Sida 1 av 144
|
|
---|---|
Det har börjat komma ut information om nya 5-serien och det är bra att samla det vi vet här på forumet under en tråd. Min handlare har ingen information om den nya 5-serien så ös på ni som vet mest och först.... ...så får vi se vem blir först på forumet med att beställa en bil. | |
G30 - Premiär december 2016, presentation till sommaren troligen. 7-seriens Infotainment följer med, så det blir möjligt att beställa bil med handviftningar och självparkerande bil. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
I sommar - vilken bilsalong blir det isf? Jag hade hoppats på Geneve nu i mars... | |
Här finns en del bra info samlad, inkl lite bilder på maskerade bilar: Länk | |
Då F10 kom visades den först i november 2009 och svenska prislistor kom i februari 2010 för leverans under våren 2010. (F10 LCI kom i juni 2013 för leverans i juli 2013). Innebär det att G30 kommer att visas i höst för leverans vår 2017 eller som jag hoppas den visas under våren 2016 för leverans efter produktionsomställning i sommar 2016? Tyska Auto Motor Sport säger att den kommer sommar 2016. Länk Håller tummarna för detta, annars blir det en Tesla eller S90 :) |
|
Mittåt - hade kombin i tankarna. Sedanen kommer till sommaren, så det borde vara galapremiär i Geneve i mars! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Tror man inte ska räkna med att kunna få lev av en G30 förrän Q3 ev Q4 2016 och G31 något senare... | |
Tror man inte ska räkna med att kunna få lev av en G30 förrän Q3 ev Q4 2016 och G31 något senare... | |
Även dags för mig att byta bil till hösten. Står mellan en riktigt bra utrustad F11, G31 eller V90. | |
Den tyska blaskan Auto Bild säger att den nya 5an kommer i slutet av 2016 som sedan och Touring först på IAA Frankfurt 2017 (sept). Vi får hoppas att de har fel och att Auto Motor Sport (som tror sommar 2016) har rätt. Artikeln finns här Länk och lite mer bilder Länk |
|
Skall det följa tidigare 7 års cykler så borde Autobild ha rätt, F10 lanserades och började levereras vintern 2010, som 10 års modell medan touringen dröjde till september, och då som 11 års modell. Snygg är den hur som helst BMW CS #5139 |
|
Så här skriver autocar: The saloon is scheduled to make its public debut at the Paris motor show during the third quarter of 2016. Dates for the launch of the Touring and GT are yet to be finalised, although sources with knowledge of the planned production schedule suggest they will appear at the Geneva and Frankfurt shows in 2017. Länk Om man googlar lite så verkar det som om G30 ska premiärvisas sent 2016 med försäljningsstart våren 2017. G31 premiärvisas tidigt 2017 med försäljningsstart till hösten samma år. Det lutar nog åt att jag kommer att köra V90 ett tag då jag inte vill ha en tredje F11:a och därmed köra samma bil i 9 år. |
|
Hur långt innan första leverans brukar nya modeller finnas beställningsbara hos handlarna? | |
Ska bli riktigt spännande att se vad som kommer! | |
Stenback: Då F10 kom kunde man beställa i mitten av februari 2010 för leverans i slutet av april, alltså två månader ungefär. |
|
Enligt min handlare kommer de börja sälja den i oktober/november efter presentation på Frankfurtmässan i september. Priser kommer i juli/augusti. Ska bli kul att se vad det blir! |
|
Lite nya spionbilder från Auto Motor Sport Länk om framförallt nya 5-serien GT. Filmen och bilderna i den här artikeln kommer från auto motor & sport-läsaren Axel Johansson som fotograferade de maskerade bilarna i Rostocks hamn. Förutom 5-serie GT får vi en skymt av interiören. Dessutom ser vi att strålkastarna fram "växer ihop" med de karaktäristiska BMW-njurarna, precis som på bland andra 3-serie och 7-serie. |
|
Det ser ut som om det är blinkers med glödlampa på iaf en av bilarna, det kan givetvis vara prototypstrålkastare som inte kommer motsvara det som går i produktion. Om det är glödlampa i blinkersen så talar det för att det fortsatt blir xenon som insteg och att LED samt Laserlight blir tillval. Jag hade nästan räknat med LED som standard och laser som enda tillval. Tror GT:n kommer hitta sin rätta form med generation 2 och kommer bli en väldigt attraktiv bil på många sätt. |
|
Jag tror det är för tidigt att sätta LED som standard i en volymbil som 5-serie. Om man tittar på vilka som har det standard idag så är det 6-serie from faceliften som kom som MY-16. Vet inte hur det är med nya 7-serie men kan tänka mig att det är standard där också. Sedan kan det mycket väl bli standard i toppversionerna, såsom M5, men jag tror som sagt inte det blir standard i volymversionerna. |
|
Ursäkta min okunskap, men hur fungerar det med BMW Led respektive Laser vid kyla och snö? LED/Laser genererar ju minimalt med värme jämförelsevis. Personligen tycker jag det är lite trist att BMWs modeller blir mer och mer lika varann även om jag inte ogillar looken som sådan (exteriört) Vad gäller interiören avksyr jag den såkallade "ipad" looken, när mediaskärmen mer hänger utanpå. F10/F11 är min absoluta favorit på hur jag vill min skärm skall vara integrerad. |
|
LED fungerar utmärkt vid kyla och snö. Däremot så "kläggar" den adaptiva farthållaren igen och det gör även nightvision ifall det är för mycket snö som kan komma ivägen. Men jag har inte upptäckt några problem med LED. /mården |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.