AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

Köpa Z4

Visad 19.804 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg43st
Postad/Inlagd2015-06-06 15:32
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej. Ny på forumet och är minst sagt imponerad av all information som finns tillgänglig här :)

Med det sagt så går jag och funderar på at köpa en begagnad Z4 3.0 (importerad från Tyskland 2012)
Ägdes privat under 3 års tid, men säljs nu av ett företaget heter mtbil i Borås. Har läst på en del här på forumet bla i beg guiden & import guiden.

Hittar inte så mycket om företaget mer än någon enstaka recension på Reco (Var mycket negativt dessvärre) Verkar inte heller göra
några direkta jätte vinster som företag (iofs bolags info från 2013 - Hitta.se)

Men hur som helst, bilen verkar vara i väldigt gott skick och täcker de flesta sök kriterier jag efterfrågar. Så en mer noggrann koll samt provkörning får det nog bli.
Tanken är sedan att konrollera chassie numret och göra en sökning på historik både i Tyskland och i Sverige, hos en auktoriserad BMW återförsäljare. Stämmer allt där så blir det nog ett M-test om säljaren går med på detta.

Tror även jag har skaffat mig en hyffsad koll på "svaga områden" med Z4:an .
(Cab motor / Läckage suflett / DISA-spjäll / Vevhusventilation / Brustna bak fjädrar / Länkarmar-Bussningar framvagnen / Startmotor)

Är som sagt helt färsk när det gäller märket BMW, så mottager gärna tips av alla dess former gällande denna modell och givetvis det ev. köpet i fråga.

Tackar o Bugar :)

IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg307 st
Postad/Inlagd2015-06-06 17:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Hej välkommen!

såg att det finns två st z4 cab-03 hos mtbil vilken av dessa är de du är intresserad av?

Perfekt tillfälle att ut o köra bägge två och känna av skillnader osv.

Varför vänta med att göra sökning på chassienr? Bara att gå inte på transportstyrelsen skriv in regnr så har du chassinr och kan direkt börja ringa och undersöka.

Mitt bästa tips är att ringa transportstyrelsen och be om namn på tidigare ägare och sedan kontakta dessa och se om de har någon info om bilen. Även hos BMW kan du viss info.

Det verkar som om du har huvudet på skaft och vet vad du ska kolla efter, troligtvis mer än en m-testare (finns de fortfarande) just vid specifika z4 modeller.

Jag hade kontrollerat det som du har fått tips om att kolla upp sen såklart allt annat uppenbart sedan så levereras den nybesiktigad. Hade struntat i m-test och lagt de tusenlapparna i ett sparande till framtida service eller reperationer.

Lycka till med köpet!

IP: ...[.160.22]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-06 17:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tackar :)

Ja dom lade ut en silvrig automat idag också såg jag..så verkar finnas 3 st totalt. Men bara bra som du säger.

När det gäller chassie och ägar uppgifter, så har jag kontaktat förra (svenska)ägaren per mail, får se om det ger något. Tänkte mer på att kontrollera att bilen verkligen är den samma som papprena påstår.

Skulle även vara bra att få ta del av de tyska ursprungliga registrerings dokumenten. Och det är något som jag hoppas BMW hjälpa till med som sagt.
En snabbkurs i Tyska kanske vore något, och prata med de tidigare Tyska ägarna. Man vill ju gärna komma åt tidigare historik & eventuella garanti åtgärder mm.

Och vad det gäller M-testet, så hade man ju kunnat skippa det. Bättre vore ju att få den testad hos en BMW återförsäljare isåfall. Dom vet precis vad dom skall leta efter, och kan dessutom kontrollera instrumentet, om km stämmer. Även om de riktig duktiga givetvis vet hur man döljer sådant fifflande. Så länge den inte är stulen / klonad - krockad / fusklagad - km skruvad eller att det finns några skulder på bilen, samt att den har bra historik..... så är det nog lugnt ;) Haha...blev ju några grejer där..

Vad det gäller priset, så känns det ganska marknads mässigt, efter att ha tittat på Mobile.De. (Dvs. om nu miltalen verkligen stämmer) Dock något högre än vad jag vill betala...

Tack för svar :)           IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg182 st
Postad/Inlagd2015-06-07 09:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mini Cooper S JCW 2012
Audi TTrs roadster 2017
Golf GT DSG 2013
Mtbil är bra har 2 bekanta som köpt bil där. Bilarna har bra utrustning och väl dokumenterad historik och fint skick. Dom tar helt enkelt inte hem något som verkar tveksamt. Ska du ha en z4 så sattsa på en som är från 06 och framåt så får du 3,0si 265hk trevlig maskin.
Med vänlig hälsning, Mikael           IP: ...[.169.62]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-07 10:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mikecab : Det låter bra, för det är just den bilden man får, när man läser på deras hemsida. Och som du säger..dom verkar inte ta in något "skräp" som dom inte först kollar själva noggrant. Fast i detta fallet så köpte dom den av en privat person. Men dom kollar givetvis allt de behöver trots detta.

MOTOR:
Vad det gäller motor valet, så va jag också först inställd på N52B30 maskinen. Men efter att ha läst på lite mer, så verkar M54B30 vara det mer pålitliga valet. Av flera skäl som jag ser det.

1: Dels så är N52:an ganska hårt ur kramad när det gäller effekt uttaget, vilket givetvis ger en högre stressfaktor på motor mekaniken och allmänt slitage. Kanske inte så bra med tanke på att det är ett Magnesium/Alu block. Är inte heller någon noterbar skillnad i pappret när det gäller prestandan modellerna emellan. Kan ju dock ha en mycket trevligare karaktär, för det vet jag ju inte. Har bara kört M54B25 modellen än så länge. Men den va trevlig och hade bra vrid...

2: Sen så har ju N52 haft stora problem med de justerbara, hydraliska lyftarna. Detta problem åtgärdades ju inte fullständigt, förens i Nov-2008. Och då börjar priserna på Z4:or dra iväg tyvärr... Och i den prisbilden öppnas ju även fönstret för E89, (med en mindre maskin såklart). Men riktigt häftig bil dock!

Men samtidigt finns det "Si" exemplar som inte har dessa problem. Drabbar ju självklart inte alla bilar. Men mindre trevligt ljud om det kommer, och på tok för dyrt att åtgärda.

Men man kanske skall tänka om, och försöka provköra en "Si" modell också. Om inte annat för att få en bättre bild av skillnaderna.

Tack för svaret Mikael. Uppskattas :)           IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg182 st
Postad/Inlagd2015-06-07 18:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mini Cooper S JCW 2012
Audi TTrs roadster 2017
Golf GT DSG 2013
Om nu inte har för stort effeckt behov ska du sattsa på 2,5si 218hk.
Det är betydligt bränsle snålare men med full god presstanda 6,5sec och 240km/h.
Jag har haft 2 stycken och dom va helt problemfria. Försök hitta någon med hifi sterion för original låter burkigt och trist.           IP: ...[.169.62]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-07 18:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Skall ha detta i åtanke Mikecab. Tack

Någon som vet hur vida det går att, visuellt komma åt dränerings utrymmena för suffletten. Känns som en bra detalj att kontrollera innan köp. Står det vatten där, så kan man ju räkna med att cab motorn är näst på tur. Annars får man väl förlita sig på ljudet som den hydrauliska motorn ger ifrån sig, och ut efter det, försöka bedöma om den låter ansträngd eller inte.

Andra tips på övriga detaljer som kan vara bra att kika på är välkommet :)

Några punkter som jag tänkt kolla....
# Dåliga bussningar lär ge broms vibrationer misstänker jag.
#Disa systemet & vevhusventilation svårt att kontrollera däremot.
# Bak fjädrar så dom är intakta
# Transmissions rassel från motorn
# Cab motorn / dränerings utrymmen för sufflett.(.... om möjligt då!?)

Blir väl en titt imorgon va det verkar... :)

IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-07 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja just det...sen dricker dom väl en del olja också.
Men behöver ju inte betyda något större problem. Bara att fylla på.
Någon speciell viskositet på oljan som rekommenderas, för att minimera förlusterna??           IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg271 st
Postad/Inlagd2015-06-07 20:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 2005 3,0I
Cabmotorn sitter på vänster sida och med cabben nerfälld så kan du sticka ner en ståltråd försiktigt i springona där motorn sitter.
Det är cirka två dm djupt till botten på plastburken och så är det bara att kolla om ståltråden blivit blöt.
Om motorn står i vatten så skulle jag kräva att säljaren står för byte av cabmotorn. Det går på ca 12000 och uppåt.

Hasse Z4           IP: ...[244.230]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-07 20:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hasse: Bra tips! Tackar. skall försöka kolla båda sidor såklart. Står det vatten i höger sida, så lär det finnas i vänster också. Hade hoppats på att kunna lysa ner med en ficklampa på höger sidan, mellan springorna för att se om där står vatten. Men en ståltråd el. liknande fungerar ju lika bra såklart.           IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg182 st
Postad/Inlagd2015-06-08 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mini Cooper S JCW 2012
Audi TTrs roadster 2017
Golf GT DSG 2013
Fin z4 sv såld låga mil
[LÄNK]
Med vänlig hälsning, Mike           IP: ...[.169.62]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-08 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Mike: Ja det va verkligen ett fint objekt. Fel färg enligt mitt tycke, men miltalet är ju skapligt lågt! :)           IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-09 21:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då har man verkligen engagerat sig i att kolla upp bilen jag haft ögonen på de senaste dagarna. Till & med historiken från Tyskland inklusive miltal mm. Bara ett problem kvar då...och det problemet är onekligen ganska stort. Bilen såldes nämligen idag
Shit happens....men det kommer fler (hoppas jag). Men att hitta en som uppfyller mina kriterier lär dröja. Hittar jag knappt i Tyskland ju...

Tackar alla för tipsen jag fått senaste dagarna. :)
I´ll be back ;)           IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-17 18:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Då det verkar svårt att lyckas med köpet av en Z4, så har jag börjat titta lite på firma importerade bilar. Först va det ju MT bil i Borås, men denna gången är det Skånska Bil. Dom har alltid ett väldigt stort utbud av Z4:or samt verkar har bra snurr på försäljningen av dom också, då det ständigt dyker upp nya.

Däremot så är jag djupt skeptisk till alla bilfirmor, och så även denna. Långt ifrån alla förtjänar sitt ofta dåliga rykte, men man är ju ständigt misstänksam. Man vill ju inte bli blåst, med krock repade bilar & skruvade mätare.

Kollat de tidigare trådar gällande Skånska bil, men svårt att bilda sig en vettig uppfattning bara utifrån detta. Så frågan är om man skall åka ner och titta på lite olika exemplar. Något höga priser däremot...tycker jag allt.

Det som gjorde mig lite sugen var ju denna Z4:an. Trots lite högre mil än önskat..
(Är väl ingen M-front dock? Aero paket fronten!!? Eller...)
[LÄNK]           IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg1.341 st
Postad/Inlagd2015-06-17 20:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 520dAT M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är Aero-front och sidokjolar på den, däremot går dom där kromlisterna som sitter runt sidoblinkersen bort, ser billigt ut. Ratten ser väldigt blank ut, men då är det jag som är petig.

10K mil är väl rätt bra kört med en cab, men om den är servad/underhållen som den ska är det inga mil att bry sig om. Cabbarna körs ju oftast enbart på somrarna så det sliter inte lika mycket på dom som bilar som körs året runt.           IP: ...[.63.110]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-17 20:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
ja visst e de väl så. Bil företagen envisas med att kalla allt för M hela tiden. Dom om någon borde väl ha koll kan man tycka, Och då kommer ju nästa fråga. Vad har dom koll på egentligen på bilarna dom importerar. ?

Sen känner jag precis som du att dom milen behöver inte vara något att oroa sig över, bara den är väl skött. Men det är ju värre med att veta om den varit just väl skött. Men så är det ju med det mesta som säljs...även privat såklart. Man kan bli lurad över allt.

Men håller definitivt med dig gällande kromet runt blinkers.
Ser riktigt "Jula" trimmat ut!           IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg271 st
Postad/Inlagd2015-06-17 20:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 2005 3,0I
Väldigt många som ska sälja bil lägger ut många bilder ur alla vinklar, så även bilfirmor.
Jag undrar varför är det nästan aldrig någon som fotar motorrummet och visar det? Vill man inte visa det eller?
I mitt tycke så ska motorrummet på en bil vara lika rent och välvårdat som bilen är på utsidan. Är det inte det så anser jag att bilen inte är skött som den ska och då skulle jag aldrig köpa den. Såg en sådan pärla en gång i Halmstad, fin på utsidan men när jag öppnade huven såg den ut som en skithög. Tack å hej sa jag till en snopen säljare.

Hasse Z4           IP: ...[244.230]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-18 17:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja det är sällan det visas några motor rum som du säger. Är ju mestentusiaster & bil kunniga som ens tänker på att det trots allt är en otroligt viktig del av bilen. Så när man köper av en privat person, och det är riktigt rent och fint under huven, så ger det ju ett mycket bättre helhets intryck, och att säljaren troligtvis även har tagit hand om sin bil.

När det gäller bilfirmor däremot, så brukar dom ge bilen till rekond firman runt hörnet, som först blåser rent med högtryck för att sedan tömma en halv burk plast & vinyl finish över hela utrymmet. Såg antagligen ut som kriget innan dock!...           IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2015-06-20 10:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 2,5i -07
Till "alfa_mr2":

Du är inte intresserad av min Z4:a 2,5i -07 med ca 6500 mil på mätaren?
Kanske lite fel motor för din del?
Någon annan som har en uppfattning av vad man kan begära för en sådan?
(Full M-sportpakt, Hifi ljud + nav prof m.m. m.m.)

Tomas.           IP: ...[.201.43]
Antal inlägg43 st
Postad/Inlagd2015-06-20 23:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja dessvärre inte rätt motor för min del. Har bestämt mig för 3 liters varianten. Har dock kört en 2.5l & den va väldigt trevlig att köra :)           IP: ...[4.24.43]
Antal inlägg338 st
Postad/Inlagd2015-06-21 03:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

sorry, thomasz4 men det stter inte M växelspaksknopp i din bil...
så riktigt fullt M sportpaket har du inte, rätt ska va rätt :)
men det tar ju inte många sekunder att byta den :)
sjukt fin färg på M sätena för övrigt :)           IP: ...[140.247]
Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW MW 520d xDrive Touring  -16
Pris: 245.000:-

BMW 330i SMG  -03
Pris: 45.000:-

BMW M5  -99
Pris: 275.000:-

BMW 325i Touring  -09