AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
93.315

Beställa F20 LCI - feedback önskas tack!

Sida 19 av 30
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
Clubsport:
Korrekt (och vad är en ev extra deciliter per mil ,jämfört med värdeminskningen,......1.5 SEK gånger 10000 Mil =15000SEK)
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Ok, jag har aldrig kört med Hakka 8 men däremot har det funkar fint med antisladd och dubbade Conti, Gislaved samt Michelin på tidigare BMWs jag haft.
Ofta är ju faktiskt stommarna på dubbdäcken betydligt hårdare än på nordiska friktionsdäck - därför presterar de ofta bättre än dessa vid både regn och barmark, trots dubbarna.
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
På landsväg ja - men jämför en 325iA med en 118i i stadskörning. Skulle inte förvåna mig om det skiljer en halv liter per mil i snitt. 3:an är känslig för vilken cykel man kör i, precis som många turbobilar är.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Dubbdäck har generellt sett hårdare gummiblandning och mindre med sajp än odubbade. Jag har kört med både dubbade och odubbade Hakka däck.
Dubbade stabilare men mer ljud, som en välisolerade 5-serie tar bort ganska bra, men inte helt. Odubbade lite vingligare som nya men oerhört komfortabla, vingligheten minskar troligen med RTF och efter att man användt dom.

es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
Kristoffer_L:
Min normala körcykel med 325iA är från Vasaparken i STH till Kista varje morgon och tillbaka runt 6 på kvällen inklusive de köer det innebär, högsta förbrukningen jag sett vid tankning är 1.02l/mil.

Det känns ändå som att BMW borde kommit längre, även om det som du nämner skulle skilja 0.5 liter/mil mellan bilarna stämmer.......väldigt liten 3 cyndlindrig turbofyra i mindre bil vs stor rak 6:a med automat i tung bil....lätt val för mig.

Min poäng är att BMW borde kommit längre....inte att ha åsikter om 118i.

Mvh
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Inte för inte att flera Japanska märken håller fast vid lite större cylindervolym och turbolösa motorer. Det handlar inte om hur långt eventuell tillverkare kommit utan snarare fysikaliska begränsningar i form av verkningsgrad i ottomotorn. En liten motor med turbo tar självklart mindre bränsle när man inte nyttjar toppeffekten, men använder man den tar den inte nått mindre än en utan turbo. Däremot kan du få ut mer toppeffekten ur en motor med turbo. Det handlar om hur stor volym bränsle och syre som man förbränner. Det är ju dör lustgasen har en fin effekt i att föra in mer syre. Allt annat är finlir och minimering av inre friktion i motorn.

essen88:
Sen köper man en inte en M135 om man är ute efter god bränsleekonomi.
Vågar också påstå att M135 har ett bättre andrahandsvärde än en 118 så värdeminskningen blir inte så brutal.
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Essen88: Du har iofs en poäng där - tyvärr tror jag man nått en gräns där Otto-motorn inte kan optimeras mycket mer vad gäller bränsleekonomi. Sen är det EU cykeln som är tokig och inte reflekterar verkligheten men som många tillverkare optimerar bilarna för.
Jag ligger utan problem på en förbrukning på 0,7-0,8 L/mil mellan tankningarna när jag kör i centrala Köpenhamn där jag jobbar. Det tycker jag är sjukt bra för en bensinare - faktiskt lite snålare än min förra diesel Audi i samma cykel!
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Nya motorer drar mer i början. Det är först efter ca 3000 mil på bensin och ca 5000 mil på diesel de kommer ner i de "rätta" förbruknings siffrorna.
Ff
74
Ffalun
520d -17
5000mil? Skulle vara intressant att veta var du fått dom uppgifterna från...
Jag har kört 4500 mil med min och har exakt samma snittförbrukning.
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Ofta när motorjournalister skriver om en testad dieselbils bränsleförbrukning talas om att fordonet kommer att förbruka mindre diesel när det rullat några tusen mil och motor och drivlina ”satt sig”.

Volvo uppskattar till exempel förbrukningsökningen på helt nya bilar till sex procent.
Visa användare
8.234
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min farsas 2 senaste bilar, 325d -09 och 320d -13 har alltid dragit som minst för honom precis när de ska lämnas tillbaka, Vid ca 10 000 mil. Hans körcykel är ganska liknande varje tank så hyfsat lätt att jämföra dem, 95% av milen är motorväg genom Sverige och den senaste gick ned från 0,53l/mil vid ca 1000 mil till 0,48 l/mil.
Fick en ny varmgarage parkeringsplats så var ute med syrran och spolade platsen rent och så fick hon se till att baken inte kramade väggen.

Sen när vi ska gå så säger syrran "Jag tror någon har använt den platsen för toabesök".

Garvade sönder mig och berättade till henne att det är avgaser som luktar så. Så nu är det inte bara jag och min bror som känt denna fenomen men även min syrra nu.

Har märkt att den luktar så när man tvättat den/nära blöt mark + bilen är nystartad. Utanför garage har jag aldrig märkt denna märkliga lukt. Tror ni detta är något jag bör oroa mig?
Enligt mina observationer så har bilen som knappt är 2 månader gammal och gått 293mil druckit 10-15% motorolja. Bilen har körts väldigt lugnt det mesta tiden, bara efter kring att bilen gått 250mil har den fått lite gasen i botten (aldrig kickdown än)

Förmodligen är det helt normalt i och med att motorn är ny, och när det säljaren visade först var, var man fyllde på med olja haha

Länk till oljenivåvisare: Länk

Delar det här mest ifall någon annan skulle ha likadan erfarenhet. Även om jag ogillar att den dricker olja så finns det inte mycket att göra.
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Konstigt - min har inte druckit någon olja alls vad jag kan se.
Nu gör du mig orolig. Ska snart på en 400mils resa så jag får uppdatera ifall den skulle fortsätta dricka olja.

Väntar på leverans av min takbox. Bilen kommer se så snygg ut med den...
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Har aldrig varit med om detta eller hört att en ny bil dricker olja
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Min 320 E46 drog rätt mycket olja även när den var ny, fast då var det frågan om en helt annan motor med fler cylindrar. Där stod det även i serviceboken att viss oljeförbrukning var normalt. Oftast drar mindre motorer mindre än större.

Det är ju ingen fara - se bara till att dubbar en flaska godkänd olja i skuffen och fyll på vid behov. Men jag hade oavsett kontaktat BMW för säkerhets skull.
Fe
9
Fendt
BMW X1 2.0D-18
Har mätt min 118i-2016 nu ett par tankar och hamnat på 0,48 på Ekomod....:) rätt nöjd med det...

Se
64
Sebbeh
Volkswagen Tiguan -18
Min ligger ganska stadigt på 6,8 när jag pendlar till jobbet. Mest motorväg 120-130 km/h. När jag körde landsväg 80-100km/h hade jag den nere på 6 liter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.