AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

BMW 330e 2016 Räckvidd på El

Visad 99.446 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2017-01-19 11:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Enda alt att välja 330i är väl att den är billigare att köpa?:) Men även då känns det inte bra, man vill ju ha möjligheten att kunna köra på el.           IP: ...[.247.50]
Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2017-01-19 11:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e M-sport -17
@Kristoffer_L enda skälet att inte ta en 330e som förmånsbil är om du behöver något annat än en sedan.           IP: ...[3.203.9]
Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2017-01-19 11:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e M-sport -17
Angående långa sträckor på motorväg. Kör man BARA sådana så ska man såklart inte ha en 330e utan en 320d.

Jag räknar med att köra 3500mil/år med min 330e av dessa blir väl ca 1000 tor jobbet. 2000 halvlånga (i norrlänska mått) körningar och 500 riktiga långkörningar (50-100 mil utan laddning annat än vid start).

På 3,5 månad har jag kört 1000 mil med en förbrukning på 0,62 bensin plus 0,4kWh el. Senaste 350milen är förbrukningen 0,6 plus 0,5kWh el (ingen 230 mil på en vecka och bara 5 laddningar tur :-) ).

Som förmånsbil för en som har 2 mil till jobbet och vill kunna köra lite längre på helgen och INTE behöver stort lastutrymme är den en riktigt bra val.
          IP: ...[3.203.9]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2017-01-19 11:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Som tjänstebil/förmånsbil bli 330e mkt billigare, förmånsvärdet är väldigt lågt jmf med 330i eller 330d.           IP: ...[249.194]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2017-01-19 11:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Touring -21
Ni som har nyare BMW med sportindikator i menyn - kolla hur lite effekt som används vid 110-130km/h konstant fart. Fördelen med en stark bensinmotor i en hybrid på sk långfärd är att den orkar ta hand om den ökade vikten som batteri och elmotor ger.
Det omvända gäller i ex Passat GTE där en liten bensinmotor skall dra en större mängd batterier och elmotor.

Jag har iofs nära till jobbet men en dag i veckan blir det ca 15 tjänstemil på motorväg. Återkommer med räckvidd och förbrukning när jag får bilen, skall bli spännande att se var den landar.           IP: ...[144.189]
Antal inlägg897 st
Postad/Inlagd2017-01-19 12:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kristoffer_L,
Märkligt resonemang. Faktum kvarstår att eldriften och allt vad det innebär bara är ett aber på långa sträckor.

Men som sagt, som förmånsbil/tjänstebil, för den som kör kortare sträckor och har bra laddmöjligheter, är det absolut ett trevligt val :)
          IP: ...[110.209]
Antal inlägg7.062 st
Postad/Inlagd2017-01-19 12:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i/6 -16
Missförstå mig inte, jag tycker 330e är en bra bil och den skulle kunna vara intressant för mig med om jag tar en bil via jobbet. Men att den är helt jämförbar med en 330i håller jag inte med om.

Jämn fart i 110-130km/h kräver inte ens 50hk, men fullgas acceleration från 80-150km/h använder all tillgänglig effekt. Hur ofta behövs det? Sällan. Men i ärlighetens namn behövs en ny BMW sällan också. Pratar vi rent förnuft fungerar en gammal Skoda för transport. Jag har BMW för att det är kul att köra bil och det är kul att ge gas. Skulle jag ägt en 330i med 250hk plus hade den också fått jobba vid omkörningarna och jag tror den upplevs piggare än en 330e. Så på långturen ser jag inte de som identiska, däremot har 330e fördelar, speciellt i stad och driftkostnad som kan vara större än 330i's bättre prestanda på landsvägen.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg576 st
Postad/Inlagd2017-01-19 13:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Epsilon: På vilket sätt är eldriften ett aber på långa sträckor? Körde 50mil på nyårsdagen i hastigheter mellan 140-190 och hade en förbrukning på 0,8.
Det är 2dl/mil mindre än när jag kört samma sträcka med 330 bensinare.
Detta med samma effekt som en 330i vid behov.


          IP: ...[0.46.63]
Antal inlägg209 st
Postad/Inlagd2017-01-19 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Oavsett vad som sägs så är 330e en bättre och mer modern bil, som sagt har även 330 innan och jag vet vad jag pratar om.           IP: ...[.247.50]
Antal inlägg897 st
Postad/Inlagd2017-01-19 14:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Red_wings05,
Det är grundläggande fysik. Se gärna videon i länken på sid 11.
          IP: ...[110.209]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2017-01-19 14:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Touring -21
Prova 330e är mitt tips. Den är riktigt snabb med både el och bensin ihop. Jag undrar också vilket "aber" det är som det syftas på under långfärd?           IP: ...[144.189]
Antal inlägg897 st
Postad/Inlagd2017-01-19 14:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det har presenterats en rad fakta i ett antal inlägg på sid 11-12.

Välj att blunda om det känns bättre för dig :)


"
Alla är väl medvetna om att "330"e, egentligen är en 320i 184hk, plus en elmotor?

Samtidigt, är bensintanken 19l mindre, bagageutrymmet 110 liter mindre och vikten drygt 200kg högre jämfört med en 320i.

Utan el är den alltså en något sämre 320i :)

Annars en trevlig bil för den som kör kortare sträckor och har bra laddmöjligheter.
Men, ta det för vad det faktiskt är.
"


Hade hoppats på en högre kunskapsnivå på forumet än i Vänsterpartiet ...
[LÄNK]



          IP: ...[110.209]
Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2017-01-19 14:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e M-sport -17
Bilar med bensin/el hybrid utan plug-in laddning har funnits ett bra tag och dessa drar mindre bränsle - speciellt i stadstrafik (med flera accelerationer och inbromsningar). Elmotorn hjälper till vid acceleration och en del av rörelse energin tas tillvara vid inbromsning.
Under ren landsvägskörning i konstant fart kostar batterierna lite i ökad vikt. MEN även vid landsvägskörning så förekommer inbromsningar och accelerationer där man har nytta av elmotorn.
Det är väldigt sällan batterierna bara är "död vikt" och helt oanvända.
Att ladda batterierna med bensinmotorn är oekonomiskt men funktionen finns för att det i vissa städer (inte i Sverige) är förbjudet att köra med förbränningsmotor. Jag använder "SAVE" funktionen ibland för att ha ström till förvärmning när jag är borta och det är kallt ute.
          IP: ...[3.203.9]
Antal inlägg7.326 st
Postad/Inlagd2017-01-19 16:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e Touring -21
Epsilon: Jag hade faktiskt förväntat mig att en civilingenjör kunde få fram sitt budskap på ett betydligt mer elegant sätt än så. Nu framstår du bara som dryg vilket knappast imponerar på någon, oavsett kunskapsnivå. Och det var väl inte riktigt tanken med ditt inlägg, eller hur? ;-)           IP: ...[144.189]
Antal inlägg576 st
Postad/Inlagd2017-01-19 16:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Epsilon:
Jag blundar inte för nått. Men om det är att du behöver tanka med lite tätare mellanrum när du kört långt och inte får plats med lika många resväskor som är ett aber så skiljer vi oss åt:)
Tycker inte det är ett problem. Bensträckare behövs alltid på långfärd och har aldrig behövt så mycket packning så att jag fyller bagaget, då hade jag köpt en kombi.

Angående elen så kan den "ta slut" när det kommer till att köra på ren eldrift men det finns alltid reserv för att kunna utnyttja synergin och få 250hp. Så den blir aldrig som "en sämre 320" även ifall det sitter en 320 motor i den. Finns väl en anledning till varför BMW valt att benämna den 330e och inte 320e.           IP: ...[0.46.63]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2017-01-19 22:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag trodde också att batteriet blir tömt och så har man en 320i med massa extra vikt men efter att jag provade en i somras kan jag säga att så är inte fallet. Den säger att elen är slut men har om jag har rätt ca 25 % kvar som boostar bensinmotoren samtidigt som den börjar ladda. Kör man i sportmode kan den laddas upptill 80% med hjälp av motorn. Jag körde 8 mil på motorvägen (MAX Edrive/ Edrive) och den drog mindre än 2 liter bensin. Testade också ca 3 mil med aggressivkörning och Sportmode. I sportmode går den lika bra eller lite bättre som min steg 1 320d med 219hk/460nm. Så det blir 0,2 liter bensin mot 0,65 liter diesel per mil i mitt fall med 4 mils avstånd mellan bostad och jobb. Att jag inte köpte bilen berodde på alla vinterproblem med VW GTE-bilar och att BMW inte "kunde" svara på min fråga om batteriets vinteregenskaper. Dessa diskuteras för övrigt just nu här på AP.

          IP: ...[207.240]
Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2017-01-20 12:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e M-sport -17
Om man vill kolla på vridmoments- och effektkurvor för 330i och 330e så har ni länkar nedan. Sammanfattningsvis kan man säga at 330e har högre vridmoment än 330i från 1200-5000RPM (med upp till 70Nm) och samma toppeffekt men med ett bredare varvtalsspektrum - från 4500 RPM istället för från 5200RPM.

330i:
[LÄNK]

330e:
[LÄNK]           IP: ...[3.203.9]
Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2017-01-25 15:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330e M-sport -17
Har funderat ett tag på om ska eller inte ska bemöta @Epsilon när han skriver om "fakta" gällande 330e men helt tyst kan jag inte vara.

@Epsilon skriver att det har presenterats "fakta" om 330e där det på något sätt bevisas att 330e bara är "en sämre 320i med elmotor" (inte ett exakt citat - läs tidigare inlägg).

Jag vet inte hur @Epsilon har kommit fram till dessa "fakta" och fortsätter att vara påstridigt om det när flera som faktiskt kör 330e har förklarat att det hen skriver inte stämmer.

330e är fullt jämförbar med en 330i sedan. Det som är "sämre" är att den har mindre bagageutrymme (-110l) mindre bensintank (-19l ca 67% av en 330i) och att den är tyngre (+165kg tj. vikt, 140kg tot. vikt).

Påståenden som har att göra med att "när batteriet är tomt" är direkt felaktiga då batteriet aldrig blir helt tomt. 5-10% av kapaciteten finns alltid kvar för att kunna ge "eBoost" funktionen (upp till 252hk).

De finns mycket att skriva om 330e men att påstå att den generellt är en dålig 320i håller inte jag med om. Jag vill påstå att förutom det mindre bagaget så är det en bättre bil än 330i och dessutom inte speciellt mycket dyrare att köpa (helt ren 37900kr skillnad men då ingår en hel del "vanlig" utrustning i 330e) och billigare att äga (skatt, bränslekostnad, förmånsvärde).

Att dumförklara andra medlemmar i forumet och länka till filmsnuttar som inte alls har med bilarna att göra visar dessutom på en viss omogenhet.

Jag har nu kört min leasade 330e i över 1100 mil på under 4 månader och kan säga att jag är mycket nöjd med bilen. Den motsvarar eller överträffar mina förväntningar. Den har gått långa sträckor i både bra och dåligt väder. Den har körts till och från jobbet till största del på el. Bränsleförbrukningen över tid verkar sjunka (kör mer på el nu). För den som inte behöver en stor bil men vill ha en bil som går bra på motorväg och har möjlighet att ha den som förmånsbil så rekommenderar jag den starkt.           IP: ...[3.203.9]
Antal inlägg2.558 st
Postad/Inlagd2017-01-27 07:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA -02
@Epsilon

Vänsterpartisten du tog upp ställde en intelligent fråga. [LÄNK]           IP: ...[9.58.79]
Antal inlägg897 st
Postad/Inlagd2017-01-27 07:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har du läst hela artikeln du länkar till? :)

Mig veterligen har 330e varken vindsnurra på motorhuven eller en dynamo som motstrider fysikens lagar och kan ladda under körning för att "tillföra energi", förutom vid inbromsning.

Artikelförfattaren vill snarare premiera tänkande "utanför boxen", samt rätten att ställa frågor eller påståenden, som ibland utmanar fasta inställningar, vilket jag verkligen vill ge honom medhåll för.

Ungefär som att någon vill vara lite av en ögonöppnare och påpeka något om en bil, men får mothugg då det inte stämmer överens med deras uppfattning :)

Med det sagt – trevlig helg!
          IP: ...[107.175]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2021 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318 ti  -03
Pris: 33.300:-

BMW 530xd  -07
Pris: 45.000:-

BMW E39 M5  -00
Pris: 225.000:-

BMW 540 M-Sport  -99
Pris: 129.000:-

BMW 530 d xDrive Touring  -13
Pris: 179.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen