AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.546

Vibrationer vid gaspåsrag, 530d f11

Sida 1 av 2
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Kan det vara hardyskivan som börjar ge upp, den har gått 17 000 mil.

Var köper man en sån och är den svår att byta?
Ch
30
Christopher85
530D Touring -11
Hej!

Jag har vibrationer i min 530d F11, detta kom dock efter jag gjorde en optimering.
Mina uppkommer mellan 1800-2000 rpm och endast vid fullgas och segdragning.

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Samma här, dock ingen optimering gjord, men det inträffade på min förra manuella 530d E61 vid lite hårdare gaspådrag på 6an, kommer inte ihåg varvtalet, men minte höga varv i alla fall...

Nu gjorde jag inget åt det, men det kanske lutar åt Hardyskivan, eller vad säger ni kunniga på forumet?
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Vilka delar ska sannolikt bytas om det är stödlagret och hardyskivan som är slitna?

Länk
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Hej,

Jag har samma problem med min 525d -11 F11, 15700mil, ingen optimering.
Har bytt bägge hardyskivor, stödlager, växellåds gummikudde och motorkuddarna, men vibrationerna kvarstår tyvärr.

Har du hittat felet till dina vibrationer?

Mvh,
Johan
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Nope, tycker de blir värre, så det är väl lådan som börjar ta slut😢. Men jag kör tills den radar och importerar en från nåt europeiskt land. Men är det nåt annat som du kommer på så är jag intresserad av att ta del av det.

Jag hörde om en som bytte kardan och fick bort problemen...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns en del trådar på forumet där defekt momentomvandlare har gett dylika symptom.

Ett oljebyte i lådan kan vara första åtgärden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Garpen

Jag stod i valet o kvalet att byta kardan när jag bytte skivor och lager, men fick höra att Bmw aldrig bytt någon kardan så jag sket i det. Jävla surt om det är den, när jag ändå har haft bort kardanen :(

Det börja bli dyrt att chans byta grejer också, skulle va kul att veta om det ät någon bussning som börjar bli dålig, eftersom det bara är vid ett visst varvtal 16-2000rpm ungefär, det är ju då som mest vrid genereras..

Lådan i min är en 8hp45z, ska tåla 450Nm bensin och 500Nm diesel, så ligger ju på gränsen för mig med 450Nm original.

Men i 530d med runt 520Nm så har du ju 8hp70z som tål 700Nm, vore konstigt om den skulle ge upp och få samma symtom som min.

Att byta låda eller monentomvandlare vill inte jag göra som en chansning heller.
Både bak o framvagn har betydligt fler bussningar än E61, så skulle ju kunna vara någon av dom.

Kommer ju att bli gråhårig av allt detta... Min bil går förövrigt väldigt bra måste jag säga, inga vibrationer vid högre hastigheter eller så.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Johan B

Samma här, går kanon utan vibrationer i övrigt, utom när jag stannar vid t.ex. rödljus med foten på bromsen, så börjar den smågungnga lite efter 5-10 sekunder, lägger jag in Autobreak, eller vad det heter, slutar det, lägger jag i sportläget slutar det. Mysko...

Skakningarna vid pådrag på låga varv har jag och jag tycker att de blivit lite värre och det känns som om det kommer från mitten - fram på bilen.

Den som bytte kardan, var en 3-serie.

Jag hoppas att nån som löst liknande problem läser detta och hjälper oss tillrätta. Min får rulla på tillsvidare. Orkar inte hålla på för tillfället
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har bytt olja, men det hjälpte inte...
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Jag var via BMW idag och ska lämna in och låta dom kolla över bilen på tisdag nästa vecka, det var snack om kardan i obalans ( men då skulle det inte vibrera vid så specifika varvtal ), sen om momentomvandlaren också, dom hade bytt några såna men inte med dom symtomen som våra visar.

Dom sa att dom aldrig bytt någon bussning eller länkarm på nån f11 än, fast bilarna gått över 20000mil.

Jag har fortfarande en garanti på bilen så vill kolla upp allt så fort det går.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag är ytterst nyfikren på resultatet...
Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Har samma problem med min E61 525d Manuell efter lite tuning.

Hade först CelticTuning(GDM) med c:a 270 hk i och då uppstod det väldigt lätt på högre växlar på lägre varv. Bilen gick dock som en raket :)
Sänkte till c:a 250 hk och det uppstod inte lika lätt.
Dock så blev det värre med tiden tyckte jag så jag bytte till "Pitstop"/Schmiedmann mapp med c:a 240 hk och det är i princip borta, kan få fram det om jag ligger i 80 och gasar fullt på 6:an.

Ska in med bilen på tisdag för att se om de kan se vad som är fel.
Pitstop har en mapp på c:a 270hk som de tänkte lägga in om bilen inte "klagat" och det är det jag är sugen på så hade gärna bytt lite delar om de bara kunde se vad som är fel.

Har ju samma växellåda i min som i 530d så jag hoppas det inte är nåt med lådan. Hardyskiva, stödlager, motorfästen eller svänghjul är mina gissningar.

Har dock inga problem med dragläge så undrar om svänghjulet verkligen är boven? Vem vet.

Verkar iaf vara ett svårlöst problem.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Maiden: Hur gick det? fick du veta nåt nytt?

Vilka symptom ger en sliten Converter/momentomvandalare?
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Nu har jag pratat med en som har järnkoll på automatlådor, sannolikt är det converterns lock-up lamell som är slut, den ger de symptom jag har i alla fall...

Byt inte på BMW, det är riktigt dyrt där.
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Hej,

Hade in den på felsökning förra veckan och dom hittade inget annat än felkoder på glödstiften och styrboxen till dessa.

Vilket skulle kunna leda till att den inte tänder som den ska, glödstiften i motorer från -04 och framåt jobbar tydligen hela tiden, inte bara vid start.

Så idag bytte jag dom, det hjälpte lite iaf men är inte borta helt. Enligt mekanikern (samma som gjorde felsökningen veckan innan) så vart det förbättring när han provkörde den efter bytet.

Sen är det 10graders temperaturskillnad sen jag hade in den på felsökningen. Tyckte själv att det inte vibrerade lika mycket imorse när jag lämnade bilen.

Dom momentomvandlare som BMW (där jag servat) har bytt så "ryckte till och hackade" som symtom.

Garpen:
Din automatlådekille provkörde han din bil eller förklarade du?

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Han frågade och jag berättade. Och han är en riktigt kunnig automatlådemek, han hjälpte mig med min förra Mercedeslåda, som ingen annan redde ut...

Han sa att det kommer att bli bra med ett konvererterbyte, men det kan komma tillbaks igen om el/hydraulikekdelen är sliten, men sannolikt inte på de låga milen som 20 000 mil.

Så nu väntar jag på pris på den konvertern som jag behöver, ZF fabriken flyttar tydligen just nu, så det finns inga svar att få på leveranstider mm.

Mina symptom är:

Med D i, med foten på bromsen gungar bilen lite, stillastående.
På landsvägsfart i motlut lätt gaspådrag utan att den växlar ner vibrerar den lite, som om man åker på kantlinjen, fast mindre frekvent. Och det har blivit lite värre.

Båda dessa symptom när allt är driftvarmt, märks inte när den är kall.
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Jag har exakt samma, om jag kör o växlar med paddlarna så ska jag få fram det i princip närsomhelst, gäller bara att ha i hå hög växel att varven ligger på runt 12-1500 rpm vid gaspådrag.

Jag gjorde mitt dagliga besök på BMW idag och fick med mig mecken ut på en provtur och förklarade för honom allt om problemet jag hitta på nätet och ditt problem och samtal med automatlåde killen :)

Men jag vill ju ha allt på garantin jag fick med bilen, men har bara 250 mil kvar tills den går ut.
Mecken måste ha en felkod av något slag för att kunna påpeka till garantibolaget att det är växellådan/momentomvandlaren som är felet. Så nu ska jag provocera fram vibrationerna så mycket jag kan under en veckas tid och ska in och läsa av felkoderna nästa vecka 4 feb.

Never ending story känns det som..

Har du sportautomaten i din?
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tror inte du får felkoder på detta, jag drar ett meddelande till dig så kan du prata med min kontakt, han pratar gärna och länge :)
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Du har ett Powerpost meddelande...
ma
76
maiden
530dATX Innovation -15
Tack ska slå han en signal!

Du skrev "el/hydraulikekdelen är sliten" menar du mechatronic enheten då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.