AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Köpråd, solid eller metalliclack på 218 dAT

Visad 4.980 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg15st
Postad/Inlagd2015-08-18 10:35
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
218d AT -16
Hej,

Mitt första inlägg på detta forum då ambitionen är att under veckan skriva på en beställning på en 218dAT fullsmetad med det mesta i utrustningsväg. Men kan inte bestämma mig om jag ska beställa bilen med solid eller metalliclack :-S ber om ursäkt om detta diskuterats i tidigare inlägg som jag inte hittat fram till när jag sökt i forumet.

Tanken var från början solid svart, inte för att hålla priset nere då det på slutpriset inte påverkar särskilt mycket, utan tänker främst på om det är någon skillnad i känslighet vad gäller repor och sånt? Är metallic att föredra? Problemet är att jag inte tycker att någon av färger som finns att välja till Active Tourer är särskilt kul, förutom Estoril Blue, men den är inte med i spel då den kräver M-Sportpaketet och då spricker min kalkyl. Ev kan det gå med Platina Silver men är inte helt förälskad i den heller, kanske Sparkling Browne kan gå men tycker det blir lite för gubbigt intryck då. Så jag väljer egentligen mellan Solid svart och Safirsvart metallic. Kan tillägga att jag inte är en person putsar och fixar med mina bilar själv och konstant måste ha snyggaste nytvättade finishen, tvättar aldrig själv utan lämnar in på manuell tvätt (automatvätt gör jag aldrig) varannan vecka typ och kör 4000 mil om året. Så vad säger ni, solid eller metallic?

IP: ...[.57.253]
Antal inlägg3.695 st
Postad/Inlagd2015-08-18 10:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 MTAxi -19
Metallic. Den solida är känsligare för repor samt är mera i behov av regelbunden vaxning för att behålla sin lyster - något du kanske ej kommer ägna dig åt, då.. ;)           IP: ...[.10.100]
Antal inlägg14.377 st
Postad/Inlagd2015-08-18 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Både solidsvart och safirsvart är lacker som kräver mycket underhåll och är väldigt repkänsliga. Inga bra val om man inte regelbundet sköter lacken.

Du låter helt klart som en person som borde välja mörkgrå eller silverfärgad bil.

-------
//Lövet           IP: ...[.160.85]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-08-18 11:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
218d AT -16
Ja ni har nog f_n rätt, kanske ska ta Platinasilver trots allt, misstänker att Sparkling Brown oxå kan kräva lite mer underhåll kanske?

Antal inlägg14.377 st
Postad/Inlagd2015-08-18 11:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tror att den bruna är tillräckligt ljus för att vara ganska lättskött

-------
//Lövet           IP: ...[.160.85]
Antal inlägg7.135 st
Postad/Inlagd2015-08-18 12:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Instämmer med sani och lövet, Audin min fru kör är solid svart och 911:an är svartmetallic. - Båda är väldigt repkänsliga och är inget för den som inte gillar att tvätta bilen. Solid svart är "värst" och skall helst hållas borta från automattvättar - kräver nästan foliering och lackbehandling vid leverans för att bli någorlunda lätt att sköta om man kör mycket. Svartmetallic är något mindre känslig för repor och är ättare att jobba med vid polering, men som sagt det är målfoto i skillnad.

IP: ...[.23.158]
Antal inlägg3.695 st
Postad/Inlagd2015-08-18 12:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 MTAxi -19
Har ej sett den bruna live, i konfiguratorn ser den rätt mörk ut - risk att den (smutsig) får bilen att se ut som en jordkaka..

Jag hade satsat på Flamencoröd eller Platinasilver då, för en lättskött bil! (Med reservation att röda färger tappar pigment fortare, men det ligger ju långt fram..)           IP: ...[.10.100]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-08-18 12:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
218d AT -16
Har googlat runt på bilder på AT i platinasilver, borde ha jobbat om man frågar chefen, har nog bestämt mig för den till 99%, skulle vilja se sparkling brown på riktigt men finns ingen handlare i min närhet som har den inne för påseende.

Antal inlägg7.135 st
Postad/Inlagd2015-08-18 12:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Sparkling Brown är mörkare än vad den ser ut i konfiguration - betydligt mörkare än många andra brunmetallic på andra märken. Tveksam om den är så mycket mer lättskött än svartmetallic.           IP: ...[.23.158]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-08-24 23:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
218d AT -16
Jahopp, blev en platinasilver till slut, beställd idag och leverans under vecka 42,,,,,f_n vad tiden går långsamt :-)

IP: ...[26.72.2]
Antal inlägg1.248 st
Postad/Inlagd2015-12-13 07:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
218dXM Gran Tourer -16
318d Gran Turismo -14
marpe48: Nöjd med färgvalet?
Jag har varit inne på glaciärsilver men har redan haft tre bilar med typ silvermetallic och platinasilver är ju lite mörkare, känns lite modernare.

//Stenback           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2015-12-18 15:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
218d AT -16
Sorry för sent svar, har missat att slå på notifieringar till min mail :)

Supernöjd med färgvalet, som du skriver så känns det lite modernare eller iaf lite annorlunda mot alla sivermetallic bilar som åker omkring på vägarna. Sen har jag bedrivit en högst ovetenskaplig studie pendlandes till jobbet i Mjölby på E4:an från Norrköping och konstaterar att nästan varenda BMW som man ser är till 80% svarta, följt av några procent vita och sen kommer resten. Visst svart på t ex 5-serien är snyggt som f_n men tycker inte den gör sig bra på AT eller GT.

En fördel som jag insett nu när det är skräpväder är att eftersom den är lite guldbeigeaktig i sin karaktär så ser inte bilen så smutsig ut.

Så jag kan definitivt rekommendera den, jag blir liksom på lite gott humör av färgen, eller iofs kanske är bilen i sig som gör mig glad :)           IP: ...[.57.253]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 330i  -07
Pris: 125.000:-

BMW 545i  -05
Pris: 60.000:-

BMW M5  -00
Pris: 239.000:-

BMW 740 Ia  -98