AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

BMW 330e 2016 Räckvidd på El

Visad 99.450 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2016-10-17 16:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
@Osssen, är det en hybrid eller elbil? Med en hybrid blir det inte så prisvärt.

400 kr i månaden är i överkant men det hade jag betalat för att kunna ladda i3. Kör ca 150 mil i månaden och bilen drar ca 1,6 kWh / mil = 240 kWh / månad.

          IP: ...[.101.51]
Antal inlägg28 st
Postad/Inlagd2016-10-17 16:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e M-sport -17
Det är en 330e som jag beställt, så en hybrid :)
Ja exakt hade jag haft en vanlig elbil hade jag betalat det men eftersom det rör sig om en hybrid känns det sådär.
Men å andra sidan 400kr kunna ladda hemma vs 0kr och jaga laddställen.           IP: ...[5.229.1]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2016-10-17 17:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Jagade laddställen i över 2 år för att ingen ville hyra ut el till mig :)

Det var tidskrävande och även att snabbladdning var gratis den första tiden så är ens egen tid värd mycket.

Kommer de installera laddstolpe i garaget eller finns det redan uttag? De kanske vill ha betalt för investeringen?

          IP: ...[.101.51]
Antal inlägg28 st
Postad/Inlagd2016-10-17 18:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e M-sport -17
Ja precis, dem fixar ett helt nytt uttag till min plats i garaget.
400kr månan för 10ampere och 500 för 16ampere
Själv månadskostnaden inkluderar installation och all förbrukning etc.           IP: ...[4.60.14]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2016-10-20 10:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Touring -21
Kan någon förklara vad som gäller med laddning på 330e?
Som stadard ingår en sladd som man kan koppla till ett "vanligt" vägguttag men vad jag förstått så ingår det INTE en sladd som gör det möjligt att koppla upp den på laddstolpar som brukar finnas vid köpcentrum/Donken mm. Det är denna extra kabel man får köpa till för 2400kr? Eller är jag fel på det?

En av poängerna är ju att man får ladda så fort tillfälle ges och då är det ju trist om man bara kan ladda i vanlig kontakt vilket tar mycket längre tid.

Kan någon berätta hur det verkligen ligger till och om extra kabeln är ett måste? Tack.           IP: ...[3.7.253]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2016-10-20 12:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
330e kan bara ta emot 3,7 kW = 1-fas 16A och den vanliga medföljande kabeln med Schuko-kontakt kan föra över max ca 13A.

Det brukar även finnas ett vanligt uttag på dessa stolpar också. Jag skulle inte investera i en AC-snabbkabel till en 330e i första taget. Den som jag köpte till i3:an klarar 32A 1-fas (2200kr). BMW kanske har en mindre (och billigare) som passar 330e bättre?

Skulle nog hellre lägga pengar på en lösning hemma som inte innefattar att ta ut sladden från bilen varje gång.

Jag har en fin wallbox som klarar upp till 32A 1-fas med integrerad sladd och handtag som jag aldrig fick sätta upp någonstans :)

          IP: ...[.101.51]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2016-10-20 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e -16
520d -11
Jag funderade på att köpa en fin dyr sladd men räknade lite snabbt på det och kom fram till att det inte var värt pengarna för mig.

Varje gång jag laddar fullt med gratis el så spar jag typ 30 kronor. Det innebär att jag måste till donken 2400/30=80 gånger innan jag ens når upp till kabelns kostnad. Sen har vi ju jobbet med att släpa sladd och hitta en ledig elstolpe och plugga i och ur och äta mat i typ 3 timmar osvosv.

Men hade jag även haft nytta av sladden på jobbet så hade jag köpt den.           IP: ...[.47.211]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2016-10-20 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Touring -21
Ok tack för svaren. Enligt säljaren så rekommenderas det att köpa kabeln eftersom den ändå laddar upp snabbare med denna samt att man får större flexibilitet. Fast sladden är rätt otymplig måste jag säga...           IP: ...[.63.232]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-10-20 21:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag köpte extra sladden (typ2) från BMW för 2400 kr. Brukar använda den ganska mkt faktiskt även om jag använder den andra mer.           IP: ...[226.219]
Antal inlägg576 st
Postad/Inlagd2016-10-21 10:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag skall hämta min 330e i eftermiddag.

Kommer ladda min till 95% hemma över natten och på jobbet skulle jag gissa på. Om jag tolkar det rätt så kommer jag inte ha nån jätte nytta av den dyrare sladden då.
Även om det tar längre tid så kommer ju bilen hinna ladda fullt med den vanliga sladden innan jag skall köra igen då.
          IP: ...[0.46.62]
Antal inlägg219 st
Postad/Inlagd2016-10-21 12:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
En fördel med sladden är dock att man ofta kan parkera nära entré och liknande på typ IKEA där det är gratis att ladda.

Förvisso kan man stå där även utan elbil utan att få böter.

Dock respekterar de flesta dessa laddplatser, och man får själv en bra parkering.

/G
          IP: ...[213.188]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2016-10-21 14:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Touring -21
Har ni märkt någon skillnad på hur fort det går att ladda batterierna beroende på hur mycket som finns kvar i dem? Känns som att telefoner laddas upp fortare om de är nästan tomma, är det liknande med bilar också?
I så fall kanske man bör dra på rejält med bilen innan IKEAbesöket...           IP: ...[73.73.1]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2016-10-21 14:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Du får ju aldrig in mera energi än produkten av tiden x strömmen (alternativt effekten), vilket blir Ah respektive Wh.
Men det ligger lite i det du skriver i så motto att i den första fasen av laddningen ligger strömmen på max, när sedan spänningen inne i batteriet, vilket svarar mot SOC, laddnivån, kommer upp till en viss nivå, 75-80% så börjar strömmen sjunka och man får in mindre laddning per tidsenhet osv.
Det är därför det alltid tar x antal timmar att fylla upp batteriet helt, även om man får in det mesta under första timmen.
Detta talar man ganska tyst och finstilt om hos t.ex Tesla eller andra tillverkare. Man är väldigt glad för att skryta om super-duper snabbladdare men glömmer tala om att detta gäller upp till c:a 80% av full laddning.
Resterande upp till 100% går det lika långsamt att ladda i som när man laddar via vanligt vägguttag...

Samma förhållande gäller för mobiler och annat laddbart som innehåller Litium-Jonceller, det är meningslöst att sträva efter snabbladdning in absurdum om man verkligen vill ha helt fulladdat batteri, då blir det till att vänta ändå...


FP           IP: ...[.21.132]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2016-10-21 15:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Touring -21
OK tack för bra svar!           IP: ...[73.73.1]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2016-10-21 15:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Detta gäller inte 330e som bara har långsam laddning.

Mitt rekord med i3:an är 13,7 kWh på 19 min.

          IP: ...[.101.51]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2016-10-21 15:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
OK, inte pjåkigt... Du hade alltså tillgång till en kraftkälla som kunde leverera runt 40kW, eller runt 178A vid 230V... Det blir en rätt grov kabel...)

Enligt BMW själv skall man kunna ladda med 11kW max (med wallbox) hur lyckades du?

FP           IP: ...[.21.132]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2016-10-21 16:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Snabbladdare 50 kW DC såklart :) 125A, 400V.

          IP: ...[.101.51]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2016-10-21 16:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Här är beviset :)

[LÄNK]

          IP: ...[.101.51]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2016-10-21 16:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M240i/6 -17
Tesla krämar på i 120 kW men vi tittar på än mer effekt.

Det får inte ta längre tid än att tanka bensin om omställningen till elbilar ska gå så snabbt som önskas.

          IP: ...[.101.51]
Antal inlägg16.039 st
Postad/Inlagd2016-10-21 16:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
OK, jag hade inte koll på att det fanns DC-laddning till i3, den har ju trots allt ett relativt litet batteri.
Men som du ser på resultatet och i specen hos BMW så är de 75-80% som går snabbt, resten tar tid...


FP           IP: ...[.21.132]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99
Pris: 129.000:-

BMW 530 d xDrive Touring  -13
Pris: 179.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen