AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.497

Märkligt språk i annonser

Hej, är det fler som reagerar att många bilannonser har en väldigt otrevlig ton. Typ ring endast om du har pengar, pratar bara svenska etc etc. Detta har endast dock varit privatpersoner. Men idag såg jag en företagsannons med liknande text. Se nedan urklipp. Jag väljer att inte hänga ut företaget, bara texten i annonsen.
"
Fullutr men har det klassiska felet på startmodulen Alltså går den inte starta försr när den är bytt!! säljes till någon som vet vad det handlar om Till alla er som inte riktigt förstår annnonsen be tolken om översättning!!!!
"

Är det inte svårt att överleva som företagare ändå?

Verdi
Trist attityd, men jag antar att det beror på nåt också... Men det är helt klart fel att visa sin irritation i annonserna.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Annonsen :)

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kalla mig gärna fördomsfull men jag tror jag vet vilket politiskt parti annonsören sympatiserar med... :)

/Masten
Jo, jag förstår såklart att det finns en frustration med många oseriösa som hör av sig. Men det är ju så vid en bilförsäljning tycker jag. Bara och tacka nej på ett trevligt sätt till sådana.
Personligen ringer jag dock aldrig på en otrevlig annons även om objektet känns bra.
Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det visar ju på en frustruation där många blir kontaktade av diverse mindre seriösa aktörer. De här personerna kanske la ner tid och förhoppning på att det där sms:et som kommer 35 min efter publicerad annons var seriöst.

Men som sagt, det bästa är ju att fokusera på dem man vill sälja till och de föredrar en trevlig ton. De andra gör man nog bäst i att ignorera istället för att ägna energi åt.
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Knappast representativt för en etablerad bilhandlare dock. Även om jag förstår hans frustration skulle jag aldrig uttrycka mig på det sättet. Tonen skrämmer bort seriösa och de som han vill ha bort kan knappast läsa texten ändå. Bilhandlare fullkomligt badar i mejl från personer som:
-inte har finansiering
-ska ställa bilen på sin kusins moster
-betala 10% i skrynkliga 20-lappar, resten med ett ruttet inbyte, och resten med finax telefonlån.
-ska pruta 50% på plats
-inte dyker upp alls även om man har bestämt tid
Tro fasen de blir trötta de slut...
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Nån som kan fixa biltransport från Laxå till Uppsalatrakten? :-)
Pe
157
Pekki
320dT -14
Jag bor i Laxå...

Lite av en skojare den där som säljer den bilen.
Ja skulle inte köpa av han iaf

Det är lite det jag menar med den typen av annonser. De oseriösa lär du inte skrämma iväg iaf. Däremot de seriösa ringer inte på den typen av annonser. Så det blir lite kontraproduktivt.
32ProPro-medlem
2.300
325cabrio
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Annonsen borta

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
ProPro-medlem
5.017
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har också reagerat på den tråkiga tonen i annonser. Undviker sådana jag med.
Nästa vecka ska jag sälja en e39 525 touring billigt och kommer få massor av samtal troligen. Jag tänkte kanske prova ett nytt grepp för att bryta av mot den tråkiga tonen.
Tex:
"Däcksparkare varmt välkomna!"
"Jag pratar både engelska och svenska och förstår vi inte varandra kör vi Google Translate"
"Kom och provkör, kan alltid vara kul att köra lite bil!"
"Brevvänner gillar jag, snackar gärna BMW!"

Eller blir det kanske bara ironiskt? ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Det där med att skriva "pratar endast svenska" får mig att undra hur j***vla dålig var den som skriver så i skolan? Sverige har haft engelska som obligatoriskt ämne i skolan sedan tidigt 50-tal...
Nu kan de nog prata engelska (och kanske fler språk) men tanken är nog att sålla bort en viss kundgrupp som de antagligen har haft dåliga erfarenheter av tidigare :)

Men, som sagt, de som säljarna inte vill skall kontakta dem kommer att göra det oavsett vad som står i annonsen. Så det känns enbart kontraproduktivt att skriva otrevligheter.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
olaO:

Vore klockrent om du drar ett sådant tillägg i annonsen ;)

BMW M-POWER
Tror nog att det skulle kunna vara ett lyft för annonsen, olaO, det uppfattas nog inte som sarkasm utan snarare som ren (positiv) humor :)

Ibland ser man humoristiska annonser och man blir enbart glad. Dock brukar det vara på billiga objekt (de jag sett i alla fall) där det känns som att man kan kosta på sig att skämta en del. Det har i och för sig varit "brutal ärlighet" som varit temat i de jag sett. Det som du föreslår känns nytt och fräscht och skulle passa väl in i en annons för även en dyrare bil.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

"Intressekoll" = jag lägger ut en annons med ett fantasipris för att se om nån svarar
"Med en tår i ögat säljer jag" = ge fan i att sälja då
"Skattebefriad" = alla som är intresserade av 30 år+ bilar vet att det är så
"Besiktad med beröm från besiktningsmannen" = jaha?
"Endast seriösa" = då slipper man de oseriösa? som om de skulle bry sig
"Tacklucka" = ?

Mats
BMW CS #5847
-Ring inte om du inte har pengar.
-Provkörning sker med MIG bakom ratten.
-Provkörning sker endast efter affär.
-LÄS HELA ANNONSEN INNAN DU RINGER
-Lånad mail ring. Svarar inte på SMS/MAIL.

mm mm. Det är ju inte direkt brist på bilannonser.

Jag skriver alltid trevligt och avslutar med välkommen för provkörning. För det är ju det bästa som kan hända vid en bilaffär.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.