AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.798

Felkod (DSC funkar inte) E39 2003

lurch
I förrgår började ABS-lampan och DSC-lampan och "den tredje gula bromslampan" att lysa. Efter en stund slocknade alla lampor utom DSC-lampan. Det hjälper inte att trycka på DSC-knappen. Antispinn/antisladd funkar inte men ABS-en funkar. Jag har en felkod enligt följande:

88 Vorlade Pumpe

Error frequuency: 255
Fahrzeuggeschwindigkeit 2.75 km/h

ASC Passiv geschaltet
ABS-Regelung passiv
BLS nicht betaeligt
ASC-Regelung passiv
ACB Passiv
HBA Passiv
ECD Passiv
HDC Passiv

I morsen hade DSC-lampan slocknat men tändes nästan direkt efter att jag startat bilen. Vad kan vara fel?
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, "precharge pump" på engelska. Mycket ovanligt att felet sitter i den utan felet sitter oftast i ABS/DSC styrdonet.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej kan vara ratt läges givaren (szl modul) vanligt fel på E39 och e60
Kolla med inpa om ratt läges givaren ger utslag
Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
åströmaren, då får man väl felkod på den. Inte på precharge pumpen.
Antar jag ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk
lurch
Rattlägesgivaren funkar som den ska.
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja, falsterbo, det verkar vara samma problem. Jag tror att det med 90% säkerhet är ABS/DSC Styrenheten.
Men jag vet att Jannedubbel här inne på forumet bytte sin enhet på sin e38 utan framgång och det faktiskt visade sig vara pumpen. När han testade den direkt med 12V så var den stendöd.
Kanske det skulle vara första steget att provköra pumpen?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

lurch
Pumpen är provad och den snurrar. 😊

Vad är enklast? Repa befintligt styrenhet eller köpa en på skroten och koda in? Innosund har jag pratat med och de kan inte laga den av nån anledning...
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Innosund kan inte laga den? Skumt.
Köp på skroten eller blocket eller eBay och koda med NCS-Expert. Se till att slutsiffran är en 2:a på boshnumret. De med en 1:a är den första generationen och de var ännu sämre.

Mvh Ola

lurch
Ska beställa från skroten nu men undrar, måste man alltid koda om eller kan man ha tur och hitta en "exakt likadan"? Siffrorna på metalldelen matchar men jag saknar Bosch-etiketten på den som sitter i min bil så jag vet inte om de siffrorna är samma.
Visa användare
ProPro-medlem
4.972
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det finns en liten chans att det fungerar direkt. Det finns någon som lyckats med detta men jag har bytt fyra gånger på olika bilar och har behövt koda varje gång.
Jag tror att den måste komma från en likadan bil exakt och ha samma revision. Men som sagt det är väldigt stor risk att man måste koda.
Nu är det inget problem tycker jag då det är en väldigt basic kodning som tar 10 min.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
lurch
Måste nog köpa en trisslott. Fick tag på en beggad ABS-modul för 1250 kr och behövde inte koda om den! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.