Sida 9 av 30
|
|
---|---|
Bromsgnissel är inget jag märkt av skall lyssna efter det nästa gång jag kör bilen, M135 har väl större bromsar än en 118I så det kan ju stämma med vad BMW säger. /Johan |
|
Ni som har fått era bilar levererade, gjorde ni lackkonservering? Är det bra eller är det bortkastade pengar? | |
mrcap grymt nöjd så jävla lätt att tvätta |
|
Sonax lackskydd innan jag hämtade ut bilen. Även jag grymt nöjd. Handtvättarna nu i vinter med avfettning lättvättat med superresultat | |
Min blir Permashine behandlad nästa vecka. /Johan. |
|
Gjorde Vonnes PAS på min. Väldigt nöjd med resultatet! | |
Johan.S: Stör mig mer på att BMW tycker det att det är helt i sin ordning att det gnisslar. Inte direkt premium. Min förra M135 gnisslade också men inte så här länge. 335:an jag hade innan gnisslade inte alls. |
|
Clubsport:Förstår dig tycker också det är dåligt av BMW att nonchalerar gnissel från bromsarna, är det samma problem på M3/M5 dom har ju också lite kraftigare bromsar? /Johan |
|
Johan.S: Körde en M4 i somras som hade gått 700 mil, den gnisslade inte alls. Har inte sett några M3/4 ägare som har klagat på det iaf.. |
|
Clubsport: Det fanns en kille på Youtube som köpte M4 och han hade samma problem som dig och ÅF sa samma sak. Det slutade gnissla efter lite användande av bromsar så jag tror inte du behöver oroa dig |
|
Livar upp tråden från det döda. Ni somna haft era 118i i några veckor nu, och kanske har lyckats köra in motorn, hur upplever ni den? Om ni kan jämföra den med dieseln 116d så vore det toppen. Känns de där extra 19hästar? Hur tycker ni är motorn annars? Trots att det är första serie så väger den fortfarande som en 3 serie. När jag räknade på så blev det kring 93 hästar per ton. Era bilar kanske har mer då ni inte valt till extra för mycket utrustning. Tror jag kanske hinner köra 100mil med nöjesåkning innan jag kommer behöva köra på semester. Är detta big no no, då bilen kommer vara fullastad, med 4 passagerare och ett takbox? Vill att bilen ska hålla då den kommer behållas kanske i 6-10år inom familjen I instruktionsboken står det att inte överskrida 4500rpm och inte köra fulllastad under de första 200mil. |
|
funnyusername: Sent svar: Jo nån gång lär det tystna men jag tycker att det är för bedrövligt att det ska behöva ta säg 1000 mil innan gnisslet försvinner. Utvecklingen borde ha kommit längre kan jag tycka. |
|
Funnyusername: jodå, fortfarande väldigt nöjd med både bil och motor. Väldigt få tillfällen då jag önskat mig mer effekt. Men de beror ju också på vilka förväntningar man har. Är det en Golf eller en förklädd M3 man söker? Det är inte såå länge sedan vanliga familjebilar hade fyror med 130-140hk UTAN turbo. Dessa gick ju fint att packa ihop en familj med packning i. Så varför skulle det inte funka bra i en 118 som gör 0-100 på drygt 8s? Set inte alls fördelen med 116d i sammanhanget - den har betydligt sämre prestanda trots lite mer vridmoment. Alternativet som jag ser det är i så fall att gå på en 118d. Men det är mina två cent... |
|
Clubsport: jag förstår dig, man förväntar sig att allt ska vara perfekt när man köper en premiumbil Kristoffer_L: jätte roligt att läsa att du gillar din 118i. Det är inte någon M performance jag förväntar mig men lite kick i i ryggen önskar man väl när man ger lite fullgas. Angående resan så var jag inte orolig att bilen inte skulle klara det utan snarare på hur dåligt, om det är, det är, att fara ut på semester med full last, 4 passagerare, takbox med en bil som inte hunnit bli inkörd och bara gått 100mil. Inkörningsdistans ligger på 200mil. Har förra året åkt med fyra passagerare och full last, men utan takbox, på en resa på total 1000mil tur&retur med en bil som bara hade 80hästar 😛. Så det funkar hur bra som helst och man behöver inte massor med hästar! |
|
Håller fullständigt med om det Kristoffer_L skriver. 116d är ju helt död i gaspedalen. Kör min ganska lätt på 0.6 vid lite längre körningar 3+mil och min vardagliga körning som består av stadskörning 7km ligger den på 0.81 Haft möjlighet att utmana några bilar som ställt sig bredvid i rödljusen och tackvare den fina automatlådan så kan man oftast se sig själv som segrare de där första viktiga 100 metrarna :) Sen brukar jag släppa av när dom andra insett att dom behöver gasa mer än vad dom först tänkt sig hehe |
|
funnyusername: jag vet att det står så i instruktionen men bilarna är såpass inkörda från fabrik numera så det bör inte vara några problem i ditt fall med takbox och packning. Hade det däremot varit frågan om att dra största båttrailern genom alperna unde de första milen kanske man skulle försökt klämma in lite vanlig körning innan dess... |
|
Jag har kört ungefär 300mil nu med min 116d. Tycker inte alls att den känns död. Jag har ju dock automaten så rätt växel ligger ju alltid i. Förbrukningen ligger under 0.5 blandad körning och när vi var fyra pers i bilen som åkte till Elmia i påskas så drog den 0.62 med ett snitthastighet på 130 ungefär. | |
Automaten gör säkert underverk till den lilla dieseln. Tyvärr körde jag den bara med manuell låda och då kändes den alltför seg. 0,62 får nog anses normalt för en liten diesel runt 130, jag ligger ungefär knappt en deciliter upp vid liknande körmönster. Kör du på 16 eller 17-tums nu? |
|
Våran 120D drar ca 0,52 i vid 110-130. Ligger man och glider runt i 80 så ligger man närmare 0,4. Blandad körning nu under vintern 0,64. Så ser man till effekt så är dom mindre motorerna inte direkt snåla jämfört med sina större syskon. |
|
TZ. Var samma sak när jag hade min 320d E91 som drog mindre än min frus dåvarande Audi 1,6 TDI. Det är först i stadstrafik och lugnare tempo där fördelen med mindre motorer blir tydligare. Mitt rekord med 118i är 0,78 i stadskörning i Köpenhamn. Det är snålare än vad många dieslar mäktar med i liknand cykel. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.