|
|
---|---|
byte kamgivare hjälpte inte m-lampa tändes igen,kan de vara solenoiden på intaget hjälp om ni kan mvh Micke | |
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, felkoderna verkar höra ihop. • 2A98 Crankshaft-inlet camshaft, correlation- Value outside reference range • 2A82 VANOS intake- stiff, jammed mechanically Kan definitivt vara VANOS-intake-solenoiden. Kan även vara en enklare fix - se nedanstående Service Bulletin (men kan även vara så att du behöver byta VANOS-intake-solenoiden). SI B 11 05 05 Engine December 2006 Technical Service This Service Information bulletin supersedes S.I. B11 05 05 dated November 2006. SUBJECT N52 Engine Runs Poorly with Camshaft Sensor and VANOS Faults MODEL E90 (3 Series), E60 (5 Series) with N52 engine produced from 3/2005 through 6/2005 E90, E91 and E92 (3 Series) with N52KP and N54 engines from 7/2006 production E85 and E84 (Z4) with N52 from 1/2006 production E83 (X3) with N52 from 9/2006 production SITUATION Vehicles equipped with the N52, N52KP and N54 engines may be difficult to start, run rough and have the "Service Engine Soon" light illuminated. Any of the following camshaft sensor or VANOS faults, as well as various misfire faults, may be stored in DME fault memory. • 2A9A Cam sensor, inlet signal – signal invalid for synchronization • 2A98 Crankshaft-inlet camshaft, correlation- Value outside reference range • 2A82 VANOS intake- stiff, jammed mechanically • 2A9B Cam sensor, exhaust signal – signal invalid for synchronization • 2A99 Crankshaft- exhaust camshaft, correlation- Value outside reference range • 2A87 VANOS exhaust- stiff, jammed mechanically CAUSE VANOS solenoid valve is jammed or sticking. CORRECTION On a customer complaint basis only, perform the diagnosis and repair procedure as described below. PROCEDURE E90 (3 Series), E60 (5 Series) with N52 only: Remove the VANOS solenoid, intake or exhaust depending on the fault codes stored, and using shop air, gently blow out any visible particles and reinstall. It is no longer necessary to replace the VANOS solenoid on the N52 Engine. Reprogram the vehicle using CIP17.01 (Target data Status E89x-05-06-510), or higher for the E90 and Target data Status E060-05-06-500, or higher for the E60. The modified MSV70 DME data contains additional VANOS solenoid activation logic to flush out any foreign particles. E90, E91 and E92 (3 Series) with N52KP and N54 engine, E83, E85, E86 with N52 engine only: Swap the faulted VANOS solenoid with the opposing solenoid to verify if the fault follows to opposing location. If the fault follows replace the VANOS solenoid. PARTS INFORMATION Part Number Description Quantity 11 36 7 516 293 VANOS Solenoid 1 WARRANTY INFORMATION Covered under the terms of the BMW New Vehicle Limited Warranty. Defect Code Refer to KSD |
tack bmw-slangen ska ut o byta solenoiderna o rengöra dem nu på förmiddan,men som ja förstår så måste man köra nått program efter bytet eller fattar jag fel? tacksam för svar mvhmicke |
|
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag skulle gissa på att omprogrammeringen de refererar till är en modifiering av kontrollogiken av VANOS-enheterna för att aktivera VANOS-enheterna och få bort eventuellt mer skräp som inte fastnade i VANOS-enheterna. Om det bara är en temporär testprocedur eller om det är en permament ändring i styrmjukvaran vill jag vara osagt. Men syftet verkar vara att verkstäderna ska kunna rensa bort allt skräp utan att kunden ska behöva komma tillbaka några dagar senare för att upprepa proceduren. I ditt fall kan du kanske behöva upprepa proceduren en gång till - för det låter ju logiskt att det kan finnas lite mer skräp liggandes som inte fastnade i VANOS-ventilerna och som man vill ha bort. Men eftersom dessa VANOS-ventiler är relativt lätta att komma åt så borde det inte vara alltför mycket extra jobb. Dessa VANOS-ventiler har diskuterats förr, och jag vill minnas att de har ett typ av filter just för att det inte ska komma in massa smuts. Eller så är det som så att det sitter ett filter och det har mycket riktigt fångat upp all smuts och det är den man blåser bort i ovan nämnda procedur. Oavsett så finns det numera många komponenter i motorn som är mycket känsliga för oren olja. Därför förvånas man gång efter gång över de extremt långa oljebytesintervallen och leksaksoljefiltren som sitter i motorerna numera. EDIT : Ok, det verkade vara VANOS-solenoider för tidigare motorgenerationer (typ S54) som hade ett sådant utbytbart filter i änden Länk Den typ av VANOS-solenoider som sitter i dessa motorer verkar inte ha något filter på sig - gissar på att filtret sitter någonannanstans!?! Länk Länk |
bmw-slangen har nu rengjort solenoiderna o har även bytt plats på dem ,så får vi se om felet kommer på den andra nu, finns de andra sätt o rengöra vanos? får se på måndag när ja åker till verkstad o nollställer felkoderna,om de kommer tillbaks eller inte...va tror du? |
|
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag tror inte VANOS-enheten (eller några andra enheter för den delen) tar åt sig från vad jag tycker och tror :-) Det kan gå hur som helst, alla möjligheter är tänkbara i detta stadie. Men *om* felkoderna inte kommer tillbaka så ser jag det som en framgång och tummen upp för din insats - enkel fix som kostade minimalt med tid och pengar. Skulle det komma tillbaka felkoder så får man ta det därifrån, hur man går vidare beror ju till stor del på vilka felkoder som kom tillbaka. Men även om felkoder skulle återkomma så tycker jag ändåså du gjort rätt i att försöka med de enklare/billigare alternativen först. Keep us updated i den här tråden! Men det var mycket bra att du bytte plats på insug och avgas förresten! |
hej som ja skrev rengjorde jag solenoiderna i lördags o bytte plats på dem lampan lös fortfarande,hade tid till verkstan mån kl13....tyckte bilen gick ännu värre på måndags morgonen kl 8.00....åkte o handla lite innan verkstads besöket..sen på väg dit så märkte ja att lampan inte lös hmmm tänkte ja kom tillverkstaden nollade felkoderna i minnet åkte därifrån o fortfarande ingen lampa tänd....så kanske var att solenoiderna var så pass skitiga... hjärtligt tack bmw-slangen |
|
Ä | |
Hade dessa felkoder och min bil skakade och gick på 3 cylindrar. Fick tips om att byta solenoiden till insugssidan. Gjorde det och bilen går klockrent igen. Prövade först att bara göra rent dem och då fungerade det ett tag men problemet återkom. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.