Sida 1 av 3
|
|
---|---|
Hej! Har precis lagt order på en BMW F31 335d, min fråga är följande, känns oklart om det är så att jag köpt en bil dom fuskar så mkt med siffrorna? Kan ju bli att MP/S passar på och beskattar dieseln rejält iom detta? kan också bli ett fritt fall för dieselbilar i andra hand? svårt och sälja om 3 år? vad tror ni? Hur ska man reagera angående detta egetnligen, 'är det en fuskbil man köpt? | |
Jag tror inte det kommer hända någonting. Men JA, det är en fuskbil du köpt för den drar 40% mer än det som står på papperet. I USA är det kväveoxid man diskuterar och det är inte ens med i skatteberäkningen i Sverige. Här är det CO2 som används. ------- //Lövet |
|
Finns det källa på just 335d? | |
@Lövet, nästintill alla bilar drar mer än de officiella förbrukningssiffrorna, blanda inte ihop det med Volkswagens kväveoxidskandal. Att kalla bilar för "fuskbilar" som enbart följer reglerna är inte hederligt. Det är regelverket det är fel på där. Wilhelm Svenselius |
|
Känns spontant som om man försöker fasa ut diesel så mycket det går, rent miljömässigt. Vet att bland annat Frankrike vill förbjuda diesel i storstäderna, och fler länder hakar säkert på. Jag stod i valet av kvalet mellan en 325d och 330i, men blev sistnämnda på grund av osäkerheten om dieselns vara eller inte vara om 2-3 år (andrahandsvärde, skatt, kostnad diesel mm). |
|
@W2k Vad tror du om min frågeställning i första inlägget? |
|
@ji86: Jag skulle inte avbeställa min 335d. Det är en fantastisk bil. Sen är väl varken bensin eller diesel några framtidsbränslen i det här läget, framtiden stavas ju elektricitet. Finns heller inget rationellt skäl till varför diseselbilar som helhet skulle straffas på grund av att en av alla biltillverkare visat sig fuska med siffrorna. Men visst, skulle det komma fram att många andra har fuskat på samma sätt så vore det en annan sak. Sen är körcykeln som används för att mäta bränsleförbrukning och CO2-utsläpp i EU trasig och har varit det länge, men det är inte specifikt för dieselbilar. Bensinbilar har samma problem med underrapporterad förbrukning. Wilhelm Svenselius |
|
Paris & London planerar att "förbjuda dieselbilar" från 2020, I London genom att dra upp vägtullen till över 200:- /dag - Stockholm kommer säkert följa efter med nuvarande majoritet :) | |
Vi kan väl åtminstone hoppas att nuvarande majoritet inte sitter kvar 2020... Wilhelm Svenselius |
|
Jag hade känt mig helt lugn och njutit av en underbar bil många år framöver. Kommer inte påverka andrahandsvärdet på din 335d öht. | |
Tänkte mer om man hade kunnat byta mot en 340i,beställde bilen för ett par veckor sedan, lev v.47-48, antar att den redan är i produktion med den motorn? Nu har dom stoppat handeln på BMW aktien, nåt är på gång där tror jag tyvärr... |
|
Jämför THC och NOX utsläpp på svenska och USA-reggade bilar, om du kan finna dem. På min förra 740dX 2012 (ej stop/go funktion) var utsläppsvärdena: CO2 183 g/km CO 289,3 mg/km Koloxid NOX 162,5 mg/km Kväveoxid THC+NOX 187,3 mg/km Totala kolväten och kväveoxid Partiklar 0,3 mg/km Partikelstorlek anges ej På nuvarande 640i GCn 2012 (med Stop and go funktion) är värdena: CO2 183 g/km CO 229,1 mg/km NMHC 39,9 mg/km Icke metankolväten THC 49,8 mg/km NOX 15,0 mg/km Partiklar 2,8 mg/km I det aktuella fuskfallet jämfördes även BMW X5 och den avvek inte från utsläppsreglerna, men den tillverkas förstås i USA där de kanske inte vågar fuska. |
|
Handelsstoppet på BMW idag beror sannolikt på nervositet och rykten. Nu är rätt tillfälle att hålla huvudet kallt. Tyvärr inget som världens grottmongon till börsspekulanter har hört talas om... Länk Wilhelm Svenselius |
|
Instämmer. Hoppas att du skiljer på en volatil aktiemarknad och personliga beslut angående din bil. Samtliga biltillverkare tar stryk på börsen nu. Att helt panikartat byta bilmodell låter bara irrationellt. Tror som Lövet att det inte kommer hända någonting. |
|
"Panikartat" Bilen kostar ju en del pengar, detta är ju inget normalt vi upplever direkt nu med VW i blickfånget. Därför jag ställer frågan här på forumet för att undersöka lite vad ni andra tycker. |
|
"Hålla huvudet kallt och sitta still i båten...", det är väl uttryck som de stora drakarna försöker banka in i huvudet på alla småsparare vid börsras, så drakarna själva hinner rädda vad som räddas kan innan allt kollapsar!? ;) Men att panikartat byta bil bara för att VAG har "kackat i eget bo", är nog lite väl överilat! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Att köpa bil är aldrig ekonomiskt försvarbart, så är det bara. Finns det någon annan stor investering som mer än halverar sitt värde på tre år? Med det sagt, det är alldeles för tidigt att säga var detta landar till slut. Det finns både stora skillnader och likheter med VW-strulet, likheterna är att vi pratar diesel, och att de uppmätta förbrukningssiffrorna och utsläppssiffrorna är betydligt lägre än i verkliga livet. Men VW-motorerna är EURO5-klassade, din EURO6-klassad. VW-motorerna har inte AdBlue, din har. Men $1M-frågan är huruvida BMW har använt liknande programvara som anpassar motorgången efter huruvida bilen genomgår ett standardiserat test eller inte. Om nej, så kommer det mesta blåsa över, om ja så finns det kanske inte någon botten. |
|
Spelar ju ingen roll om bilen klarar eller inte klarar utsläppskraven för privatägaren, annat än att själva förbrukningssiffran är åt helvete för hög. Det har ju gnällts om förbrukningssiffror i biltidningar de senaste 10-åren, så det är var det är. Men alla behöver bilar, således inga problem. Förstår egentligen inte varför det skulle bli prisras.. Du kommer ju inte straffas som privatägare, utan det blir ju BMW som får ta smällen. De kan ju komma fram till att en ändring av din ecu blir i sin ordning, vilket reulterar i en kraftig sänkning av utsläppen (Läs lägre effekt) dock. //Anders |
|
Död åt dieseln! Som jag längtat :) | |
Hej! Äntligen får miljöSUVvännerna i USA det de längtat efter! Inte nog med att europeiska små diselbilar borde förbjudas utan tyska biltillverkarna ljuger om utsläppen också. Så var en riktig man och köp en rambyggd SUV eller pickup med 6 liter V8 automatlåda och fyrhjulsdrift. Passa på att sänka däckstrycket för maximalt rullmotstånd och fäste på .. asfalten... Den ska dra minst två liter bensin milen så att miljöpåverkan blir riktigt stor. Att köra en VW golf disel är inte miljövänligt! USA är verkligen dubbelmoralens land! Inget land i världen förbrukar så mycket energi per kapita. I vilket land säljs och körs de mest bränsletörstiga bilarna? USA! Om man i USA tänkte på miljön så skulle man välja att köra småbilar istället för stora SUVar Det skulle det ha en mycket positiv effekt på deras samlade utsläpp. Men det är ju enklare att skylla på VW. Man ska inte ljuga- men vad är egentligen skandalen? Att det aldrig sålts så många stora bränsletörstiga SUVar i USA som idag? E |
|
En mycket bra sammanfattning av vad det handlar om. Att svälja kameler och sila mygg. I övrigt, så är det märkligt att många dieselhatare tycks glömma bort att en modern dieselmotor kan köras på biodiesel, utan någon som helst ombyggnad eller övrig modifiering. Dessbättre är det ju en stor majoritet, som insett dieselmotorns stora fördelar i jämförelse med den ineffektiva bensinmotorn. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.