AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
613.846

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 11 av 144
My
67
Myth10
520dT xDrive -14
Eller inte.. Visst jag kan köpa en Skoda ännu billigare med bättre utrustning är det ett bättre köp? Ja kanske beror ju faktiskt vad du vill ha.
My
67
Myth10
520dT xDrive -14
Att köpa en f11 idag är absolut inte fel, super nöjd med min men snälla Ulf håll dig till f11 trådarna här diskuterar vi nästa generation, jämför gärna mot våra f serie bilar men då med funktion och brister!
My
67
Myth10
520dT xDrive -14
Och nej din 5 serie lär inte vara motsvarande, tycker volvo s90 smiskar min f11 rätt rejält efter en helg med den, g30 lär var lite bättre eller kanske tom mkt bättre..
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag diskuterar G30, vilket tydligt framgår i det jag tidigare har skrivit. Jag tycker den är relativt högt prissatt och gör därför en prisjämförelse med F11, som jag tycker är en hygglig jämförelse.

Om någon annan föredrar att jämföra den med Skoda så är det väl upp till honom, även om jag har svårt att förstå den jämförelsen...

Att en 4cyl S90 enl vissa "spöar" en 4 cyl 520 må så vara. Men det kommer väl bli intressant att se om kvalitetsbrister och andra problem börjar märkas på Geeley/Volvo S90.
Enligt mitt eget tycke och smak så är en 6 cyl överlägsen. En 530 "spöar" en 520 (och S90) rätt rejält på många områden.
Jag räknar med att den tydliga skillnaden säkerligen kommer bestå även på G30.

De som hänger med i tråden vet att jag t ex 16-10-12 22:03 avslutade mitt G30-inlägg med:
-Jag är övertygad att nya femman kommer att bli minst lika framgångsrik som F10/11.

Myth10; Visst är det härligt att diskutera och för mig är du fri att diskutera precis vad du vill, även Skoda om du gillar det!
(Men räkna då inte med svar från mig, åtminstone inte här i G30/31-tråden...).
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Som det har sagts flera gånger i tråden, det kommer "garanterat" businesserbjudanden på G30/31 när det närmar sig säljstart så det kommer inte skilja 250k. BMW säljer drygt 80% av sina bilar till juridisk person så de kan inte riskera att missa viktiga pbb-gränser och ha FMV:s som skjuter i höjden för mkt. Sen har du alla egenföretagare som dels betalar bilen i firman och sen fmv, om G30/31 blir för dyr står även de hos Audi, Volvo och MB rätt snabbt.

Att det flockas folk i hallarna runt utgående f11 är såklart att rabatterna helt plötsligt gör den nåbar för fler tjänstebilsförare, samt billigare för en och annan privatkund även om de är i minoritet.

Menar inte att en F11 är en dålig affär idag och man kommer inte få lika mkt utr på en G31 för damma pengar, men att tro att skillnaden kommer vara 250k är nog mer förhoppning än fakta (även om det ser ut så idag) när orderböckerna ska börja fyllas under nästa år. BMW lär ju inte acceptera/räkna med lägre volym på G30/31.
Klart att det inte kommer att vara så hög skillnad mellan f/g serien när g väl släpps.

Vi vet ju alla att priserna på hemsidan knappast är det du betalar.
Bilen är inte ens släppt, så sitt ner i båten.



Håller med XC60, även om jag tycker att en F11 IE är väldigt bra prissatt, men det är ju även A6 Allroad och till och med nya E-klass får man rätt bra rabatter på har jag hört. Så nya femman lär säkert ha en del bra paket redan från början. Jag tror dock ändå att en ny F11 IE, framförallt 535d, är en riktigt bra affär på sikt. Det fanns en hundramilare ute i veckan, årsmodell -17 535d F11 IE för ca 568 tkr, mkt bra pris men den försvann också på två dagar. DEN hade jag gärna köpt om jag haft behovet.

/Anders
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag var på förhandspremiär på nya 5'an igår.

Mycket fin 540i M-Sport de hade fått hem till premiären. Den hade visserligen all utrustning, men den kändes väldigt lyxig och närmar sig klart nya sju-serien.

Den växer helt klart på mig, även fast jag inte gillade sju-serie designen längs sidan, till att börja med.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Vet någon om det är samma specar på fälgarna som till F11? Alltså om jag kan behålla vinterhjulen på 19 tum original.
Visa användare
371
P-OA
G30 530e -20
I01 i3s -22
@Micleg vill också veta, har fått köpa nya vinterdäck för varje ny BMW jag har köpt (dagens i-landsproblem). Hade varit skönt att kunna köra slut på en omgång däck för en gångs skull. :)
32
77
325masse
M5 -01
335i F31 -14
Tror nya femman får samma bultdelning som 7-serien, 5x112. Och då passar inte hjulen från F10/11.
My
67
Myth10
520dT xDrive -14
Ulf530 tyvärr missar du poängen, mitt fel givet Skoda har inget med saken att göra har faktiskt aldrig provkört en sån.. menar bara att din kalkyl suger på alla de sätt som finnes, tror de flesta här kan räkna fram vad de får ifall de köper f11 eller g31. Den dagen du kan visa din kalkyl kan vi diskutera vidare ok?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Myth10; helt ok,
förutom att jag och alla får diskuterar vidare precis som man själv önskar, utan att någon behöver tillåtelse från dig.

Min kalkyl bygger på de officiella priser som nu har presenterats,
samt på intervjuer med två duktiga BMW-säljare som har varit på alla kurser etc för G30,
de utrustningar som ännu i dag saknar pris har jag lagt på samma pris som för F11,
sedan har jag dragit av 8% i rabatt.

Det nettopriset kan jag då jämföra med priset på min egen F11 IE + utrustning och vidare med de kampanjer som finns i dag.
Detta ger en prisskillnad på omkring 250 000:-
Så ser det ut just i dag och enligt min personliga bedömning.

En så väl utrustad G30 går ju ännu inte att speca, men som jag har skrivit så tycker jag ändå att en prisjämförelse kan vara intressant.
Jag tror dock som flera här att prisnivån säkerligen kommer att justeras, att det kommer "tjänstebils-paket" etc.

Jag vet inte om du Myth har svårt att förstå, men jag påminner igen;
I detta fall skriver jag enbart om prisskillnaden, utan att jämföra bilarna i övrigt.
De andra som läser här verkar ha fattat det och vi alla andra har gått vidare...

Jag tycker som flera att designen på G30 vinner i längden och att den ser bättre ut i verkligheten än på bild. Fortfarande inget revolutionerande (vilket jag som sagt ändå uppskattar.
Den har en hel del ny spännande teknik som ger en viss "vill ha", men ändå inte så revolutionerande...
Ska bli riktigt kul att provköra nya femman när den väl landar!

Övertygad om att F10 kommer kännas stenålders jämfört mot G30, precis som att E60 känns väldigt daterad jämfört med F10. Något annat vore ju märkligt.

Dessutom är det väl självklart att en ny bil med ny teknik är dyrare än en snart 10år gammal konstruktion...
Nu tog du väl ändå i en del F.x :-) "Stenålders" tror jag få anser om F10/F11 och den kom ju faktiskt som årsmodell 2011, sommaren 2010 vill jag minnas, så sex år och inte tio. Sen tror jag inte man kan jämföra skillnaden F10/F11 kontra E60/61 mot nya G30 kontra F10. Jag tror skillnaden var betydligt större på den förstnämnda jämförelsen. G30 är ju mera enligt min mening att uppdaterad F10.

/Anders
My
67
Myth10
520dT xDrive -14
Ulf530: Vi tycker olika helt enkelt och kommer inte vidare där.

Pratade med vår handlare här och han menade att de bör få in business priserna nu i november.

Givna paket som jag känner är ett måste för mig är Connected, Winter samt Innovation, Comfort gissar jag kommer ingå i busniess edition.

Efter att testat volvos halv autonoma system är jag helt såld och känner att min nästa bil ska ha det.
Ni som varit på förhandsvisning, hur var nya Multifunktionell instrumentdisplayen? i klass med den på nya A4?
Utseendemässigt kanske men tekniken har kommit långt!
F10 finns ju inte ens som laddhybrid, något som inte efterfrågades för 10år sedan men idag är det högst aktuellt. (7-8år = nästan 10år)
Interiören ser riktigt läcker ut på G30. F10 är inte ful eller dålig på något sätt men den går inte att komma undan med att den ser ganska omodern ut om du jämför med G30.
da
1.976
danielb
I4 M50 -24
F10 finns som hybrid. Länk
Jodå, fast det är inte en laddhybrid.
da
1.976
danielb
I4 M50 -24
F.X: aha!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.