AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
94.679

Beställa F20 LCI - feedback önskas tack!

Sida 5 av 30
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Kört väldigt lugnt hittills men upp till 150 känns den jämn med min förra 118d. Ingen raket men en bra körkänsla precis som en BMW skall vara
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Några av er har väl kört den trecylindriga bensin respektive dieseln nu i vardagstrafik. Hur upplever ni den och vad är den riktiga bränsleförbrukningen?
Såg att i AMS 16 att 116d var över 60% törstigare? Låter mycket tycker jag. Det står i faktarutan på sidan 48.
Är väldigt sugen på en ny ettserie med automat men vill gärna veta vad den riktiga förbrukningen är innan jag skriver på något kontrakt.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Har kört 160mil med min bensinare nu så den är ju fortfarande ganska "rå".
Den har druckit drygt 0,7L/mil men det har nästan uteslutande varit stadskörning (Malmö/Köpenhamn) samt ganska snabb motorvägspendling i 130km/h.
Mina tidigare dieslar (A3 TDI, 320d E91) har legat ca 1-1,5dL mindre per mil i samma typ av körmönster.
Sitter 16-tums vinterhjul på så förbrukningen går säkert upp lite när 18-tummarna åker på.
Kör man i en annorlunda cykel går det säkert att kapa dessa siffror rejält, troligtvis ganska enkelt ned till 0,55-0,65L/mil

Trots den lite högre förbrukningen är det väldigt skönt med en bensinare igen tycker jag iaf!
Mycket roligare att köra, gångkulturen är bättre och en annan fördel så här års är att värmen kommer mycket fortare. Det var många år sedan jag körde en bensinare som bruksbil under vintern och har nästan glömt hur det var :-)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Nån annan som kör 120d xDrive? Min sambo hämtade ut sin i Juli -15 och har nu efter 2500 mil en snittförbrukning på 0,63 med mestadels motorvägspendling. Spontant tycker jag det känns som en ganska hög förbrukning?
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Jag tycker det låter normalt - glöm inte att X-drive, hur fantastiskt det än är, ger ökad förbrukning.
Hej!

Jag är på gång att beställa en 118i M-sport och vill gärna ha lite råd!

Jag tänker mig alltså en BMW 118i med följande utrustning:
M-sport
18" fälgar
HiFi ljud
Silver Metallic
Instrumentkluster med utökat innehåll

Kalaset kommer att gå på 243 000kr, då utan vinterhjul.
Hur mycket kan jag pruta? Det är ju redan halva priset på M-sport paketet.
Undrar även hur ni gjort med vinterhjul. Det är ju dubbelt så dyrt att köpa BMW originalfälg med däck än att köpa något schysst på t.ex. bythjul.com, men tydligen ska inte BMW assistans gälla med sådana fälgar och bilen är ju anpassad efter RunFlat etc. Hur hade ni gjort?

Har någon som har en 118i 3-cyl lust att skriva lite mer om motorn och hur bilen känns? Kör mest stadstrafik och ibland någon längre tur på 7 eller 30 mil, och kommer bara köra cirka 1000 mil per år. Idag kör jag min 120d på cirka 0,7 på vintern och kanske 0,58 på sommaren i stan och lite landsväg. Så antar att jag inte bör se någon chockhöjning av bränslekostnaden...?
250 000kr inkl. kompletta vinterhjul på BMW originalfälgar.
Din bil kräver att varje hjul är utrustat med en luftryckssensor som sitter monterad innanför fälgen. Saknas dessa sensor kommer bilen att konstant klaga på punktering. Dessa sensorer kostar 7-800kr styck hos en BMW återförsäljare. Det är inte säker att eftermarknadssensorer fungerar ihop med bilen.
We
913
Weiman
116i M-Sport Valencia -14
Jag fick nya vinterhjul (16" original, sensorer, Nokian R2) för 4000:- när jag köpte min lätt begagnade 116i. Kan ju vara ett riktmärke. (Själva bilen lyckades jag dock inte pruta på men jag är nog för mesig när det gäller sånt...)
När bilen redan är så kraftigt rabatterad som den är med nuvarande erbjudanden är det svårt att pruta på dess pris. Det som gäller då är att försöka få med mer extrautrustning utan att behöva betala för det. Rattvärme ett sådant exempel, det är ett förhållandevis billigt tillval men som ändå är väldigt trevligt att ha.

Vinterhjul är ett annat exempel på ett tillbehör som är värt att pruta på. Jag brukar alltid utgå från att de får bjuda på en uppsättning nya vinterhjul på original lättmetallfälgar.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
@anting
Jag var först inne på att beställa en 120I eller 125I med ganska rejält med utrustning, såg sen kampanjen på 118i och tänkte jag skulle hålla mig ganska sansad med utrustning, så min spec blev följande.

118I
Alpinvit.
M-sport.
Tonade sidorutor bak..
Dragkrok avtagbar.
Extra 12v uttag.

226400 gick min bil på efter rabatter och prut listpriset på min bil var 274000 antar att din bil har liknande listpris.

/Johan

Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Anting: Jag tycker din spec är bra men skulle rekommendera rattvärmaren och fällbara bakre nackstöd. Och gillar du musik skulle jag rekommendera HK istället för Hifi.

Min landade på ganska exakt 245kkr efter prut, sedan fick jag 15% på vinterhjulen samt ett års gratis däckhotell. Det sista var inte poppis hos finansavdelningen som skickat ut två fakturor till mig som de sedan fått makulera...

Angående vinterhjul skulle jag rekommendera att köpa via BMW, de hade en bra kampanj på 16 tummare för 12000kkr, odubbade Conti TS830.
Skall du köpa däck med tryckindikatorer kostar dessa ca 1500-1800kr styck på nätet och ett hyfsat set med fälgar 4-5kkr så man sparar inte särskilt mycket att köpa separat i det fallet.

Jag har blivit väldigt förtjust i bensintrean, den går mjukt men låter klassisk sportbil på höga varv. Den är nästan dieselsnål i stadskörning men funkar fint på motorvägen också. Min ligger på ca 0,75L/mil men det är mestadels stadskörning och lite snabb motorväg på det. Vad du beskriver tror jag den hade passat din körcykel bäst helt klart.
Tack för svar!

Kan du skriva hur du specade din bil?
Hur många % prutade du?

Tror det blir vinterhjul från BMW. Låter bra angående motorn!
Johan.S

Hur mycket prutade du sett från offerten du fick av säljaren?
Tack för din input!
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Jag prutade 5000kr efter ursprungsrabatten, din grundoffert ser ganska hög ut med den utrustning du har valt.

/Johan
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Min spec blev:
-M-sport
-18-tums hjul
-Steptronic automat
-Estorilblå (metallic)
-Hifi
-Fällbara nackstöd
-Uppvärmd ratt
-Utökat instrumentkluster

Om du kör mycket i stan så skulle jag valt automaten, trots att den är snuskigt dyr i inköp. Lirar fint ihop med bensinaren!

Tror jag att jag fick ungefär samma rabatt som Johan fick på sin. Däremot skall du försöka pruta rejält på vinterhjulen om du köper dem från BMW. Trots kampanjpriser så kan de göra en del till på dem om du ber snällt.
Hej!

Tack för era svar och tips på utrustning!

Listpriset för min konfiguration är 278 900kr (via konfiguratorn). Jag har alltså fått offert på 243 000kr. Lägger jag till HK istället för HiFi landar den på 248 000kr.

Borde jag kunna säga att de får bjuda på vinterhjul (12 000kr) samt justera priset till 240 000kr (vid val av HK ljud)? Eller är det fortfarande för lite rabatt? Är ju ändå 20 000kr.

Ska givetvis kolla med några andra BMW återförsäljare också.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Anting tror din säljare gjort en miss med grundpriset det gjordes på min första offert också att kostnaden för advatagepaketet skall räknas bort för det ingår i M-sportpaketet, tar man bort det från ditt pris så stämmer priset du fått jämfört med min offert innan min extrarabatt på 5000kr.

/Johan
Hej!

Johan S:
Ja det måste vara så. Ska kolla upp det. Ingick vinterdäck i ditt pris 224 tkr eller köpte du det separat?
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Nej vinterdäck var inte med i priset, men fick erbjudande om 16" med continentaldäck för 10000 tror jag det var förmodligen samma som Kristoffer har på sin bil.

Får leverans av min bil Mars/April så jag kände att jag kan vänta med vinterdäck men erbjudandet jag fick på däck står kvar, så förmodligen tar jag nog med vinterdäck ändå.

/Johan
OK!

Jag har kontaktat säljaren så får vi se vad jag får för offert. La även till HK då jag nog inser att jag "behöver" det. :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.