AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Två beg i3 utan snabbladdning - hur tänkte man då?

Visad 1.977 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg618st
Postad/Inlagd2016-01-09 12:42
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
i3S-19
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
[LÄNK]

[LÄNK]

I3 är ju i mina ögon en elbil som man kör REX i nödfall kortare sträckor till nästa laddstolpe eller i områden där laddstolapr helt saknas. Eller tänker jag fel?

          IP: ...[235.130]
Annons
Antal inlägg341 st
Postad/Inlagd2016-01-09 20:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
REX är mer användbart än snabbladdning. Båda används främst vid långkörningar men REX tankar du snabbare och billigare. REX används också till vardags för att maximera batteriets kapacitet och vid akuta situationer.

Eftersom snabbladdning kostar mycket både som tillval och att använda. (2 kr / min eller 5 kr / kWh) är det inte värt det enligt mig. Borde vara standardutrustning.           IP: ...[168.111]
Antal inlägg618 st
Postad/Inlagd2016-01-09 20:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
i3S-19
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Ok, du har ju erfarenhet av i3 så jag ligger lite lågt. Men snabbladdning är fortfarande billigare än att betala t ex diesel. Kan du sedan ladda hemma till hälften av resan blir snittkostanden per mil ganska hyffsad. Min dieselbil kostar väl mellan 8 och 10 kr per mil i bränsle beroende på fart och dieselpris.

Sedan har vi också det eventuella miljösamvetet...

          IP: ...[235.130]
Antal inlägg341 st
Postad/Inlagd2016-01-09 20:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
I motorvägsfart drar i3:an nära 2 kWh / mil. Vid optimal snabbladdning får man i 14 kWh på 20 min. Det är 40 kr för 7 mil, ganska billigt men tyvärr funkar det sällan i verkligheten.

Kör alltid igång REX manuellt vid längre körningar. I början trixade och timade jag så man körde så mycket som möjligt på el men det tar tid och när en snabbstolpe inte fungerar blir man lite irriterad.

Som enda bil är i3 REX fantastisk, en omvänd hybrid med elbilens alla fördelar och längre resor är inget hinder.           IP: ...[168.111]
Antal inlägg618 st
Postad/Inlagd2016-01-10 13:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
i3S-19
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag visste inte att man kan starta REX:en manuellt. Trodde att den gick igång när batteriet var nästan tomt. Så lite man vet...

Om i3 drar nära 2kwh i motorvägsfart så blir räckvidden på el klart begränsad, dvs 10-11 mil. Rent allmänt så är den bäst i stan eller på 70-väg.

          IP: ...[235.130]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -04
Pris: 12.500:-

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 219.000:-

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-

BMW 330D X-Drive Sport  -15
Pris: 219.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen