|
|
---|---|
Har funderingar på att komplettera bilparken med en bil med lite mer motor och som är kul att köra. Budgeten är ca 60 tkr och kommer köra max 500 mil per år. Vill helst ha en bil från 2005 o nyare och kring 15 000 mil, gärna mindre. De alternativ som passar mina kriterier är Audi A3 3.2 FSI Q eller 2.0 TFSI Q, Golf V GTI, Saab 9-3 Aero V6, Focus ST 225, Octavia RS samt S40 T5. BMW verkar utesluten, en fin 130i ligger i helt annan prisklass. Tar tacksamt emot erfarenheter om dessa modeller och tips om andra bilar som kan vara lämpliga | |
De jag kört: 9-3 2.8t = härligt vridmoment men motorn låter inte särskilt kul. Tyst och behaglig. Törstig motor. Oerhört usel inredningskvalitet. S40T5 = bättre på alla sätt än ovan förutom något lägre vridmoment. A3 3.2 = tråkigare än man tror. Väldigt "vuxen" i sitt beteende. Octavia RS = kul att köra, mycket bättre än alla ovan. Bullrig i jämförelse dock. Golf GTI = i princip samma upplevelse som ovan men snyggare inredning och något bättre ljudisolering. ------- //Lövet |
|
Testa en Focus ST 225 och du kommer bli överraskad. |
|
Too old men klart roligare än alternativen ovan samt att den passar bra till den tänkta körprofilen: M3 E36... | |
Kostar dock sisådär 2-3 gånger mer per år att driva runt vad gäller service och försäkring. En annan klass av bil dock. ------- //Lövet |
|
Nej. Kör man 500 mil/år tolkar jag det som att man har den påställd typ "under sommaren". Typ 1000kr/mån helförsäkrat där TS bor gissar jag, max... | |
Om en M3 kostar 1000kr/mån kostar en 9-3 ~300kr i månaden. Vilket innebär att under den påställda perioden kostar 2-3ggr mer om man räknar in service också eller hur? Sedan att totalsumman blir småpengar ändå är förstås sant. ------- //Lövet |
|
Tack för svaren. En E36 M3 skulle vara kul, men tror den kräver mer omvårdnad än vad jag kan ge. Jag är ute efter en bil som funkar året runt för både kortare ärenden och rena nöjesturer. Focusen tror jag säkert är rolig, jag har trevlig minnen från Mondeo ST220. Dock är den kanske väl ungdomlig för mig, jag är 40+, men får prova och se om den passar. Skoda och Golf verkar ganska likvärdiga, men priserna verkar ligga mycket högre för GTIn. Hur mycket teknik delar RS och GTIn, är det samma bil under skalet eller är GTI mer påkostad? |
|
Några åsikter om dessa? Länk Länk Länk |
|
Personligen skulle jag tveklöst välja Golfen, så mycket trevligare och mer välbyggd än Skodan och framförallt Forden. De motorstarka Golfarna byggs uteslutande i Tyskaland också, med mer isolering och bättre ihopskruvade än sina volymsyskon. Golfen har även väldigt gott andrahandsvärde och är lättsåld när den dagen kommer! |
|
Hur tycker ni Audi A3 TFSI Q står sig mot Golfen? Är DSG lådan något att ha på GTIn? |
|
Octavian har jag bra erfarenheter av. Riktigt trevlig på långfärd enda upp i 240km/h, rymmer massor prylar. Den tycker jag också ser klart bättre ut en Golfen (det stora svarta sjoket bak är allt annat än snyggt, detsamma gäller bakljusen). Den jag körde var en bensin 5-d med DSG. Vill man ha Golf hade jag valt IV V6 4Motion eller IV R32. Då slipper man spruckna dörrar som V råkar ut för. Ford hade jag inte ens funderat över. Ok om den är superfin och orange. Mvh Stephan |
|
Tack, Octavia o Golfen först på provkörningslistan då. Ingen som har något gott att säga om Audi A3 2.0 TFSI Q Sportback? Gillar utseendet bättre än Golf och den är mer diskret än RS, vilket passar mig. | |
Brorsan hade en 200hk A3 med DSG. Går som fan. Drar ganska mycket soppa. | |
120d, manuell och med VTECH-trim. Annars är ju 125i coupé trimbar till 130i. Fast klart över din budget. |
|
Övervägde både A3 tfsi 2,0q och GTIn när vi letade kul bil (blev en annan tysk) men karaktären mellan dem är olika. GTIn är kul mest hela tiden och känns hälften så stor som A3 när man kör. A3:an är mer stabil, komfortabel (lite tråkig?) men rejält kompetent. Vi behöver fyrhjulsdrift annars hade GTIn varit vårt val. Mvh Thomas |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.