AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

Gran Tourer 2016

Visad 20.875 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4st
Postad/Inlagd2015-07-05 08:22
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 220d xDrive Gran Tourer
Har precis beställt en Gran Tourer och väntar med spänning!
("Erkänner" direkt att jag ingår i den målgruppen som BMW försöker locka till sig. Familjebilsköparen som aldrig tidigare ägt en BMW.)

Finns inte mycket åsikter/erfarenheter om denna modell än - speciellt inte från privatpersoner - så med detta inlägg hoppas jag starta disskusionerna och samtidigt se om någon har erfarenhet av Gran Tourern? Positivt och negativt. Den har ju trots allt börjat rulla på vägarna..           IP: ...[118.118]
Annons
Antal inlägg1.024 st
Postad/Inlagd2015-07-05 09:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
F31 330iA x-drive Touring -16, M-sport, Glaciärsilver
Säkert en bra och praktisk bil. Den är bra mycket snyggare än Active Tourern.           IP: ...[.10.100]
Antal inlägg1.243 st
Postad/Inlagd2015-07-10 15:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
218dXM Gran Tourer -16
318d Gran Turismo -14
familjebilsmannen: Grattis, vi funderar själva på en Gran Tourer.
Vad blev det för specifikation?

Jag hoppas det kommer en 218d xDrive Gran Tourer snart. Har inget behov av en 220d men vill ha xdrive.

//Stenback           IP: ...[.19.188]
Antal inlägg6.619 st
Postad/Inlagd2015-07-11 08:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
M240i xDrive -18
Mycket snyggare proportioner på Gran Tourern, min åf har en inne med M-pkt, då blir den riktigt läcker faktiskt.
          IP: ...[0.62.44]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2015-07-11 10:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Stenback:
Det blev xDrive och efter alla tillval (gjorde mycket ändringar fram och tillbaks innan jag bestämde mig) hade jag valt allt som ingår i modell Luxury - så då fick det helt enkelt bli den.
Valde svart skinn och inte det ljusa som profileras i alla broschyrer. Kändes mer praktiskt med alla barn som ska klena, men det kanske är precis lika lätt att hålla ljust skinn fint.

xDrive var det som fick mig att välja BMW. Bor på landet och jag hoppas nu det blir tryggare körning på alla småvägar och grusvägar vintertid.
Det jag känner störst tveksamhet inför är det faktum att bilen är mindre än den 7-sitsaren vi har idag (S-Max som var varit väldigt nöjd med). Speciellt då jag ska ha tre barnstolar på samma gång. Har prövat hos handlaren och det var inte mycket utrymme över. Långresor får lösas med införskaffande av takbox.

På positiva sidan kommer Gran tourern, trots xDrive, dra mindre bränsle. Dock valde jag 18" vilket ökar på förbrukningen något. (Tänkte först 17" xDrive original, men när jag såg den fälgen original bredvid 18" kunde jag inte låta bli..)
          IP: ...[118.118]
Antal inlägg7.134 st
Postad/Inlagd2015-07-27 20:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Macan S 340hk -18
991.2 GT3 -18
Har också fått upp ögonen för denna modell, då det blir dags för min fru att byta tjänstebil senare i höst. Känns som en perfekt bil för oss med tre barn där bara en behöver barnstol. Hon har 8 basbelopp att leka med så det bör gå att få in en 220d xDrive med advantagepaket och kanske något lite extra. Automat är väl standard har jag för mig?

Synd att BMW numera vill ha 3000kr extra för alpinvit så då blir det en solid svart bil (igen)...

Har någon beställt ännu och vilka rabatter går att få? Min frus företag har iofs ramavtal på 9 eller 10% men jag är osäker om det även gäller advantagepaketet.           IP: ...[.23.158]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2015-07-27 21:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja, automat (och 17") ingår i xDrive.

Det känns aningen gnidet att man helt plötsligt börjar ta betalt för vitt. Det lär ju vara den vanligaste färgen så det finns säkert mycket ekonomi i det. Men ändå. Hade varit kul att höra hur BMW motiverar det påslaget.

Har nu fått info från BMW att bilen kommer i augusti. Återkommer med ett utlåtande från 3-barnsfamiljen.

IP: ...[118.118]
Antal inlägg1.243 st
Postad/Inlagd2015-08-21 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
218dXM Gran Tourer -16
318d Gran Turismo -14
I förrgår hade jag förmånen att provköra en 220d xdrive G T.

Från att tidigare endast ha testat en 218i Active Tourer så upplevde jag 220dx som en betydligt bättre bil. Det är ju fortfarande en annan biltyp än övriga BMW's men detta måste helt överlägset vara det absolut körgladaste familjebilen.

Min definition på "familjebil" är en bil med minst 7-sittplatser och som inte är en SUV.

Den 3-cylindriga i 218i gör sitt jobb och det snålt för en bensinare men kombinationen 220d och xdrive gör att man får en riktig motor + att fyrhjulsdriften tar bort den känslan som framhjulsdriften för med sig.

Helt plötsligt känns bilen som en familjebil som BMW gjort. Efter provturen i 218i Active Tourer kändes det mer som en familjebil som BMW sminkat...

Bygger man en 220dXdrive nu med M-paket så verkar man få skinn på köpet, ganska sweet deal!

familjebilsmannen: förhandlade du dig till någon rabatt?

//Stenback           IP: ...[3.61.34]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-08-25 13:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
218 d gran tour
Hej
Fick precis min 218 d grantour, köpte en demo bil, himla fina bil och massor av finesser. Har 18" däck på den. men med facit i hand skulle man kanske valt 17". 18" lite väl bullriga på dåligt asfalt. Annars grymt snyggt me 18"!
Väldigt nöjd med förbrukningen, körde 50 mil på halv tank!

det är en annan dilemma ja har. Bmw ville nämligen ha 6000 kr för att installera kupévärmare på grantour, alltså bara en sladd rakt genom monterutrymme till kupé. Tänkte att det var lite dyr. men när jag öppnade motorhuve insåg jag att det är trångt som attans! någon som har gjort detta!

IP: ...[107.200]
Antal inlägg1.243 st
Postad/Inlagd2015-09-04 08:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
218dXM Gran Tourer -16
318d Gran Turismo -14
DalleRuz: Grattis! Ja visst är det snyggt med 18" men nackdelen är ju eventuellt buller och en högre förbrukning, skiljer väl 0,2 l/100 km om jag kommer ihåg rätt.
Vad får du för verklig förbrukning med den bilen?

6000 kr låter väl mer som ett pris för att få kupévärmaruttag och motorvärmare.
Kolla med någon annan aktör, vill du bara ha ett grenuttag känns 6000 kr hutlöst.

Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2015-09-04 09:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu har jag äntligen tagit emot min GT!

Min största oro var att den skulle kännas liten då båda är långa och vi har tre barnstolar (ett babyskydd, en framåtvänd och en bakåtvänd) men det funkar riktigt bra trots att bredden är i minsta laget. Dock måste vi ha den framåtvända i mitten och det funkar ju fint så länge vi har babyskydd som man tar I och ur varje gång. Den korta tid då vi behöver två bakåtvända får vi nog ha en i fram och en vuxen i bak.

I övrigt är jag imponerad efter första intrycken! Går som en dröm och växellådan svarar så fint. Premiumkänslan i alla detaljer uppskattas. Lättnavigerad multimedia, inställningar etc.. Är väldigt nöjd med alla mina tillval. Framförallt sportstolarna med svankstöds-tillvalet.

Men det är klart att det finns förbättringsområden..
Lastutrymmet är inte tillräcklingt för semestrar med 5 i familjen (är van vid större) men jag är redan inställd på takbox.
A-stolpen skymmer sikten lite för mycket för att få fullt godkännt.
Förankringspunkter i golvet för barnstolar, som inte har isofix, saknas (hur svårt kan det vara?). Går dock att fästa tillräckligt bra i förar-/passagerarstol.
Håller även med DalleRuz. Däcken är bullriga på dåligt underlag. Har förstått att BMW får mycket kritik för detta och att det till stor del beror på de punkteringsfria däcken.

Stenback: Har handlat i utlandet så det går inte att jämföra förhandlingsmöjligheterna.
          IP: ...[6.7.139]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2015-09-04 14:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
218 d gran tour
Hej!

Ang förbrukning, svårt att säga. Körde en runda tio Göteborg ( från norra Skåne ) då låg den på ca 0,55. Senaste vecka var det bara stadskörning med betoning på korta sträckor, kallt motor och då ligger jag på ca 0',65. Summa summarum är jag nöjd! ( hade Saab 95 2,3 t biopower, med 1,4 l stads).

Japp 6000 riksdaler för montering av kabel till kupé fläkten( ink. Fläkten)

9000 kr med motorvärmare!😧           IP: ...[.170.15]
Antal inlägg1.243 st
Postad/Inlagd2016-01-21 09:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
218dXM Gran Tourer -16
318d Gran Turismo -14
familjebilsmannen: Importerade du (england?) eller bor du och brukar bilen även utomlands?

DalleRuz: Var det med fläkt så var det väl lite bättre ändå, men typ 4500 kr för dragningen känns lite saftigt ändå.

För övrigt så verkar 218d xDrive Gran Tourer komma i och med mars produktionen! Precis som jag önskade mig i juli 2015 längre upp i tråden, trevligt med fler alternativ...

Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2016-02-27 11:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
220d XD GT M-sport -16
Äntligen dags för en längre resa och hela familjen i bilen.
Är än så länge "nöjd" men skulle gärna ha haft 225 bensin motorn men det fanns inte till Gran Tourer.           IP: ...[233.233]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2016-02-28 15:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
218dA AT-16
Jag har satt in motorvärmare inkl kupefläkt till min 218d A active tourer hos Nordic Auto EL i Kista för 4962kr, BMW ville ha över 9000kr.           IP: ...[.70.112]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2016-03-03 18:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
F46/218d GT Automat 2015
Kan vara värt att notera att BMW numera (i varje fall för F45/F46) rekommenderar Calix och inte DEFA på motorvärmarfronten.
Ett ordentligt steg i rätt riktning enligt min mening, eftersom anliggningsvärmaren nu byts ut mot en vattenvärmd sak med cirkulationsfläkt.

På mina tidigare ("nyare" i alla fall) BMW gjorde anliggningsvärmare ingen större nytta.

Hämtade ut min nya 218dA GT i går, men kan inte kommentera priset för Calixen då jag fick den och kupéuttaget med i det förhandlade bilpriset.           IP: ...[.83.231]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2016-03-06 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
F46/218d GT Automat 2015
Tittade i går på en film från produktionen av GT i Regensburg och där rullade en kärra förbi med ett läsbart VIN (P788228), så jag tittade efter vad det var för kärra jag just såg produceras - en 218i i Kina-konfiguration.

Den kärran skall ha oljeservice varje år alt var 12000:e km - ingen longlife-olja där inte.
Hur motiverar BMW det, tro? Sämre oljekvalitet i Kina? Avsevärt bättre i Svedala eller Tyskland där "Ölwartungsint. 30.000km/24monate"gäller?

Filmen finns här: [LÄNK]

IP: ...[169.161]
Antal inlägg6.283 st
Postad/Inlagd2016-03-06 12:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
I Kina (och många andra asiatiska länder) innehåller bränslet svavel, vilket det inte gör i Europa. Det innebär att intervallet för oljebyte måste vara kortare. BMW är inte den enda biltillverkare som har kortare intervaller för oljebyte i Kina, mer eller mindre alla biltillverkare har det.           IP: ...[.64.201]
Antal inlägg1.011 st
Postad/Inlagd2016-03-07 15:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Någon som fått prisuppgift på Webasto (eftermonterad) på F46? Eventuellt lite mer användbar av större barnfamiljer än M-sportpaket kanske. Vissa klagar på vindljud från A-stolparna, kan kanske skilja lite mellan olika exemplar. Annars spännande med 7-sitsig BMW om man inte känner för en X5. Flera vi känner sneglar faktiskt på den här bilen men det finns ju lite att välja på om det inte måste stå BMW på den. Har själv aldrig provat en F46 ännu.           IP: ...[123.153]
Antal inlägg95 st
Postad/Inlagd2016-03-15 17:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
F46/218d GT Automat 2015
Jag har inte märkt något störande vindbrus från stolparna, men undrar då och då över varför inte Münchenfolket kunnat få till mer slimmade A-stolpar - visst stör de sikten (som många testare påpekat) - inget snack om annat!

Jag har tidigare kört massor av BMW/MB-limousiner och kombi, men som farfar/morfar med barnbarn i stora högar, är min GT den perfekta bilen.

Jag bryr mig inte så mycket om diskussionerna om huruvida AT och GT verkligen är "äkta" BMW. Jag sitter i samma högkvalitativa miljö här och känner mig lika väl hemmastadd som i mina tidigare BMW - i en bil som också har goda köregenskaper.

IP: ...[169.161]
Antal inlägg8 st
Postad/Inlagd2016-03-29 15:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
218 d gran tour
Någon som testat ICKE RFT däck på Gran tourer?!           IP: ...[107.200]
Sida: 1 2 3 4 5 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -96
Pris: 239.000:-

BMW Z4 3,0si  -07
Pris: 195.000:-

BMW 320  -02
Pris: 22.222:-

BMW 330xi  -06