AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Beställa i3 - vad ska jag tänka på

Visad 3.249 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg668st
Postad/Inlagd2016-01-03 14:09
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
i3 REX '16
Hej i3:are,

tjänstebilen är nu snart 2.5 år och det börjar bli dags att fundera på nästa kärra. Jag kör max några mil om dagen och det är mest kortare sträckor, alltså är det vansinne att ta ytterligare en oljebrännare. i3 med andra ord!

Vad ska jag tänka på när jag specar den? Ni som har valt olika inredningar, vad de nu heter, några ledtrådar där? Jag gillar mörka inredningar men kanske ska tänka annorlunda nu när bilen är ett helt nytt koncept.

Hur gör man med hemma-laddningen? Får köpa en såndär laddbox-mojj från BMW och sedan installerar en behörig elektriker den? 16A eller vad krävs för matning?

Frågorna är många :-)

tacksam för svar!

mvh
Anders           IP: ...[208.204]
Antal inlägg341 st
Postad/Inlagd2016-01-03 15:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Hej Firren,

Kul att du tänker skaffa i3, kommer funka utmärkt!

Det första du ska tänka på är om du behöver Rex.
Många väljer Rex för att alltid kunna ta sig iväg om det är akut och batteriet tomt.

Det andra är om du behöver/vill ha snabbladdning. Förutom att man kan ladda 80% via DC gör det möjligt att ladda 32A AC istället för max 16A.

Jag valde till det mesta i utrustningsväg men såhär i efterhand är det inte mycket man behöver/måste ha =) Jag var tvungen att välja en inredning utöver std för att kunna välja driver assistance paketet som jag gärna ville ha i en så modern bil. Skönt att ha i stan men inte absolut nödvändigt. En uppgraderad inredning innehåller också interiör och exteriör belysningspaket, vet inte vad man får mer.

Valde navi-PRO för den stora skärmens skull, ser lite tråkigt ut med den lilla. Man är inte så beroende av navi de korta sträckor man kör så lite onödigt =)

Valde parkerings-paketet pga kameran då man backar upp mot laddstolpar. Kameran är grymt bra, sen får man p-sensorer fram också.

Måste-utrustning enl mig:

- Comfort package
- Harman Kardon
- LED
- Uppgraderade fälgar

Såg att den nya färgen Fluid-black är kostnadsfri, den skulle jag välja.

Ta kontakt med en elektriker först, köp inte BMW's laddbox innan du kollat runt på andra tillverkare. Kanske elektrikern har ett bra alternativ.

Läs igenom andra i3-trådar här på forumet så hittar du mycket nyttig info.

Min i3:a www.garaget.org/mephisto
          IP: ...[168.111]
Antal inlägg668 st
Postad/Inlagd2016-01-03 17:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX '16
Tack för svar!

Ja nya fälgar är ett måste, får kolla hos lokala cykelhandlaren... ;-)

Annars verkar du ha ungefär samma lista som mig på utrustning. Eller egentligen, efter som bilen blir såpass billig i förmån jmf med min nuvarande femma är det ju bara att klicka i det mesta, tänkte jag :-)

Ska luska mer i inredning, har haft en trea med ljus inredning och det kändes sådär.           IP: ...[208.204]
Antal inlägg997 st
Postad/Inlagd2016-01-03 21:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F31 320iA M-Sport XDrive
Det första du ska tänka på är detta! Upgrade på väg!

[LÄNK]

Mvh           IP: ...[.10.196]
Antal inlägg668 st
Postad/Inlagd2016-01-03 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX '16
Kan de inte peta in en mittplats i bak på en gång, då är det värt att vänta :-)

mvh
Anders           IP: ...[208.204]
Antal inlägg618 st
Postad/Inlagd2016-01-03 22:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3S-19
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Fluid black är snygg! Jag har sett den! Dock repkänslig enligt säljaren på BMW Biliagroup Göteborg.

IP: ...[235.130]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2016-01-04 05:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX
330ixAT -03
Jag har en fullutrustad (så när som på rökarpaket och låsbultar).
De tillval jag gillar mest är snabbladdning, LED (stora ledpaketet) och keyless. ACC är bra i teorin men i dagsläget inte värt pengarna. Skulle nöjt mig med 19"-hjul och för så få mil du tror dig köra satsa på BEV och i övrigt rätt standardutrustad bil. Få mil under leasingen ger självmord i kalkylen om du smetar på all utrustning. BEV ger dig värmepump och snabbare acceleration till ett lägre pris. Tror inte att REX är ett måste på begagnatmarknaden om 3 år.

Ang laddare hemma: Tror att du klarar dig med den du får med dig. I värsta fall så spikar du upp den hemma i en semi-fast installation och sen lägger du pengar på en riktig 16A eftermarknads-EVSE att ha liggandes i bilen. Köp också bnws AC-kabel. Värd sina pengar. Snåla inte på den.

Fråga mig om BMW i3!           IP: ...[218.127]
Antal inlägg668 st
Postad/Inlagd2016-01-07 15:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX '16
I specen jag fick är inte Fluid Black kostnadsfri.

BMW Solna hävdar att de inte har en aning om kommande uppgraderingar, det florerar dock rykten lite här och där. Betydande uppgradering av batteripacket exvis.

REX ser jag som en investering i säkerhet, bilen måste fungera även om jag inte har hunnit ladda den.

Inte så orolig för andrahandsvärdet, med leasing vet jag vad bilen kostar per månad och jag tror inte att värdet kommer att dyka genom golvet på 2-3 års sikt, även om det händer mycket på elbilsfronten just nu.

Tror att jag avvaktar med beställning ett tag till, sitter absolut inte i sjön och 5an går ju bra att puttra runt i så länge :-)

mvh
Anders           IP: ...[0.3.230]
Antal inlägg618 st
Postad/Inlagd2016-01-07 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3S-19
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Eftersom BMW:s CEO (blir väl koncernchef) har uttalats sig om den utökade räckvidden på i3 i och med årsmodell 2017 så räknar i alla fall jag att det stämmer. Säljarna hos åf har säkert order om att säga att dom inte vet något. Annars är ju resterande bilar av 2016 mycket svårsålda.

Antal inlägg668 st
Postad/Inlagd2016-01-08 09:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX '16
Så kan det kanske vara, eller så vet man inte helt enkelt. Klart jag som presumtiv i3-köpare läser på allt jag kommer över innan jag bestämmer mig.

Filar lite mer på specen så länge och funderar på de stora frågorna här i livet, taklucka eller ej till exempel :-)

mvh
Antal inlägg618 st
Postad/Inlagd2016-01-08 09:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3S-19
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Läste igår en artikel om att det ska finnas två versioner av i3. En med dagens batteri och en med det nya med större kapacitet. Undrar hur stor prisskillnaden blir?

Taklucka är alltid fint, men ökar vikten högt upp i bilen. Jag hade nog satsat på t ex Harman Kardon i stället.

Antal inlägg668 st
Postad/Inlagd2016-01-08 10:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX '16
Hyggligt fullsmetad bil landar för mig på ca 500k. Jag tror att taklucka går bort. Kanske får det bli 19" istället för 20" cykelhjul.

Förmånsvärdet blir ju väldigt trevligt måste jag säga. Undrar när Miljöpartiet ska täppa till den regeln? :-P

mvh
Antal inlägg341 st
Postad/Inlagd2016-01-08 12:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Taklucka gick bort för mig av tre anledningar:

- Bara två gluggar i taket.
- Minskad takhöjd invändigt.
- Ökad vikt högt upp i bilen.

Det sägs att 20'' hjulen bidrar till märkbart sämre komfort.

I den senaste prislistan på BMW's hemsida var fluid black kostnadsfri.
Kollade nu och den var inte gratis längre. De hade lagt till (non-metallic) efter också. Hmm

IP: ...[.101.51]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2016-01-08 12:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX
330ixAT -03
Jag var full beslutsam att av samma anledningar inte ha med taklucka i min beställning. Men när jag skulle krita på ordern stod en i3 med taklucka i hallen och jag ändrade mitt beslut efter att ha suttit in.

Jag ångrar inte takluckan. Interiören i Suite blev trevligare med mer ljus utifrån. Ser fördelen med lite extra teoretisk solvärme in höst, vinter och vår och faktisk vädring sommartid. Det är inte en bil jag trycker ut i kurvorna men kan inte säga att jag märkt av sämre kurvtagning i verkligheten. Tror att REX eller inte är en större bov i jakten på körglädje. :)

Har dock läst (men inte fått bekräftat) att färguppdateringen nyligen också innebar att tak med taklucka inte längre är i lackad kolfiber (snyggt!) utan helfärgat (svart?) vilket vore tråkigt om det var så.

Takhöjden minskar i framsätet men ökar runt huvudet då där är enbart glas. Kan rent av vara positivt för någon som är över 2 meter lång kanske.

Fråga mig om BMW i3!           IP: ...[27.0.14]
Antal inlägg6.678 st
Postad/Inlagd2016-01-09 07:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i xDrive -18
Känns verkligen som att det är värt att vänta på dom förbättrade batterierna istället för att köpa nu.
          IP: ...[0.63.74]
Antal inlägg618 st
Postad/Inlagd2016-01-09 12:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3S-19
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Läste en artikel igår att i3 ska komma med två olika batterier i slutet av 2016. Dels nuvarande och dels ett på 9x Ah. Undrar vad prisskillnaden blir?

På t ex Nissan Leaf skiljer det ca 20.000kr.

Antal inlägg668 st
Postad/Inlagd2016-03-21 13:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX '16
Hämtade ut i3:an i tisdags. En härligt annorlunda upplevelse att susa iväg i en nästan helt tyst bil! Det blev till sist en vit i3 REX med Atelier-inredningen, 19" fälg 428 (både sommar- och vinterdäck), stora navin, H/K-stereo och comfort-paketet. Lade på LED också.

Nöjd än så länge, jobbar på att dämpa min räckviddsångest men det är verkligen inga problem för min körprofil. Laddar nattetid via 220v medföljande sladd och det fungerar utmärkt.

Förvärmd kupé är ju verkligen hur grymt som helst :-)

Vän av ordning kan argumentera att jag "skulle ha väntat på uppgraderade batterier" etc, men man kan ju alltid vila sig i form och vänta på bättre väder ;-) med REX känns det lugnt, bilen fungerar trots låg nivå i batterierna. Fick testa det direkt på BMW eftersom de "inte hade hunnit" ladda bilen vid leverans. Fick den med typ 15km på gissometern. På med REX och rulla hem!

mvh
Antal inlägg5 st
Postad/Inlagd2016-11-14 11:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
" BEV ger dig värmepump och snabbare acceleration till ett lägre pris."

Är värme systemet annorlunda mellan BEV och REX?!!

Funderar också på att beställa en 93Ah med REX men jag behöver egentligen inte REX, men gå kommer jag hela vägen till stugan utan att ladda (30 mil).
          IP: ...[.247.87]
Antal inlägg341 st
Postad/Inlagd2016-11-15 13:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
I BEV sitter det en effektiv värmepump där motorn sitter i REX.

Klarar du dig med BEV så är det absolut bäst. Billigare inköp, mer subventioner, längre räckvidd på el, snabbare, lättare.

IP: ...[.101.51]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523iA Touring  -98
Pris: 8.500:-

BMW 323ti  -97
Pris: 65.900:-

BMW 535i  -86
Pris: 50.000:-

BMW 318ti  -03