AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

BMW 330e 2016 Räckvidd på El

Visad 99.442 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg379 st
Postad/Inlagd2016-07-30 00:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 -01
Hämtade en 330e idag för å låna några dagar... Vet inte riktigt varför då jag beställt en m140 istället... eller jo "måste prova adaptiva strålkastare..." var argumentet för att få åka lite finbil en helg :D

Vad jag tycker soo far...

Jävlar vad tung den känns!
Köpa en 330 för att det ska vara lite sportigare än en 320... dom dagarn är förbi :D

Däremot är ju känslan när man susar fram på enbart el oslagbar :D

Men måste det lysa om bilen (uttaget) när man laddar den? Känns ju som gjort att något fylla ska traska in på min (numera) välupplysta garageuppfart och sno sladden...
Ska ta en fin tur på 22 mil och äta glass imorgon... ska bli väldigt intressant att se hur förbrukningen blir.

Sen lite saker som inte e specifikt för 330e generellt men för dagens nya bmw:

Adaptiva lysen = skit. Japp dom försöker lysa runt bilar osv. men dom bländar i min mening av för tidigt när det är gatbelysning och när man kommer ifatt någon... samt för sent när man möter någon... bländar även på på tok för sent heeeela tiden.
Kurvfunktionen gjorde mig även lite åksjuk när jag "provade" den... kan ju visserligen bero på att jag svängde som fan över vägen haha :D
Finns bara EN anledning till att välja dom... och de te för att kunna "imponera" på någon golfpolare...
Första jag kommer säga till min säljare på måndag e "bort med adaptiva lysen!"

Aktivfarthållare: GULD! Det är så jag blir riktigt sur efter bmw inte erbjuder detta till m140i... funkar hur bra som helst (man får hjälpa till vid omkörningar dock... om man vill göra det säkert). Åkte massa 90-30km/h och rondeller utan att röra några pedaler :D

Filhållningstjänsten (eller vad det heter): Jag som kanske inte fattar hur den fungerar... men får den inte att göra något...           IP: ...[.147.87]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-07-31 10:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Linuxs: tack för info, ska bli intressant o se förbrukningen på längre sträcka som 450 km, återkommer med info! Annars är den väldigt snål på korta sträckor och drar nästan ingenting om man laddar ofta. Har nu kört ca 1000 km varav 900 ren eldrivet enl appen, medelförb enl datorn är
0,3. Kört mest auto läget.

Esvensson: för mig lyser inget när man laddar bilen, dvs när bilen är låst.

IP: ...[245.161]
Antal inlägg379 st
Postad/Inlagd2016-07-31 21:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 -01
BMWmsport > Det är ringen runt kontakten på bilen till laddsladden som lyser... finns säkert någon inställning åt ta bort det med då :)

Har tagit bilen på en 30 mil sväng nu i helgen... förbrukningen landade på 0,8... men då gick bilen fort en del av sträckan... med en EJ hybrid så kanske man skulle ha landat på 1 l/m (?).

Så vad tycker jag?
Det är en väääldigt "häftig" bil... känslan när man kör på ren eldrift är riktigt skön, tyst, mjuk och väldigt futuristiskt på något sätt :)
MEN, extra vikten känns verkligen i rumpan när det börjar gå undan på kurviga vägar som inte e helt släta (vilket ingen väg i sverige är...).
Visst, motorn är mindre och lättare... men batteriena väger... och viktfördelningen är inte bra... det är till och med så man kan känna hur bilen lättar lite och styrningen blir bra mycket kassare för några sekunder i framvagnen...

Så 330e = sportigbil? NEJ.
Men den går onekligen väldigt snabbt och bra (tills det börjar svänga)...

Till nästa 3serie kanske bmw har räknat med batterierna från start så dom hamnar utplacerat i golvet under hela bilen och inte som en svansmotor på en gammal 911... DÅ kommer jag helt klart vara spekulant på en!
          IP: ...[147.211]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-08-01 14:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Evenssson: För mig slocknar det ljuset efter någon minut...:)

IP: ...[.247.50]
Antal inlägg379 st
Postad/Inlagd2016-08-03 00:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
M3 -01
BMWmsport - då gjorde det de nog garanterat på "min" bil också :D Stod inte och tittade på det mer än några sekunder :D           IP: ...[148.215]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2016-09-09 18:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
330E
Jag är lite besviken på min 330e. Kanon bil för att köra och njuta av körning med batteriet är under all kritik.
Fick bilen för två månader sedan och har kört 300 mil med. Jag är supernöjd med köregenskap samt kvalitet men .......

I början kunde jag ha 35km efter fullladdning (innan man kör iväg). Men naturligtvis blir det mindre beroende på körsätt och klimat.
Efter två månader har jag aldrig kommit över 25km vid fulladdning innan körning och värsta nog var när jag fik 21km vid fulladdning. Detta gäller vid laddning vid olika ställe över natten.
Efter samtal med Bilia i gbg området har jag inte fått full förtroende om de kan göra något eller ej. Men bilen skall in för undersökning utan rätt till lånebil så klart (Bilia's policy fick jag veta). Jag är nyfiken på hur detta hanteras och hur detta problem kommer att lösas. För att, om detta är bara så, då är Passaten äe ett bättre alternativ som kollegan köpte som inte har detta problem efter 8 månader's körning och kör längre (det har mindre betydelse för att passat skulle enligt specification kunna köras längre än BMW).
Jag kan återkomma efter bilen har varit inne i slutet av denna månad och dela med mig utgång och resultatet.

IP: ...[4.0.157]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2016-09-09 22:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Passaten eller Golf eller Audi med hybridteknik går inte att köra på el när det är kallare än -10 grader ute. Blir det kallare än -28 går bilen inte att köra alls. Dessa bilar kom till den norska marknaden 2015 och det har varit massa skriverier i norska pressen samt skateståndskrav från arga nybilskunder. Hur det är med BMW 330e återstå att se...vintern är snart på g..... I riktiga helelektriska bilar värms (eller kyls) batteriet till rätt arbetstemperatur, denna funktion finnes icke på ladhybrider. Jag övervägde en 330e och frågade BMW Norge om batteriets vinteregenskaper samt om Navi är standard på norska 330e bilar. Nästa dag fick jag svaret för Navin;inte standard i Norge. Sen skrev dom att när det gäller batterifrågan så har förfrågan skickats vidare till München. Efter ca två veckor kom då ett svar..."Vi ber dig att konsultera med din lokala BMW-förhandlare som kan hjälpa dig med din fråga om batteriet" :-)

Alltså fick jag inget svar på min fråga; det finns säkert en grund till det. Blev inget köp, jag väntar tills den helelektriska trean kommer om 3-4 år.           IP: ...[207.240]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-09-09 23:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har inte upplevt detta på min 330e. Har under de ca 2 mån jag haft bilen kommit upp till 27-28 km vid full laddning. Laddar bilen varje dag och åker endast på el överallt. Har däremot aldrig kommit över 30 km vid full laddning, har i färsig alltid på AC o Radio...           IP: ...[226.219]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2016-09-09 23:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e:n jag lånade hem (gått 600 mil) visade 29 km sträcka med fullt batteri och det stämde precis. Att det skulle sjunka till 21 km på en nästan ny bil kan jag inte tro; kan det vara så att du gett på ordentligt dagen innan och bilen utgår ifrån sista data som blev registrerad?           IP: ...[207.240]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-09-10 09:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vad den visar efter laddning är ju irrelevant. Hur långt kommer du på el i verkligheten?

IP: ...[125.224]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-09-10 12:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Brukar komma ungefär som mätaren visar, står det 28 km kommer jag oftast så långt på el. Sen beror det sjävklart på körsätt, är det nedförsbacke och sträckor med låg hastighet kan jag komma längre då batteriet samtidigt laddas.           IP: ...[226.219]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-09-10 17:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan det vara så enkelt att den anpassat sig efter din körstil när den ska räkna ut sträckan?

IP: ...[.142.30]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-09-10 18:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan vara så, intressant får forska lite mer kring detta:)           IP: ...[226.219]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2016-09-11 19:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
330E
Faktiska sträckan är helt beroende på hur man kör. Det kan skilja sig mkt.
men om den visar före körning 25 har jag aldrig lyckats köra mer än 22. Då har jag använt all konst för att få det att räcka mer.
Börjar tro att det är nåt fel med batteriet. De kunde inte svara på lur länge är garanti på batteriet.

Det käns inte om bilen räknar mitt körsätt vid visning av avstånd före start då jag har nästan aldrig kommit upp till den.

Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2016-09-11 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
330E
Vi får inte glömma att de anger på sidan en sträcka mellan 37-40 på BMW.se idag.

Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-09-11 21:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag tror att man kommer upp i 35-40 km om man stänger av allt som tar el,
Lampor, radio, klimat m m.
          IP: ...[.227.84]
Antal inlägg835 st
Postad/Inlagd2016-09-12 13:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
33km är det bästa jag kommit upp i hittils, då hade jag "klimatiserat" cupén innan när den satt inkopplad på stolpen, Eco Pro och Max Edrive läget inkopplat från start och körde inte fortare än ca 90-95km/h.

Men jag hade klimat och radio på som vanligt.

Någon dag när jag har riktigt tråkigt ska jag prova att stänga av allt och snålköra för att se hur mkt det går att tänja på stäckan.

Jag tog lite med i beräkningen när jag köpte min 330e att det är "glädjesiffror" som biltillverkarna lämnar, har till vardags oftast behov att ta mig max 15km i mellan varje möjlighet till laddning, så för just mig har det känts relativt oviktigt om den kommer t.ex. 28km eller 35km. Men det är klart att man vill att den skall hålla vad den lovar i reklamen, falsk marknadsföring?           IP: ...[108.194]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-09-12 14:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Blir intressant att testa:)
Pär:an
För mig är det precis samma sak, kör aldrig mer än max 20 km enkel väg (oftast kör jag 10-15 km) och har oftast möjlighet att ladda så det blir egentligen inget problem.           IP: ...[.198.77]
Antal inlägg28 st
Postad/Inlagd2016-10-12 13:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
330e M-sport -17
Tja, hur går det för er 330e ägare? :)
Har beställt en också, den kommer lagom innan jul, så en liten julklapp.
Min kommer stå i varmgarage hela tiden, så hoppas det förbättrar räckvidden på vintern jämfört med att stå ute iaf.
Kan ladda i garaget och på jobbet. har ungefär 2 mil till jobbet, så får se :)
Har en arbetskollega som nu åkt 150mil utan att tanka, har fortfarande 3/4 tank kvar, det låter lovande! Detta såklart mindre sträckor han åker men det är så jag använder min bil också mest, långa sträckor är sällsynt.           IP: ...[5.229.1]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-10-12 18:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Grattis till ny bil! Vad blev det för spec?

Har haft min i 4 mån och är hittills väldigt nöjd med allt. Jag har heller inte behövt tanka förutom en gång då jag körde en lång sträcka på 80 mil. Enligt appen har jag kört 3000 km på enbart el. Kör annars inte mer än ca 15-20 km per tillfälle och kan ladda både hemma och på jobbet:)

IP: ...[226.219]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2021 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99