Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hej, har problem med sambons 318 från -02. Det började med en läkande packning mellan grenröret och avgassystemet, så jag bytte den och allting blev tätt.. Påväg ifrån garaget så tänds motorlampan, då jag sedan kollar med min egna felkodsläsare så visar den p0050 = Faulty Heated Oxygen Sensor, Bank 2 sensor 1. Jag köper en ny lambdasond och byter den utan något resultat, felkodar fortfarande på samma.. Har mätt upp den nya sonden och den verkar ska fungera. Har även haft problem med dåliga ventiltätningar en längre tid, dom är nu bytt och bilen drar ej längre någon olja men det verkar inte heller haft med problemet att göra, så det är nu uteslutet.. VAD är det som gör att jag får denna felkod efter att jag tätat avgassystemet och hur åtgärdar jag det? Mvh | |
Jag förutsätter att du släckt felkoden? Denna är inte en självsläckande felkod. Har du prövat att nollställa lambda adaptionerna? |
|
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Börja med att radera felkoderna, precis som sx3 säger. Troligtvis löser det problemet. Men om samma felkod ändåså dyker upp så är det dags att felsöka. Det är inte säkert att det var fel på syresensorn (då har du lagt pengar på den i onödan). Det kan vara fel på relä, säkring, kablage, jordning, styrkretsar etc etc etc. Men nu brukar bankernas syresensorer använda samma relä och säkring, så därför är det osannolikt att det är fel på detta (då du bara har felkod på bank 2). Däremot är det inte helt ovanligt att det kan vara fel på kablaget tex brott på någon kabel. Då är det vanlig hederlig felsökning med tex multimeter som gäller (man kopplar ur syresensorn och mäter spänningen till syresensorns uppvärmning och verifierar även att det finns tillräckligt bra jord). |
Kunde ju kanske vara vettigt av mig och berätta att jag har raderat koden ett antal gånger men den återkommer efter ca 1timmes körning igen.. Ska jag enbart mäta upp kablaget efter kabelbrott eller bör jag kolla upp spänningen på de 4 kablarna som går till sensorn? Isåfall, hur vet jag vilka värden jag bör uppnå och hur ska de mätas.. Tändning på, motorn igång/avstängd osv? |
|
Vad är det för fabrikat på sensorn som du bytte till? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Felkoden gäller endast uppvärmningen av syresensorn, så du behöver bara fokusera på det. Mäta efter kabelbrott och kolla spänning är samma sak. Du kollar efter kabelbrott genom att mäta spänning (det är en av flera metoder att kolla efter kabelbrott). Du ska ha systemspänning (batteriets vilospänning med motorn avslagen dvs typ 12.7 volt och laddningsspänning med motorn påslagen dvs typ 13.5-14.0 volt) som matningsspänning till syresensorns värmeelement. Hur pass stor erfarenhet av mätning med multimeter och enklare elektriska kretsar har du? Nu varierar det lite från styrsystem till styrsystem, men det är inte omöjligt att syresensorerna påbörjar uppvärmningen redan när du vrider nyckeln till läge II. Men detta ser du enkelt när du tittar på elschemat till din bil. Eftersom systemet gärna vill övervaka elkretsen så är det inte omöjligt att jorden går genom motorstyrboxen. Nu gissar jag på att det är reläet som styr uppvärmning på/av, men det kan ju finnas "ground side switch" eller "power side switch" också - men det bör man se i elschemat också. En "ground side switch" betyder att det sitter en brytare mellan prylen och jord. En "power side switch" betyder att det sitter en brytare mellan spänningsmatningen och prylen. Exempelvis på vissa E34'or så använde uppvärmningen av syresensorn samma relä som bränslepumpen, så på dessa så gick inte uppvärmningen igång förräns motorn startades. Får man ingen spänning vid läge II, så startar man bara motorn - för då ska det garanterat finnas spänning dit. EDIT : På alla (mig veterligen) syresensorer så är det de två kablarna som har samma färg som är kopplade till värmelementet. Så det är dessa två som är intressanta i detta fall. |
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ok, nu har jag bara elschema för en 328i med M52-motor men har man tur så är det samma kabelfärg på din motor. På motorstyrsidan ska du ha fyra kablar som går till upstream syresensor (den före katalysatorn). Har du tur så är det en röd/vit och en brun, dessa går via kontakten till syresensorns värmelelement. Med största sannolikhet byter röd/vit och brun kabel färg vid kontakten och går över till att ha samma färg ända ned till syresensorn. Röd/vit är den som förser syresensorn med spänning. Mäter du spänningen mellan denna kabels kontaktstift och god jord (***dubbelkolla*** att du mäter med god jord) så ska du ha 12 volt. Referensmät gärna mot bank 1 upstream syresensor, för den fungerar ju. Ha den som referens, för den verkar ju fungera. Bank 1 på denna motor är cylinder 1,2,3 och bank 2 motsvarar cylinder 4,5,6. |
Okej, såhär ligger det till.. Det går 6kablar från motorstyrsidan, (svart, röd/vit, gul, orange, blå, grön). Det är endast den röd/vita som jag får viloström på 12v, oavsett sensor 1 eller 2 (som verkar fungera). Startar jag motorn så får jag laddström på 13,7 ungefär, på båda.. Inget utslag på någon annan kabel. Från sensorn så går det 5kablar, (vit, grå, svart, gul och röd/vit). Ingen aning om hur man mäter upp en sådan sensor men mäter man motståndet mellan stiften så finns det endast mellan grå och vit kabel på sensor 2, men det är heldött på sensor 1.. Är detta då boven i sammanhanget eller? | |
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här var det färgglatt... Är det möjligtvis en bredbandslambda som sitter där? Annars brukar Bosch alltid köra med två vita kablar för heatern... Hmmm, sex kablar från motorstyrningen fram till kontakten för syresensorn men bara fem kablar därifrån... Jaja, då är det väl en som inte används får man anta... Ja, då behöver man ta fram ett elschema för att med säkerhet veta vad man mäter på (så man inte av misstag förstör syresensorn om man mäter fel). Vild gissning är dock att att vit och grå kabel från sensorn går till dess heater element. Bosch kör med dessa färger på iallafall en av sina bredbandslambdor. Mäter man resistansen över heater element så ska man få några ohm. Är också i linje med vad du skriver. Hur många ohm fick du mellan grå och vit kabel? Sensor 1 och sensor 2? Jämför du upstream vs downstream? Jämför istället båda bankernas upstreams. Sensor 1 betyder upstream (före katalysator) och sensor 2 betyder downstream (efter katalysator). Bank 1 Sensor 1 betyder cyl 1-2-3 upstream och är den som fungerar och som du ska mäta på och ha som referens. Bank 2 Sensor 1 betyder cyl 4-5-6 upstream och är den som det felrapporteras. Denna ska du också mäta på och jämföra med din referens. Så skippa att mäta på sensor 2'orna. Så mät motstånd mellan grå och vit kabel mot bank 1 sensor 1 och bank 2 sensor 1. Gissningsvis får du oändligt motstånd på bank 2 sensor 1 (och väldigt lågt på bank 1 sensor 1). Vilka kablar från motorstyrsidan är syresensorns vita och gråa kabel ihopkopplade med? |
Ohm-mät/plinga INTE på sensorsidans kablar - det förstör sonden! Så om du inte har koll på vilka kablar som går till vilka funktioner i sonden - låt bli att mäta innan du har kollat upp detta! Har för mig att Bosch har de uppgifterna på sin hemsida. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Edit; tror jag rörde ihop det lite för er i förra posten. För det första; Det är 5 utgående kablar från sensorn, men 6 stift i kontakten. Det sitter dock nån form av motstånd? eller liknande på kontakten som bryggar det 6e stiftet med någon av de andra stiften.. se bild. Länk För det andra; Du har helt rätt ang vilka sensorer jag bör inrikta mig på, det är dom du nämner som jag har mätt på, inte det jag tidigare angav. Bank 1 och 2, sensor 1. Och det är alltså bank 2 sensor1 som strular. Jag använde endast summern då jag mätte mellan sonderna, kan kolla upp motståndet ikväll OM man nu vågar mäta nå mer på dom med tanke på det Johan B nämner? Från motorstyrsidan så är det Grön och röd/vit som sitter mot grå och vit i sonden, alltså = grön mot vit och röd/vit mot grå. |
|
Om du "summrar"/"piper"/"plingar" en lambdasonds sensorkablar förstör du sonden! Det skickas då en svag ström genom sensorn och det tål den inte - den är gjord för att generera ström... Förvärmningen går bra att ohm-mäta eller "summra" utan problem, men BARA de kablarna! Har du summrat sensorkablarna är risken mycket stor att sonden nu är rökt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jahaja, trevligt.. Hoppas man har turen med sig då, har inte fått någon ny felkod på den andra sonden iallafall så jag hoppas att den är hel helt enkelt.. Men den andra då, ska jag anta att den var knäckt redan innan jag mätte på den eller kan den lika gärna gått sönder då jag mätte på den första gången? Hur vet jag ifall dessa två, vit och grå är till uppvärmningen? | |
Sök lite på Boschs hemsida! Jag vet att jag sett informationen där, tror att den är kvar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Absolut, att ha full koll på mätningen för att undvika skador gäller vid all mätning - inte bara i det här fallet. "Hur pass stor erfarenhet av mätning med multimeter och enklare elektriska kretsar har du?" "Ja, då behöver man ta fram ett elschema för att med säkerhet veta vad man mäter på (så man inte av misstag förstör syresensorn om man mäter fel)." Dessa "nya" syresensorer producerar mycket riktigt ström och verkar mycket känsligare än de "gamla" syresensorerna som producerade en spänning och tålde lite mer (men var å andra sidan ganska grova i sin analys). Vet hur det är, det är ganska lätt att blanda ihop de där olika beteckningarna på syresensorerna. Det har hänt fler än en gång att även ganska erfarna mekaniker har blandat ihop dessa. Så du har nyligen bytt oxygen sensor bank 2 sensor 1? Högst osannlikt att båda syresensorer har skadade värmelement, så felet ligger antagligen någonannanstans (och värmeelementet tar inte skada vid ohm/kontinuitetsmätning så det har inte heller något med felet att göra). Bara för att dubbelkolla, det var verkligen oxygen sensor bank 2 sensor 1 du bytte? Ja, nästa steg är som sagt (när vi vet vilka trådar vi ska mäta på) är att kolla resistansen för värmeelementet för oxygen sensor bank 2 sensor 1 (den som anses vara trasig) och jämföra med oxygen sensor bank 1 sensor 1 (den som anses vara hel). Man får börja baklänges vid syresensorn helt enkelt och göra en lugn, klassisk felsökningsprocedur. Är det OK värden mot värmeelementet, då fokuserar man på spänningsmatningen och motorstyrenheten som står för jorden och övervakningsmekanismen. Är det NOK värden mot värmelementet, då fokuserar man på kablaget och själva syresensorn. Sen kan man ju alltid ta sig en funderare på hur motorstyrenheten avgör om värmeelementet fungerar eller inte. Alla motorstyrsystem jag hört talas om mäter antingen strömmen eller övervakar spänningspotentialen (då motorstyrsystemet står gör jorden), men man skulle ju kunna tänka sig att den tittar på hur lång tid det tar för syresensorn att producera vettiga signaler (men det är ganska långsökt och inte ett bra övervakningsmekanism). Om syresensorn tagit allvarlig skada så borde du redan eller inom kort fått en felkod om att den inte fungerar (alltså en helt annan felkod än den du har nu som bara handlar om själva uppvärmningen och inte syresensors själva funktionalitet). För att göra en sanity check så bara ta en titt i realtid eller logga när du är ute och kör och kolla att den ger trovärdig data. Till exempel så ska den rapportera fet blandning när man kör WOT (wide open throttle). Eller bara vänta ut felkoden, kommer det ingen felkod om syresensors funktionalitet så fungerar den med största sannolikhet som den ska. |
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu är det inte info direkt från Bosch (vilket jag föredrar) men här är wirings för syresensorn i fråga (som är en Bosch 0 258 007 143 vad jag kunnat klura ut) Länk Bilden är tagen härifrån (och innehåller en del annan info) Länk Baserat på denna info så ska det vara säkert att mäta över grå och vitt kabel. |
Jag har relativt begränsad kunskap då det gäller mätning med multimeter.. Ingen ny felkod har dykt upp efter dagens körning iallafall, så vi får väl inbilla oss att den klarade sig sig då. Skummade runt lite på boschs hemsidan utan att bli nå klokare så jag vet fortfarande inte vilka kablar som har med uppvärmningen att göra. Men som sagt, av det jag lyckats få fram med multimetern så skiljer ju värdena från sonden som är hel och den som felkodar... Vad betyder det? Det är den som jag har bytt ut iallafall, köpte den begagnad från skroten och sannolikheten att även denna ska vara knäckt känns ju orimlig, men den finns ju.. |
|
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, troligtvis har syresensorn klarat sig. Men oavsett om den har det eller inte, så kan vi ändåså felsöka det ursprungliga problemet. Angående kablar, hittade hyffsat säker info (se mitt förra inlägg). Inte direkt från Bosch, men alltid något. Kan man hitta flera (orelaterade) sidor med samma info så kan man vara någorlunda säker på att man identifierat rätt kablar. Aha, du köpte enbegagnad! Ja, då är ju möjligheten att dess värmelement var trasigt redan när du monterade den otroligt mycket högre. Som sagt, första steget är att ta reda på vilket håll man ska felsöka (ned mot syresensorn eller upp mot motorstyrenheten). Så mät upp motståndet (ohm, inte bara kontinuitet) på syresensor bank 2 sensor 1 och syresensor bank 1 sensor 1. |
Yes, jobbar eftermiddag så jag rusar in i garaget så fort jag är hemma och kontrollerar det så får jag återkomma med resultatet sedan.. :) | |
Syresensor bank1 sensor1 = mellan 0,39-0,40 Syresensor bank2 sensor1 = heldött, får inte ut nånting alls då jag mätar på den.. |
|
ProPro-medlem 12.890 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant! Helt dött var det väl inte? Jag antar det var en bruten krets du mätte på så det står "OL" (overloaded) eller likande för att signalera oändlig resistans - eller hur? Ja, då är antingen kablaget från kontakten ned till syresensorn trasigt eller så är syresensorns värmeelement trasigt. Det är de enda två möjligheterna jag kan dra utifrån ovanstående mätresultat. Så det blir att ta loss och visuellt inspektera kablarna, om de är OK så ser jag att det bara finns möjligheten att värmeelementet är trasigt. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.