AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Kan man ha en i3 som bruksbil

Visad 8.262 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg540st
Postad/Inlagd2015-09-12 17:33
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 440
Porsche Cayenne
Hej. Vad säger ni som äger en i3. Kan man ha den som bruksbil. Funkar den bra i vardagen? Jag funderar på en Rex så att man kan köra lite mer. Vad är verklig räckvidd? Jag behöver kunna köra 20 mil en och samma dag oavsett om det är vinter eller sommar.           IP: ...[127.234]
Annons
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2015-09-12 19:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Hej Dm3,

Med REX funkar den absolut. Kör man under 120 km/h kan man köra hur långt som helst, bara tanka. Om det är riktigt kallt är nog räckvidden 20 mil med fullt batteri och full tank. På sommaren är den totala räckvidden nära 30 mil.

Jag har REX men ingen laddning hemma, inte på jobbet längre heller. Laddar på VW och Renault på kvällarna när jag orkar. Det blir en del på bensin numera då även snabbladdning kostar. REX-motorn går på optimalt varvtal så förbrukningen ligger på låga 0,6 l / mil. Så även om man kör på bensin är bilen snål, snabb och billig som tjänstebil.

Hur är M3:an att leva med? Hyrde en M4 en dag och efter en skräckslagen förmiddag blev jag såld på kvällen. Kanske lite högljudd och ivrig till vardags men vilken bil! Kändes som nära 500 hk i motorn.           IP: ...[168.169]
Antal inlägg540 st
Postad/Inlagd2015-09-13 08:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 440
Porsche Cayenne
Tack. Alltid intressant att höra verkliga siffror.

M3 är en fantastisk bil på många sätt. Nu har jag dock haft den två säsonger och börjar bli sugen på att byta. Funderar på om en M2 är ännu mer körupplevelse med mindre vikt etc           IP: ...[127.234]
Antal inlägg1.789 st
Postad/Inlagd2015-09-13 08:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Dm3: ska du sälja privat eller byta in?           IP: ...[133.100]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2015-09-13 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
520d -13
Hej,

Har köpt en nyligen och tills den kommer hyrt en. Känns mkt bra, underbar att köra och äga.

Laddstolpe installeras på tis, då blir livet ännu enklare. Tills dess laddar man på olika ställen:)

Har familj med 2 barn, funkar ändå grymt, 80 % av tiden kör jag själv och då är det lugnt.           IP: ...[8.69.59]
Antal inlägg540 st
Postad/Inlagd2015-09-14 07:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 440
Porsche Cayenne
Kul att höra. Vilken spec behöver man tycker ni som har en. Jag funderar på parkeringspaketet, Navi, h/k och komfort (utökat). En helsvart.           IP: ...[127.234]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2015-09-14 15:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Komfortpaket bas, H/K och LED varselljus är givna.

Jag tog navi PRO mest för den stora skärmens skull. Navigatorn blir snabbt gammal och kostar att uppdatera så den ångrar jag. Kan du leva med den lilla skärmen hade jag lagt pengar på annat.

Parkeringspaketet är bra eftersom man backar intill laddstolpar. Upplösningen i kameran är grym! Självparkeringen har jag bara provat en gång. Den tar lång tid, dessutom är bilen väldigt lätt att parkera.

Jag har LED halvljus och det är riktigt bra!
Takluckan valde jag inte, två små fönster plus extra vikt i taket.

Jag diggar Driving assist paketet för jag kör mycket i stan.
Tyvärr behöver man uppgradera inredningen för att välja det.

Mitt råd:

- Komfort bas
- LED halv + varsel
- H/K
- Parkeringspaket
- Turbin 428 fälgar (beställ som vinterhjul och skifta)

IP: ...[.101.51]
Antal inlägg9.805 st
Postad/Inlagd2015-09-21 21:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i- 07
provkörde en i3:a idag och lev helt frälst.. grymmt bra och rolig bil att köra.. funderar med hur de är som bruksbilar och hur blir andrahandsvärdet när batterierna blir gamla?           IP: ...[0.1.225]
Antal inlägg987 st
Postad/Inlagd2015-09-22 08:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F31 320iA M-Sport XDrive
Skulle inte köpa en elbil privat, utvecklingen går fort och det kommer bättre batterier så man kan köra längre på el, bättre att privatleasa, då riskerar du inte att sitta med en bil ingen vill ha pga gammal teknik. Bara att byta till en ny då perioden är slut. Dock gäller det att vara helt säker på att ha tillgång till eluttag hemma eller på jobbet där man kan ladda till självkostnadspris. Laddning via snabbstolpar är svindyrt, ca 3 kr/ min, skall endast användas i nödfall annars finns knappast ngn ekonomi med att ha elbil. Mvh           IP: ...[.153.37]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2015-09-22 10:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Om andrahandsvärdet är osäkert speglar leasingavgiften det också. Finansbolagen går inte back utan de tar höjd kostnadsmässigt. Som att binda räntan, du tror att banken tar risken men det har de tagit höjd för, med råge.

När blir batterierna dåliga kan man undra? Hur länge kan man räkna med att en bensinmotor håller? Batterier i elbilar är uppdelade i paket som kan bytas separat. i3 har nästan 100 st paket, Tesla har 7000 st AA-batterier.

Hela batteriet kan demonteras på under 1 timme. Snart kommer ersättningsbatterier med större kapacitet och mycket lägre pris. En BMW i3 i kolfiber och plast är lätt och med en stark elmotor är den ett perfekt recept. OM batterierna blir svaga, byt hela för en överkomlig slant och få mer räckvidd än när bilen var ny.

Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2015-09-22 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Jag har kört 2 500 mil och min räckvidd har ökat. Mest pga min större användning av eco-driving / snåla på strömmen, men även efter uppdateringar och inkörning känns det som.

Man lär sig att köra mjukt och att inte använda bromsen men samtidigt finns det alltid gott om kraft precis när du vill ha det. Även i ECO-PRO+ läget får man fullt vrid, skillnaden är att gaspedalen är trögre.

När man vill köra om lite snabbt eller bara köra lite "dynamiskt" blir man alltid lika glad av kicken. Till skillnad från sportbilsföraren bredvid som letar efter sportknappen och sträcker sig efter växelspaken.

Inget ont om dem, själv beställde jag en Scirocco R med manuell låda förra veckan. Ska bli kul att skifta mellan bilarna, speciellt höra ett skönt motorljud och själv lägga i en lägre växel eller två.

Skaffa bil efter behov, ingen bil är bra på allt. I så fall är den en kompromiss och vem nöjer sig med det? Jag har inga problem att byta till mig en Passat eller V70 av kompisar en helg när jag behöver :)

Antal inlägg987 st
Postad/Inlagd2015-09-22 11:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW F31 320iA M-Sport XDrive
BMW garanterar batteripaketet 8 år alt 10.000 mil och då skall det hålla minst 80% av kapaciteten. Alla vet att batteripaketet kostar som ca halva bilen och vem vill lägga ut för det efter kanske 5 år då resten av bilen är föråldrad. Kör man ca 1.500 mil / år kostar leasing ca 4.500:-/mån netto (efter supermiljörabatt), fn 3.995/ mån för en basutrustad innan supermiljörabatt o 1000 mil/år) driftkostnad är ca 1 kr /mil med nuvarande elpris om du laddar hemma.. Sen kan ju var och en räkna själv! Supermiljörabatten om fn 40.000:- gäller fr årsskiftet endast rena elbilar, sk laddhybrider får endast hälften. Vad som gäller för en i3 REX vet jag inte men det bör man ju kolla upp! Mvh           IP: ...[.153.37]
Antal inlägg329 st
Postad/Inlagd2015-09-22 12:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i/6 -17
Sist jag kollade var det ingen skillnad mellan i3 BEV och i3 REX gällande supermiljöbilspremie och förmånsbeskattning.

Vet inte var gränsen går men REX motorn driver aldrig hjulen så då räknas det som en elbil med extra stor generator antar jag.

Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2015-12-23 00:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX
330ixAT -03
Passo222, det är en myt att batteripaketen kostar som en halv bil, så att påstå att "alla vet" är trams. En uppgradering av batteripaketet för Nissan Leaf till nya modellen med 30 kWh ska enligt uppgift kostar runt 6000 USD.

BMW i3 har 22kWh idag. Att ersätta batteripaketet med ett likadant (samma antal kWh) bör ligga i storleksordningen 3-4000 USD då batteriet är mindre än det i Leaf och är enklare att byta ut. Att byta ut ett befintligt batteripack på BMW i3 går på c:a 1 timme verkstadstid.

Det är möjligt att BMW Sverige initialt vill försöka ta bra betalt för bytet, men priset kommer att komma ner till vettiga nivåer rätt snart.

Det som framförallt gör BMW i3 dyr är kolfiber, aluchassi, unik generatordel i drivpaketet (för regen), ny tillverkningsprocess och på det njurarna framtill.

Fråga mig om BMW i3!           IP: ...[27.0.14]
Antal inlägg1.789 st
Postad/Inlagd2015-12-23 20:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det som är mest intressant med i3 är väl egentligen frågan om när nästa generation kommer?           IP: ...[5.42.87]
Antal inlägg1.678 st
Postad/Inlagd2015-12-23 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
mephisto - Tesla har inte 7000 st AA-batterier.
Tesla använder 18650-batterier.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[.12.241]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2015-12-24 00:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX
330ixAT -03
För att ge svar på frågan om i3 funkar som bruksbil:
Jag har i3 REX som förstabil och en 330 e46 ixat som andrabil.
Sedan jag fick i3an har jag kört 10 mil med 330in för inköp som krävde något större bil eller 5 sittplatser. I övrigt kör jag i3. Det blir cirka 300 mil per månad just nu. Jag kör 9 mil enkel väg de dagar jag kör längst.

REX låter mig ha möjlighet att dra hem direkt när jag kommit fram i händelse av något på hemmaplan som gör att jag måste vända hem. Har även åkt en långresa Stockholm-Göteborg i i3an. Är knepigt i BEV men i REX går det att komma fram på 3-4 snabbladdningar + 5-10 liter bensin.

Har kört mindre än 5% på bensin och klarar mig helt utan bensin de dagar jag kör som planerat. Vid shoppingturer kan jag rent av komma hem med mer laddat batteri än då jag gav mig iväg pga all laddning vid stoppen under dagen.

Fråga mig om BMW i3!           IP: ...[27.0.14]
Antal inlägg613 st
Postad/Inlagd2015-12-24 10:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d xdrive Touring -10
Mazda MX-5 2.0 Sport -06
Opel Astra Kombi -01
Jag förutsätter att du kan ladda innan du vänder hem igen efter att ha kört 9 mil. Enligt Mephisto här på forumet så är räckvidden på el mellan 8 och 12 mil beroende på om det är vinter eller sommar. Hur långt kommer du på en laddning?

Jag ska börja pendla 8 + 8 mil per dag från februari. Mest motorväg och det är oklart om jag kan ladda under dagen. Lite synd eftersom jag gärna hade kört i3 med tanke på klinmat o miljö.

IP: ...[235.130]
Antal inlägg5.037 st
Postad/Inlagd2015-12-24 11:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i -12 F30
Om du jobbar 8 timmar plus lunch så räcker ett vanligt 10A 230V uttag för att fylla ett helt urladdat batteri (för i3 har väl 19 kWh batteri?), men det är knappt. Å andra sidan kanske du inte kommer fram med i stort sett helt tomt batteri.           IP: ...[154.204]
Antal inlägg613 st
Postad/Inlagd2015-12-24 14:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d xdrive Touring -10
Mazda MX-5 2.0 Sport -06
Opel Astra Kombi -01
Du har rätt. men jag skulle tro att el saknas helt i det aktuella garaget. Finn
s laddmöjligheter i/vid ett närbelägen scandichotell. Har inte kollat upp det närmare dock
          IP: ...[170.197]
Antal inlägg10 st
Postad/Inlagd2015-12-24 15:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
i3 REX
330ixAT -03
Jag kör 9 mil enkel med laddmöjlighet när jag kommer fram via motorvärmaruttag på 10A. REX gör som sagt att jag kan återvända hem före laddning är klar om jag måste. Det räcker oftast med att ladda en knapp arbetsdag för att komma hem med marginal. Körstil utan tanke på snålkörning men ej över 100km/h. Snålkörning kan ta dig 16 mil på en laddning vid optimala förhållanden och förvärmt batteri.

I3 har 22kWh men endast 18.8 kWh kan användas. Resten är reserver för att inte ladda ur eller överladda batteriet.

Fråga mig om BMW i3!           IP: ...[.80.178]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 760i  -05
Pris: 79.000:-

BMW M3  -02
Pris: 150.000:-

BMW 335i E93 Cab M-sport  -09
Pris: 239.000:-

BMW 535i GT  -10