Sida 126 av 144
|
|
---|---|
530e 850 mil sedan 3 april 2019 :) | |
540iX M-perfomance G30 (viktig info :) ) 1225 Mil sedan 2018-04-01 |
|
540iX G30, 3030 mil sedan 2018-01-16 | |
Transocean |
5-serie PHEV, 5000 mil sedan leverans 03.18 varav 4000 mil optimerad |
Snart 750 mil :) Blir några hundra till i sommar. Plockades ut dec 18. |
|
Min har gått 8500 mil, köpte den 01.18 med 230 mil på mätaren. Demobil som är reggad 10.17! | |
Jovasir: Hur upplever du BSR trimmet på b57 motorn? Märkbar skillnad? Drar bilen mindre? |
|
jonte520d: Det är rätt stor skillnad och med 720nm(100 extra) som motorn nu ska ge så räcker det ju till i alla lägen, även när bilen är fullastad. Dieselsexan passar bra för mig som kör mycket långkörning och det är avslappnande att motorn vid lugn körning är väldigt mjuk och lågvarvig. Vid hårdkörning märks det ju att motorn håller i längre upp i varv än tidigare samt att växlingarna i lådan känns vassare, snabbare än tidigare. Det är ju mest vid omkörningar, snabba accelerationer samt på resor nere i Tyskland som trimmet märks av. Bränsleförbrukningen är nog på samma nivå som tidigare men bilen går snålare än min förra 520d, kommer mellan 100-120 mil på en tank vid normal körning på landsväg/motorväg. | |
Rätt lång tråd och lat som jag är orkar jag inte plöja igenom för svar men vilka G3x motorer ska man undvika, både diesel och bensinare? Tänker på kvalitetsproblem som F1x led av med kamkedjor, spridare, tändspolar och andra "billiga" komponenter. |
|
Undvik de motorer som inte är populära, helt enkelt. Jag hade avstått från 520i, endast för att den är rent ut sagt mobbad!:) Håll dig till 520d, 530d och 540i om du tänker köpa en g30 längre fram, Eftersom det rullar mest av dom på vägarna och är eftertraktade på andrahandsmarknaden. 540d hade jag skippat, för avancerad med dubbla turbo och kommer bara med xdrive, som i sig kan ge problem. M550d och m550i hade jag verkligen inte vågat köpa med 4-5 år på nacken Det är vad jag tycker;) |
|
520i är för klen så den kommer inte på tal. I övrigt bryr jag mig inte vad som rullar mest på vägarna utan vad som är driftsäkrast och pålitligast. :) |
|
Jag hade undvikit 530e det är en dålig kompromiss som BMW var tvungna att ta fram liksom alla andra biltillverkarna när Tesla kom. 530e är en kassett skivspelare = dålig kompromiss som inte är bra på något. Själv är jag på gång att beställa en 530d IE givetvis med 2 wd |
|
Köp en bil med sexa, du kommer inte ångra dig. | |
Jag har en sexa (N53) nu som inte imponerar. Vilken sexa ska man ha? |
|
Jag har en 530d rwd sedan b57, körde hem den häromdagen i 20 mil, landsväg och motorväg. 4.9 liter drack den med farthållare på för det mesta, så den kan jag rekommendera. Nu efter 30 mil till, för det mesta i stan så ligger den på 5,9l. Om du är ute efter bränsleförbrukning så imponerar den väl. Är så förälskad i den..har lust på att övernatta bilen, hehe |
|
Rennwagen nyfiken på varför du tycker 530e är dålig, är det för du är emot hybrider i allmänhet? Ja tycker den är kanon, är billigare och betydligt piggare än en 520d som är närmast prismässigt.. Sedan att man kan åka gratis till och från jobbet på el när man kan ladda utan kostnad så blir det ännu billigare. Finns ju liksom inget annat alternativ om man vill rulla med 5-seriens komfort, miljöklassning för lågt förmånsvärde och ändå ha en hyfsat pigg maskin. Detta under 10 basbelopp. Jag tycker inte att den är dålig alls, snittförbrukning på 0.45 på 900 mil å då gasar jag på ordentligt ibland, 530d drog 0.8 blandat med motsvarande körmönster. Känns dock inte som detta inlägg kommer påverka din uppfattning då du kör Tesla och redan tagit steget till helel, synd att totalsåga 530e dock då det absolut inte är en dålig modell. Själv körde jag 530D F11 -14 innan och saknar den inte. |
|
Sjukt det här med förmånsvärde.. för ett Privatköp så är 530e runt 100k dyrare än 520d:( Om man kan plocka ut en sån genom jobb, dessutom ladda gratis..då är det ju ett självklart val, eller? |
|
Candywhite, 530E är lika mycket dyrare när den tas ut som förmånsbil. Bara att kostnaden hamnar på företaget där du jobbar. Det är bara skattedelen för förmånen som är subventionerad för dig som förare. Jag förstår att du vet det... men någon betalar! |
|
En annan märklig sak med elbilar är att många som kör dem tycker det är fastighetsägares ansvar att sätta upp laddstolpar där man ska kunna ladda gratis. Men det är få som tidigare har krävt att fastighetsägarna ska ha gratis pumpar för bensin eller diesel ;) | |
Har inte 530e något mindre lastutrymme jämfört med en vanlig diesel/bensinare? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.