AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.940

Problem få upp motortemp, Aktiva kylargardiner 520d -15 F10

Sida 1 av 5
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Hej Gott folk!

I dessa kalla dagar med temperaturer på ca -12 ner till -20 har det varit ytterst svårt (iaf för mig) att undgå det faktum att bilens oljetemperatur (och vattentemperatur för den delen) i princip aldrig når optimal driftstemperatur (100 C). Vid relativt långa turer (låt säga 30 km) når inte temperaturen högre än ca 70 C som bäst i motorvägsfart. Endast ett fåtal gånger har temperaturen varit i princip i driftstemp, då ca 90-100 C men då har jag verkligen behövt köra långa turer på över 60 km och hålla ett riktigt högt tempo (låt säga minst 110 km/h upp till 150). Men såfort man åker av motorvägen går tempen ned till runt 70 igen...

Nu kanske vissa av er ställer er frågan "Jaha so fucking what, det är vinter deal with it alla har detta problem".
Anledningen till att detta är ett problem är att jag vet att denna bil är utrustad med aktiva kylargardiner som som minskar luftflödet till fronten och minskar luftmotståndet och fått även bilen att värmas upp snabbare.
Problemet är att dessa är ALLTID öppna för mig! Så fort bilen sätts igång, öppnas de! Men det gjorde de inte i somras, då var de i princip alltid stängda (svårt att veta under färden visserligen men så fort jag gick ut o kollade med motorn igång var de stängda).
Man tycker därför att de liksom inte tjänar sitt syfte, det är ju nu på vintern de behövs för böveln!

Känns lagom lustigt att köra bilen, det blir liksom ett moment 22 nu, för att få upp tempen måste man köra fort, men eftersom jag inte vill slita på bilen så försöker jag undvika detta, och genom att undvika det kommer tempen aldrig upp i närheten. Vet liksom inte vad jag ska göra förrutom att ge fan i o köra skiten. Vilket inte heller känns så lustigt med tanke på hur snabbt batterier laddas ur på en såpass modern bil i dessa temperaturer.

Jag undrar därför hur det är med er andra F10 ägare? Har ni samma problem i detta väder? Har läst på andra forum om vissa som kört i -10 grader eller så men som inte har några problem att få upp tempen alls. Utan den går upp till optimal inom 15 minuter av körning.
Funderar på att ta en sväng till BMW och höra om detta... Har inga större förhoppningar då dem givetvis är helt värdelösa på tekniska detaljer, och praxis är väl felkodsläsning med standardsvaret (nej bilen säger att det inte är några problem), i alla fall på ÅF i Stockholmsområdet (HOST, SOLNA HOST...)
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
BMW brukar väl ha "dåliga" termostater till deras dieselmotorer? Har läst alltför många trådar där termostaten varit dålig / blivit dålig inom ett halvår / år efter inköp. Du borde kunna få den bytt på garanti?
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Va är det sant?! Det har jag inte hört talas om! På en MY15 har jag svårt att tro att dessa problem kvarstår. Hade jag vetat detta vid köp hade jag nog valt en annan bil... Sicket skit isåfall men vi får se. Får nog åka in ändå...

Jag tror ändå mer på att det har med kylargardinens icke-existerande funktion i detta fall. För den kan ju komma upp i arbetstemp ändå, så termostat tror jag verkligen ej. Kom ihåg att utetempen just nu är ca -15 så jag tror inte jag är ensam om detta. Tänk på att dessa motorer har närmare 40-45 % verkningsgrad. Speciellt den nya B47 dieseln som är ännu bättre än N47:an.

Någon mer med feedback, gärna F10 ägare? Hur är tempen på era bilar?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har du kollat bilens kylvatten temp?

Jag tror mycket väl att oljan inte blir 100+ i -15 med svenska hastigheter. Däremot är kylvätskan säkert på helt rätt temp.

Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Har ingen F10, men väl N47 motorn.

Gjorde en 3-4timmars biltur förra helgen där utetempen pendlade mellan -21 och -28. Oljetempen nådde aldrig drifttemp utan låg på runt 65-85grader. Saknar kylargardin.

Bilen är 9mån och 2000mil gammal
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Sim yes det har jag, Kylarvattnets och oljetempen ligger i princip på samma temperaturer, med enbart små skillnader. Vad jag antagit utifrån det är att det helt enkelt inte blir varmare pga kylan ute eftersom inte ens kylarvattnet får upp temp. Antagligen som funktion av att kylargardinen inte stängs. Tror ändå inte termostat då den som sagt KAN nå driftstemp vid snabbare tempo. Problemet är tiden det tar att få upp tempen.
Det BÖR gå fortare. Jag vill behålla bilen länge så detta är viktigt för mig.

Har använt unlockfunktionen i bilens dator för att kolla värdena.

Tack Jore, sånt är livet utan motorvärmare kombinerat med högeffektiva dieselmotorer =/

Men hade varit guld värt att få svar från någon F10-ägare och höra huruvida deras kylargardiner är konstant öppna vid drift som mina eller stängda, som de borde i kallt väder för att fylla sin funktion. Och höra hur andras temperaturer ser ut.

Kan vara bra o ha lite kött på benen innan man åker till BMW, få det bekräftat att det faktiskt SKA vara så att gardinerna ska vara stängda.
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Mina har inte varit öppna som jag sett sen jag fick bilen sista veckan i december, trots några riktigt långa "tripper" (nu har bilen iofs bara gått 400 mil).
Har inte stannat bara för att kolla detta så det är möjligt att de öppnar sig när man kör även om det är kallt men..
Har inte kollat vatten-tempen men oljan går raskt upp till "normalt" (bilen går iofs bara motorväg men sista tiden har det inte alltid gått så raskt med tanke på vädret). Den 320 jag hade innan (utan kylargardin) där tog det tid innan oljan blev varm...på exakt samma körning
js
1.864
jsn
i5 m60 -24
Har en F10 535d, Jag har egentligen aldrig sett att dessa skall vara öppna, enda gångerna är när den står och blåser med kylfläkt efter att jag har parkerat, men detta tror jag beror på att den hållit på och regenerera partikelfiltret när jag parkerat.
När jag startade igår morse så var det 18-20 grader kallt, det tog ungefär en mil (kanske 10-12 minuter) innan oljetempen var uppe på normal nivå, men det tog ytterligare knappt två mil innan bränsleförbrukningen kommitner till normala nivåer.
yu
29
yunca
520d M-sport -16
@Fille.S ; Jag har samma problem på min 2016 520d Msport. Min bil har varit inne på grund av detta på Bavaria i Solna men de kunde inte hitta fel med det. Jag har nu kontaktat Bmw Tyskland för svar. Har du fått någon förklaring på varför de alltid är öppna?

Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Yunca,

Skönt att höra att man inte är ensam! Är i och för sig förståeligt då det säkert inte ens är en promille av alla ägare som vet vad fasen det är ens.

Är dina stängda när bilen är av, och öppnas så fort du sätter på motorn också?

Mina är så, fast de stänger inte 100 %igt, blir någon millimeters glipa, kan vara en del av problemet.
Nej jag har inte fått något svar. Den var inne två gånger, de gjorde nån diagnos, kopplade upp bilen mot datorn, läste felkoder (fanns inga). Gjorde tydligen en provkörning men fann inget fel (förmodligen för de inte ens visste vad de skulle leta efter...). Allmänt svag insats.

Dock skrev de ut ett papper där det stod parametrarna för att den skulle stängas.
Ingen chock där heller, det var transmissionstempen, kylartempen, oljetempen, och något mer som styrde. Ska kolla upp om jag har pappret nånstans, isåfall bifogar jag det.

Min garanti går ut om en månad men ska se till att få det här uppklarat.

Det ska tilläggas att min bil blev åtgärdad med en återkallelse, där de bytte EGR kylaren då de hittat kvalitetsproblem på vissa av dessa. Kanske värt för dig att kolla upp också. Trodde det skulle fixa detta, men icke. Ingen skillnad alls, i funktion på bilen i sig eller kylargardinerna.

Bra att du kontaktat tyskland! Jag har själv funderat på att maila någon ingenjör. Men inte kommit till skott.

Skriv gärna om du gör det och om du haft nått resultat!
js
1.864
jsn
i5 m60 -24
Har ni verkligen gardiner på era my-15/16? På min my-16 är det bara en ram med ett antal vågräta ribbor, men inga ställbara gardiner :S
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Jo då jsn, det är det som är problemet, dessa ribbor du menar är just gardinerna men de lodräta då de är öppna, stäng av bilen så ska du se att de stänger. Om du har samma problem dvs.

De är inte ställbara, ska vara automatiska.
Fi
85
Fille.S
520d F10 -15
328i E36 -96
Vågräta närde är öppna menar kag givetvis, missförstod det du skrev.

Men som du förklarade det så har du ju en gardin för kylaren!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Nyss varit ute och kört min 530d -16.
-17°C, körde ca 2 mil och lät den sedan gå på tomgång ca 10 minuter medan jag bl a kollade i fronten.
Lamellerna/"kylargardinen" är stängd.

Men om man har problem med att få upp motortempen så tror jag inte det har så avgörande inverkan om lamellerna är öppna eller stängda.
Längst ute till höger och till vänster i njurarna så är det ganska stora hål/luftinsläpp som inte blir täckta när lamellerna är stängda.
Dessutom är luftinsläppet nedtill, under stötfångaren, större än njurarna.
Så även om lamellerna är stängda i njurarna så är min bedömning att insläppet av genomströmmande luft är så stort att det är rätt så oväsentligt om lamellerna är öppna eller stängda,
vad avser att få upp motortempen vid kall väderlek.

Regel 1A: Byt termostat (samtliga termostater, om man har en bil med flera!)

På min förra E61 bytte jag två termostater men inte den 3:e till transmissionen. Den blev väldigt mycket bättre med två fräscha termostater men vid sträng kyla så valde jag att täcka njurarna till 100% och att täcka nedre luftinsläppet till 90%. Det enda luftinsläpp jag hade var precis vid givaren för utetemp. Vid -10° hade jag en öppning på ca 10x10 cm och vid -30° ca 5x5 cm.
Tillsammans två fräscha termostater fungerade det bra, den blev driftsvarm inom acceptabel tid och jag hade perfekt värme i kupén.

Men tidigare, när jag hade 3 st slitna termostater, så tog det ändå alltför lång tid att få upp värmen i sträng kyla, trots att jag skärmade av alla luftinsläpp förutom 5x5 cm!

Men man skärmar av på eget ansvar och man måste hålla koll när det blir varmare väderlek!!!
Den ska ju varna i god tid innan den blir farligt varm(?) Jag fick dock aldrig någon varning för hög temp trots att jag täckte så pass ambitiöst. Jag hade alltid koll på motortempen. E61 saknar dock vanlig tempmätare så jag var tvungen att knappa fram tempen i instrumentet.

F11:an har jag ännu inte kört så mycket i sträng kyla.
Utetemp -27° har jag dock testat vid ett tillfälle och då fungerade den perfekt.
Jag räknar med att klara två vintrar och sedan blir det nog dags för termostatbyte, allra senast innan den passerar 6 000 mil.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
PS:
På F11 och F20, vid temperaturer under -20°, kommer jag att täcka det nedre luftintaget till ca 90%, alltså vid intercoolern, för enligt mig är det inte bra med extremt kall insugsluft till motorn.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
På 15000 mil med två 520d har jag bara sett dom jalusierna öppna en gång, det var när jag kört ganska tufft med 2 ton husvagn efter och stannade till för en kort paus som naturen påkallade. Då gick både kylfläkten och jalusierna var öppna. Förövrigt en av få gånger jag hört kylfläkten gå på högvarv för att kyla motorn.
Men byta termostat efter 6000 mil, låter ju sämre än en gammal Volvo 144.
Men kall luft in i motorn är väl det man eftersträvar, Varför skulle inte det vara bra? Är väl hela finessen med intercoolern, att kyla luften för att trycka in fler syremolekyler i motorns förbränningsrum och kunna kompensera med mer bränsle och på det viset få ut högre effekt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan bara uttala mig om min N47 motor. Inte relevant hör men,men. Hade ingen aning om att man kunde kolla kylvätsketemp i gömda menyer förrän jag fick nys om det i somras. Kollade lite då o det verka fungera fint. Men började sedan kolla nu under vintern. O bilen har otroligt svårt o komma upp i arbetstemp. Iofs snor ju kupevärmen en hel del av värmen från kylarvätskan, men bilen måste jobba ordentligt o köras långt innan den kommer upp i arbetstemp. O då har vi haft som mest typ -4/5 grader här i Gbg. Så jag bytte termostat. Sitter bara en på E90/91 LCI. Men ingen skillnad. Verkar vara otrolig skillnad från en motor till en exakt likadan. Då som skrivet innan vissa kommer upp i temp väldigt fort.

Märker även att nästa direkt när man saktar ner/släpper gas så droppar tempen några grader. För att sedan gå upp igen när man gasar. Stående en stund på tomgång droppar tempen också.

Men N47 motorn verkar ju inte vara den bästa med just att få upp arbetstemp. Tillägas ska att det tar ju inte extremt lång tid o få värme i kupén. Men det går ju inte på några minuter o få upp värmen.

Skumt va inne på realoem o det ska ju tydligen sitta liknande system på E90/91?Länk. Inget jag har sett iaf.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Får korrigera mig lite. Det går ganska fort för bilen o börja blåsa varmluft. Jag kör ju ut på 80väg varje morgon som ligger 500 meter från huset. Men som sagt arbetstemp tar väldigt lång tid o krävs högre hastighet o att motorn verkligen får jobba.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ofta försämras termostatens funktion gradvis så att man inte märker det innan det har blivit riktigt dåligt. Men efter att man bytt så märker man ofta en omedelbar och en överraskande tydlig skillnad.
Av egna erfarenheter gissar jag att 90% av alla termostater som passerat 10 000 mil har märkbart försämrad funktion.
Av egen erfarenhet byter jag alltid vid max 6 000 mil.

Kylsystem och intercooler är dimensionerade för +40°C och körning med husvagn uppför alperna i timtal.
Hur mycket värme alstras det vid sådana omständigheter? Hur mycket energi går det åt?

Jämför detta med extremt lätt körning i Sverige, vid -4° i Gtb eller vid -25° i Norrland.
Skillnaden i kyleffekt är så dramatiskt stor så jag kan inte finna ord för att beskriva skillnaden...

Tänk även på vilken extrem temperaturskillnad det blir på insugsluften!
Insugsluften bör inte vara på minusgrader. Googla om ni vill ha teknisk förklaring.

Om det blir riktigt kallt i helgen under Svenska rallyt så kan ni lägga märke till att tom tävlingsbilarna skärmar av en del av intercoolern
(trots att man i normala fall alltid vill ha absolut max kylning för effektens skull!).
På transportsträckorna kommer man med täckskivor att skärma av nästan hela insläppet av kylluft. Sedan tar man bort hela, eller nästan hela, avskärmningen innan man startar specialsträckan.

Det har tidigare hänt att föraren glömt att ta bort avskärmningen innan start av specialsträckan och då överhettar motorn redan efter ca 3 km, alltså omkring två minuter. Då tvingas man stanna och ta bort avskärmningen eller bara smyga igenom sträckan. Så lätt är det att förlora en seger och kanske en VM-titel...
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
fille lite off topic men det där med byte av egr-kylaren - vet du vilka motorer/årsmodeller det gäller? Har nämligen haft problem med mitt EGR-system där insuget bränts sönder utan att någon kan förklara varför. BMW sa sig aldrig ha hört talas om problemet så blev lite nyfiken på återkallelsen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
ULF:Måste vara nått fel på min nya termostat då jag inte märker någon tydlig skillnad. Tur att man bor i Gbg! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.