AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
603.510

Nya 5-serien 2017 modellkod G30 och G31 officiell tråd

Sida 10 av 144
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

(Ord list pris 520dXA = 442 400 kr = extra utrustning för 157 600 kr)
Brutto listpris ca 600 000 kr - 129 000 kr = 471 000 kr = -21,5% rabatt

Det känns som en mycket bra deal även om många bilar ska ut. Jag avvaktar nog hellre den nya Touringen som jag känner nu för bilbehovet är inte akut heller.
Re
267
Rennwagen
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Schysst film

OBS det är reklam :-)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Nu har jag inte tittat i den länkade prislistan, men jag gissar att den inte innehåller några business edition bilar, vilket garanterat kommer att finnas redan vid säljstart. Alltså så kommer skillnaden F11/G31 inte bli så stor som det talas om ovan. 80% av dessa bilar går till juridisk person och konkurrensen är minst sagt knivskarp så det går helt enkelt inte att sluta med det utan att tappa volym...

Nya E-klass och V90 hade båda "business edition" redan från dag 1, sen har vi visserligen utgående A6 / A6 Allroad att konkurrera med.
Re
267
Rennwagen
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Xc60 tyvärr är jag inte säker på att business edition kommer direkt. Det fanns inte varken från början eller vid facelift på utgående modell. Så bmw straffar tyvärr sina trogna early adopters genom denna strategi. Inte vackert och handlarna skyller på bmw Sverige. Vi får hoppas att de tagit sitt förnuft till fånga denna gång.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Håller med om att tidigare så har man alltid fått betala mkt för att vara "early adopter" men känns som tjänstebilskriget hårdnat de senaste åren och alla är nu djupt nere i rabatträsket. Tror inte BMW har råd att inte erbjuda businessmodeller direkt, blir såklart inte lika bra som dagens extremt rabatterade och välutrustade modeller. Jag gissar att det blir på 520 xDrive i första hand som är volymmodellen och kanske även på 530 xDrive, men det kommer inte bli som IE-edition utan det blir lagom utrustade bilar (typ comfort edition) som går in på de rätta prisbasbeloppsgränserna så att man fortfarande kan tjäna pengar på early adopters som vill botanisera i den digra tillbehörskatalogen och betalar privat eller sätter inköpsgränsen själva i den egna firman men samtidigt så tappar man inte volymen från de som är hårt styrda av beloppsgränser och företagspolicy som anställd.

DL
1.812
DLC
G21 M340i -21
Måste säga att jag tycker nya femman ser riktigt vass ut. Brukar inte attraherad av så stora sedaner men denna är riktigt fin. En 540IM skulle sitta fint för att inte tala om en M550i. Men den sistnämnda är för mycket pengar tyvärr. Hoppas på att någon klipper till på en sådan och "tröttnar" efter typ två år och vill sälja till en vettigare peng.. Tror det närmar sig de sista chanserna att åka V8 och det vore sorgligt att ha missat det.
Re
267
Rennwagen
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Schysst film med nya 540 och Clive Owen

sx
172
sx3
335i E92 -11
Finns det anledning till att 530e inte finns i prislistan? Kommer den inte lanseras till en början?

Finns det prisindikation på den och om den går att få med dragkroksj*vel?
bl
270
bluetrain
x3 msport
när jag fick se bilderna kände jag en stark känsla av likgiltighet. så otroligt konservativt formgiven. ser mer ut som en fejsliftad femma..
håller bmw på att bli som audi...? :/
Re
267
Rennwagen
BMW 530d 2020
Tesla Model 3
Porsche GT3 RS
Nya 5an vinner mycket på M-paketet. Det är större skillnader än tidigare. För att vara en ny version är utsidan diskret modifierad, skillnaderna är större under skalet och designen. De modesta utvändiga modifieringarna är en konsekvens av tight budget och låg risknivå hos management i Munchen. Varför ändra ett koncept som funkar. Men jag är benägen att hålla med och sneglar ivrigt på en Tesla som alternativ. Vi får se vad det blir, 530d bakhjulsdriven med M-paket eller en Tesla Model S 90D. Jag återkommer då jag närmar mig beslut.
bl
270
bluetrain
x3 msport
vilka modeller vinner inte mycket med m..? ;) Jag förstår självklart de måste gjort en del modifieringar om de nu lyckats spara 100kg eller vad det var, det är ju bra för körglädje, bränsebesparing osv.

Samtidigt kan man ju inte backa sig in i framtiden heller, ellerhur? Tycker man måste våga ta lite risk för att vara intressant/relevant.
Verdi
Nuvarande 5-serien är fortfarande otroligt populär. Säljaren jag köpte min begagnade av sa att det kommer fortfarande in kunder som vill prova "nya femman" och menar då F10. De hade mycket hellre velat byta ut F30 som inte alls är lika attraktiv tydligen.
Kan tänka mig att nuvarande femman med de rabatter som finns är väldigt populär. Men jag tror inte det dröjer länge innan vi kommer få se ganska ordentliga rabatter även på nya. Har man väl börjat är det svårt att sluta, både Mercedes och Volvo erbjuder riktigt bra rabatter på helt nya modeller för att inte tappa viktiga marknadsandelar i en bransch som allt mer bygger på volym.

När kommer konfiguratorn igång?
Verdi, du tror inte att säljarens personliga uttalande till dig är något färgat av att du köpte just en gammal F10/F11 ;)
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW sålde 451 stycken 5-serie i oktober och det gör den till den 14:e mest populära modellen i år. 3-serien sålde 420 stycken och hamnar på plats 17 i år.

Oktober förra året sålde 5-serien 379 stycken och 3-serien sålde då 498 st. Men då var 3-serien precis lanserad som LCI va?

Krasst sett så verkar rabatterna på 5-serien ha lyft försäljningen en del.

Länk
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag tillbringade hela lördagen hos en BMW åf när vi provkörde, specade och lade order på en F20 som andrabil.
Jag pratade mycket med deras två bästa BMW-säljare, och jag kunde även själv med intresse iaktta, att det var stort intresse för F11 och de senaste rabatterna.

Enligt säljarna levererade de just nu fler F11 än någonsin och tecknade även fler nya order än någonsin. Lite överraskande och trots allt imponerande.

Jag tror att flera än jag tycker att F11 fortfarande håller på ett acceptabelt sätt trots lanseringen av G30,
framförallt om en väl utrustad F11 har 250 000 lägre nettopris...
Verdi
Epsilon,
Såklart är det så också. Precis som du är färgad av att du äger en F31. :-P Litar inte ett jäkla jota på bilförsäljare. Ju mer kompis de försöker låtsas vara desto mer på min vakt blir jag. ;-)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det är inte särskilt mycket svårare att bedöma bilsäljare och deras trovärdighet än andra människor,
bara man känner till och väger in att de är just bilsäljare...
Och självklart måste man, som jag gjorde, bilda sig en egen uppfattning genom att med intresse iaktta omgivningarna och människorna.
När man bildar sig en egen uppfattning är det självfallet bra att vara medveten om sina egna föreställningar (t ex ja, jag har själv nyss köpt en ny F11...).
För att vara medveten om föreställningar så måste man åtminstone vara lite insatt i vad föreställningar innebär, alltså på det psykologiska planet.
My
67
Myth10
520dT xDrive -14
Att en välutrustad F11 har 250k lägre netto pris är ju bara dumt och rent sälj snack iom att bilarna inte kan utrustas likvärdigt och är inte tekniskt ens nästan jämförbara.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har gått igenom rätt noga vad en G30 skulle kosta med utrustning.
Utan att göra några stora fel så kan man räkna på motsvarande tillägg som tidigare för Touring och även för annan utrustning som just i dag ännu saknas i listan.

En hel del priser är nu släppta för G30 och man kan rätt enkelt göra en ganska så exakt kalkyl på vad den skulle kosta med motsvarande utrustning som nuvarande F11, eftersom priserna för extra utrustning inte kommer att skilja sig så särskilt mycket, vilket bekräftas av de priser som redan har presenterats. Det är i vart fall tydligt att det inte lägre priser på extrautrustningen!
Även med en hygglig rabatt på en G30 så skulle den netto få ett 250 000 högre pris.

Att F11 då faktiskt är ca 250 000 billigare är ingen osanning.

Självfallet kommer bilarna relativt snart att kunna utrustas på ungefär motsvarande sätt.
Sedan vad den nya har för värde, om de är tekniskt jämförbara eller inte, är ju upp till var och en att bedöma.
Min preliminära bedömning är att det inte är någon helt fantastiskt stor revolution, även om den nya skulle vara 50- 100 kg lättare så kanske inte 3-5% är så väldigt revolutionerade för bilägaren?
Det är en ny bil och ja den är sannolikt bättre och annorlunda, snyggare osv.. Men du kan trots allt köpa en väl utrustad F11 för motsvarande omkring 250 000 billigare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.