AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
95.196

Beställa F20 LCI - feedback önskas tack!

Sida 14 av 30
Har kollat lite på pris för gummimattor på BMW hemsida för originaltillbehör.

Har jag uppfattat det korrekt att priset blir följande:

Gummimatta bak 2st - totalt 430 kr (för 2 st mattor, varsin sida)
Länk

Sats gummimatta fram - 650kr (för 2 st mattor, varsin sida)
Länk

Total kostnad: 1080 kr

Nu är det såhär att jag betalat 2900kr hos min återförsäljare för gummimattor vid köp av bilen och då antar jag att även en matta till bagageutrymme ingår och då blir ju kostnaden 1080 + säg 1000kr = totalkostnad 2080kr. I detta fall har jag betalat 820kr kr för att en person lägger de i bilen :-

Har jag missat något? Om inte så tappar jag nog all förtroende för återförsäljare för all framtid. Anledningen är inte att jag är snål utan att jag ogillar när folk lurar en, och jag litade starkt på min återförsäljare.

Jag vet att det är bara rekommenderade priser från BMW och att varje återförsäljare får sätta sina egna priser men ändå.

Om allt detta stämmer, så TILLRÅDER jag er alla nybilsköpare att tacka nej till deras gummimattor och rekommenderar er att beställa samma mattor genom samma återförsäljare med bättre pris

Betala för gummimattor?
Det har jag aldrig behövt göra, dom har jag alltid fått med gratis även när jag har beställt bilen med velourmattor.
Det är väldigt ockerpriser för sådant enkelt som gummimattor som de tar. Skulle förstå de lite om det vore en tomhylsa jag köpte (även fel i sådana fall att ta så höga priser) men min är väldigt bra utrustad och har kostat kring 300k kr.

Jag tror nog att det här får bli min livsläxa, och det enda jag kan göra är att se glad ut och se fram emot billeverans :)

Skriver allt det här så att ni andra inte hamnar i samma sits som mig. Den som är förvarnad är förbered.
Da
88
Davajn
535D -08
M3 Turbo -03
Jag skulle då påpekat det. Fråga om det skett ett misstag varför du blivit debiterad 2900:- för gummimattor. Skulle nog sagt att jag tyckte det var i absolut dyraste laget.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
1-serien ingår det inte utan man får köpa till ett förvaringspaket där även mattan i skuffen ingår...men jag undrar om inte detta beror på ÅF? Hos vissa kanske det ingår?
När jag köpte min X3 ny hos Novation ingick iaf mattorna, förutom till skuffen. Men det är en annan modell...
Priserna verkar också variera - har för mig att BMW Malmö tog 1600kr för paketet inkl mattan där bak till min men jag kan kolla offerten vid tillfälle.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Gummimattor var inget jag betalade extra för till min bl och det lät på min säljare att dom alltid skickar med dom vid nybeställning även till bil som har med velourmattor.

/Johan
2900kr är för dyrt för gummimattor och jag tror inte ens att gummimatta till bagageutrymme ingår i det priset, men jag vet inte säkert.

Har nu skickat iväg ett mejl till säljaren angående priset, får se vad han svarar.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hej,

Hoppar in i tråden, står precis i begrepp att köpa en 118i med M sport. Jag har inte haft möjlighet att köra den med M-sportchassiet utan bara med standardchassiet.

Någon som har erfarenhet av både standard och M-sportchassiet och kan ge en uppfattning om skillnaderna? Jag upplever standardchassiet som rätt komfortabelt utan att vara för mjukt - men jag trivs även med fastare chassin.

Tack på förhand.. :)

Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Elakakatten: M-sport är lite stötigt men funkar ändå bra till vardags, gillar du fastare sättning tror jag inte du blir besviken, men jag tycker du skall prova själv.
På ett sätt tycker jag M-chassiet passar biltypen och stötigheten märks främst vid broskarvar och på dåliga vägar. På favoritvägarna är det snarare ett plus :-)

Tänk bara på att även standardchassiet påverkas negativt av 18 tummare om du nu funderar på det. Oftast har ju BMW 16-tum på sina enklare demobilar med standardchassiet så upplevelsen blir inte helt jämförbar.

Finns ju också adaptiva dämpare att köpa till, har dock aldrig provat dessa på 1:an.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tack för svaret Kristoffer. Det är 18" som gäller både på vintern och sommaren. Är M-sport lägre? Har för mig att jag har läst det någonstans.

M Sportchassi är sänkt ca 10mm
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tack, får åka och leta upp en att provköra helt enkelt :)

Här kommer ett lite annorlunda erbjudande kanske:

Pga ändrade personliga förhållanden har jag inte längre samma behov av min beställda 118i, och försöker nu komma ur kontraktet. Det kostar 7% i avgift att hoppa av...lite sura pengar. Tänkte höra om nån här är intresserad att ta bilen. Som flera sa så var det en väldigt bra deal.

Specen står längre bak i tråden. Vid intresse PM.
Jag fick med gummimattor och plastmatta till bagaget utan extra kostnad när jag köpte min 1-serie. Det ingick även ett lackstift. 2900kr för enbart gummimattor låter väldigt dyrt.
Pa
1.090
Passo222
BMW G21 330E M-Sport XDrive 2022
Re:Crille88_

Lite synd på läderklädsel Oyster..går det att byta till standard M-sportklädsel tror du? Mvh
Jag vet faktiskt inte, kan kolla med säljaren om det går att göra ändringar.
Pa
1.090
Passo222
BMW G21 330E M-Sport XDrive 2022
Re: Crille88_

Har skrivit i din gästbok..vet inte hur man skickar PM!
Mvh
Davajn: tack till alla som svarade mig och speciellt till dig davajn då du uppmanade mig att påpeka detta till säljaren för annars så skulle jag inte gjort någonting alls då jag vill helst undvika all typ av konflikt.

Förklaringen till priset på 2900kr för gummimattor är på grund av att de dragit ett snitt på vad gummimattor kostar för alla deras nya bilar. Så om man köper en ny 5 serie så skulle kostnaden endast varit 2900kr.

Säljaren drog av 900kr och jag är hur nöjd som helst.

Imorgon bitti är det leverans, och det blir kul att se hur bensinmotorn är(har endast provkört 116d), och prova adaptiva farthållaren, den automatiska parkeringsfunktionen och de andra roliga funktioner. :)
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Grattis - hoppas du också blir nöjd. Efter 500mil och 6 månader är jag fortfarande nöjd med min!
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Hej,

Nu har jag provkört med 18" + m-sport chassi och jämfört med en med 16" + std chassi. Även om jämförelsen haltar lite på grund av 16" ( jag kommer att köra 18" året runt) så tycker jag 18"+m är för stumt. 16"+std är komfortabelt utan att vara sladdrigt. Slutsatsen blev att jag väljer bort m-chassit. Såg också tidigare i den här tråden att flera andra har gjort det. Enligt säljaren ska det inte påverka andrahandsvärdet; de har många kunder som vill ha en bekväm bil som ändå ser sportig ut.

Utseendet, då. Den blir ju 1 cm högre.. Men det stod en 118d xdrive med M sport i hallen (xdrive kan inte kombineras med m-chassit) och man får vara bra nördig/inbiten för att se skillnaden.

Beställning nu i veckan... :-)

/Elakakatten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.