AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
611.994

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 101 av 144
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Brytningen av litium är väl inte helt oproblematisk då den ofta sker i fattiga länder med de problem som följer med arbetskraft osv. Sen kommer väl priserna gå upp ännu mer när kinas medelklass ska ha elbil som är på gång, priserna på litium har ju redan stigit kraftigt. Sen är jag övertygad om att när elbilar har tagit viss procent av marknaden, alltså typ 20-40% kommer man hitta nåt sätt att försöka täcka skattebortfallet från diesel/bensin, låter otänkbart idag men skulle inte vara omöjligt att man inför nån speciell elbilsskatt eller extra skatt på laddning av bilarna. Sen har ma ju diskussionen kring elanvändandet att sverige inte har distributionsnät eller produktion om tex 60-70% av alla bilar skulle vara elbilar idag.

@Verdi du får nog läsa vad jag skrev lite mer noggrant...

Litium är en ändlig resurs och en storskalig batteriproduktion är i praktiken inte realistisk. Det finns ju en anledning till att Toyota inte tror på batteritekniken och då har de varit ledande inom området i snart två decennium.
Verdi
Olja är väl också ändlig? Litium är inget problem. Kobolt kan bli det dock.

Toyota har nog fel den här gången. Hyundai, Nissan, Volvo, BMW, Audi, Mercedes, Porsche, Jaguar osv satsar på batteridrift. Varför skulle just Toyota ha rätt och alla de andra fel?

I övrigt samma gamla vanliga myter om elförbrukningen och näten. Det räcker bra. Dessutom ändras det inte till 70% elbilar över en natt så även om det finns flaskhalsar så kan ju de byggas bort kontinuerligt.
Vilka fälgar har ni valt till G30/31, speciellt ni med M-sport?
Visa användare
4.703
J.L
BMW M240i xDrive-23
BMW 760i M-Sport-10
En uppgradering till 19" Style 664 M inte i det svarta utförandet eller ännu hellre Style 659 20" anser jag vara en nödvändighet för att få rätt utseende på en G30 med M-sport, standard 18" M-sportfälgarna ser väldigt små ut och förstör hela desigen



BMW CS #5139
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Fiske: 664m grå till sommar, beställde 664 m svarta från leebmann för vinterdäck.

Verdi: har inte räknat på det själv angående förbrukning och nätkapacitet, men e bekant som jobar med eldistribution de har konstaterat att det inte skulle räcka till idag, de har väl räknat på olika grader av konvertering till eldrift. De betydande investeringarna som skulle behövas i infrastruktur kan också hända tas ut som extra skatt, eller så får det helt enkelt tas ut statsfinanserna. Inga konstigheter att kontinuerligt bygga ut men kostnaden som finns där och vem som ska finansiera det. Lägg därtill diskussionen om att bli fri från kränkraften så är det en ekvation som inte går ihop. Men du kanske har bättre underlag för att säga att eldistributionen och elproduktionen skulle räcka till vid olika grader av användande av el istället för diesel/bensin. Tveksamt dock om vi någonsin kommer upp i grader av 70% inkl bussar, båtar och långtradare.

Verdi
Nic112,
Jag gissar att din bekant inte heller gillar elbilar? Precis som du?

Redan I DAG skulle vi klara 100% elbilar eftersom vi nettoexporterar ungefär lika många kWh som en flotta av 4 miljoner elbilar skulle dra.

4 miljoner elbilar som kör 15 000 km per år i snitt och drar 200 Wh/km = 12 TWh.

Sveriges nettoexport av el var 22,6 TWh 2015 och 11,7 TWh 2016. Total produceras över 150 TWh per år i Sverige. Normal export vet jag inte vad den ligger på men antagligen nånstans däremellan.

För att sätta siffrorna i perspektiv så drar den svenska pappers- och massaindustrin 20 TWh per år. Länk

Men det är klart att om lastbilar, bussar osv också ska gå på el så får vi bygga ut elproduktionen något. Vindkraft eller utbyggnad av kärnkraft beroende på vad som är billigast och bäst...

Vad gäller nätkapacitet så tror jag inte det är nån fara heller. De absolut flesta elbilar skulle i huvudsak laddas på natten då övriga strömförbrukare ligger lågt. Allt från industrier som inte kör natt till ugnar, strykjärn och dammsugare... Man behöver egentligen inte ladda mer än på 2kW-nivå efter en vanlig dag när man kört 5-10 mil. Det får du in med 2kW på 5-10 timmar.

Men det är klart. Räknar du med att ALLA elbilar ska kunna ladda med 100+ kW SAMTIDIGT under dagtid så går det inte. Men det kommer ju inte att hända. Folk som inte är så insatta hur det fungerar med elbilar har ofta väldigt konstiga ingångar i sina beräkningar.

Det där med att bli fri från kärnkraften vet jag inte om det drivs så hårt längre. Det enda parti som verkligen vill det har fullt sjå att klara 4% spärren. Jag har konsultat åt kärnkraftsindustrin i snart 9 år nu och där talar de om att köra kvarvarande reaktorer i minst 20 år till. 60 års drift från drifttagande är en siffra som ofta nämns. Det innebär in på 40-talet för de reaktorer som blir kvar nu när de äldsta i Ringhals och Oskarshamn läggs ner.

Jag har faktiskt ingen större lust att ta den här debatten igen då ni egentligen inte är ett dugg intresserade av att lära er nåt. Ni är bara ute efter att peka finger och hitta "olösliga" problem eftersom ni är rädda för förändring. Ni kommer antagligen inte ta till er något av det jag skrev. Brukar vara så... Men det är ingen fara. För min del är det faktiskt bättre om det inte blir så många elbilar. :-)
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Verdi: det är inte min bekants uträkningar utan det företag som han arbetar för, dessutom kör han tesla 75d haha. Jag gillar elbil, jag hade gärna köpt en elbil men tycker det är för många kompromisser med dagens erbjudande, tyvärr verkar man inte kunna få allt just nu men inom några ytterligare modeller kanske, är övertygad om att min nästa bil är elbil när g31 har gjort sitt. Men det är bra att du har förutfattade meningar. Som lekman har jag förstått att det är beslutat av samtliga stora partier att 2040 ska sverige ha 100% förnyelsebar energi, och att kärnkraft ej ingår i begreppet förnyelsebar energi men det är klart jag är inte insatt och kan ha fattat det hela fel eller det kanske har fattas nya överenskommelser efter det. Om det stämmer innebär det att det i högsta grad finns en diskussion för att bli fri från kärnkraften, dock med en tidshorisont så att det är möjligt att genomföra. Vänligen upplys mig om det inte stämmer med beslutet kring 100% förnyelsebar energi 2040.

Verdi
Ja och sossarna vill avskaffa kungahuset också. Vi får väl se hur det ser ut när vi närmar oss. Är ju några år kvar. Tror det löser sig på ett bra sätt med eller utan kärnkraft.

Elbilar passar folk olika bra. Vissa bara måste köra runt med husvagn. Andra måste kunna sträckköra 100 mil utan att stanna. Och vissa måste kunna köra i 250 km/h genom Tyskland utan att stanna osv osv.
Själv har jag inte de behoven och jag tycker på riktigt att jag fått mer för pengarna genom att välja elbilar. Jag har inte valt de av ideologiska skäl iaf.
Visa användare
8.268
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nic, jag har god insyn i eldistributionsbranschen och elbilar ser man positivt på från energibolag. Bra ny business som blir nya kunder och möjlighet att tjäna pengar på. Att man måste bygga om lite är inga problem, det är de gjort i 100 år+ så det är kärnverksamhet. I.o.m. svenska elnätet naturliga historiska design så är det nog ett av världens bäst förberedda elnät för elbilar.

Att sedan Svenska Kraftnät tvingas göra något är bara bra för de är feta och lyckliga och många där skulle må bra att inte leva som 100% monopolister utan faktiskt arbeta lite.

js
1.784
jsn
i5 m60 -24
Kan det skapas en egen tråd för elbilar och elnätsfrågor, och hålla denna tråd till G30/31?
Jag skulle tippa att en 520d är bland det miljövänligaste du kan köra i storleksklassen. Tankas den med Preem evolution diesel så borde man kunna köra med hyfsat rent samvete. I varje fall borde den vara mer hållbar utifrån ett miljöperspektiv än vad en motsvarande etanolbil är.

Länk

Se även ADACS eco test. 520d ligger inte långt efter Tesla model X
Länk
Visa användare
55
G31 LUKAS
BMW 530D Xdrive G31 Bluestone Metallic,inovatioon edition, Driving Assistance Plus, Med mer lull lull - 18

Bmw 116i m- sport 2015

VW polo 1.2 Leasing
Hej var ute idag med Min 530d xdrive g31 o gjorde en 0-150kmh gjorde ingen launch control men satte på Bmw m laptimer o gasade iväg siffrorna säger att den gjorde 0-100 enligt m laptimer på 7,8 sekunder vilket är helt orimligt för att det står på pappret 5,6 sekunder . Bilen var lastad med 2 personer en vuxen och en tonåring o med full tank. Är detta rimligt o är det korrekta siffror?

LIVET BLIR ROLIGARE MED EN RAK 6:a
Visa användare
46
TomT
G30 530i IE
Beställt bil :)

Går från F11 520d till en G30 530i IE, ja jag har insett att kombi faktiskt inte behövs efter att ha gjort utförliga tester med packning och golfklubbor, imponerad av djupet och utrymmet i G30!

Kan även tipsa andra som går i köptankar att det går att få fantastisk rabatt nu, i alla fall om man specar IE!
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Men tror du på siffrorna i pappret
Vill hävda att detta är ett försäljningstrix för attrahera en viss kundgrupp.
Viktigast är väl om du tycker bilen går bra och kör om tillräckligt snabbt. Mina två tidigare BMW har aldrig klarat 0-100 på specificerade siffror när jag testar. Det måste troligen vara varmt, tom tank, lätt förare mm. Men för den skull har dom kört helt ok, som en BMW skall göra.
BM
128
BMWKBA
540i X G30 2018 M Perfomance
Siffrorna är givetvis baserade på att väglaget är torrt och du kör med de rekommenderade sulorna på

I de flesta tester så kommer de fram till att siffrorna stämmer

Launch bör ge dig lite boost, och vädret är ju vidrigt
Visa användare
8.268
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Accelerationstester är ingen vinteraktivitet. Gör om när sommardäcken sitter på och väglaget är torrt och fint.
Ni som har tillvalet "integral aktiv styrning" , hur upplever ni den?

Är det stor skillnad, och i såna fall när och hur? Känns det konstgjort?



Gott nytt år!
Visa användare
46
TomT
G30 530i IE
Jag har testat IAS en del men valde bort det då det kändes som att baken gled vid snäva svängar i låg fart. Visst, bilen blir smidigare men det var inte nån jätteskillnad.
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Fiske: har skrivit tidigare om ias, testade en del innan jag bestämde mig och då jag kör en hel del stadskörning, parkering, parkeringshus mm så skulle jag verkligen inte vilja vara utan den. Gör inte så mycket på själva svängradien från stillastående men jag upplever att bilen blir otroligt mycket mer lättmanövrerad i trånga utrymmen, smidigare överlag och enklare i tex rondeller eller vid 90 graders svängar upp på en tight uppfart mm. En helt annan bil enl mig. Det ska även öka stabiliteten vid filbyten i högre hastigheter men har inte känt av det. Jag upplever den inte som konstgjord utan mest att den kan ”vika” in bilen bakåt och framåt mycket smidigare. Som sagt jag rekommenderar det starkt och ett av de få kryssen jag gjorde på innovation edition.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.