AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Z-Serien ]

Byta kamkedjesträckare Z3M?

Visad 5.076 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg793st
Postad/Inlagd2015-06-05 11:03
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Hej, funderar på att byta kedjesträckare på min Z3M i förebyggande syfte.

Är det en eller två sträckare?

Om två, byter man båda?

Hittat del 113 114 050 81.

Är det krångligt att byta?

Hälsningar

Christian           IP: ...[.15.130]
Annons
Antal inlägg385 st
Postad/Inlagd2015-06-07 10:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3, -98
Hej! du verkar ej få svar. Jag läste i Bentely Publishers servicebok hur man byter kamkedja, men har absolut ingen erfarenhet av detta. De specificerar ej hur man endast byter kedjesträckare. Du har två kedjor, en mellan kammarna och en ned till vevaxeln, båda har sträckare. Jag kan dock bedöma från beskrivningen att byta kamkedja är komplicerat, det är inte som någon kamrem. Byte av kamkedjor omfattar 33 sidor, bortplockning av Vanos och sump! Som sagt, jag kan ej se i boken ifall spännare kan begränsas som ett mindre jobb. Är du duktig skruvare, skaffa en instruktionsbok och kör igång, själv skulle jag aldrig ge mig på detta efter att läst instruktionen. Även spännaren måste ställas med specificerat förmoment.           IP: ...[143.227]
Antal inlägg793 st
Postad/Inlagd2015-06-23 14:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Lite feedback...

Tydligen en och samma kedja som går över kammarna och ner till vevaxeln och en separat mellan vevaxel och oljepump.

Inne för byte av spännare till den första, som går att byta separat utan större besvär tydligen.

1.960:- hos auktoriserad verkstad.

Så har man gjort vad man kan förebyggande ;-)

Mvh

Christian           IP: ...[.170.81]
Antal inlägg385 st
Postad/Inlagd2015-06-24 20:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3, -98
Skall vi tala om förebyggande av motorhaveri tycker jag att man har talat mer om risken att impellern i vattenpumpen släpper från dess axel ifall den är tillverkad av plast. Jag, i likhet med många andra, satsade på byte av vattenpump. Det visade sig dock att min motor hade en impeller tillverkad av plåt. Snopet!           IP: ...[.30.110]
Antal inlägg793 st
Postad/Inlagd2015-06-24 20:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ja, funderat på att byta vattenpump av det skälet...

Gjorde/gör BMW vattenpumpar med metallimpeller till Z3 eller får man köra icke original?

Mvh

Christian           IP: ...[137.154]
Antal inlägg385 st
Postad/Inlagd2015-06-25 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3, -98
Vad jag förstått är BMW original försedd med metall-impeller. Min BMW meckare bytte även termostat samtidigt. Baggis vid pumpbyte, krångligt efteråt. Se upp med drivremsnavet vid pumpbyte, detta är tillverkat i bakelit och åren tar ut sin rätt. Mitt nav sprängdes ca 5 km efter byte av pump.           IP: ...[.30.110]
Antal inlägg793 st
Postad/Inlagd2015-06-25 22:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Så om det sitter BMW original pump i bilen borde man kunna vara rimligt lugn och invänta skorrande missljud eller vattenläcka innan byte?

Mvh

Christian           IP: ...[137.154]
Antal inlägg385 st
Postad/Inlagd2015-06-26 08:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3, -98
Du kan inte vara lugn. Från början, och med stor sannolikhet, har du en plastimpeller. Med tiden insåg BMW att plast åldras. Du kan inte på något sätt kontrollera ifall du har plast eller metall utan att plocka bort pumpen. Problemet är att när impellern slutar att snurra kokar bilen inom 5 minuter, och är du inte uppmärksam på detta är motorns topp kass. Synd på en fin motor.           IP: ...[.30.110]
Antal inlägg793 st
Postad/Inlagd2015-06-26 12:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Låter som det borde göras.

Köpte du/ni original pump och termostat?

Mvh

Christian           IP: ...[.170.70]
Antal inlägg385 st
Postad/Inlagd2015-06-26 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3, -98
Original, lite pengar att spara på kopia, det är jobbet som är dyrast. Jag har för mig att jag betalade ca 4000 kronor till en erfaren BMW tekniker, ej märkesverkstad.           IP: ...[1.47.15]
Antal inlägg281 st
Postad/Inlagd2015-06-26 21:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M-roadster -98
Z3M har metallimpeller Christian. Det är inte samma vattenpump i alla motorstorlekar etc. Jag bytte min i alla fall. Det var inget fel på den efter 16 år förutom att bladen hade börjat rosta lite - vilket kanske inte är så bra. Problemet annars är ju också att om vattenpumpen krånglar så är det lätt hänt att fläkten - om den är gammal - bryts sönder och slår sönder både det ena och det andra i motorrummet. I USA är det populärt att helt sonika strunta i den mekaniska fläkten...           IP: ...[.103.13]
Antal inlägg1.400 st
Postad/Inlagd2015-06-26 21:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
335 Touring
Jag kör elfläkt woop woop :D           IP: ...[.135.34]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318  -02
Pris: 45.000:-

BMW M3 F80  -15
Pris: 519.000:-

BMW 530iA  -01
Pris: 10.000:-

BMW 520iA Touring  -01