AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

BMW 330e 2016 Räckvidd på El

Visad 99.437 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg835 st
Postad/Inlagd2016-06-28 12:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
AC:n är elektrisk i 330e :)

Navigationssystem Professional och ConnectedDrive Services ingår som standard i 330e, apparna BMW remote och BMW Connected finns att ladda ner gratis, är BMWs egen app:

[LÄNK]

[LÄNK]

Man kan tvärtom även få bilen uppvärmd på vintern :) Effekten på värmaren låter jag vara osagd då jag bara provat den i +5 grader i början av April, men då funkade den utmärkt iaf, kom ut till en varm och skön bil.

Finns även fler remote funktioner i appen.           IP: ...[108.194]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2016-06-28 14:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Rekommendationen är att bara köra värmaren/kylningen om man har laddkabeln i har jag för mig. Fungerar väl bara om batteriet har mer än 70% laddning eller nåt sånt också? Så det ger sig ju självt om man inte kör väldigt korta sträckor.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-06-29 10:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för tipset! Har nu installerat apparna och väntar med spänning på leverans av bilen:)           IP: ...[.247.50]
Antal inlägg835 st
Postad/Inlagd2016-06-29 15:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Verdi:

I mitt fall står bilen med laddkabel i både på jobbet och hemma, skulle säga att mer 75% av gångerna jag använder funktionen är när laddkabel är i, när jag ska till jobbet, ska ut på lunchen på jobbet, eller när jag ska åka hem.

AC:n har funkat med mindre än 70% laddning när jag har stått på en parkering utan ladd, tror det var runt 30% sist jag använde den.

Man kan t.ex. aktivera parkeringsklimat medans man går in och käkar lunch så är bilen sval när man kommer tillbaka igen :)

Kanske inte alltid bidrar till lägsta förbrukningen/miljövänliga om man använder batteriet för att kyla ner/värma cupén när man inte har laddkabel i, om man senare skall åka en längre sträcka och hade behövt hela batteriets kapacitet, men det är en trevlig utrustning att ha för bekvämligheten :)

Är en del annat som inte stämmer till 100% i den spec. BMW sagt om 330e också, men mest åt det positiva hållet, man ska t.ex. inte kunna köra fortare än 120km/h på MAXeDrive, men det går utan problem att köra 130km/h på enbart el utan att bensinmotern tvingas igång. Iaf på min bil...           IP: ...[108.194]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-06-29 16:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Intressant info Pär:an. Var det inte så att man endast kunde köra Max 70 km/h med endast el innan det slår om?           IP: ...[226.219]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-06-29 16:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
I den bil jag provkörde va d i alla fall så att man kunde köra med el upp till 70-75 km/h, sedan gick bensin motorn igång. Men det kanske går att ställa in?           IP: ...[226.219]
Antal inlägg835 st
Postad/Inlagd2016-06-30 08:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
BMWmsport:

Då körde du i "Auto eDrive" läget i så fall (då är det upp till 80km/h innan den går över på bensin), om du väljer "MAXeDrive" kan du köra upp till minst 120km/h på enbart el. Är ypperligt för mig som till vardags kör till jobbet på både småvägar och E4an och gör att jag kan köra enbart på el till och från jobbet.

Efter ett tag lär man sig vilka inställningar som passar bäst för "sin typ av körning".

Till och från jobbet kör jag oftast på "MAXeDrive" i kombination med "ECO PRO" läget (och klimatiserar även när den ändå sitter inkopplad på laddning) då räcker batteriet längre/får jag maximal räckvidd på enbart el.

Och när man känner för att ha lite kul, "Auto eDrive" i kombination med "Sport" läget =P           IP: ...[108.194]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-07-05 14:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Pär:an

Du har helt rätt!

Har nu hämtat ut bilen och måste säga att jag är väldigt nöjd! Klarar mig också på enbart el till och från jobbet!:)

Har dock en fråga gällande laddning: som jag tolkat det använder man strömstyrka "låg" (som finns i menyn laddning) när man laddar med medföljande sladden till "vanligt" uttag, t.ex hemma eller på jobbet (vid låg Amp)? När man använder snabbladdaren från BMW (TYP2) så ändrar man till läget "Maximal" för t.ex ladda på köpcentrum Täby, Mall of scandinavia m m (högre Amp)? När använder man då "Reducerad"?
Vad händer om man väljer fel, kan bilen få skador? Det är ju ganska lätt hänt att man glömmer ställa om till och från:)
          IP: ...[.247.50]
Antal inlägg835 st
Postad/Inlagd2016-07-05 15:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
BMWmsport:

Låter bra!

Jag bor i nybyggd kåk, där kan jag köra med maximal laddstyrka även hemma, elinstallationen klarar av det.

På jobbet har vi både typ 2 laddare där man kan köra på maximal laddstyrka, men ibland laddar jag på vanlig motorvärmareplats, gammal installation (från mitten av 80-talet) där man kan förvänta sig att ledningarna inte är i bästa skick, där brukar jag köra på mellan-laddstyrka.

Reducerad laddstyrka ska man vad jag förstår använda om man är osäker på skicket på elinstallationen.

Bilen ska inte få några skador oavsett vad du väljer, det är risken för överhettning (kan i värsta fall leda till brand) i elinstallationen i huset du laddar från.

Om du bor i äldre kåk och vill vara helt säker hemma, är ett förslag att dra nya friska ledningar från elcentralen till uttaget på kåken (och nytt friskt schuko uttag AV BRA FABRIKAT), och använd 2,5mm2 ledare.

Vad jag hört ryktas så kommer det att bli krav på enbart typ 2 laddning vid årsskiftet eller under 2017 då det blivit en del överhettningsproblem och bränder i gamla elinstallationer när man börjat ladda hybrid/elbilar.           IP: ...[108.194]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2016-07-05 15:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e M-Sport -16
BMW Z3 2.8 -97
BMWmsport:

Körde länge på låg/reducerad på medföljande kabel men så läste jag ett inlägg någonstans som förklarade låg/reducerad/maximal. Kommer inte ihåg var det var.

För medföljande kabel innebar det att låg = 6A, reducerad = 9A och maximal = 12A. 12A är vad den medföljande kabel klarar, står på det.
Köper man en typ 2 kabel som ex klarar 16A så blir maximal = 16A, reducerad = 12A, låg=9A

Så när jag inte laddar hemma så kör jag alltid i princip bara på maximal då de flesta offentliga laddstationer verkar klara 16A.
          IP: ...[.156.40]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-07-05 15:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Pär:an
Tack för info! Bor också i relativt nybyggt hus men vi har inte laddare i garaget, men det är på gång, förhoppningsvis får vi dem installerade nästa år!:)

gtcha: Jaha okej, tack för förklaringen. Så det har att göra med själva kabeln och vad den klarar...           IP: ...[.247.50]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2016-07-06 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e M-Sport -16
BMW Z3 2.8 -97
Då jag nu har haft min 330e MSport i drygt en månad och så jag tänkte dela med mig lite reflektioner på den.
* Kan köra ca 22-23 km på enbart el.
* Har haft problemet med kylarvätska. BMW provtryckte och det var inga läckage. Efter påfyllning så har det inte blivit någon minskning av kylarvätskan. Har kört över 150 mil efter det. Så det var troligen bara luftfickor i systemet.
* För mig drar bilen ca 0,65 fullastad (4 personer) på motorväg oladdad, hastighet mellan 110-140. Helt enligt mina förväntningar.
* "Stads" körning så ligger jag under 0,2, mycket tack vare att jag kan ladda ofta
* Totalt snitt hittills är 0,55 l/mil med ca 75% längre motorvägskörningar
* När elen är slut och man kör i staden så kan det bli lite irriterade och tydligt växlande mellan el och bensin motor
* Helt underbar bil att köra.
* Köp inte Speed-limit info. Den har oftast fel när man kör i staden med alla dessa varierande fartbegränsningar mellan 30-40-50-60-70 vägar 
          IP: ...[.156.40]
Antal inlägg835 st
Postad/Inlagd2016-07-06 15:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
gtcha:

Haft exakt samma problem med kylarvätska, en efterfyllning, sedan har jag kört 400mil till problemfritt.

I slutet på mars början av April när det var nollgradigt kunde jag köra ca 22-23 km på enbart el. Men nu när det är bättre väder kommer jag minst 28-29km på enbart el (om jag från start kör på ecopro läget). Bästa resan jag nånsin lyckats med är 31km, så 35km lär ju vara löjligt optimala förhållanden för att komma upp i det.

Jag håller med om att när elen är slut och man kör i stan så kan det bli lite irriterade och tydligt växlande mellan el och bensin motor. Jag brukar i det läget välja "Save" i kombination med "Sport" då fokuserar den på att ladda batterierna och inte stänga av och på motorn hela tiden. Sen när man fått ihop ett par km batteri kapacitet så går jag över på "MAXeDrive". Så slipper man inrritera sig lika mkt på det :)           IP: ...[108.194]
Antal inlägg219 st
Postad/Inlagd2016-07-06 15:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
När man laddar med typ2-laddare på IKEA och liknande behöver man inte ändra laddstyrkan. Den dunkar på med 3,7kw på 16a automatiskt.

Det är bara med 220-laddaren det blir olika amper.

/G           IP: ...[34.37.6]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-07-07 14:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för info Gustafr77!:)

          IP: ...[.247.50]
Antal inlägg1.033 st
Postad/Inlagd2016-07-14 15:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A 45
Jag har också fått upp ögonen för 330e.

För något år sedan provade jag Lexus hybridvarianter, och var inte direkt imponerad.

Men igår provade jag 330e, båda varianterna i Mölndal. Först Luxus-line. Inte helt imponerad. Men eftersom M-sporten kom in samtidigt som mig, var det bara att byta. Och det var bättre!

OK acc, och rolig, på ett teknikfreaksätt.

Dock lovade säljaren mig att man kunde få adaptivt chassie, vilket jag inte lyckas få fram på bmw.se eller .de. Funkar däremot på X5 40e.

Tyckte faktiskt att den var för mjuk och hög med M-sport-chassie.

Rent ekonomiskt skulle jag spara 2-3000 i månaden. Dock kan jag inte ladda bilen på boendeparkeringen på Götaplatsen :-)
Antar att det finns andra alternativ för laddning.

Sjuka skattesystem vi har.

Nåväl, tänkte att jag avslutar leasingen på A45 i höst, köper ut den själv, och beställer en ny (330e?) runt jul, så att jag får ny i april. Eller nåt, man får se.

Kalkyl:
Förmånsvärde____Grundpris_Utrustning_Lease
3375____________421500___78800_____7500

Förbr. L/100km_Bränsle_Total-Summa
5,5____________770_____4395
Det mesta ligger i leasingavgiften (däck, tvätt, parkering, försäkring,... körsträcka 1200 mil p a)

Dvs ca 4400:- i månaden för en splåjtans hybrid-jävel.

A45 ligger på ganska precis det dubbla. Fast roligare. Men 40 lax om året? Hmmm.

Sedan kan man ju med fördel ha ett trimchip till den utmärkta 320i-motorn B48. Då landar man runt 320 hk kombinerat.           IP: ...[162.130]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-07-14 15:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag gillar bilen mer och för varje dag!:)           IP: ...[242.106]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-07-14 15:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har nu kört ca 400 km sen jag fick bilen för ca 1 v sedan, har endast kört på el och ej behövt tanka. Kan ladda på jobbet och det räcker för min körning. Laddar även ibland via snabbladdare.           IP: ...[242.106]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2016-07-29 19:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hej på Er,

Planerar åka en längre resa snart på ca 450 km och undrar vilket edrive läge som ger lägsta förbrukningen? Auto eller Save battery?

Tacksam för svar.           IP: ...[226.219]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2016-07-29 22:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e -16
520d -11
Jag brukar köra med auto och ställa in navigatorn, jag upplever att det fungerar bäst. Men jag har inte jämfört något och bara kört 20-milaturer. Men eftersom elen brukar ta slut när jag kommer fram gissar jag att den används som bäst.

För övrigt kan jag berätta att 330e inte är en ban-racer, jag tog några varv på Gotland Ring och bilen understyrde och krängde ordentligt. Men kul var det! :-)

/Linus           IP: ...[.37.190]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99
Pris: 129.000:-

BMW 530 d xDrive Touring  -13
Pris: 179.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen