AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
94.978

Beställa F20 LCI - feedback önskas tack!

Sida 22 av 30
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Har åkt 500 mil med min 118dA. Skulle inte byta till bensinare igen......
Är impad av förbrukningen som ligger på låga0,55 i nästan uteslutande stadstrafik.
Det är ett härligt bottendrag i motorn eftersom vridet kommer tidigt.
Har haft lite problem med knirr i dörrarna. ( Hade det på min gamla E61 också )
Men det fick jag bort med försvarets hudsalva:)
Helt underbar 2a bil som är grymt rolig att köra!
Ska montera m+k värmare snart.
Vad bör man få betala för detta? Har fått en offert på 8900:- med Calix vattenvärmare med cirkulationspump. Är det dyrt eller ska jag vända mig någon annan stans. Kollade med en annan firma men där landade det på 9000:- jämt.
Låter dyrt men det är väl bara att svälja:(
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
Audi A6 Allroad Quattro 40 TDI -22
Är på väg att beställa nedan bil:

BMW 118i

M-pkt
Mineralgrå Metallic
18" Dubbeleker 461 M
Interiörlist svart högglans med matt silverlist
Eluppvärmd ratt
Servotronic
Fällbara huvudstöd bak
Instrumentkluster med utökat innehåll
HiFi högtalarsystem
Komfortöppning
Avtagbart drag
Extra 12 volts uttag
Rökar pkt

Ni som känner till, känns detta som en vettig spec?

Någon som har servotronic?

Med vänlig hälsning
Kristoffer
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Välj Harman Kardon eller original HIFI skall ej vara prisvärt vad jag kunnat läsa mig till.

Jag har servotronic men har ej kört nån bil utan så kan ej säga om det är bättre eller sämre.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Ljud är bäst att lyssna sig till, inte fullt ut förlita sig på vad andra tycker.
Skulle man gå på det finns det inget som låter bra nog
Servotronic är väl egentligen ganska onödigt på en sådan liten relativt lätt bil. Men visst är du väldigt klen i armarna kan det väl vara motiverat för att enklare vrida runt dom breda hjulen vid parkeringar.

Visa användare
8.391
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hade skippat servotronic och comfort access och tagit glastak/taklucka istället, eller sparat pengarna.
Lägg till H/K och skippa komfortöppningen - det hade jag gjort. Hade även lagt till så det går att streama musik via bt... fast det kanske går även med "bas bt" idag?

Automatiskt avbländbar innerbakspegel e skönt att ha... helt klart mer användbart än komfortöppningen tycker jag allafall :)
Visa användare
8.391
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Streama musik ingår i bas-blutooth.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Läges rapport på min 116d. Har kört nästa 2000mil. Förbrukningen ligger på mellan 0.53-0.57. Ganska mycket landsväg och ofta ligger jag på 130km/h.
Det ända problemet jag har haft är lite obalans och att framdäcken slitits lite ojämt typ fiskfjäll på utsidan. Paulssons bil stod för justering av hjulen och balansering. Det blev bättre. Dock finns det en liten obalans/vibration kvar. När vinterhjulen åker på så märker jag om det är hjulen det beror på eller om det är någonting annat. Är sjukt nöjd med bilen för övrigt. Prestandan räcker gott för mig och växellådan växlar gudomligt bra. Då jag jobbar som fotograf så var jag lite orolig att jag inte skulle få med all utrustning men det var inga problem heller. Det ända som jag inte tycker att BMW har gjort bra så är det väl mugghållarna? Borde vara något liknande som på E90 tycker jag. Sen hade det inte gjort någonting om det hade gått att komma ner i förbrukning. Det går inte att komma under 0.5 hur man än beter sig. Vet inte om det är för att det sitter 245mm bakdäck på som gör att den rullar tyngre?
Ff
74
Ffalun
520d -17
@2002tii

Dra ner på tempot lite så ska du se att du hamnar under 0,5L/mil
Det är stor skillnad på förbrukning i 110km/h mot 130km/h
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Då verkar det skilja ungefär 1-1,5dL/mil mellan bensin vs diesel IRL.

Hade du fixat 18-tummare eller är det 17-tummarna som ger obalansen?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Ffalun jag har kört många tankar och aldrig överskridit hastighetsbegränsningen och aktiverat snålknappen. Då hamnar jag på 0.53 färdatorn visar då ungefär 0,47-0.48. Vid mer normal köring så går det åt 0.57. Finns en sådan funktion som visar hur man kör och då visar den att jag kört maximalt effektivt.

Kristoffer_L Det sitter 17" på som jag fick balanserade. Det blev något bättre. Ska prova med vinterdäcken senare.
Varför har du 245 bak?
En 116 M-sport är ju hur trevlig som helst med 225 bak / 205 fram.
Ff
74
Ffalun
520d -17
Ok,
Du skrev själv att du oftast ligger i 130km/h så....

Eco mode har aldrig gett mig någon märkbar besparing så den använder jag inte längre. Körde exakt samma 50milssträcka, med farthållare helatiden, i ECO och sen comfort, eco drog något mer... ( Har råkat köra sportläge den sträcka också och då var det klart högre förbrukning )

På längre körningar som för min del mest består an landsväg (80-100km/h) så ligger förbrukninngen på 0,4-0.45, färddator och uppmätt visar lika för mig.
Antar att jag kör lite lugnare :)
Jag har en -13, den har fyrcylindrig 2 liters, vet inte om det gör någon skillnad.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Anders007
Det sitter det på standard när det är M-paket. Vill nöta ut dom först innan jag provar någonting annat.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Ffalun
Jo då är din fyra snålare.
Och som jag sa så har jag testat att köra idiotsnålt några tankar på kul för att se hur snålt den kan gå.
Hur som helst så går den bra vilket känns viktigast för mig.
Ff
74
Ffalun
520d -17
Att färddatorn visar fel bör gå att lösa via den dolda menyn i instrumenteringen, hittade en flik för korrigeringsfaktor för just färddatorn. Min visar mer eller mindre exakt så jag rörde inte den.

Däcken påverkar absolut förbrukningen, jag har bara 225/18 på sommardäcken, det skiljer en hel del mot dina feta bakdäck ( vill ha ;) )
Den låga förbrukningen jag angav är när jag tänker efter med dubbfria 205/16 vinterdäck. Med sommardäcken ligger jag något högre men helt klart under 0,5.
Sp
138
Spectre
330e 2020
Är mycket nöjd hittills med 118d M Sport 2015(150 hk) som gått ca 900 mil. Vill bara ge mig in i debatten om förbrukning. Seglingsläget funkar bara med Ecopro och jag har upplevt att det blir ganska bra förbrukning när man kör med den. Körde häromdagen ca nio mil på normal landsväg med mycket 80-90 väg och förbrukning blev 0.43. Blandad körning har jag ca 0.53.

Jag upplever att det går mer soppa om man kör med farthållare.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Spectre för mig är det förbrukningen som blir när jag tankar som jag tycker är intressant. Själv har jag kört som snålast på 0.33 och det var väl en sträcka på 12 mil ungefär men när den totala körcykeln är klar så hamnar jag över 0.5 vid pumpen. Det är sällan att man kan rulla i över 100mil i ett sträck utan att gasa eller bromsa så fabrikens siffror är nog lite tillsnyggade.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Lyfter tråden lite - pga nytt jobb med förmånsbil kommer jag sälja "lill-smurfen" lite senare i höst beroende på leveransen. Är fortfande väldigt nöjd med bilen så jag gissar på att jag lär sakna den!
Automat och adaptiva farthållaren! Du kommer inte ångra dig! Be om att få provköra...
Var nära att jag valde en 125d istället för m140 efter stt spenderat en helg i en 3 serie med adaptivfarthållare... (M140 går inte att få med det...)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.