AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Ojämn och ryckig vid kallstart e 65 2004

Visad 4.591 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg8st
Postad/Inlagd2015-10-24 14:16
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
745i e65 2004
Hej

Har letat efter detta fel jag har men inte riktigt fått hum om det hela... Detta händer bara en gång per dygn, efter att den stott över natten, ute eller inne spelar ingen roll... Bilen startar perfekt men sen när den gån er i var börjar den rycka och gå ojämnt i ca 1-2 min sen borta... har felsöka på Mekonomen som kom fram till misständngar på 4 och 8 ok sagt och gjort bytte dom men samma fel kvarstår åker dit igen,ny felsökning(uppkoppling ) och då visar den fortfarande misständningar på 4,8 och nu på 6an oxå... Så vad göra? Vad kan det va? Tändstift relativt nya alla fel koder är misstänks relaterade och ibland inte alltid när jag kör i tex 69 km/h jämn gas så små rycker den oxå... Hjälp har lagt ner 70 tusen på denna bil bara i år....tack på förhand vissa av er här är ju rena proffsen

BMW           IP: ...[208.207]
Antal inlägg22.169 st
Postad/Inlagd2015-10-24 17:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dåliga tändspolar är ju vanligt på 6:orna, gissar att det är samma spolar till din motor.

Så jag skulle nog börja där - vill du inte byta spolar direkt, byt plats på de som misständer till cylindrar som inte gör det nu och se om felet följer med bytet (via felkodsavläsning).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.89.243]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-10-24 17:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i e65 2004
Hej

Tack för svar, men enligt felkodsläsning så misttände 4 och 8 bytte dom ingen skillnad åter en felkodsäsning och då visade den fortfarande 4 och 8 plus 6an nu oxå... Tillägga att stiften ser bra ut inte oljiga eller liknande och bilen går perfekt efter kallsrarten efter den stått 2-5 min sen borta... Nu ibland i samband med kallstart så tänds motorlampan och det står kör försiktigt gaspådrag kan skada katalysator men detta händer då och då och försvinner av sig själv...
          IP: ...[208.207]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2015-10-24 18:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
850 92:a
det kan inte va en tempgivare så att kallstarten inte fungerar ,misständning pga av för lite bensin!! peter           IP: ...[131.202]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-10-26 03:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i e65 2004
Hej

Nä tror inte det då den gör samma med full tank och inga felkoder på tempgivaren för den bara göra sin "grej" på morgonen så går den perfekt sen... Hur räknar man,är cylinder 8 och 4 vid torped väggen? Tack för svar och den gör samma om den stott i garaget eller ute...           IP: ...[208.207]
Antal inlägg22.169 st
Postad/Inlagd2015-10-26 09:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske något knas med injektorerna på de cylindrarna - testa att slå i en hel flaska Redline SI-1 i tanken nästa gång du tankar och kör upp den tanken nästan helt innan du tankar igen.

Det har hjälpt mig när motorer börjat rycka lite.

Enligt vad jag har hört kan etanolinblandningen i bensinen orsaka avlagringar i injektorerna.
Etanol i sig renar men vid inblandning med bensin verkar det hända något som gör att det blir avlagringar.

Tankar du 95- eller 98-oktan?

Hur ser stiften ut på cylindrarna som misständer - "läs" dem.

Är det rätt stift?

Mvh
Johan B

Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-10-26 17:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i e65 2004
Hej tack för svar... Stiften är original och ser bra ut.... Tankar 95 oktan detta med ryckningar misständni har är endast vi kallstart efter en natt inne eller ute sen går den perfekt igen...
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-10-26 19:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i e65 2004
Är det nån som vet om cylinder 4 och 8 sitter vid torped väggen och fick ett tips om batteribyte men det kan väl knappas ävom det är dåligt orsaka ojämn gång vid start, eller? Ibland men bara ibland när man ligger gäng fart oftast runt 69 km/h så små rycker den men gasar du på till 90 så är det borta... Och detta händer inte alltid som sagt...           IP: ...[208.207]
Antal inlägg2.307 st
Postad/Inlagd2015-10-27 09:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
316g -97
Hur gammalt är batteriet?
Med så mycket elektronik i bilarna så är det aldrig fel att ha ett fräscht batteri.           IP: ...[.83.203]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-10-27 09:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i e65 2004
Hej

Bytte generatorn för ett år sedan då sa dom att även batteri byttes... Men om jag står med tänningen på så tar det ca 2-3 min tills ladda batteri.... Men kan det orsaka ojämn o blöddrig kall start?
Antal inlägg22.169 st
Postad/Inlagd2015-10-27 09:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min tanke med SI-1, var att det kan vara så att de injektorerna läcker lite och att det gör att de misständande cylindrarna kan vara "bensindränkta" och det kan ta en stund att blåsa bort.

Testa en flaska - det gör i alla fall inte saken värre!

Redline SI-1 är tillsammans med STP complete fuel system cleaner (tror de bytt namn på den nu, men det är en stor silverfärgad flaska), de enda insprutningsrengöringsmedlen som har fungerat bra för mig.

Jag vet att åtminstone SI-1 innehåller typ 30-40% PEA (polyetheramin) som är det medlet som bensinbolagen använder som additiv (dock i väldigt små koncentrationer) för att bensinen skall rena. En del hävdar att en del av bensinbolagen är väl snåla med additiven och tillsätter för lite av PEA - jag vet inte, men SI-1 brukar ge märkbart positiv resultat om man har ryckande motorer!

Andra hävdar som sagt att låginblandningen av etanol i bensinen kan orsaka beläggningar med. I nuläget brukar 98-oktanig bensin ofta vara utan etanolinblandning, men ibland kan den innehålla upp till 5% etanol. 95-oktanig bensin innehåller i princip alltid 5% etanol numer och inblandningen kommer att bli högre; 10%, men då byter de namn på den bensinen till E10.

Mvh
Johan B

Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2015-10-27 11:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
740-06
Påminner mycket om det fel jag hade tidigare på min 740-05 E65.
När man startade bilen gick den bra på tomgång men vid ca 1000-1200 RPM gick den riktigt illa. Stängde tom av ett antal cylindrar och satte felkoder på tändningsmissar.
Om man startade om den och undvek detta varvtalsområde gick den klockrent efter ca 5 minuters körning och inga problem kvarstog på låga varv.
Hade under 8 månaders tid in den 3 gånger på BMW och 2 gånger på Bosch verkstad. Alla gånger kopplades den upp mot datorn utan att problemet löstes. Bytte givare, styrbox och läget på kamaxlarna kollades. Allt verkade helt ok.
På dessa motorer styrs gasen via ventil lyftet men på tomgång och vid nödläge styrs varvtalet via gasspjället. Normalt med gasspjället öppet har motorn ett undertryck på ca 50 millibar, min hade ca 600 millibar. Gjorde att jag började misstänka att gasspjället inte stog rätt. Fick hjälp av Herman Performance i Karlstad att felsöka och till sist kom vi fram till att motorn gick i ett nödläge utan att det blir någon felkod. De nollställde en adaption och bilen har sedan dess gått klockrent.

Jan M           IP: ...[142.237]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-10-27 12:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i e65 2004
Hejsan tackasam för era svar ska prova med SI-1 idag....
Jan det låter exakt som mitt problem, startar går perfekt på hög tomgång sen när den går ner så blöddrar och skakar går ojämnt detta försvinner av sig själv låta den hålla på i ca 2 min och sen kör iväg eller kör direkt och mörks inget först man hamnar i rödlysen... Men sen efter 5 min körning helt borta och bilen går perfekt... Samma ger fel på misständningar bytt 2 tändspolare utan resultat gav samma felkod dagen efter... Hur och vilken adaption nollställdes?

Mvh           IP: ...[208.207]
Antal inlägg56 st
Postad/Inlagd2015-10-27 15:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
740-06
Lite osäker men tror att det var läget på kamaxlarna.
La upp en tråd om detta för ca 12 månader sedan, där finns mycket mer om vilka felkoder jag fått och vad som gjorts.

Jan M           IP: ...[142.237]
Antal inlägg22.169 st
Postad/Inlagd2015-10-27 15:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske skall tillägga angående SI-1, att jag har en Santa fe 2,4 som har småryckt i motorn under hela tiden jag har ägt den (två år/4000 mil) och för någon vecka sedan slog jag i en hel flaska SI-1 i tanken. Jag har tidigare gjort svagare doseringar och provat många andra saker som stiftbyte (ett stift visade tecken på att ha gått snålt - elektroden var mer sliten/eroderad vid sidan av platinainlägget och verkade nästan lite "glasad" på den ytan), rengöring av LMM, rengöring av kontaktstycken till givare LMM mm., osv. - alla små saker har gjort lite verkan men det blev ändå inte riktigt bra.

Efter några mil med en flaska SI-1 i tanken kändes det som motorn gick sämre - en mer "rå" motorkaraktär, men efter ytterligare 6-7 mil kändes det som motorn gick bättre igen.
Efter att ha kört upp tanken med SI-1 i, är motorn som förbytt - den är om inte helt ryckfri, så åtminstone extremt mycket mjukare och även lite kraftfullare i sin karaktär. Som lök på laxen verkar förbrukningen ha sjunkit med kanske 0,5-1 dl/milen! (den drog ca 0,95 liter/milen innan och låg efter senaste tankningen på ca 0,86 liter milen och då körde jag ändå de sista 15 milen rätt snabbt, vilket brukar få förbrukningen hos den bilen att öka rätt mycket...), kanske för tidigt att säga då det behövs fler tankningar för att få lite mer rättvisande underlag, men ändå!

Min fru har också reagerat över hur mycket mjukare och bättre motorn går nu.
Eller som hon uttryckte det: "Det blir nog inte så mycket bättre med den bilmodellen!" ;)

Med facit i hand:
Jag var nog lite dumsnål som inte redan från början pytsade i en hel flaska SI-1 i tanken, utan bara "underhållsdoserade" bensinen tidigare.

Så låt SI-1 få verka ordentligt innan du utvärderar resultatet!

Mvh
Johan B

Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-10-29 01:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
745i e65 2004
Hej

Denna SI-1 flaska vart köper man den? Kollat på alla mackar men ingen känner till den...

Mvh           IP: ...[208.207]
Antal inlägg22.169 st
Postad/Inlagd2015-10-29 06:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Autoexperten och Mekonomen mfl. tillbehörsfirmor säljer dem.

Mvh
Johan B

Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2017-01-10 17:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Touring -10
Jag har exakt detta fel på min 325 i -10. Motorn rycker efter varje start om inte motorn är varmkörd, oavsett om den startas inne eller ute, kör sedan ca 2 min o motorn börjar gå jämnt o fint igen.Har ni hittat felet på era motorer i denna tråd? min bmw verkstad hittar tändning missar i ett cylinder par men vet ej vad som är problemet, de hotar att byta högtryckspumpen vilket tydligen är väldigt dyrt, vad tror ni? Kanske be om en "adapptions nollställning" som nån skrev ovan?           IP: ...[.158.16]
Antal inlägg19 st
Postad/Inlagd2017-10-06 14:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
E60 525xi - 07
Hej,
Jag har också exakt detta bekymmer. Har ni fått ordning på era bilar?           IP: ...[226.164]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2017-10-07 21:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Touring -10
Japp, tillslut så lämnade jag in bilen till annan BMW verkstad och fick korrekt besked om vad som var fel på motorn.

Samtliga 6 injektorer byttes ut efter många diskussioner med försäkringsbolag m fl då bilen gått 11500 mil. Tyvärr fick jag ej ut någon ersättning från varken motorförsäkring eller garanti, men fick ett "reducerat" pris då bilen tidigare fått en ny injektor vid en motorreparation 2 år tidigare, så slutnotan hamnade på 15 000:-. När jag hämtade bilen från verkstan och startade första gången så kändes motor och ljud helt annorlunda, alla missljud som gnissel på tomgång, ojämn gång vid varje kallstart var som bortblåsta, som en helt ny motor. Nu har jag kört ytterligare 1000 mil och motorn går som en klocka så nya injektorer samt ny mjukvara i sexan gjorde susen.           IP: ...[.225.99]
Antal inlägg9 st
Postad/Inlagd2017-10-07 22:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Touring -10
Vill också tillägga att bilen hade innan injektorbytet ett irriterande missljud, motorn gav ett tydligt gnissel när man kört motorväg ett tag och sedan körde lite lugnare på mindre vägar då "gnisslade/visslade" det från cylindrarna, jag hade så 2 år innan motorn tillslut började rycka vid kallstarter. Även detta missljud försvann alltså helt efter bytet.           IP: ...[.225.99]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02