|
Inlagd av |
Fråga |
7.598 st
2016-07-24 09:10
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
992 GT3 -21
|
Jag tog det rätt lugnt de första 50-100milen men det blev ändå en och annan kick-down. Min säljare sa att det är bara att gasa på, motorerna är inkörda från fabrik. Däremot brukar jag alltid vänta 15-20min tills oljan är varm innan jag gasar på. IP: ...[.23.174] |
64 st
2016-07-24 13:00
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Volkswagen Tiguan -18
|
Min säljare sa också att det bara är att köra men körde hyfsat lungt på landsväg de 200 första milen. Gjorde jag omkörningar så pressade jag fullt. Sen har jag någon enstaka gång tryckt på mellan 200-300 mil. Nu kör jag normalt. Ska bli intressant o se förbrukningen. Tankade idag och planerar att själv köra bilen hela tiden så får se vart jag landar. IP: ...[.67.222] |
231 st
2016-07-24 19:08
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
330dA xDrive Touring -21 330iA xDrive Gran Turismo -18
|
Dagens bilar behöver i princip inte köras in, gasa på.. IP: ...[115.178] |
380 st
2016-07-24 20:21
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M3 -01
|
Bmw själva säger ju "200 mil, inte över 4500rpm, inte över 160km/h och UNDVIK full last..." (detta på m135/m140).
Hur en drivlina kan vara inkörd från fabrik förstår jag inte heller :) sen skulle jag tro att det är växellåda/diff som behöver mer tillvänjning än just motorn...
Sen e det ju självklart skillnad på vad det e för bil... en m140 på 75% last utvecklar ju större krafter än en 118 på 100% :D
Jag kommer ivarjefall ta en ölhandlar tur till tyskland första helgen jag får bilen... vill ju få dom där milen avverkade så fort det bara går :D IP: ...[4.145.4] |
6.283 st
2016-07-24 20:55
Anmäl svaret
|
Biltillverkare brukar köra bilarna i ett bänkprov innan de lämnar fabriken. Försökte hitta något klipp på Youtube som visar det men fann inget för BMW däremot hittade jag ett för Volkswagen. Se [LÄNK] IP: ...[133.179] |
2 st
2016-07-25 08:32
Anmäl svaret
|
Hej funnyusername.
Du har rätt angående motorn. Tog fram fel uppgifter "ändrat"
Är supernöjd med lacken. Riktigt snygg irl
Har inte kör jättemö ca 100 mil bara.
Hade beställt Interörlist fin aluminium hexagon accentlist fin svart
fick istället interiörlist svart höglans med accentlist oxisilver
Grillen är beställd hos schmiedman.se
IP: ...[.107.79] |
64 st
2016-08-03 16:24
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Volkswagen Tiguan -18
|
Har börjat ta emot lite offerter på vinterdäck nu. Hur var det med RFT på 1-serien. Var det ett måste eller kan man välja bort det utan att bilen börjar bete sig illa? IP: ...[.67.222] |
6.714 st
2016-08-03 18:14
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i3 -22
|
Sebbeh:
Bilen går bättre på vanliga däck så RFT är absolut inget måste.
Däremot kan jag tipsa om att köpa TPMS sensorerna till vinterhjulen.
Väldigt störande att höra plinget varje gång man startar bilen när man kör utan.
IP: ...[.60.155] |
64 st
2016-08-03 18:50
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Volkswagen Tiguan -18
|
Okej, jag tänkte lite i samma banor men har för mig jag sett någon på forumet ha problem med vissa typer av däck och blev inte imponerad av min fars icke RFT däck som han köpt till sin 3 serie. Han säger dock att han löst det nu.
TPMS sensorer har jag googlat på nu senaste timmen. Har förstått det som så att köper man sensorerna som är menade för BMW så skall det bara vara och nollställa vid första starten. Sen har jag även sett att man skall köpa dem från ebay.de för att få det bästa priset. Hittade 4 stycken för F20 för 150 euro. [LÄNK]
Ska även köra någon dag via BMW och höra om dom vill sälja något till mig. Jag vill ha 16 tummare för att det inte ska bli jobbigt på vintern, så då tänker jag att det inte behöver va dom snyggaste fälgarna heller. Därför jag tar in offerter från andra. Sen vill jag även gärna ha Nokia Hakkapeliitta eftersom jag kommer besöka Lappland i både Sverige och Finland och känner att det är värt att satsa på bra vinterdäck men tycker även att BMW är lite väl dyra där på hemsidan. Men så läste jag om att BMW vissa höstar har erbjudanden på vinterdäck så får helt enkelt åka och kolla med dom också! IP: ...[.67.222] |
192 st
2016-08-03 20:41
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK Hyundai i30 Kombi - 17
|
Jag körde med Nokian D4 (17 tum på original fälgar) på min 118d LCI. Fungerade klockrent. Funderar även på att köra med dessa på min Gt IP: ...[9.148.8] |
380 st
2016-08-03 22:23
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
M3 -01
|
BMW var riktigt billiga på vinterdäck tyckte jag... nokia hakka 8 på 17" org.fälg inkl. tpms för 17k... 20k om man ville ha 18"... dock så erbjuder dom bara friktion i 18" och ENDAST rft däck...
Så av den anledningen så kommer jag inte köpa vinterdäck av bmw. IP: ...[148.215] |
295 st
2016-08-04 11:10
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
MB GLC 220d
|
RFT på vinterdäck är en klar fördel, speciellt om du skall ha dubbfria. Icke RFT dubbfria gör att bilen går som en orm på vägen och antisladdsystemet aktiveras.
Så Hakka r2 med RFT är ett väldigt bra val, jag har kört närmare 5000 mil under tre vintrar på mina (dock inte RFT vilket jag ångrar) och det är fortfarande 6mm kvar av mönstret. Rullar lätt och väldigt tyst och har aldrig saknat dubben.
Och logiken kring att vinterfåglar kan vara fula förstår jag inte, mina sitter på i sex månader.
IP: ...[4.38.50] |
192 st
2016-08-04 12:12
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK Hyundai i30 Kombi - 17
|
GoC: Icke RFT dubbfria gör att bilen går som en orm på vägen och antisladdsystemet aktiveras. ----
Håller inte med! Eftersom jag bor i södra Sverige (Halland) samt de vägarna jag kör på (motorväg) så är dubbat inte aktuellt och om jag hade kört på nordiska dubbfria däck så hade jag säkert upplevt det du beskriver. Här är det oftast + grader samt när det blir minus så blir det inte så kallt som i norr därför "viker" sig gummit pga att det inte är tillräckligt kallt. Just därför upplevs gummiblandningen för mjuk i södra Sverige. Men dubbfria centraleuropiska däck har funkat klockrent för mig eftersom gummit är hårdare. Bilen har aldrig varit i närheten av det du beskriver. Valet av däck typ är därför individuellt beroende på vart i landet du bor och på vilka vägar du kör. Ett däck som är bra för dig kan vara rent uselt och kanske till och med farligt för någon annan. Tex bor man längst upp i norr så kan jag tänka mig att centraleuropiska däck kan vara rena döden :)Är ni osäkra kolla med er lokala däck handlare. Beskriv hur ni kör och på vilka vägar ni kör så är jag övertygad att ni får rätt däck typ till er bil. IP: ...[8.0.190] |
7.598 st
2016-08-04 12:37
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
992 GT3 -21
|
Problem med dubbfritt och antisladd gäller bara de mjukaste Q/R märkta sk "nordiska friktionsdäck". Håller man sig till antingen centraleuropeiska odubbade eller dubbdäck så är det inga problem med antisladdsystemet.
Jag kör själv med 16-tum Continental odubbade TS850 och är väldigt nöjd med dessa. IP: ...[170.129] |
8.099 st
2016-08-04 12:52
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22 Seat Leon ST -17
|
Kristoffer_L. Problemet finns även med Nokian Hakka 8, vilket är ett dubbdäck. Men det minskar ju längre man kör med däcken.
Så att kalla det "inga problem" tycker jag är felaktigt. IP: ...[6.28.75] |
192 st
2016-08-04 13:54
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK Hyundai i30 Kombi - 17
|
Likaså med dubbdäck, så är oftast dessa däck väldigt mjuka i gummit. Jag är iaf väldigt glad att jag har hittat däck som passar mig. IP: ...[.106.30] |
295 st
2016-08-04 13:56
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
MB GLC 220d
|
Självklart skrev jag om Nordiska dubbfria då Hakka R2 är just sådana
jag befinner mig i Värmland och kör mycket vintertid även på osaltade vintervägar och har därför valt dom nordiska. Förresten så försvinner mycket av vinglandet när däcken blir slitna.
Men om jag inte hade behov av bilen oavsett före, helst vill jag ha snö då många turer går till fjälls, så hade jag nog valt centraleuropeiska. men i alla fall inte dubbdäck
IP: ...[4.38.50] |
97 st
2016-08-04 20:15
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
325iA E93 -09 320iAT E36 -99 X1 28i E84 -11 Ferrari 458 -11
|
Hmmm..hur långt har BMW egentligen nått, när det tycks som en 118i manuell i dagens läge ligger runt 0,6 per mil på landsväg och det lätt går att köra en äldre (tung)325iACab på 0,8 i motorvägsfart++. 3 cylindrar vs 6, dubbel cylinder volym och automat......jaja IP: ...[.11.201] |
81 st
2016-08-04 20:24
Anmäl svaret
|
Har lyckats köra 0,55 l milen två gånger på en sträcka kring 130km med hastighet mellan 90-110km/h.
Förbrukningen började även minska till kring 0,51 l innan jag kom fram till målet men steg upp till 0,55 pga lite stadstrafik.
Har kört samma sträcka några gånger efter, men då var foten lite tyngre så det landade på 0,6 - 0,63 l per mil.
Jag känner att vid längre sträckor att det inte är helt omöjligt att nå 0,5 l per mil.
0,55/0,5 l per mil känner jag är inte så illa med en bil som väger 1,5 ton. IP: ...[244.242] |
6.714 st
2016-08-04 20:30
Anmäl svaret
 Äger följande bilar:
i3 -22
|
essen88:
Min M135 landar på 0.66 landsväg då ter sig 118 siffrorna rätt dåliga..
IP: ...[.61.220] |
|