|
|
---|---|
Nu har jag köpt en BMW igen efter några år med Mercedes. Direkt hamnade jag på detta forumet igen och började läsa om vad jag hade köpt. Så har kommer en början till en ny begagnatguide. Sakgranska det jag skrivit och fyll på med egna erfarenheter. Tack på förhand /Rikard | |
Generella typfel på E8X (2004-2011) -------------------------------------------- 120d’s turbo är känd för att ha havererat. Se upp för rikligt med oljerök från avgassystemet vid acceleration. Det finns rapporter om ECU som går sönder på en del tidigt bensindriva bilar. Där är lösningen att byta ut enheten. Precis som andra BMW har ett visst elektronikstrul förekommit. Det handlar främst om backsensorerna till parkeringsradarn som inte fungerat eller där klämskyddet på fönsterhissarna krånglat. Modulen till innerbelysningen och eltakluckan har inte heller fungerat helt klanderfritt på alla exemplar. Vidare så kan de ramlösa rutor frysa fast. Styrväxeln kan haverara allt för tidigt och många har redan bytts ut. Kolla efter vätskeläckage från damasker. Många ägare klagar på högt däckljud och dålig komfort. Detta beror på att BMW har RFT som standard på sina bilar. Tänk på att bilarna brukar inte levereas med reservdäck och domkraft. N52 motorns lyftare kan låta en del och verka störande om du förväntar dig en fin motorgång. N43 motorn har haft en del barnsjukdomar i form av spridare, bränslepumpar. N47 problematiken är ett kapittel i sig. På manuella dieslar kan dubbelmasse svänghjulet gå sönder vilket resulterar i dyra reperationer. Om du har tittat på 1-serien diesel med manuell låda så vibrerar växelspaken en hel del i neutralläget. Det är inget fel, det är bara en egenskap den har. Kolla efter oljeläckage vid ventilkåpa och vakuumpump baktill på motorn samt kamaxelsensorerna fram på motorn. Dock inga dyra saker att byta om det skulle behövas Vid växling kan så kallat ”clutch judder” uppstå. Drivlinan verkar komma i någon typ av självsvängning precis när man kommer i dragläget från stillastående. BMW har i flera fall inte låtsats om problemet och det finns en uppsjö med olika lösningar. Allt från att programmera om motorstyrningen så grundvarvet höjs till att byta diverse delar så som kopplingar och svänghjul. Trasiga yttertegivare verkar vara vanligt. Går att köpa på eBay till bra priser. Ebay är för övrigt ett bra sätt att få ett hum om vilka delar som går sönder. Sök på din bil och kolla vad som säljs i mängder där. Många bilar med sportstolar och Sensatec materialet får problem med sprickor vid sidostödet på sittdynan. En del ägare har klagat på gnissel och knarr från inredningen och att dörrarna är otäta. Det sistnämnda är oftast en ren justerings sak. Motorstyrningsfel har förekommit, det märks om bilen går ojämnt eller svarar segt på gaspådrag. Detta beror vanligen på mjukvaran som behöver omprogrammeras. En del ägare har också klagat på kärvande växellåda, ofta utan att verkstäderna kunnat åtgärda saken. Rostskyddet på BMW brukar överlag vara bra, vilket gäller även 1-serien. Det finns invändig behandling i dörrar, huv, baklucka och balkar och karossens skarvar är omsorgsfullt tätade. Men skärmkanterna bak har en smutssamlade hylla och i hjulhusen sitter innerskärmar i filtmaterial som suger åt sig fukt. Rostproblem som dock har rapporterats är på bakluckan på vid torkarfästet Vid de årliga kontrollbesiktningarna hos tyska Dekra i körsträckeklassen upp till 5000 mil är 90,8 procent av bilarna ”utan väsentliga fel”. Siffran för A3 är 91,4 procent, medan VW Golf ligger på 93,5 procent. Ägarna uppskattar drivningen bak hos 1-serien samt att den går snålt, klart över den tyska medelbilen med samma körsträcka. Också när det gäller ”allvarliga fel” klarar sig 1-serien bra med 2,4 procent av de granskade bilarna, mot medelbilens 4,2 procent. Bakom den siffran ligger ofta otäta styrservoslangar och glappande styrleder. Båda felen är i många fall ett resultat av extra breda däck, enligt Dekras kommentar (och sannolikt lite tuffare körstil). I körsträckeklassen mellan 5 000 och 10 000 mil visar 1-serien också sin kvalitet: 80,1 procent är utan väsentliga fel, mot den tyska medelbilens 69,7 procent. Säkerheten bedöms vara hög, 1-serien klarade högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krocktest under 2004. Antisladdsystemet ESP är standard. Återkallningar -------------------- 1-serien har återkallads fem gånger än så länge. Första var tidigt i September 2004 pga. att bakfjädrarna kunde lossna. I November 2006 kallades bilar tillbaka för att kolla bromservoslitage och bältessträckare samt airbag kontrollerades i Juni 2009. Nästa var i Oktober 2011 då risk fanns för kortslutning i bränslefiltersvärmaren och en sista återkallelse i Juli 2012 då de kollade efter problem att styrservon slutade fungera. 2015 återkallas bilar med N47 motorn. Går att läsa mer om här på forumet. Driftkonstander ------------------ 1-serien har behovsanpassad service, så du får en förvarning när det är dags. På det viset byts bara delar som är i behov av att bytas. Därför är det också svårt att säga ett exakt pris. Bra att veta är att inget byts i onödan. Bilen kan gå upp till två år innan den är behov av service. Men ett tips är att inte gå efter BMW:s rekomenadioner när det gäller oljebyte. Bromsvätska byts vartannat år och kylarvätska vart fjärde. Då delar är betydligt billigare i Tyskland kan man få ner servicekostnaderna avsevärt. Nackdelen är att du missar BMW-stämplen i boken. Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar) Avgassystem exkl. främre rör 9000:- Katalysator 9500:- Bromsbelägg fram 2200:- Hjullager hö fram 2500:- Elektronikbox, motor 9000:- Koppling 7000:- Stötdämpare fram 5000:- |
|
Intressant tråd. Jag kan dock inte intyga att allt du skrivit stämmer men jag har inte läst så mycket om generella typfel. Dock några som jag vet att cabbarna lider av: 1. De första årsmodellerna av cabbarna (fram till 2011 tror jag) lider av en bristfälligt konstruerad lyftmekanism i som leder till att det går hål på sufletten. Det är en av lyftarmarna som orsakar problemet. BMW har uppdaterade lyftarmar som går att få utbytta och monterade. Det här har jag själv varit med om på min nämligen. Jag har dessutom haft kontakt med ett par E88-ägare som haft samma problem och jag har sett en uppsjö av billiga sufletter på Ebay med exakt samma hål. Det uppstår på bakre delen av sufletten på sidorna, där det normalt sitter en C-stolpe på vanliga bilar. 2. Dessutom kan det här problemet med fastfrusna sidorutor på de ramlösa modellerna orsaka att fotrumsmodulen får kortslutning. Denna är ganska så dyr att byta ut. Jag har för mig att det var ca 10 000 kr för enhet samt arbete men jag är inte säker för det mesta gick på maskinskadeförsäkringen. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.