AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

BMW 330e 2016 Räckvidd på El

Visad 99.439 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2018-03-15 21:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Jag har haft både en X5 40e och en 330e.
Typiska siffror för räckvidd.
X5: 8(!)-20km lugn körning
330: 14-33km normal/snabb körning.

X5an tror jag hade något defekt med batteriet men generellt är det en tveksam hybridbil värd namnet.
Värmare som är direkt-el drar mycket av batteriet vintertid. Det är dock oerhört skönt att värmen kommer i princip direkt men på bekostnad av elräckvidd.
Vill man så kan man starta bilen på bensin som de flesta asiater gör. Då kan man ändånyttja direktelen då bensinmotorn laddar i samma grad batteriet. Bilarna går relativt snålt på bränsle när man kör lugnt. 330e gå utan vidare köra under 0.5l om man inte gasar för mycket. Jag kör ganska fort men har en snittförbrukning på 0.48 trots höst/vinter. Laddar varje dag och kör 6-8mil per dag.
Körmässigt är bilarna betydligt roligare än många andra hybrider. GTE kan nästan möta sig men vem vill ha en bil som drar i ratten som en gammal trimmad Saab Turbo? Båda bilarna är av behov av större batteri men drivlinan kan man inte klaga på. Ibland kan man uppleva lite att bensinmotorn hoppar in lite abrupt, särskilt när motorn är kall.
Trots allt ganska nöjd men jag väntar med stort intresse att nästa bil blir en elbil. Tesla M3 är förbeställd men frågan är väl om BMW hinner före och då blir det nog en sådan!           IP: ...[.25.196]
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2018-03-15 21:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
På frågan om en Wallcharger laddar batteriet bättre är svaret nej.
Man får inte mer kapacitet av snabbare laddning snarare tvärtom. Jag tror du provade bilen när det var sommar och bilen hade inget behov av varken AC eller värme. Det gör stor skillnad på ett batteri som bara är på 5.8kWh netto. Värmare är på 3.6kW. Så på en halvtimmes körning med värmebehov har en tredjedel av batterikapaciteten försvunnit.
Bmw snabbladdare är av enfas typ. De flest har inte möjlighet ens att ladda med 16A då deras huvudsäkring är 16 eller 20A. Mao har man inget "över" till andra förbrukare om man bor i villa.
En fördel är ju att man aldrig behöver användarna fram den portabla laddaren hemma och sen laddar den långsammare (Max 12A), är inte lika säkert elektriskt då den saknar en jordfelsbrytare för likström . Dessutom ska man vara försiktiga med att maxladda med portabla laddare då kontakterna i eluttag slits och det finns risk för brand t.o.m. Det pågår en diskussion hos elsäkerhetsverket kring detta. Nya portabla laddare ska dock from 2018 ha inbyggd DC jordfelsbrytare. Ska man köpa en WC så ska man satsa på en 3 fas laddare enl mitt tycke. Då kan man gå ner i laddström men eftersom 3 faser laddar 3ggr så fort med samma laddström!           IP: ...[.25.196]
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2018-03-15 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Glömde säga att 330e kan bara laddas med 1 fas tyvärr. Tror bara Oulandern kan snabbladdas av hybriderma så en eloge till Mitshubishi. Man kan ändå använda en 3 fas laddare även om bara 1 fas nyttjas pga att ombordladdaren i bilen är enfas. (Av kostnadsskäl antagligen)           IP: ...[.25.196]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2018-03-26 16:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e -17
Det här med att få ut den lägsta förbrukningen i en 330e, förutsätter väl att man kör i läget EcoPro och att man kör med bilens GPS, för att bilen skall kunna beräkna hur den ska använda el-/förbränningsmotor?
Då måste man ju ständigt skriva in adresserna.

Någon som testat att en random adress i varje riktning?
T.ex. en för norr, en för söder, öster och väster?
Alltså t.ex. Smygehamn för söder och Kipisjärvi norr.
Eller hur löser ni det hela?




P.           IP: ...[8.56.33]
Antal inlägg314 st
Postad/Inlagd2018-03-26 16:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530e Sport Line -18, Mineralvit
Det är ju ett engångsjobb, lägga in o spara adresser till de frekventa resmål man har, och sen hämta, eller hämta "senaste". Jag har inte ens sett det som ett problem?

Lennart Bornhall
BMWCS #1085           IP: ...[8.96.67]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2018-03-26 17:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e -17
Sant Lennart.
Förstorar kanske "problemet" ;-)

P.           IP: ...[8.56.33]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2018-03-26 21:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Måste gps:en vara inställd på ecopro mode för att detta ska funka? Har min inställd på ”snabbast” nu.           IP: ...[.226.45]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2018-03-26 22:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e -16
320 CDI -07
Efter nästan 1,5 år och 3000 mil är snittet 4,85 för bensinen. El-räckvidden är omkring 2,3 km.
Efter uppgradering vid oljebyte nyss så stod det räckvidd skulle vara 3,2 km men efter 5 km körning stod det 2,2 !
Bilen är underbar, även om 30 km är alldeles för kort el-körsträcka för mig.           IP: ...[225.151]
Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2018-03-27 15:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e M-sport -17
Navigator och ECO-pro läge är bra om batteriet inte räcker hela körningen (mer än 25km typ). Annars är ju MAX eDrive läget enkelt om man vet att batteriet räcker tills nästa gång man kan ladda.

Men det finns ett trick som jag läst om men bara testat några gånger. Om man ska köra en längre sträcka så börjar man i AUTO eller MAX och kör ut från "kvarteret" sen byter man till SAVE (när det är ca 90% kvar i batteriet) sen kör man på bensin på motorvägen och låter bilen gå som en vanlig hybrid. När man då närmar sig resmålet kan man byta till MAX för att köra på el in i den stan eller använda strömmen för förvärmning och sen köra hem i AUTO läget om man inte kan ladda på destinationen.
Lådan sätter man i ECO läge på motorvägen och i Comfort inne i stan så den motorbromsar lite hårdare.

Finns flera varianter på vilka kombinationer som ger lägst förbrukning men jag är faktiskt lite osäker på vilken som är bäst. Jag kör ofta på AUTO/Comfort och låter bilen bestämma. Sätter ibland destination i Navigatorn men inte alltid. Byter ibland till ECO. Kör väldigt mycket på farthållare (adaptiv).

Fast det händer att SPORT läget åker i eller till och med att växelspaken hamnar i M/S läget och används för att alstra lite ljud från turbomotorn. Jag menar har man 252hk kan man inte alltid snålköra.

4000 mil varav 1000 helt på el och 5.0-5.5 l/100km i totalt snitt fördelat på 18 månader. Varav två sommarmånader stående på verkstad pga svårfunnet elektronikfel (telefonboxen i taket visade det sig vara).           IP: ...[3.224.4]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2018-03-27 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för info och bra tips! Jag har tolkat det som att Save mode inte är hybrid läge utan där kör man bara på bensin, eller att bränsleförbrukningen är hög?
          IP: ...[.226.45]
Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2018-03-27 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e M-sport -17
I SAVE mode kommer den att använda bensin för att ladda batteriet (upp till ca 90%) det är inget man rekommenderar om man vill hålla låg förbrukning. Dock finns det tillfällen när man vill ha extra ström i batteriet - tex om man vill köra förvärming när det är kallt och man är borta.

Mitt tips är att köra på SAVE mode redan när man har nästan full laddning om man vet att man behöver strömmen senare. Den kommer då att hålla laddningen vid ca 90% (hybridläge). När man då förvärmt en stund kanske man har 70-80% kvar och då kan man ju köra på AUTO eller rentutav MAX eDrive på hemvägen.

Kör man längre sträckor i AUTO/Comfort kommer laddningen att sjunka ner till ca 15% och sen hållas där (hybridläge).
          IP: ...[3.224.4]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2018-04-07 15:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW e60 530i
BMW f31 320D
Sitter och velar mellan en 320D eller en 330e som personalbil. Månadskostnaden blir ubgefär den samma, Evt lite billigare med 330e pga förmånsvärdet.


Det som talar emot 330e är att jag har 7 mil enkel väg till jobbet. Rädd att snittförbrukning på 330e är högre än vad 320D har på landsväg i ca 100-120km/h

Vad säger ni ägare av 330e? Motiverar ni mig ett köp.           IP: ...[5.84.93]
Antal inlägg314 st
Postad/Inlagd2018-04-07 17:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530e Sport Line -18, Mineralvit
Hej ettkall, jag har haft några 320d innan jag föll pladask för 330e. Min erfarenhet då man kör ca 7 mil, med full laddning, är att förbrukning är lägre än för dieseln.
Och i mitt fall, även om den skulle bli högre, så väljer jag ändå 330e, pga den underbart tysta o mjuka karaktären. Och alla de gånger jag har lite kortare körsträckor, då blir det ju enbart el.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085           IP: ...[.30.182]
Antal inlägg69 st
Postad/Inlagd2018-04-07 17:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW M3 E46
BMW 328I F30
Lexus ES300h 2020
Lite svar på vad jag skulle välja oavsett körsträcka så är det 330e mer kraft låg förbrukning låg skatt och en teknik dit framtiden är på väg. 320d har jag också med xdrive. Enda anledningen är att jag inte har råd med en till 330e och vill fortfarande ha en pålitlig bil med relativt låg bränsleförbrukning och skatt.
          IP: ...[.34.201]
Antal inlägg262 st
Postad/Inlagd2018-04-07 18:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530e G30
Hade lite tråkigt så räkneexempel om 320d tar 0,55 l/mil och 330e tar 0,7 l/mil, diesel 15,11 kr och bensin 15.16 (cirkel k) och man kan köra 2,5 mil med 330e till en kostnad av 6 kr (elförbrukning) så ligger brytpunkten på ca 8,9 mil. Mer än dessa 8,9 så lönar det sig med dieseln.

Nu höftade jag på 320d förbrukning, kan det stämma? Kör jag bara bensin och stillsam landsväg så kommer jag ner under 0,6 på 330e och lite tuffare motorväg 0,8. Snällare landsväg så kommer man >3 mil på el men en vinterdag och motorväg så kanske man ska räkna med 2 mil. Kanske kostar det en krona mer att ladda upp helt men påverkar inte så mycket.

Sen i ärlighetens namn så har det kanske ingen betydelse i det stora hela men är kul att räkna på det.           IP: ...[7.17.86]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2018-04-07 20:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då tjänar i princip alla på att ha en 330e om man kan ladda den regelbundet. Nästan alla körningar är ju kortare än 8 mil.           IP: ...[125.224]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2018-04-07 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan man ens jämföra dem 2 bilarna? 330e är ju helt annan liga;)           IP: ...[.226.45]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2018-04-08 00:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW e60 530i
BMW f31 320D
Kan man köra på enbart el över 70-80km/h? Enligt säljare. Så gick det ej de.

Enda anledning jag jämför dessa två bilar är för att de hamnar på samma pris när
Jag ska leasa. Men velar ändå lite eftersom jag har 14 mil tor till jobbet varje dag.           IP: ...[5.84.93]
Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2018-04-08 06:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e M-sport -17
I MAX eDrive läget kan du köra i drygt 120 på el. Jag använder det läget från nu till i november när jag kör till jobbet. 22km till jobbet och under den perioden har jag alltid möjlighet att ladda på jobbet (Ingen annan som använder motorvärmarna).
Jag har kört 4000 mil på 1,5 år och 1000 mil har varit helt på el. Total snittförbrukning ca 5l/100km plus 7kwh/100km.
Under några veckor i somras hade jag ett elektronikfel (hade inte med hybridtekniken att göra) och medan den stod på verkstad körde jag en hel del med en 320d och kunde konstatera att jag gjort rätt väl. 330e är så mycket trevligare att köra än 320d. Kombinationen bensinmotor-elmotor-växelåda fungerar mycket bättre tillsammans än vad dieseln gör med samma låda. Växlingar är mjukare och upplevs snabbare då elmotorn skjuter på nästan direkt. Ska du jämföra prestanda måste du jämföra med 330d/i och då är 330e mer ekonomisk.
Jag har bilen som personalbil och det gör att den får samma eller lägre kostnad än en 320d.
Även med 7mil till jobbet skulle jag välja 330e.           IP: ...[.17.155]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2018-04-08 07:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om dem hamnar på samma pris hade jag inte tvekat en sekund på att ta 330e           IP: ...[.244.58]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99
Pris: 129.000:-

BMW 530 d xDrive Touring  -13
Pris: 179.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen