grillfolie..verkar vara onödigt nu.
Vet inte om det går att testa såhär när det gäller signalen från nyckel..
js
1.775
jsn
i5 m60 -24
Får man med denna funktionalitet om man beställer nya nycklar till bilar tillverkade före 201803?
Wi
1.990
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Så har jag förstått det jsn!
Ca
99
CandyWhite
G30 530d IE -19
där ser man, då tar jag ut mina från plåtlådan:)
Jag kan för övrigt rekommendera 540d, känns som en fantastisk bil.

/Anders
Med Känsla

Grattis! Fantastisk bil, har också en. Urkraft!
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Kan inte mer än instämma, 540d har en fantastiskt fin drivlina. Fick byte in min förra sommaren efter 6000 mil eftersom markfrigången var på gränsen till för låg. Fick bli en 640d GT istället, fin bil det också men inte samma fina körkänsla som 5an, men bra komfort och utrymmen.
För övrigt trist att 40d motorn inte verkar komma i nuvarande X5, en miss helt klart. Ännu tristare att BMW inte kommer med en motsvarighet till Audi Allroad, V90CC m.fl eftersom det konceptet hade passat mig perfekt.
hej

har nu köpt en kodiaq som familjebil

och ska köpa en g30/31 till mig är det tänkt, även provat g20 men osäker
rulla ca 1000-1700 mil, kodiaqen kommer ta alla semesteråkande etc.
ser det finns massa 530i xdrive m sport kampanj under 500k, är de svårkrängda?
ska man gå på 520d istället? klarar mig med sedan som andra bil. 530d blir för dyr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.